اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدیر ثروتمندترین شرکت کشور کیست؟


وی‌كه ازمرداد ماه سال 86 به این سمت منصوب شد با وجودی كه تغییرات مدیریتی حوزه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد بوده است اما وی بدون هیچ تغییری به كارخودادامه داده است بنابراین موضوع نداشتن ثبات مدیریتی در شستا نمی‌تواند بهانه‌ای‌ برای بازدهی‌كم این شركت باشد.

بالاخره با ادغام وزارتخانه های تعاون، كار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی و تشكیل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، عبدالرضا شیخ الاسلامی‌كاندیدای مورد نظر رییس جمهور توانست با 204 رای موافق‌كه آرای خوبی محسوب می‌شود راهی این وزارتخانه حساس و مهم شود. وزارتخانه‌ای كه با زندگی وكارروزمره مردم سروكار دارد و جامعه هدف آن به حدود دو سوم جمعیت كشور بالغ می‌شود.

به طور قطع شیخ الاسلامی‌به برنامه‌ها و اظهارات خود جامعه عمل پوشانده و سعی خواهدكردكه این برنامه‌ها را از حالت تنوری به عملیاتی تبدیل‌كند.

یكی از برنامه‌های مورد تاكید وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تحول در فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌های تحت پوشش این وزارتخانه است كه مهمترین آن شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) می‌باشد.

شیخ الاسلامی‌پیش از رای اعتماد مجلس به خود در اظهار نظری درنشست جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی‌تصریح می‌كند «متاسفانه فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌هابه دلایل عدیده‌ای‌‌ كه در نظام و ساختاركار اجرایی وجود دارد بازدهی مطلوبی را نداشته اند. امید است با بر طرف كردن این مواضع صندوق‌ها به عنوان بنگاههای اقتصادی باشند كه حداكثر بازدهی راداشته و اقدامات مثبتی را انجام دهند» .

وی ادامه می دهد: « درحال حاضر تعداد مدیران شستا بسیار زیاد است و حتما نیاز به اصلاح ساختار و رویه دارد وبازنگری خواهد شد تامدیرانی كه مشغول فعالیت هستندكار آمد، دلسوزانه و توانمند باشند و به خوبی مجموعه‌ها را اداره كنند».

البته این برای اولین باری نیست كه یك مسوول از فعالیت اقتصادی بعضا ناكارآمد صندوق‌های بیمه‌ای انتقاد می‌كند چرا كه ‌هادی مقدسی رییس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌نیز پیش از این سود شستا را حدود 8 درصد دانسته وگفته بودكه این موضوع به معنای میرایی سرمایه واقتصاد این شركت‌هاست. وی معتقداست كه سود شستا باید بیش از20 درصد باشد.

اگر این اظهارات را دركنار اظهارات سلیمان جعفرزاده رییس سابق‌كمیسیون اجتماعی مجلس هشتم قراردهیم‌كه می‌گویدگزارش تحقیق و تفحص از شستا تكان دهنده خواهدبود در می‌یابیم كه اوضاع واحوال شستا آن گونه كه باید باشد، نیست وبه طور قطع مدیریت این مجموعه باید پاسخگوی بیمه شدگان وبازنشستگان، وزیر تعاون،كار ورفاه اجتماعی‌باشد. البته ذكر این نكته ضروری است كه تاكنون این وزارت رفاه و تامین اجتماعی بوده كه بیشترین دخالت و تاثیر را در شستا داشته است .

هرچند كه موضوع شستا گویا فقط به مسایل اقتصادی ختم نمی‌شود چرا كه برخی ازنمایندگان مجلس درگفت وگوهای خودتصریح كرده‌اند كه مسایل دیگری نیز در هیات تحقیق و تفحص شستا مشاهده شده‌ كه گزارشات آن در متن گزارش هیات تحقیق و تفحص موجود است .

در حال حاضر محمد علی یزدان جو مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. وی‌كه ازمرداد ماه سال 86 به این سمت منصوب شد با وجودی كه تغییرات مدیریتی حوزه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی بسیار زیاد بوده است اما وی بدون هیچ تغییری به كارخودادامه داده است بنابراین موضوع نداشتن ثبات مدیریتی در شستا نمی‌تواند بهانه‌ای‌ برای بازدهی‌كم این شركت باشد.

در مورد نحوه انتصاب یزدان جو به سمت مدیرعامل شستا نیزگفته می‌شودصادق محصولی‌كه در دولت نهم مشاور اقتصادی رییس جمهور بوده و عملا در فعالیت‌های شركت‌های بزرگ اقتصادی كشور نقش قابل توجه‌ای داشته است ،باعث انتصاب یزدان جو به این سمت شده است چرا كه یزدان جو از دوستان مشترك فتاح ومحصولی می‌باشد. البته یك دوست قدیمی‌محصولی یعنی یوسف پور نیز به سمت رییس هیات مدیره شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی( شستا) منصوب شد هر چندكه در حال حاضر وی رییس هیات مدیره نیست.

