اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت 30 نماینده با استیضاح آخوندی


بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی فردا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد. استیضاح عباس آخوندی تنها 13 امضا دارد و بسیاری از نمایندگان یکی پس از دیگری از طرح این استیضاح انتقاد کرده و آن را در شأن مجلس نمی دانند.

خبرآنلاین: بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی فردا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد. استیضاح عباس آخوندی تنها 13 امضا دارد و بسیاری از نمایندگان یکی پس از دیگری از طرح این استیضاح انتقاد کرده و آن را در شأن مجلس نمی دانند.

«عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد»، «مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه»، «مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی»، «مشکلات حوزه حمل و نقل» و «مشکلات حوزه مالی وزارت خانه» دلایلی است که این سیزده نماینده در طرح استیضاح به آن اشاره کرده اند اما بسیاری از نمایندگان دلیل اصلی این امر را تغییر مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان بدون نظر حسن کامران، نماینده اصفهان می دانند.

برخی دیگر نیز آن را سیاسی ارزیابی می کنند و می گویند همان کسانی طرح استیضاح را پیگیری می کنند که در زمان رای اعتماد علیه آخوندی اطلاعیه توزیع می کردند تا منتقد احمدی نژاد روی صندلی وزارت تکیه نزند. اما در آن زمان او توانست 159 رای موافق کسب کند و از سد مخالفان خود عبور کند، اتفاقی که به نظر می رسد فردا نیز تکرار شود، چراکه آنگونه که در گفت و گو با نمایندگان مطرح شده، استیضاح آقای وزیر موافق چندانی ندارد و در راهروهای مجلس گفته می شود که فضای عمومی پارلمان علیه استیضاح است.

مروری می کنیم بر نظرات 30 نماینده مجلس که علیه طرح استیضاح عباس آخوندی موضع گرفته اند.

ردیف

نام

نماینده

اظهار نظر

1

محمدرضا باهنر

نماینده مردم تهران/ نایب رئیس مجلس

آخوندی از وزیران استراتژیک دولت است
در مورد مسائلی مانند مسکن مهر که مطرح می‌شود فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی خیلی خوب عمل کرده است و این وزارتخانه از ادغام دو وزارت خانه دیگر شکل گرفته و نصف بودجه عمرانی کشور برای انجام پروژه ها به این وزارتخانه اختصاص داده می‌شود اما نمایندگان طرحی را آماده کردند و ما طبق روال قانونی آن را اعلام وصول کردیم اما بنده آخوندی را جزو وزرای استراتژیک و قدرتمند دولت می دانم در عین حال معتقدم رای با نمایندگان است اما برآوردم این است که استیضاح رای نمی آورد.

2

غلامعلی جعفرزاده امین آبادی

نماینده مردم رشت/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه

آرزوی بركناری از دو سال قبل
طیف مخالف دولت از همان زمانی كه آقای روحانی وزرای خود را به مجلس معرفی كرد، تمام تلاش خود را به كار بست تا شش وزیر به كابینه راه پیدا نكنند. از آن شش وزیر، سه نفر رای اعتماد اولیه را كسب نكردند. اما در مقابل سه نفر هم وارد كابینه شدند كه عبارتند از آقای زنگنه، آقای ربیعی و آقای آخوندی. هر چند در میانه راه بركناری آقای فرجی‌دانا برای این طیف از اهیمت بیشتری برخوردار شد. به نظر من بستر استیضاح امروز وزیر راه و شهرسازی همان تقابل‌های اساسی با وزرای نزدیك به جریان اصلاحات است. جریان مخالف دولت در تمام این مدت نشان داده كه در برخورد با دستگاه اجرایی بیش از هر چیز متوجه مسایل سیاسی است. من درباره استیضاح آقای آخوندی یك تحلیل مشخص و یك پیش‌بینی مشخص دارم. تحلیلم این است كه استیضاح سیاسی است و پیش‌بینی‌ام هم این است كه این طرح به هیچ عنوان موفق نخواهد بود.

