اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاكره محرمانه ظریف با آمریكایی‌ها



مذاكره محرمانه ظریف با آمریكایی‌ها,مخمد جواد ظریف

 واشنگتن پست احتمال داد

مذاكره محرمانه ظریف با آمریكایی‌ها

همزمان با قوت گرفتن لغو تحریم‌های سوئیفت بانكی، کاخ سفید بار دیگر تاكید كرد كه برای تعامل با ایران آمادگی دارد.

«جاش ارنست» معاون سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که تاکنون چند بار با مقام‌های ایران مذاکره کرده و تمایل داریم بر اساس احترام متقابل به مذاکرات ادامه دهیم. وی افزود که در جریان این گفت‌وگو‌ها، مقام‌های ایران فرصت خواهند داشت در عمل جدیت خود را نشان دهند.

 

این اظهارات در ادامه سخنان مثبتی است كه اوباما، كری و دیگر مقامات كاخ سفید ابراز داشته و از دیدگاه دولت جدید ایران استقبال كردند. اما این استقبال چرا صورت می گیرد ؟ در این‌باره نشریات و روزنامه های غربی مطالب متعددی از كارشناسان منتشر كردند.

 

در یكی از این مطالب واشنگتن پست با اشاره به حمایت مقام رهبری از روحانی و بحث نرمش قهرمانانه می‌نویسد: مقامات آمریکایی، روحانی را رهبری قدرتمندتر از همتای سابق اش محمود احمدی نژاد می دانند و البته به میانه روی وی اعتقاد دارند.


دیوید ایگناتیوس در واشنگتن پست اضافه می كند: روحانی نشانه هایی دال بر تمایل به توافق هسته ای، ارسال کرده است. او به نامه خصوصی اوباما در خصوص روابط دوجانبه به نحو مطلوبی پاسخ داده و این پیام را در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی، پیامی مثبت و سازنده ارزیابی کرده است.


واشنگتن پست همچنین از احتمال مذاكره محرمانه ظریف و آمریكایی ها سخن گفته و می نویسد: کاخ سفید معرفی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کنونی و نماینده سابق ایران در سازمان ملل، به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای را یک فرصت قلمداد می‌کند. ظریف یک هفته قبل از روحانی به نیویورک سفر کرد و شاید مقامات آمریکایی ملاقات های محرمانه خود را در این مدت با وی آغاز کرده باشند.


در مطلب دیگری فرید زكریا به اقدام دولت پرداخته می نویسد: روحانی پس از انتخابش هم، هر چند روز یکبار سیگنالی آشتی جویانه می فرستاد. نامه هایی بین وی و اوباما رد و بدل شده است.

 

در روز 4 سپتامبر حساب توئیتری که گفته می شود متعلق به رئیس جمهور ایران است سال نوی یهودیان را به آنها تبریک گفت. وی اعلام کرد که وزارت خارجه مسئولیت مذاکرات هسته ای را به دست خواهد گرفت و آن را از اختیار شورای عالی امنیت ملی خارج کرد. وی درباره اهمیت انعطاف در مذاکره با غرب و شفافیت در برنامه هسته ای ایران سخن گفت که به معنای این است که وی اجازه ورود به بازرسان بین المللی خواهد داد./روزنامه قانون

 


ویدیو مرتبط :
نیرنگ مذاكره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: مذاکره محرمانه‌ای با جان کری نداشته‌ام/ سخنان کری اشتباه ترجمه شده است



مذاکره ظریف و جان کری

ظریف: مذاکره محرمانه‌ای با جان کری نداشته‌ام/ سخنان کری اشتباه ترجمه شده است

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که هیچ مذاکره محرمانه‌ای با وزیر خارجه آمریکا نداشته است.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اظهارات منتشر شده از جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که مذاکرات محرمانه‌ای با ظریف دارد که نمی‌خواهد جزییاتش را منتشر کند، تصریح کرد: هیچ مذاکره محرمانه‌ای بین ما وجود نداشته است. یک جلسه در نیویورک داشته‌ایم و پس از آن نه تماس تلفنی بوده و نه مذاکره دیگری.

او با انتقاد از ترجمه اشتباه سخنان وزیر خارجه آمریکا افزود: متن سخنان جان کری را در مالزی دیده‌ام که در آن وی اشاره‌ای به مذاکرات محرمانه نمی‌کند.

سایت ایران هسته‌ای امروز نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت که هم اکنون در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است. /ایسنا