اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدارک جدید از سقوط پرواز ام.اچ 17


در حالی كه انگشت اتهام پرونده سقوط مرموز پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی پیش از این به سمت روسیه گرفته شده بود، پایگاه خبری روزنامه «دیلی اكسپرس» از افشای اطلاعات جدید درباره نقش اوكراین و سازمان سیا در پشت پرده این حادثه خبر داد.

تابناک: در حالی كه انگشت اتهام پرونده سقوط مرموز پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی پیش از این به سمت روسیه گرفته شده بود، پایگاه خبری روزنامه «دیلی اكسپرس» از افشای اطلاعات جدید درباره نقش اوكراین و سازمان سیا در پشت پرده این حادثه خبر داد.

مستند «پرونده های توطئه : چه كسی ام.اچ 17 را سرنگون كرد؟» در تاریخ 3 مه (14 اردیبهشت) به روی آنتن شبكه «بی.بی.سی2» خواهد رفت و دو نظریه جدید را درباره سقوط پرواز خطوط هوایی مالزی در سال 2014 مطرح می كند.

یكی از این دو نظریه كه بر اساس مصاحبه «بیلی سیكس» روزنامه نگار آلمانی تبار با بیش از 100 شاهد عینی ماجرا شكل گرفته است، نقش حداقل یك جت جنگنده اوكراین را در سرنگونی این هواپیما مطرح می كند.

سیكس با بیان اینكه هفت نفر از شاهدان حداقل حضور یك هواپیمای جنگنده را مورد تایید قرار داده اند، گفت : یكی از آن ها حتی نحوه شلیك موشك از این جنگنده را برای من توصیف كرد.

وی معتقد است كه در سقوط این هواپیما، دو جنگنده نقش داشته اند كه یكی از آن ها از پشت ، كابین خلبان را مورد هدف قرار داده و جنگنده دیگر با شلیك یك موشك هوا به هوا قصد سرنگونی هواپیما را داشته است.

رسانه های روسی نام خلبان جنگنده دوم را «ولادیسلاو وولوشین» از فرودگاه نظامی جنوب اوكراین معرفی كردند.

با این حال خلبان مذكور با رد این اتهام گفت : ما در 17 ژوئیه (تاریخ سقوط هواپیما) پرواز نداشتیم و این اتهامات بر اساس ادعای یك مكانیك فرودگاه شكل گرفته است. این مكانیك همچنین مدعی شده بود كه در این تاریخ سه هواپیما برای یك ماموریت فرودگاه را ترك كردند و من تنها كسی بودم كه به سلامت بازگشتم. این در حالی است كه حادثه در حقیقت مربوط به بیست و سوم آن ماه است.
وی ادامه داد: در عین حال من تنها حامل تسلیحات زمین به هوا بودم و هیچ موشك هوا به هوا در اختیار نداشتم.

در این مستند یك نظریه دیگر نیز درباره علت سقوط هواپیمای ام.اچ 17 مطرح شده است كه پایگاه خبری روزنامه «دیلی اكسپرس» آن را «تكان دهنده» توصیف می كند و بر اساس تحقیقات یك كارآگاه خصوصی موسوم به «سرگئی سوكولوف» شكل گرفته است.

وی بیش از 100 مامور خود را به بررسی این پرونده و مدارك موجود گماشته است و می گوید كه هیچ قطعه ای مرتبط با موشك های زمین به هوای «بوك» یافت نشده است.

محققان هلندی پیش از این اعلام كرده بودند این هواپیما هدف یك فروند موشك زمین به هوا از نوع «بوك» قرار گرفته كه از منطقه تحت كنترل استقلال طلبان طرفدار روسیه در شرق اوكراین شلیك شده است.

با این حال این كارآگاه خصوصی می گوید كه به یك مكالمه تلفنی میان دو مامور سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) دست یافته است كه نقش این سازمان را در طرح ریزی حادثه سقوط هواپیما مشخص می كند.

وی مدعی شد كه سرویس مخفی اوكراین نیز در این حادثه دست داشته است. او ادامه داد: ماموران سیا و نیز سرویس مخفی هلند در این اقدام دخیل بوده اند؛ چرا كه بمب ها در خاك هلند در هواپیما جاسازی شده بود و این كار نمی توانست در هیچ مكان دیگری انجام شود.

وی افزود : این اقدام تروریستی، نخست برای به دست آوردن یك دستاویز برای تشدید تحریم ها علیه روسیه و دوم، برای تقویت حضور ناتو در اروپا، به خصوص اوكراین صورت گرفت.

پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی یا به اختصار «ام.اچ 17» در 17 ژوئیه 2014 (26 تیر 1393) زمانی كه از آمستردام هلند به مقصد كوالالامپور، پایتخت مالزی در حركت بود به ناگاه از صفحه رادار محو شد.