3

ابراهیم نکو

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم/ عضو کمیسیون اقتصادی

برخی كارهای مهم را رها كرده به دنبال استیضاح هستند
متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس كارهای مهمشان را در مجلس رها كرده اند و به دنبال استیضاح وزیران دولت هستند. برای آنها این وزیر یا وزیری دیگر فرقی ندارد و تنها درصدد منافع شخصی و قدرتنمایی برآمده اند. كاملا بارز است كه نمایندگانی كه استیضاح آقای آخوندی را پیگیری میكنند از مطالبات منطقه ای استفاده كرده و از آن سود می‌جویند. خواسته های شخصی و منطقه ای برخی نمایندگان باعث طرح استیضاح شده است که البته این موضوع با همراهی برخی دیگر از نمایندگان پیش می رود. در واقع بعد از مطرح شدن استیضاح وزیر راه در مجلس برخی دیگر از نمایندگان هم با مطرح کردن مطالباتشان با طراحان این استیضاح همراه شده اند و حالا گروه اول صحنه گردانی مجلس را برعهده گرفته اند.

4

مهرداد بائوج لاهوتی

نماینده مردم لنگرود/ عضو کمیسیون عمران

استیضاح بدون برنامه
به هر حال انتقاداتی به وزارت راه و شهرسازی وارد است و نمی‌توان این مجموعه را خالی از اشكال دید. الان قسمت مهمی از مطالبات مردمی كه به نمایندگان ارجاع می‌شود مربوط به طرح‌های مسكن مهر است كه همین وزارتخانه مسئولیت ساماندهی آن را بر عهده دارد و البته در جاهایی هنوز نتوانسته موضوع را مدیریت كند. این اما اصلا بدان معنا نیست كه استیضاح آقای آخوندی كار صحیحی است. اولا مساله این است كه باید ببینیم آخوندی چه مجموعه‌ای با چه میزان مطالبات و گستره فعالیت و همینطور امكانات را تحویل گرفته است و اینكه چقدر می‌تواند با توجه به وضیت اقتصادی كشور پاسخگوی مسایل باشد. ضمن اینكه باید متوجه باشیم كه آیا برای بعد از آقای آخوندی هم برنامه و طراحی خاصی وجود دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد استیضاح وزیر راه بیشتر یك تقابل شخصی با خود وزیر است تا تلاشی برای بهبود وضعیت وزارتخانه.

5

عزت الله یوسفیان ملا

نماینده مردم آمل/ عضو کمیسیون بودجه

وزارتخانه پر مشغله و كم امكانات
به هر حال انتقاد به عملكرد وزارت راه و شهرسازی وجود دارد اما واقعیت هم این است كه اقای آخوندی تا الان میراث‌دار دو ارثیه ناخوشایند از دولت قبل بوده است. یكی كه همان طرح‌های بیشماری است كه در قالب مسكن مهر و همینطور پروژه‌های مصوب سفرهای استانی، بدون ذره‌ای كار كارشناسی و حساب و كتاب روی دست وزارتخانه گذاشته شده است. دیگری هم ساختار این مجموعه كه بسیار عریض و طویل است. به هر حال در دولت قبل یك اشتباه بزرگ برای ادغام وزارتخانه‌های مسكن و راه اتفاق افتاد و در این ساختار اداره حوزه‌های مسكن و راه در كنار هم بسیار دشوار است. این هم به خودی خود باعث شده تا بار مطالبات روی دوش این مجموعه چند برابر شود. از منظر توازن بین امكانات و محدودیت‌ها با مسئولیت‌های اجرایی به نظر من اقای آخوندی كارنامه موفقی داشته و به هیچ عنوان سزاوار استیضاح و بركناری نیست.

6

بهروز نعمتی

نماینده مردم اسدآباد/ عضو کمیسیون صنایع و معادن

طرحی محكوم به شكست
این استیضاح از همین الان محكوم به شكست است. به هر حال بعد از مدت‌ها تلاش فقط امضای سیزده نماینده پای این طرح قرار دارد و این یعنی آنكه نباید موضوع را جدی گرفت. مخصوصا اینكه در هفته‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی توانست بیش از سی و پنج نفر از نمایندگانی كه قبلا این طرح را امضا كرده بودند، متقاعد به پس گرفتن امضا كند. اكثر نمایندگان مجلس هم در سیاسی بودن موضوع استیضاح شك ندارند. به هر حال الان هم تركیب امضا كنندگان مشخص است و هم ما در ماه‌های قبل شاهد بحث‌ها بودیم و می‌دانیم زمینه این استیضاح چیست.

