اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات جدید زنگنه با غول‌های نفتی جهان/ پول 3 پالایشگاه نفت ایران در جیب انگلیسی‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی , وزیر نفت

 

اخبار اقتصادی - مذاکرات جدید زنگنه با غول‌های نفتی جهان/ پول 3 پالایشگاه نفت ایران در جیب انگلیسی‌ها

پرونده بدهی 2.3 میلیارد دلاری شرکت انگلیسی شل به ایران (بودجه ساخت 3 پالایشگاه جدید نفت در ایران) در حالی سه ساله شده است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست 165 اوپک با برخی از غول‌های نفت و گاز جهان برای بازگشت به صنعت نفت ایران گفتگو کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از تعلیق نسبی برخی از تحریم‌های نفتی ایران به دنبال هسته‌ای ژنو، اما کماکان شرکت انگلیسی – هلندی شل و پالایشگاه‌های یونانی در ردیف بزرگترین بدهکاران نفتی به ایران قرار دارند.

در شرایط فعلی، بدهی غول نفتی انگلیسی‌ها به شرکت ملی نفت ایران حدود دو میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد می شود که این حجم بدهی نفتی سرمایه مورد نیاز ساخت سه پالایشگاه نفت 300 هزار بشکه ای در ایران را تامین می کند.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اخیرا از طلب 4 میلیارد دلاری نفتی ایران از خریداران خارجی نفت ایران خبر داده و تاکید کرده است: یونان و شرکت انگلیسی شل تاکنون بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت نکرده اند.

از این رو، همزمان با سه ساله شدن بدهی های نفتی شرکت شل به ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران بار دیگر در حاشیه نشست اوپک در وین با مقامات این غول نفتی جهان دیدار و گفتگو کرده است.

شرکت او.ام.وی اتریش هم به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ توزیع و عرضه کننده گاز طبیعی در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم با وزیر نفت ایران پشت درهای بسته دیدار و گفتگو کرده است.

این مذاکرات نفتی در حالی بین ایران و غول‌های نفت و گاز اروپا انجام گرفته است که اخیرا تدوین نسل جدید قراردادهای بیع متقابل به منظور توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران تدوین و نسخه‌ای از آنها در اختیار غول‌های نفتی جهان قرار گرفته است.

سید مهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های معتبر و صاحب برند نفتی جهان به‌منظور معرفی ویژگی نسل جدید قراردادهای نفتی با بیان اینکه ایران با حفظ منافع ملی به دنبال عقد قراردادهای نفتی "برد-برد" است، گفته است: مدل جدید قراردادهای نفتی تاکنون با استقبال شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان روبرو شده است.

در این بین بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا کارگروهی را مامور مذاکره با شرکت شل برای وصول مطالبات شرکت ملی نفت ایران کرده اما این غول نفتی انگلیس تاکنون بدهی 2.3 میلیارد دلاری نفتی به ایران را پرداخت نکرده است.

به گزارش مهر، شرکت انگلیسی- هلندی شل یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است به طوری که تا پیش از افزایش تحریم‌ها به طور متوسط روزانه بین 150 تا 200 هزار بشکه نفت ایران به این شرکت چند ملیتی فروخته شده است.
 
همزمان با افزایش تحریم‌های خصمانه اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش روزانه نفت خام به این شرکت انگلیسی – اروپایی با مشکلاتی همراه شد به طوری‌که با تحریم "سوییفت" شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شده بود. میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود 100 هزار بشکه در روز رسیده بود.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
راست میگن پول نفت تو جیب آخونداست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز مذاکرات ایران با غول‌های نفتی جهان/ شرط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا



مذاکرات ایران با شرکتهای بزرگ نفتی جهان,شرکت‌های نفتی آمریکا

آغاز مذاکرات ایران با غول‌های نفتی جهان/ شرط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا

معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان (همچون شل و توتال) شروط مشارکت نفتی ایران و شرکت‌های آمریکایی را تشریح کرد و گفت: ایران از هر گونه مشارکت نفتی حتی با شرکت‌های آمریکایی مطابق با یک قرارداد "برد- برد" استقبال می‌کند.

