اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا ادامه دارد



نیاز اوباما به پیروزی دیپلماتیک پیش از انتخابات

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا ادامه دارد

دولت اوباما پیش از انتخابات ریاست جمهوری به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد چرا که حمله انجام شده علیه سفارت آمریکا در لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا و 3 آمریکایی دیگر انتقاد هایی را متوجه اوباما کرده و برخی وی را به ناتوانی در حفاظت از دیپلمات ها در کشورهای دیگر متهم می کنند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده و ایران با وجود تکذیب مذاکرات پشت پرده؛ به این گفت و گو های محرمانه ادامه می دهند.

خبرگزاری دبلیو ان دی به نقل از یک مقام عالی در جمهوری اسلامی که البته نامی از وی نبرده این ادعا را مطرح کرده است.

این منبع آگاه که به دلایل امنیتی ناشناس مانده، می گوید هیات هایی از دو طرف مذاکرات را در روز های آینده از سرخواهند گرفت و هدف از این گفت و گو ها دستیابی به توافقی است که بتواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر آمریکا اعلام شود.

این منبع آگاه ادعا می کند دولت اوباما پیش از انتخابات ریاست جمهوری به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد چرا که حمله انجام شده علیه سفارت آمریکا در لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا و 3 آمریکایی دیگر انتقاد هایی را متوجه اوباما کرده و برخی وی را به ناتوانی در حفاظت از دیپلمات ها در کشورهای دیگر متهم می کنند.

به گفته وی در صورتی که اوباما پیروز انتخابات نباشد به نظر نمی رسد با توافقی که پس از انتخابات اعلام شود، موافقت صورت گیرد . چرا که ایران خواستار تضمین کتبی در عمل به تعهدات از سوی دولت اوباما است. این منبع آگاه ادعا می کند دولت اوباما پهپاد آر کیو 170 را که سال گذشته در ایران ناچار به فرود شد منهدم نکرد، چرا که گمان می کرد این اقدام به مذاکرات پشت پرده آسیب بزند.

گزارش ها حاکی از آن است که تا امروز این مذاکرات فراتر از برنامه های هسته ای ایران پیش رفته و مسائلی نظیر آمریکای لاتین، خلیج فارس و سوریه را نیز شامل شده است. در مورد سوریه هم اکنون دولت اوباما از درخواست کناره گیری اسد از قدرت کوتاه آمده است. این در حالی است که تهران متحد بشار اسد درسوریه به شمار می رود و خواستار باقی ماندن وی در قدرت است. از سوی دیگر گفته می شود مشوق هایی نیز در این مذاکرات برای ایران در نظر گرفته شده که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

منابع خبری بر این باورند که درز این اطلاعات از مذاکرات پشت پرده به بیرون و رسانه های بین المللی، اختلاف نظرهایی را در ایران پدید آورده است. برخی می گویند آمریکایی ها پالس هایی  را از ایران دریافت کرده اند که نشان می دهد شاید دولت احمدی نژاد پیش از موعد مقرر به کار خود پایان دهد. برخی بر این گمانند که مقام معظم رهبری نظر مساعدی در مورد نامزدی علی اکبر ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد. وی پیش تر وزیر امور خارجه ایران بوده و هم اکنون نیز سمت مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل را بر عهده دارد. همین احتمال تغییر زودهنگام رئیس جمهور ایران موجب شده است که مقامات آمریکایی تعلیق کوتاهی را در مذاکرات ایجاد کنند.

ولایتی که نامش در پرونده بوینس آیرس مطرح است و به زودی نیز تهران و آرژانتین قصد دارند مذاکراتی در این زمینه برگزار کنند در گفت و گو با مشرق ادعای مذاکره وی با مقامات آمریکایی را تکذیب کرده است. وی همچنین پیش بینی کرد میت رامنی ار پتانسیل لازم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخوردار نیست و احتمالا باراک اوباما پیروز انتخابات خواهد بود.

این در حالی است که روزنامه کیهان نیز با چاپ گزارشی سعی کرده است مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا را تکذیب کند.

هرچند علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می گوید چیزی به اسم مذاکره با آمریکا وجود ندارد اما کاخ سفید ضمن تکذیب توافق برای مذاکره می گوید برای گفت و گو های رو در رو با تهران آمادگی دارد.

آنگونه که دبلیو ان دی گزارش داده در تاریخ های 4 ، 9 و 24 اکتبر نشست های محرمانه ای در واشینگتن و دوحه پایتخت قطر بین مقامات ایرانی و آمریکای برگزار شده است. گفته می شود که در نشست قطر طرف آمریکایی از هیات مذاکره کننده ایرانی شامل ولایتی خواسته پیش از انتخابات آمریکا اعلام کند در برنامه های غنی سازی خود محدودیت هایی ایجاد می کند تا اوباما بتواند از این کارت برای پیروزی در انتخابات استفاده کند. چرا که در صورت رامنی وی با سیاست های اسرائیل و احتمال اقدام نظامی علیه ایران هماهنگی بیشتری خواهد داشت. در مقابل این همکاری ایران، طرف آمریکایی نیز مشوق لغو تحریم ها را پیشنهاد داده است.

درز اخبار مربوط به این نشست های پشت پرده تکذیبیه های آمریکا، ایران و حتی قطر را نیز به همراه داشت.

این در حالی است که سخنگوی وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود نه تنها این مذاکرات پشت پرده انجام نشده بلکه نیازی به این گفت و گوهای محرمانه نیست. به گفته وی مذاکرات دوجانبه با آمریکایی ها بر سر برنامه های هسته ای ایران برای هیچ یک از طرف ها ارزشی ندارد./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
سخنان اوباما در خصوص مذاکرات محرمانه وحقوق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر آمریکا در اسرائیل: هنوز مشخص نیست که مذاکرات با ایران ادامه پیدا می کند یا خیر



سفیر آمریکا در اسرائیل: هنوز مشخص نیست که مذاکرات با ایران ادامه پیدا می کند یا خیر/در هماهنگی کامل با اسرائیل هستیم

دنیل شپیرو سفیر امریکا در اسرائیل گفت: اوباما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما در حال همکاری با اسرائیل و بسیاری از متحدان مان برای فشار وارد کردن به ایران هستیم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دنیل شپیرو سفیر امریکا در اسرائیل گفت که اوباما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، قدرت های جهانی هنوز تصمیم نگرفته اند که ایا مذاکرات با ایران باید ادامه پیدا کند یا خیر.

شپیر که با رادو عربی اسرائیل گفتگو می کرد، خاطرنشان ساخت: اوباما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما در حال همکاری با اسرائیل و بسیاری از متحدان مان برای فشار وارد کردن به ایران هستیم.

وی که به عبری سخن می گفت، افزود: هم اکنون تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال شده است و همچنین مذاکراتی با این کشور صورت گرفته است. ما اکنون  با متحدانمان در خصوص چگونگی ادامه ی مذاکرات یا حتی ادامه ی مذاکرات تصمیمی نگرفته ایم، اما در این خصوص در هماهنگی کامل با اسرائیل هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال "ایا آمریکا از متهم ساختن ایران در ماجرای انفجار بلغارستان توسط نتانیاهو نگران است" گفت: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.البته هیچ تصمیمی مبنی بر اقدام تلافی جویانه در پی حمله در بلغارستان گرفته نشده است./انتخاب