7

رمضانعلی سبحانی فر

نماینده مردم سبزوار/ عضو کمیسیون صنایع و معادن

سیاسی‌كاری در برابر وزیر اقتصادی
زمینه اصلی این استیضاح از روز اول دو چیز بود؛ یكی مسایل سیاسی و دیگری هم تقاضاهای شخصی نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه كه بی‌پاسخ ماندند. الان این قسمت دوم هم قدری تعدیل شده هر چند هنوز مسایلی چون مدیركل استان اصفهان وجود دارد كه باعث اصرار برخی نمایندگان بر این استیضاح شده است. اما بیش از هر چیز من فكر می‌كنم همان رقابت‌ها و دعواهای سیاسی عامل استیضاح باشد. مثلا همان بحث مدیركل اصفهان هم یك بحث سیاسی است. ولی این استیضاح جدی نخواهد بود و مجلس با آن همراهی نمی‌كند. جو مجلس این روزها اصلا پذیرای استیضاح نیست. مخصوصا در‌استانه انتخابات. البته گروه‌های منتقد و مخالف دولت كه پایگاه رای مشخصی دارند می‌خواهند از این جور حركت‌ها برای اقناع هواداران خودشان استفاده كنند اما در شرایطی كه اكنون قرار داریم، تیغ‌ آنها آنقدرها نمی‌برد كه بتوانند وزیری مثل اقای آخوندی را بركنار كنند. مخصوصا اینكه اصولگرایان زیادی هم هوادار او هستند.

8

علی مطهری

نماینده مردم تهران/ عضو کمیسیون فرهنگی

دلایل استیضاح کنندگان محکم نیست
من دلایل استیضاح کنندگان را محکم نمی دانم و این دلایل برای استیضاح کافی نیست. آخوندی بر استانداردها پافشاری و درمورد ساخت و سازهای غلط حساسیت دارد. عملکرد آخوندی را موفق می دانم بنابراین استیضاح را در این شرایط منطقی نمی دانم.

9

محمد دامادی

نماینده مردم ساری/
عضوکمیسیون عمران

اکثریت کمیسیون عمران مخالف استیضاح هستند
كسانی كه از همان ابتدا موافق روی كار آمدن آقای آخوندی نبودند همان افرادی هستند كه به طرح استیضاح ها دامن زدند و كم كم تعداد اندك دیگری نیز برای پوشاندن نقایص و مشكلات كاری شان به گروه استیضاح كنندگان پیوستند.
نظر اعضای کمیسیون این است که مجموعه دلایل استیضاح کنندگان برای استیضاح عباس آخوندی، برای انجام این کار مناسب نیست و اکثر اعضای کمیسیون تخصصی با انجام استیضاح مخالفند.

10

عیسی دارایی

نماینده مردم اندیمشک/ عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای

استیضاح آخوندی به هیچ عنوان صلاح نیست
بحث های منطقه ای از جمله موضوعاتی است كه مردم برسر آن فشار زیادی را به نمایندگان مجلس می آورند و طبیعتا نمایندگان هم آن را از وزرای دولت طلب خواهند كرداما باید این را بدانیم كه وزیر به تنهایی نمی تواند تمام مشكلات را رفع كند. الان در وضعیتی كه در كمبود بودجه داریم به هیچ عنوان استیضاح آقای آخوندی به صلاح نیست.

11

سکینه عمرانی

نماینده مردم سمیرم/
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

آخوندی توانایی اش را نشان داده است
وزیر راه و شهرسازی توانایی اش را نشان داده و استیضاح او كاری بی مورد است و من با این استیضاح مخالفم. اما به هر حال باید این را بدانیم كه استیضاح حق نمایندگان است و همه آن جنبه سیاسی ندارد البته این موضوع شامل حال آقای آخوندی نخواهد شد.