به هرحال صرفنظر از رحمت الله حافظی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی كه به تازگی به عنوان رییس هیات مدیره شستا انتخاب شده و از عملكرد وكارنانه قابل قبولی در سازمان از جمله افزایش وصولی های سازمان تامین اجتماعی و ... داشته است كه امید می رود حضور وی در شستا نیز باعث افزایش‌كارآمدی این شركت سرمایه گذاری شود باید گفت كه تغییر سایر اعضای هیات مدیره شستا و هلدینگهای آن با توجه به اظهارات شیخ الاسلامی و اظهارات كارشناسان اقتصادی و تامین اجتماعی ضروری به نظر می رسد.

شركت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) دارای ارزش چند هزار میلیارد تومانی است و اگر بزرگترین شركت سرمایه‌گذاری كشورنباشد به طور قطع از بزرگترین‌هاست . شستا دارای 10هلدینگ زیر مجموعه است 1- شركت سرمایه‌گذاری دارویی تامین 2- شركت سرمایه‌گذاری سیمان تامین 3- شركت سرمایه‌گذاری صبا تامین 4- شركت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین 5- شركت سرمایه‌گذاری صدر تامین 6- شركت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی 7- شركت سرمایه‌گذاری ساختمان و عمران تامین 8- شركت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین 9- شركت سرمایه‌گذاری صنایع نوین 10- شركت سرمایه‌گذاری حمل و نقل تامین.

یكی از مواردی كه در شستا مشاهده می‌شودحضور یك شخص در هیات مدیره چندین شركت است كه مشخص نیست با كدام توجیه عقلی و منطقی سازگار است؟كه البته این نوشتاردر حال حاضر قصد معرفی این افراد را ندارد. به هر حال به نظر می‌رسد كه باتوجه به تاكیدات شیخ اسلامی‌باید شاید تغییرات اساسی در شستا باشیم. اما از آنجایی‌كه روحیه وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی مبتنی بر خرد جمعی است توصیه می‌شودكه در انتصاب مدیرعامل و مدیران زیر مجموعه شستا به كارآمدی، دلسوزی وتوانمندی كه هر 3 شاخصه مورد تاكید وزیرهم می‌باشد توجه خاص و عملی شود در غیر این صورت چرخ تحول در شستا نخواهد چرخید و ماشین عظیم اقتصادی شستا با سرعت لازم به جلو نخواهد رفت. به طور قطع در هفته های آینده باید در احكام وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی درنگ كرد و دیدكه آیا شیخ الاسلامی نشانه های اجرای برنامه های خود را در این احكام می دهد یا خیر؟

منبع: تابناک


ویدیو مرتبط :
مدیر ارشد شرکت گوگل کیست ؟ چقدردر آمد دارد ؟ کجا زندگی میکند ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله مسلحانه به یک مدیر نفتی در جنوب کشور ناکام ماند



 

اواسط شهریور ماه سالجاری هم یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار مورد ترور و شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود که یکی از گلوله‌ها به این مدیر نفتی برخورد می کند.

 

برای دومین بار در چند هفته اخیر، ترور و حمله مسلحانه به یکی از مدیران صنعت نفت در یکی از استانهای جنوبی ایران ناکام مانده است.

به گزارش پانا نیوز، با گذشت یک ماه از ترور یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در منطقه چابهار، یکی دیگر از مدیران صنعت نفت در یکی از استان‌های جنوب کشور مورد حمله مسلحانه افراد نا شناس قرار گرفته است.

در حال حاضر وضعیت عمومی این مدیر نفتی رضایت بخش اعلام شده است اما وی برای معالجه کامل در بیمارستان بستری شده است.

پیگیری‌های خبرنگار پانا نیوز نشان می دهد حمله مسلحانه به این مدیر نفتی به هیچ وجه مساله شخصی نبوده است اما تاکنون هویت افراد حمله کننده به این مسئول نفتی مشخص نشده است.

اواسط شهریور ماه سالجاری هم یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار مورد ترور و شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود که یکی از گلوله‌ها به این مدیر نفتی برخورد می کند.

در همین حال یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار و نیک شهر در مجلس در گفتگو با خبرگزاری مجلس با بیان اینکه حمله به رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار اقدامی تروریستی نبود، گفته بود: این اتفاق کاملا شخصی بود و ربطی به گروهک‌های تروریستی یا قاچاقچیان سوخت ندارد.

وی درباره سو قصد به "سیاوش انتقامی" رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار اظهار کرده بود: وی در حین گشت زنی در منطقه با دو نفر موتور سوار درگیری لفظی پیدا می کند که به دنبال آن، یکی از موتورسواران اسلحه می کشد و به ساق پای "انتقامی" شلیک می کند.