اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مداحان و آخرین رمضان احمدی‌نژاد/ دورخیز مداحان برای پیوستن به قالیباف؟



مداحان و آخرین رمضان احمدی‌نژاد/ دورخیز مداحان برای پیوستن به قالیباف؟

انتخاب:  سرانجام در آخرین سال دولت محمود احمدی نژاد، زمان پایان دادن به افسانه ها و رویاهایی که هفت سال قبل دستگاه تبلیغاتی وی که عمدتا با تکیه بر مداحان فعالیت می کرد، فرا می رسد.

به گزارش بازتاب ؛ در هفته پایانی و طلایی انتخابات ریاست جمهوری نهم، این اجماع مداحان مشهور به سرکردگی منصور ارضی بود که نقش برگ برنده را برای احمدی نژاد ایفا کرد، سعید حدادیان با آهنگ سرود یار دبستانی، ترانه ای برای محمود احمدی نژاد سرود و فرزند وی محمدحسین حدادیان آن را اجرا کرد تا لقب احمدی نژاد "دشمن تبعیض و فساد" باشد، عبدالرضا هلالی، مداح مقلد منصور ارضی که آئین عزادرای را با موسیقی جاز درآمیخته بود و تصاویر حضور احمدی نژاد در پای منبر وی در محله نارمک در میان جوانان دست به دست می شد، به همراه محمود کریمی و محمد طاهری لشگری از مداحان را تشکیل می دادند که با استفاده از شبکه وسیع وگسترده هیاتهای مذهبی نقش تبلیغاتی موثری برای احمدی نژاد ایفا می کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حادثه آتش سوزی مسجد ارک تهران که به کشته شدن نزدیک به 50 نفر از شهروندان تهرانی منجر شد، می توانست حکم تیرخلاص را برای مداحان تهرانی به همراه داشته باشد، اما مدد احمدی نژاد که شهردار وقت تهران بود، موجب شد تا شهرداری دیه کشته شدگان و هزینه سنگین درمان مصدومان را که به میلیاردها تومان بالغ می شد، به عهده بگیرد و منصور ارضی و شاگردانش از جمله سعید حدادیان، حسین سازور و ابوالفضل بختیاری را از مهلکه برهاند و مداحان را مرهون خویش سازد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رابطه مداحان با احمدی نژاد در دور نخست دولت وی همچنان حسنه ماند، محمود احمدی نژاد این بار در کسوت رییس جمهور مکرر در هیئات مداحان مشهور حضور می یافت و متقابلا منصور ارضی همانند یکی از اعضای هیات دولت، گاه عضو کاروان سفرهای استانی احمدی نژاد بود و در این سفرها دعای کمیل را اجرا می کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رسیدگی های مالی و احوالی احمدی نژاد به مداحان موجب شد تا این طیف در نقش تخریب کننده منتقدان و رقبای وی نیز ظاهر شوند، به گونه ای که در مقطعی با اوج گیری انتقادات مراجع تقلید به برخی اقدامات احمدی نژاد، منصور ارضی به توهین به مراجع پرداخت و به همین دلیل با تذکر جدی مقامات عالی رتبه نظام مواجه شد، اما این موجب نشد تا وی دست از حمله به رقبای احمدی نزاد بردارد و در دعای عرفه محمدباقر قالیباف را به عمرسعد تشبیه کرد.

در انتخابات 1388 حمایت مداحان از احمدی نژاد به اوج رسید و علاوه بر حضور و مداحی حدادیان و طاهری در میتینگ پیروزی وی در میدان ولی عصر، نقش پررنگی داشتند، اما به تدریج شکاف میان مداحان و احمدی نژاد جدی شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در سال 1389 انتقادات به مشایی فصل مشترک مواضع سیاسی مداحان بود که در میان مراسم عزاداری اعلام می شد، اما بی اعتنایی و واکنش منفی احمدی نژاد به این انتقادات موجب شد تا در سال 1390 این انتقادات مستقیما متوجه او شود.

سخنان تند سعید حدادیان در مورد مشایی، به همراه مواضع شداد و غلاظ حاج منصور ارضی علیه احمدی نژاد، موجب شد تا مسجد ارک و مهدیه امام حسن مجتبی، محافل ارضی و حدادیان که تا آن زمان مهمترین پایگاه های حامیان احمدی نژاد در سراسر کشور محسوب می شد، به اماکن ممنوع حضور مقامات دولتی تبدیل شود و دولت رسما از این دو تن شکایت کند.