12

مقداد نجف نژاد

نماینده مردم بابلسر/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه

استیضاح رای نمی آورد
استیضاح وزیر راه و شهرسازی فردا در مجلس رای نمی آورد. در این شرایط همه باید دست به دست هم دهیم و به دولت کمک کنیم، نمایندگانی که این تصمیم را گرفته اند حتما برای خود دلیل موجهه دارند و قصدشان خیرخواهی است اما با خود وزیر و معاونان وی جلسه بگذارند و مشکلات شان را مطرح و حل کنند اما به هر حال من معتقدم که این استیضاح رای نمی آورد.

13

کمال الدین پیرموذن

نماینده مردم اردبیل/ عضو کمیسیون صنایع و معادن

طرح استیضاح آخوندی كاملا سیاسی است
کارنامه آقای اخوندی در وزارت راه و شهرسازی علیرغم محدودیت های مالی کارنامه ای است بس درخشان.این استیضاح یک استیضاح سیاسی و بیشتر بخاطر این است كه بله گویان این نمایندگان را در مناصب خصوصا ریاست اداره كل استان ها به کار نگرفته است.

14

حجت الله درویش پور

نماینده مردم ایذه و باغملک/
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات

مسایل سیاسی هنوز در استیضاح اخوندی دخیل است
برخی از نمایندگان از ابتدا با وزیر شدن ایشان مشكل داشتند و زمانی كه قرار بود برای رای اعتماد به مجلس بیاید اطلاعیه هایی را منتشر می كردند تا همگان را دعوت به رای ندادن كنند بنابراین چنین مسایلی نشان دهنده این است كه مسایل سیاسی هنوز در موضوع استیضاح آقای اخوندی دخیل است.

15

حسین محمدزاده

نماینده مردم درگز/ عضو كمیسیون عمران

محورهای استیضاح بسیار سست است
مواردی كه به عنوان محور استیضاح از سوی نمایندگان محترم مطرح شده بسیار علیل و سست است. 24 محور مطرح كرده اند كه در جلسه با وزیر راه و شهرسازی و استیضاح كنندگان در كمیسیون عمران حدود 6 محور مطرح شد اما حتی یك مورد هم از منطق مناسبی برخوردار نبود. از طرفی توضیحات ارائه شده توسط آقای وزیر و معاونان ایشان بسیار جامع و كامل بود. من فكر می كنم بقیه موارد هم همینطور است.

16

حسین تامینی

نماینده مردم رشت/ عضو کمیسیون بهداشت

استیضاح آخوندی رای اکثریت مجلس را ندارد
استیضاح وزیر راه و شهرسازی را نمی آورد و آخوندی مجدد از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت. با توجه به مشکلاتی که در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد، اگر غیر از آخوندی هر فرد دیگری هم وزیر بود شاید نمی توانست از پس آن ها برآید. البته ایراداتی ممکن است وجود داشته باشد اما بسیاری از این ایردات، به شخص وزیر وارد نیست.

17

جواد هروی

نماینده مردم قائنات/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات

آقای آخوندی جبران مافات گذشته را می‌کند
استیضاح زمانی باید مطرح شود که مشکل و مسأله نگران کننده به وجود آمده باشد و مدیران مربوطه عملکرد ضعیفی نسبت به آن از خود نشان داده باشند.در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی تلاش های خوبی صورت گرفته و در برخی از مناطق کشور این تلاش‌ها کاملا چشم گیر است حتی گاهی دیده می‌شود آقای آخوندی جبران مافات گذشته را می‌کنند؛ سوال این است که وقتی کسی در حال جبران عملکرد نادرست گذشته است چرا باید او را استیضاح کرد؟ با توجه به عملکرد مثبتی که از آقای آخوندی دیده شده تصور می کنم این استیضاح کم لطفی است و آن را غیرکارشناسی می دانم.