منصور معظمی در گفتگو با مهر درباره اعلام آمادگی برخی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شل انگلیس و توتال فرانسه به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران، گفت: مذاکرات با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز شده است اما قطعا این مذاکرات یک روزه به نتیجه نخواهد رسید.

سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی قطعا باید یک فرآیندی را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در این بین در چند هفته گذشته با بهبود روابط دیپلماتیک و خارجی ایران، درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت مطرح شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال مهر که شروط ایران برای مذاکره و بازگشت احتمالی شرکت‌های بزرگ خارجی به صنعت نفت چیست؟ اظهار داشت: آن دسته از شرکت های بزرگ خارجی و بین المللی که علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت نفت و گاز ایران را داشته باشند می تواند در قالب یک مشارکت " برد – برد" با ایران همکاری داشته باشند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه وزارت نفت از هرگونه مشارکت خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در چارچوب ظوابط و قوانین کشور استقبال می کند، تاکید کرد: محدودیتی برای مشارکت خارجی در صنعت نفت وجود ندارد.

شروط بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا

معظمی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا برای بازگشت به صنعت نفت هم توضیح داد: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مشکلی با شرکت های نفتی آمریکایی ندارد.

سرپرست معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه هر شرکت خارجی حتی آمریکایی که بر اساس قاعده تجارت جهانی بخواهد با ایران همکاری کند از این مشارکت استقبال می کنیم، تبیین کرد: قطعا در این مشارکت باید یک همکاری " برد – برد" در دستور کار دو طرف هم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به جز یک کشور اشغالگر با تمامی کشورهای جهان آمادگی مشارکت و همکاری دو جانبه را دارد، یادآور شد: کشورها و شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان بادی به قوانین و ظوابط ایران احترام بگذارند و منعی هم برای امضای قراردادهای برد – برد بین دو طرف وجود ندارد.

به گزارش مهر، همزمان با نشانه‌هایی از آب شدن یخ روابط دیپلماتیک تهران – واشنگتن، پس از شل و توتال فرانسه، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز آمریکا هم برای بازگشت به صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا در گفتگوهایی تاکید کرده است که درهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت و گاز ایران بر روی تمامی شرکت‌های صاحب صلاحیت خارجی و بخش خصوصی داخلی باز است.

از سوی دیگر در کنار این اظهار نظر دیپلماتیک، وزارت نفت اقدامات جدیدی را به منظور آماده‌سازی زیرساخت‌های مشارکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت و گاز ایران فراهم کرده تا امکان ایجاد یک مشارکت " برد – برد" برای هر دو طرف فراهم شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که در دقیقه 90 از سفر به نیویورک به همراه رئیس جمهور باز ماند، اخیرا دستوراتی را به‌منظور اصلاح قراردادهای نفتی بیع متقابل صادر کرده و حتی هم اکنون تیم ویژه‌ای بر روی این نسل جدید قراردادهای نفتی فعالیت می‌کنند.

سیدمهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون اصلاح قراردادهای بیع متقابل آغاز شده از پرداخت حتی پاداش به پیمانکاران خارجی و بین‌المللی در صورت افزایش ضریب بازیافت مخازن با استخراج بیشتر نفت و گاز خبر داده است.

تکمیل و هماهنگی بین زنجیره اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری، افزایش انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حتی امکان رقابت بیشتر پیمانکاران ایرانی و خارجی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی از مهمترین ویژگی‌های قراردادهای نفتی ایران خواهد بود.

وزیر نفت ایران هم با یادآوری اینکه اجرای یک قرارداد "بیع متقابل توسعه یافته" به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت نفت خواهد بود، تاکید کرده است: این رو با حفظ مالکیت و حاکمیت ملی دولت و نظام بر میادین نفت و گاز، از ظرفیت‌های نسل جدید قراردادهای به منظور افزایش جذب سرمایه شرکت‌های بزرک نفت و گاز جهان و بخش خصوصی داخلی استفاده خواهیم کرد.

علاوه بر افزایش جذابیت اقتصادی اجرای طرح‌ها در صورت اصلاح قراردادهای نفتی، صنعت نفت و گاز ایران با در اختیار داشتن بیش از 155 میلیارد بشکه نفت خام و 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی از مزیت‌های طبیعی و کم ریسک هم برای توسعه برخوردار است./مهر