انتصاب یکی از اقوام منصور ارضی به سمت مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران، آخرین حلقه برگشتن سکه بود و امروز می توان گفت دورخیز مداحان برای راه اندازی کارناوال تبلیغاتی محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اغاز شده است ، البته بر کشیدن قالیباف نیاز به مقدمه ای دارد که جز پایین کشیدن احمدی نژاد از جایگاه تقدس و محبوبیت نیست.

اکنون مجالس بزرگ مداحان تهران در حسینه صنف لباس فروش ها و مسجد ارک (منصورارضی)، مهدیه امام حسن مجتبی (سعید حدادیان)، امامزاده علی اکبر چیذر (محمود کریمی)، میدان خراسان (محمد طاهری) به پایگاه منتقدین و مخالفین احمدی نژاد در طیف حزب الله تبدیل شده است.

افرادی نظیر سرتیپ حسین الله کرم، رییس گروه انصار حزب الله که تا پیش  از این از حامیان سرسخت احمدی نژاد محسوب شده ، از طیف احمدی نژاد جدا شده اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اکنون جمله قدیمی منسوب به مشایی که مرتبطین خود را از الله کرم تا هدیه تهرانی توصیف می کرد، دیگر کاربردی ندارد و امروزه الله کرم از تلاش برای خوراندن جام زهر توسط جریان انحرافی  به رهبری سخن می گوید.

طیف مداحان که تا دو دهه قبل در مقایسه با روحانیون و روشنفکران، پایگاه و اثرگذاری قابل ملاحظه ای در معادلات کشور نداشتند، اکنون گوی سبقت را در فعالیت از این گروه ها ربوده و به نهادی سرنوشت ساز و تصمیم ساز تبدیل شده اند، اما آیا این قدرت مداحان که با زمینه سازی و حمایت برخی نهادها از جمله صداوسیما، مراکز خاص و تسامح نهادهای نظارتی پدید آمده است، تداوم خواهد یافت؟

برخی از تحلیلگران در کنایه نسبت به قدرت گیری مداحان سیاسی، دولت نخست احمدی نژاد را جمهوری مداحان نام نهاده بودند و پرسش اینجاست که با وداع احمدی نژاد با صندلی ریاست جمهوری، جمهوری مداحان تداوم خواهد یافت؟

به هر حال آخرین رمضان احمدی نژاد فرارسیده است و وی باید منتظر باشد تا مداحان در لابلای ادعیه و ذکر مصیبت و ندای العفو، حملات نیش داری را نثار وی کنند، اگر منصور ارضی که پای ثابت برنامه سحرگاهی شبکه ملی رسانه ملی است، سال گذشته مرگ مشایی را از خدا خواسته بود، امسال احمدی نژاد قاعدتا باید حمله گزنده تری را در میانه دعا و مناجات انتظار داشته باشد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

چرخه روزگار به سرعت می چرخد، روزی رقبا و منتقدین احمدی نژاد با تازیانه زبان بی لجام مداحان نواخته می شدند و امروز وی و رفیق گرمابه و گلستانش مشایی، هدف این حملات هستند.

همان گونه که اتهامات و دشنام های مداحان به سایر شخصیت ها درباره بی دینی و فسادشان به سرعت گریبان آنها را گرفت و تصویر خاص یکی از مداحان مشهور منتشر شد.

بازگشت به سنت ها و جای دادن مداحان در مرتبه خود و نه در حد مرجع تقلید، تحلیلگر سیاسی و گروه های فشار، تنها راه باقی مانده برای حراست از فرهنگ آئینی است./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
استاد میرزامحمدی . کانون مداحان رفسنجان . مداحان سنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد واعظ مشهور تهران از وضعیت مداحی در کشور/ جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد ناگهان ارتقاء ویژه یافت



 اخبار سیاسی ,خبرهای  سیاسی, شیخ حسین انصاریان

جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد ناگهان ارتقاء ویژه یافت
انتقاد واعظ مشهور تهران از وضعیت مداحی در کشور: مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا واعظ هرچه زودتر برود و به‌جای او مداح بیاید!

