اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدت خدمت سربازی افزایش پیدا خواهد کرد+جزئیات طرح



اخبار ,اخبار اجتماعی , مدت خدمت سربازی

 

اخبار اجتماعی - احتمال افزایش سه ماهه مدت خدمت سربازی

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است گفت: این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به 24 ماه برسد.

 سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر یکشنبه 24 آذر برگزار شد درباره آخرین مقررات مربوط به خدمت سربازی اعلام کرد: آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 22 آبان ماه سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تا کنون سه آیین نامه آن تحت 7 عنوان آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیی نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است و دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت در دست بررسی است، پیش بینی می شود حدود 20 تا 25 درصد معافیتهای پزشکی کاهش پیدا کند و بقیه آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سر مراحل تصویب قرار خواهد گرفت تا زمینه های اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.

وی همچنین درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت سربازی 24 ماه است و در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد. در سالهای گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح مدت خدمت بین 14 تا 18 ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح 3 ماه کسب خدمت بین 18 تا 21 ماه است.

وی ادامه داد: موالید کشور سیر نزولی دارد برای نمونه موالید سال 59 حدود 2 میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 حدود 2 میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 تعداد دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 تعداد دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 تعداد یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 تعداد یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 تعداد یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 تعداد یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 80 تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر بوده است.

 

بنابراین با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شده و خدمت به 24 ماه برسد. بنابراین این برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پایان سال 92 وارد خدمت شده اند نمی شود.

سردار کمالی همچنین با بیان اینکه تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود گفت: در مرحله اول نیروی محل خدمت (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ...) و محل آموزش آنان مشخص می شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: پادگانهای آموزشی در بعضی از شهرها وجود دارند ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست. بعضاً جوانان وقتی به پادگان عجب شیر یا بیرجند یا کرمان اختصاص می یابند نگران می شوند در حالیکه آنها بعد از آموزش تقسیم خواهند شد. همان طور که وقتی کسی به پادگانی در تهران اعزام می شود ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر واگذار شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ملاک تقسیم مشمولین نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار دارند و همچنین وضعیت خود سرباز از قبیل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی و ... است و حداکثر تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای را ندهد.

جوانان بر اساس مقررات موجود تکلیف سربازی خود را مشخص کنند
سردار کمالی به جوانان در خانواده ها تاکید کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است توجهی نکنند.


البته ستاد کل این خبرها را نیز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اینکه از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود اطلاعی داشته باشد اعلام کند خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود اینها در عالم غیرواقعی شاید خوب است ولی وقتی بر اساس واقعیات موجود ملاحظه می شود سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.

وی گفت: حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است و با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیز گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است در عین حال معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است

کمالی ادامه داد: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.

پرونده خرید خدمت سربازی بسته شده است
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز گفت: به دلیل تبعیض آمیز بودن آن خرید سربازی به هیچوجه مورد نظر ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است. همچنین درباره مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است گفت: 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می شوند، البته تعدادی از آنها که اصلاً مراجعه نمی کند بسیار محدود است.

وی درباره سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام کردیم سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند مورد عفو قرار می گیرند انتظار بود این افراد مراجعه کند اما برخی از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره ای گرفتیم و برای آن اعلام کردیم که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر کسی که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی شود و درباره به کارگیری او تصمیم گیری شود.

سردار کمالی همچنین در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: از آنجا که نیروی مازاد نداریم قانون سه برادری از سال 90 لغو شده است.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تمامی جزئیات کسر خدمت سربازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رد شایعات درباره افزایش مدت خدمت سربازی



 

 

افزایش مدت خدمت سربازی

 

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، سردار 'موسی كمالی' افزود: در شرایط فعلی خدمت دوران سربازی 18 ماه است و این مدت در سال 1391 هم به قوت خودش باقی می ماند. اگر تصمیمی در خصوص مدت خدمت دوران سربازی گرفته شود برای مدت 24 ماه از ابتدای سال 1392 خواهد بود.

دایره شمول معافیت ها گسترش می یابد

جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح در ادامه گفت: برابر قانون جدید هم پیش بینی ما این است كه معافیت ها نه تنها كاهش نیافته بلكه افزایش هم پیدا كرده است.

سردار كمالی گفت: بعضا این شایعه شنیده می شود كه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با كمبود سرباز روبرو است و یا احتمال جنگی وجود دارد و از این رو شمار سربازان را زیاد می كنند؛ در حالی كه طبق قانون فعلی كه جدیدا هم تصویب شده ، دایره شمول معافیت ها گسترش می یابد.

این مقام ستاد كل نیروهای مسلح یادآور شد: البته افزایش موارد معافیت ها براساس یك روند منطقی و عقلایی صورت گرفته است.

سردار كمالی توضیح داد: این سوال همیشه وجود داشت كه چرا كسی كه وارد سن 60 سالگی می شود و یك فرزند ذكور دارد ، فرزند وی معاف شود اما فردی كه 59 سال و 11 ماه سن دارد نتواند از این معافیت استفاده كند.

وی اضافه كرد: بر این اساس آمده اند در قانون جدیدی اعلام كرده اند كه سن را ملاك قرار ندهید بلكه 'نیازمندی به مراقبت' مورد نظر قرار گیرد و لذا فردی كه ممكن است 40 و یا 50 سال سن داشته و نیازمند به مراقبت باشد، فرزند ذكور وی معاف می شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح درباره قانونی كه در خصوص خدمت نظام وظیفه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دوران خدمت سربازی بر اساس قانون مصوب سال 1363 همچنان 24 ماه است ولی نیروهای مسلح با توجه به تعداد مشمولین اعزامی و نیازی كه دارند مدت خدمت را تعیین می كنند كه این مدت در زمان حاضر 18 ماه تعیین شده است. بر اساس این مصوبه، از دوره خدمت نظام وظیفه در مناطق عملیاتی و محروم به ترتیب 2 و یك ماه كاسته می شود.

مدت خدمت سربازی در حال بررسی

سردار كمالی خاطرنشان كرد: ستادكل نیروهای مسلح هم اینك در حال بررسی قانون تصویبی از سوی مجلس شورای اسلامی است تا مدت خدمت سربازی را تعیین كند و لذا موضوع هنوز در حال بررسی بوده و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگر خدمت دوران سربازی اضافه هم شود 24 ماه نخواهد بود و فقط ممكن است یكی دو ماه اضافه شود كه آن هم فعلا اجرایی نمی شود چون كسانی كه در حال حاضر در حال خدمت هستند با توجه به قانون قبلی وارد خدمت شده اند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح گفت: ممكن است كسانی كه در آینده وارد خدمت نظام وظیفه شوند مدت خدمت آنها بر اساس آن ضابطه ای كه از سوی این ستاد كل تعیین می شود تغییر كند و از طرفی ممكن است همان مدت 18 ماه حفظ شود و افراد به مانند شرایط حال دوره خدمت نظام وظیفه را طی كنند. سردار كمالی بار دیگر تاكید كرد كه اگر در مورد خدمت سربازی تصمیمی گرفته شود در شرایط فعلی لازم الاجرا نخواهد بود بلكه از سال 1392 اجرایی خواهد شد.../مشرق