18

ایرج ندیمی

نماینده مردم لاهیجان/ عضو کمیسیون اقتصادی

نمایندگان نباید وجه المصالحه تغییر یک مدیر کل قرار بگیرند
کاملا روشن است که پشت صحنه این استیضاح برای وجهه مجلس خوب نیست و خیلی بد است که ما نمایندگان وجه المصالحه تغییر مدیر کل یک وزارتخانه قرار بگیریم. این مورد نمی تواند دلیل محکمی برای استیضاح یک وزیر باشد.نباید وزیری دانشمند، زحمتکش، برنامه ریز، استراتژیست و موثر همچون وزیر راه و شهرسازی را برکنار کنیم. من مخالف این نوع استیضاح ها هستم و به شدت از وزیر حمایت می کنم. معتقدم که وی جزء وزرای موفق، کاردان، کاربلد و اثر گذار دولت یازدهم بوده و هست.استیضاح آخوندی با 13 امضاء، لرزان ترین استیضاح تاریخ است اگر دو سه امضاء راحذف کنیم، بساط استیضاح جمع می شود.

19

احمدعلی مقیمی

نماینده مردم بهشهر/ عضو کمیسیون عمران

زمان مناسبی برای برکناری یک مسئول دولتی نیست
در حال حاضر تمام فعالیت‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و در شرایطی که باید بودجه سال ۹۵ تنظیم و برنامه ششم توسعه تمام شود زمان مناسبی برای برکناری این مسئول دولتی نیست چرا که در صورت برکناری وزیر و روی کار آمدن فرد جدید زمان می‌گذرد. در حال حاضر عباس آخوندی باید چند نکته را مدنظر قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی در مسئله استیضاح تاوان ناکارآمدی و عدم توانمندی بعضی از معاونان خود را پس می‌دهد. مسئله دیگراظهارنظر وی در خصوص طرح مسکن مهر است که مشکل‌آفرین شده و باید در این مسائل تجدیدنظر کند تا مسئله استیضاح ختم به خیر شود.

20

محمدقسیم عثمانی

نماینده مردم بوکان/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه

مشکل وزارتخانه از آخوندی نیست
بعد از استیضاح آقای فانی که رای نیاورد، زمینه استیضاح در سال آخر مجلس برای هیچ یک از وزرای دولت روحانی مهیا نیست. در این مقطع زمانی، نه زمینه نتیجه بخشی استیضاح در مجلس وجود دارد و نه خیلی می تواند در شرایط فعلی کشور، موجب بهبود شود.حوزه راه و مسکن مشکل دارد اما مشکل از آخوندی نیست، بلکه مشکل بی پولی است به این معنا که وقتی منابع مالی وجود ندارد هر کس که وزیر باشد هم نمی شود از او توقع معجزه داشت. بنده خودم بیشترین گله مندی را نسبت به راههای حوزه انتخابیه ام دارم، ولی وقتی پول نیست چه کار می شود کرد؟!

21

احمد شوهانی

نماینده مردم ایلام/ عضو کمیسیون امنیت ملی

آخوندی از وزیران خوب کابینه است
عملکرد وزیر راه و شهرسازی به لحاظ فنی و تخصصی و با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کمبود اعتبارات به طور نسبی عملکرد خوبی بوده است. وزارت راه در حوزه راه و راه آهن خصوصا در مناطق محروم به طور مشهود مشغول فعالیت است لذا من با استیضاح وزیر راه مخالفم و او را از وزرای خوب کابینه می‌دانم.بعید می دانم استیضاح آقای آخوندی رای بیاورد چون خیلی از نماینده ها مخالف استیضاح هستند.

22

عبدالکریم حسین زاده

نماینده مردم نقده/ عضو کمیسیون عمران

مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نیست
در فضای مهندسی و عمرانی با اعداد و ارقام و درصد پیشرفت فیزیکی سرو کار داریم و اظهارات باید براساس مستندات باشد. اصل 223 نقشه راه نمایندگان مجلس در روند استیضاح است اما در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی این اصل رعایت نشده است. اکثر اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح وزیر هستند و معتقدیم با توجه به وضعیت تخصیص بودجه ها و شرایط موجود، کارکرد این حوزه عقلانی است و قطعا استیضاح وزیر راه وشهرسازی در صحن علنی مجلس به نتیجه نمی رسد، چون مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نیست.

