اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور: ایستگاه پخش آب شرب در تهران ایجاد می‌شود !



اخبار,اخباراجتماعی,طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی تهران

 
 اخباراجتماعی - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشو ر:
ایستگاه پخش آب شرب در تهران ایجاد می‌شود

سرانه آب مورد نیاز برای مصارف شرب و پخت و پز ۵ تا ۱۰ لیتر در روز است در حالی که در کشور ما روزانه به ازای هر نفر ۲۵۰ لیتر آب تصفیه شده و استاندارد برای شرب اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در شهر تهران امکان احداث ۲ خط لوله برای تفکیک آب شرب و بهداشتی وجود ندارد، گفت: مردم کشور ما روزانه ۲۵۰ لیتر آب تصفیه شده و استاندارد شرب را مصرف می‌کنند و در فلاش تانک‌ها نیز از آب شرب استفاده می‌کنند.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص زمان اجرایی شدن طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی تهران گفت: در این رابطه باید تمام ابعاد کار بررسی شده و با همانگی با وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نسبت به آماده سازی شبکه اقدام کنیم.

وی افزود: فعلا قرار است که طرح تفکیک از شهرهای کوچک و در هر استان یکی از شهر‌ها بصورت پایلوت اجرایی شود و در تهران چون ابعاد کار گسترده است کار سخت‌تر است زیرا باید تمامی زوایا را مورد بررسی قرار دهیم.

با اجرای طرح تفکیک، آب بصورت بسته بندی به فروش می‌رسد
جانباز تصریح کرد: منظور از تفکیک آب شرب و بهداشتی حتما به معنای احداث ۲ شبکه لوله کشی نیست زیرا انجام آن در شهرهای بزرگ امکان پذیر نیست بلکه منظور این است که برای سامانه تامین آب شرب می‌توان از طریق در اختیار گذاشتن آب‌های بسته بندی، ایجاد ایستگاه‌هایی برای برداشت آب و یا پخش آب با کمک بخش خصوصی اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آبی از طریق لوله کشی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد آب برای شرب است اما به مصارف شست و شوی حیاط، اتومبیل، آبیاری فضای سبز، فلاش تانک‌ها و خیلی مصارف دیگری که نیز که نباید باشد قرار می‌گیرد لذا با انجام کار تفکیک درصد قابل توجهی از این هدررفت آب تصفیه شده و استاندارد جلوگیری می‌شود.

مردم ایران ۲۵ برابر نیازشان به آب شرب؛ از آن مصرف می‌کنند
به گفته این مقام مسئول سرانه آب مورد نیاز برای مصارف شرب و پخت و پز ۵ تا ۱۰ لیتر در روز است در حالی که در کشور ما روزانه به ازای هر نفر ۲۵۰ لیتر آب تصفیه شده و استاندارد برای شرب اختصاص داده می‌شود.

تمام دنیا از پساب تصفیه شده برای فلاش تانک استفاده می‌شود در ایران از آب شرب
وی یادآور شد: در تمام دنیا آب شرب از سامانه دیگری جدای از آب بهداشتی تامین می‌شود بطوری که ساختمان‌های بزرگ پکیج تصفیه فاضلاب دارند که پساب خاکستری یعنی فاضلاب شستشو، حمام و آشپزخانه غیر از توالت را دوباره تصفیه کرده و برای فلاش تانک و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌دهند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور حفر چاه، کنترل فشار آب و مدیریت لوپ‌های فشار و به حداقل رساندن پرت آب را مهم‌ترین اقدامات حال حاضر جهت مقابله با کم آبی عنوان کرد و افزود: اکنون ۳ شیوه برای مقابله با کم آبی تهران در دست اقدام است که در بخش تامین حداکثر استفاده از منابع آب و احداث چاه در دستور کار است در بخش توزیع خطوط انتقال و مدیریت فشار و جلوگیری از پرت آب مدنظر است و در بخش تقاضا اقدامات فرهنگی از طریق استفاده از پتانسیل‌های مراجع، روحانیون و دانشگاهیان و همچنین آموزش به زنان خانه دار انجام می‌شود.

میزان نیترات آب ایران مجاز است
وی در خصوص مباحثی در زمینه امکان بالا رفتن میزان نیترات آب در صورت حفر و برداشت از چاه‌ها نیز گفت: ما در زمینه برداشت از آب چاه‌ها تمامی موارد استاندارد را رعایت می‌کنیم ضمن اینکه میزان مجاز نیترات ۵۰ میلیگرم است که در ایران این استاندارد رعایت می‌شود و نگرانی وجود ندارد.
  اخباراجتماعی - ایلنا 


ویدیو مرتبط :
شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: سامانه آبی "شرق تهران" در مرز هشدار قرار گرفت/ قیمت آب هم گران شد



علت گران شدن قیمت آب , گران شدن قیمت آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: سامانه آبی "شرق تهران" در مرز هشدار قرار گرفت/ قیمت آب هم گران شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از نیاز 50 میلیون مترمکعب آبی سامانه شرق تهران خبر داد و گفت: این سامانه در صورت عدم صرفه جویی در مرز هشدار قرار خواهد گرفت.

محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضعیت بارندگی استان تهران درسال آبی گذشته 417 میلی متر بوده که این رقم در امسال به 283 میلی متر رسیده که کاهش 32 درصدی بارندگی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شرایط آبی استان تهران چندان مناسب نیست افزود: کل آب پشت سدها در سال آبی 91 به 650 میلیون مترمکعب بوده درحالی که درسال آبی گذشته این رقم 400 میلیون مترمکعب بوده است.
 
پرورش اظهار داشت: سامانه آبی شرق تهران با کمبود 50 میلیون مترمکعب آب روبروست.

وی با بیان اینکه سد لتیان و لار عمده آب این سامانه را تأمین می کند، افزود: هفته گذشته آب سد لتیان تنها 29 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: سامانه شرق 195 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که از این میزان 73 میلیون مترمکعب آب از طریق آب های زیرزمینی و 127 میلیون مترمکعب آن نیز از سدهای لار و لتیان تأمین می شود.

پرورش افزود: این سامانه 4 میلیون نفر مشترک دارد و تنها بحث مدیریت مصرف آب که می تواند این سامانه را از کمبود آب موجود دور نگه دارد.

*** شهروندان سامانه شرق در مصرف صرفه جویی کنند
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل مردم سامانه شرق باید 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند اظهار داشت: این سامانه شرق خیابان ولیعصر را شامل می شود و مشترکین این محدوده باید برای رفع این کمبود آب سه ماه پاییز را با صرفه جویی سر کنند.

وی اظهار داشت: برای تأمین آب سال 93 برنامه ریزی برای حق 60 حلقه چاه داریم.

وی با بیان اینکه انتقال آب از سد ماملو به سامانه شرق تهران درصورت تأمین منابع مالی مشکل این محدوده را حل می کند افزود: تاپایان سال در این مناطق 40 میلیون متر مکعب آب باید صرفه جویی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: 90 درصد مشترکین ما مسکونی و تنها 10 درصد غیرمسکونی است و هدف ما در رفع مشکل این سامانه مدیریت انشعابات خاص و پرمصرف است.

پرورش اظهار داشت: برای حل این مشکل ابتدا به سراغ انشعابات مسکونی و مردم نخواهیم رفت.

وی در پاسخ به سوال درخصوص جیره بنده آب در شرایط موجود گفت جیره بندی آب با شبکه آبی تهران همخوانی ندارد و اثراتش منفی است و در بدترین حالت فشار شبکه را کم خواهیم کرد و شبکه خالی از آب نخواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: سامانه غرب نیازمند 218 میلیون مترمکعب آب در شش ماهه دوم سال است افزود: این میزان را از آب های سطحی و زیرزمینی برداشت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سامانه غرب در سه ماهه پاییز مشکلی نخواهیم داشت اما وضعیت سد طالقان نسبت به گذشته کمی افول داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه حل مشکل کم آبی کاهش صرفه جویی در مصرف آب است.

***قیمت آب از برق و گاز هم جلو زد
در تازه‌ترین قبض آب صادر شده توسط وزارت نیرو ( 7 مهرماه 92) ، بندهای جدید اضافه شده که نرخ مصرف آب مشترکان شهری را با افزایش مواجه کرده است.

بررسی‌ها حاكی از آن است که وزارت نیرو، هر مترمکعب آب مصرفی مشترکان شهری را در سکوت کامل خبری، به ازای هر مترمکعب 100 ریال در قالب "بند 76 قانون بودجه" گران‌تر کرده است.

در همین حال، جالب تر آن‌که وزارت نیرو بدون هیچ گونه اطلاع رسانی، مابه‌التفاوت این افزایش قیمت در نیمه اول سال را یکدفعه در قبض مشترکان در قالب بندی به نام "مانده قبلی" محاسبه کرده است.

در بند 76 قانون بودجه سال 92 کل کشور آمده است: "وزارت نیرو از طریق شرکت های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌ بهای ‌شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد (100) ‌ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌ داری کل کشور واریز نماید. 100 درصد وجوه دریافتی تا سقف سیصد و نود میلیارد (390.000.000.000) ریال از محل حساب مذکور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی اختصاص می‌یابد.

 

اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بین استان های کشور در مقاطع 3 ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین معاونت برنامه‌ ریزی استانداری‌‌ ها و شرکت های آب و فاضلاب روستایی استان ها هزینه شود. اعتبار مذکور حسب وصولی‌ ها 100 درصد تخصیص‌ یافته و وجوه فوق به‌ عنوان درآمد شرکت ذیربط محسوب نشده و مشمول مالیات نمی‌ شود."/باشگاه خبرنگاران