گزارش های تكمیلی حاكی از سقوط هواپیما در مرز میان روسیه و اوكراین بود و تمام 298 مسافر آن كه از ملیت های مختلف نظیر مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیك، فیلیپین، كانادا و نیوزیلند بودند، كشته شدند.


ویدیو مرتبط :
پرواز رپتور 50 توسط بنده در زمین پرواز رشت 90/6/17

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین اخبار درباره سقوط پرواز «ام.اچ 17 »


مالزی روز جمعه قول داد پیگیر علت سقوط پرواز ام.اچ 17 بوئینگ 777 خطوط هوایی این کشور که با 298 سرنشین در اوکراین سرنگون شد، باشد.

خبرگزاری ایرنا: مالزی روز جمعه قول داد پیگیر علت سقوط پرواز ام.اچ 17 بوئینگ 777 خطوط هوایی این کشور که با 298 سرنشین در اوکراین سرنگون شد، باشد.

نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی روز جمعه گفت: اگر هواپیما براثر شلیک سقوط کرده است مالزی اصرار دارد عاملان این حادثه به سرعت شناسایی و مجازات شوند.

وی در نشست خبری گفت: مسیر پرواز توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری امن اعلام شده بود.

نجیب اعلام کرد که مرکز عملیات اضطراری در ارتباط با این فاجعه ˈوحشتناک و عمیقا تکان دهندهˈ راه اندازی شده است و مقامات مالزی در تماس مداوم با همتایان در اوکراین و کشورهای دیگر هستند.

نخست وزیر مالزی گفت که با پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین مذاکره کرده و وی متعهد شد تحقیق کامل، دقیق و مستقل در خصوص پرواز ام.اچ 17 با مشارکت مالزی انجام شود.

رییس جمهور اوکراین همچنین تایید کرد که با شورشیان در شرق این کشور به منظور ایجاد راهرویی برای ارسال کمک های انسان دوستانه و رسیدن به محل سقوط پرواز مذاکره می کند.

نخست وزیر مالزی همچنین اعلام کرد که چند نوبت با نخست وزیر هلند و تعدادی از رهبران جهان در خصوص این فاجعه گفت وگو کرده است.

نجیب گفت که با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز توافق کرده است هیچ چیز مانع انجام تحقیقات برای روشن شدن این حادثه نشود.

وی گفت که مالزی طی یک پرواز کمک های ویژه حوادث و تیم نجات و پزشکی به کیف اعزام کرده است.

هواپیمای بوئینگ 777 مالیزیا ایرلاین بعدازظهر پنجشنبه با 298 مسافر و خدمه پرواز در منطقه «شاختیورسک» در شرق اوکراین سرنگون شد و همه سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.

آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرده است هواپیمای مسافربری مالزی را شبه نظامیان با یک موشک «بوک» در ارتفاع 10 هزار متری مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده اند.

رییس جمهوری اوکراین این سانحه را یک اقدام تروریستی دانسته و گفته که سرنگون شدن آن را منتفی نمی داند.

سخنگوی جدایی طلبان جمهوری خودخوانده لوگانسک نیز مدعی شد این هواپیما را یک فروند جنگنده سوخو-25 نیروهای اوکراین سرنگون کرده است.

سرنگونی این هواپیما در مرز روسیه و اوکراین موج جدیدی از تنش میان دو کشور را نیز دامن زده و مقام های مسکو و کی یف به طور ضمنی همدیگر را به دست داشتن در این حادثه هوایی متهم می کنند.

شرکت های هواپیمایی اروپایی نیز در پی سانحه سقوط این هواپیمای مسافربری مالزی، از برنامه ریزی برای تغییر مسیر پروازی به منظور وارد نشدن به آسمان اوکراین خبر دادند.

شرکت هواپیمایی مالزی روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد از 298 سرنشین پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی این کشور که در مسیر آمستردام به کوالالامپور در اوکراین سرنگون شد 154 نفر تبعه هلند بوده اند.

این پرواز حامل 298 نفر متشکل از 283 مسافر از ملیت های مختلف و 15 خدمه پرواز مالزیایی بوده است.

این شرکت اعلام کرد 43 مالزیایی شامل 15 خدمه پرواز و دو کودک نیز در بین سرنشینان هواپیما دیده می شوند و 27 استرالیایی جزو مسافران این پرواز بوده اند.

12 اندونزیایی از جمله یک نوزاد، 9 انگلیسی، چهار آلمانی، سه فیلیپینی و یک کانادا در لیست مسافران این هواپیما دیده می شوند.

شرکت هواپیمایی مالزی اعلام کرد چهار بلژیکی نیز در بین مسافران پرواز ام.اچ 17 بوده اند، اما وزارت امور خارجه بلژیک پنج تبعه این کشور را تایید کرده است.

خطوط هوایی مالزی تاکنون ملیت 41 مسافر را اعلام نکرده است.