بعد از آیت‌الله مکارم شیرازی، شیخ حسین انصاریان هم از وضعیت مداحی در ایران انتقاد کرده است؛ او که در چهاردهمین همایش تکریم بانوان قرآن‌پژوه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران سخن می‌گفت با انتقاد از پیشی‌گرفتن جایگاه مداحان نسبت به وعاظ درس‌دیده حوزه، گفت: این آسیب سنگینی است که وقتی یک واعظ درس‌دیده و حوزه‌دیده برای سخنرانی در محفلی در تهران دعوت می‌شود، مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا این واعظ هرچه زودتر برود و به جای او مداح بیاید».

انصاریان با طرح این پرسش که چرا دین ما مداح‌محور شده است؟ افزود: مداحی خوب است، اما چه‌مقدار؟ مداح چقدر می‌تواند مردم را با قرآن آشنا کند؟ جایگاه مداحی در کشور نباید این‌گونه باشد که فضا، یک عالم درس‌خوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارد. جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدی‌نژاد به‌ویژه در فضای سیاسی، ناگهان ارتقایی ویژه یافت تا جایی که دولت نخست او را به دولت مداحان معروف شد. سال ٨٤ محافل برخی مداحان معروف، محل حمله به هاشمی‌رفسنجانی و محمدباقر قالیباف شده بود. اگرچه همین مداحان بعدا بر دولت احمدی‌نژاد هم شوریدند که به دعوای بین آنها و حلقه نزدیک به احمدی‌نژاد و سخنان تندی که علیه اسفندیار رحیم‌مشایی بر زبان راندند، منجر شد و در نهایت کار به شکایت دو طرف به مرجع قضائی کشید، اما این نخستین‌بار نیست که روحانیون از وضعیت مداحی و مداحان در کشور گله می‌کنند.


چند ماه قبل، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، در دیدار تعدادی از پاسداران مداح، در مدرسه امیرالمومنین (ع) گفته بود: مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند، اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل بیت (ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند و از خواندن آن خودداری کنند. او به مداحان توصیه اکید کرده بود در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود که جز ریختن خون شیعیان در نقاط مختلف جهان، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

او حتی افزایش تعداد مداحان را هم چندان با خوشبینی نگاه نمی‌کند. مکارم‌شیرازی گفته بود: باید در برخورد با افرادی که با نام و اصطلاح قاری قرآن، مداح و... وارد صحنه می‌شوند دقت بیشتری داشته باشیم و از میان آنان افراد راستین را بشناسیم و آنها را تقویت کنیم. نباید زیاد در کثرت خطیب و مداح و قاری خوشبین باشیم، بلکه لازم است با دقت و شناخت بیشتری برخورد کرد. مداحان باید از اشعار نادرست و ضعیف که نسبت به مقام امام حسین (ع) وهن است، در مداحی‌های خود پرهیز کنند.

 

  این مرجع تقلید حتی از سیاسی‌شدن مجالس مداحی و عزاداری، اتفاقی که هم‌زمان با ورود مداحان به سیاست در دوره احمدی‌نژاد شدت و قوت گرفت، انتقاد کرده و گفته بود: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را با مسائل سیاسی و جناحی آمیخته نکنید و از ارائه آهنگ‌ها و اشعار نامناسب نیز بپرهیزید: «به‌تازگی دیده می‌شود مسائل سیاسی به برخی مجالس درز می‌کند، گرچه همه سیاست کلی حفظ نظام و کشور اسلامی را قبول داریم، اما سزاوار نیست مداحان سخنان خود را به سیاستی که به چپ و راست مایل است، آلوده کنند. خطیبان مراقب باشند بازیچه افرادی که اهداف خاصی دارند، نشوند.

 

آنان باید مجالس را به‌ صورت سنتی اداره کنند، از اموری که موجب وهن مذهب است پرهیز کرده و مسائلی را که بوی ذلت، می‌دهد بیان نکنند. مکارم‌شیرازی حتی از نحوه ارائه محتوا از سوی مداحان هم شکایت کرد و با تأکید بر جلوگیری از ارائه آهنگ‌ها و اشعار نامناسب، خطاب به مداحان گفت: مداحی‌ها باید مطابق منابع معتبر و معروف باشد و مسائل ضعیف در آنها بیان نشود. گفتنی است سخنان شیخ حسین انصاریان در پایگاه خبری «انصار حزب‌الله» منتشر شده است.

 

 اخبارسیاسی -  شرق