23

علی نعمت چهاردولی

نماینده مردم ملایر/ عضو کمیسیون عمران

استیضاح، این مجموعه عریض و طویل را تعطیل می کند
واقعیت این است که وقتی استیضاح مطرح می شود، نه شخص وزیر بلکه کل آن وزارتخانه و عملکرد مجموع آن زیر سؤال می رود.استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی به صلاح مملکت نیست، در حالی که به زمان تصویب لایحه بودجه سال 95 نزدیک شده ایم، اگر وزیر راه استیضاح شود، مدیریت این مجموعه عریض و طویل تقریبا تعطیل خواهد شد؛ چرا که دیگر عملاً مدیری وجود نخواهد داشت.در این صورت معاونان کنونی وزیر نیز به دلیل نامعلوم و بی ثبات بودن شرایط فعالیت شان از انگیزه لازم برخوردار نخواهند بود که این مساله منجر به رکود در زیرساخت های اساسی کشور ومسائل زیربنایی خواهد شد.

24

منصور آرامی

نماینده مردم بندرعباس/ سخنگوی کمیسیون عمران

استیضاح وزیر راه درشرایط کنونی ضرورت ندارد
این اقدام در شرایط کنونی ضرورتی نداشته و بخصوص در دوران پساتحریم به صلاح کشور نیست.این در حالی است که در سنوات گذشته و مواجهه با تحریم ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه، حوزه عمرانی کشور به اعتبارات و نقدینگی لازم دسترسی نداشته است.امیدوارم استیضاح کنندگان از طرح خود پشیمان شده و شرایط ادامه کار وزیر را فراهم کنند.

25

رحیم زارع

نماینده مردم آباده و بوانات/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی

هزینه دادن وزیر راه٬ بخاطر جابجایی یک مدیر منطقی نیست
اگر مدیری در جایی جابه‌جا شده و برخی از نمایندگان آن استان ناراحت شده‌اند که هزینه آن را نباید مجلس بدهد و نمایندگان با در قالب استیضاح با وزیری توانمند سرشاخ شوند و در کل اینکه وزیر راه و شهرسازی بخاطر جابجا کردن یک مدیر هزینه بدهد٬ منطقی نیست. عده‌ای اتهام می‌زنند که وزیر فلان رفتار سیاسی جناحی را دارد، ولی ما ندیدیم که آخوندی حرکتی کند که برخلاف آرمان‌های نظام باشد یا چهارچوب‌ها و قرمز نظام را زیر پا بگذارد.

26

امیرعباس سلطانی

نماینده مردم بروجن/ عضو کمیسیون انرژی

استیضاح شبیه لجبازی های کودکانه است
استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای تسویه‌حساب یک نماینده با وزیر در شأن مجلس نیست. استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی به دنبال جریانی رفته‌اند که نمایندگان یک استان به دلیل اصرار بر تغییر مدیرکل و مخالفت آقای آخوندی به راه انداخته‌اند و این استیضاح به غیر از تسویه حساب نماینده با وزیر، هیچ دلیل دیگری ندارد. من با استیضاح آقای آخوندی مخالف هستم٬ چون این استیضاح ملی نیست و به لجبازی‌های کودکانه شباهت دارد.

27

هادی شوشتری

نماینده مردم قوچان/ عضو کمیسیون امنیت ملی

استیضاح آخوندی، مبنای منطقی ندارد
تعداد کم امضاءکنندگان استیضاح و مشکلات مالی و اعتباری، بیانگر این است که نمایندگان از وزیر رضایت دارند و این استیضاح مبنای منطقی ندارد و شاید مقداری احساسی عمل شده است. معتقدم عملکرد آقای آخوندی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی، بسیار مطلوب و خوب بوده و تا بدین اندازه که کار به استیضاح بکشد، جای نقد ندارد.

28

عبدالرضا مصری

نماینده مردم کرمانشاه/ سخنگوی هیات رییسه مجلس

واقعیت‌ها نادیده گرفته شده است
در این استیضاح واقعیت‌ها نادیده گرفته شده است. اگر نگاهی به بودجه سال جاری بیندازیم، متوجه می‌شویم کل بودجه کشور۲۱۰هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۹۰هزار میلیارد آن، صرف هزینه‌های جاری می‌شود. در این شرایط بودجه عمرانی کشور به ۲۰ تا ۲۵هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد. از سوی دیگر در بحث هزینه‌کرد بودجه عمرانی، بیشترین انتظارات در حوزه راه و شهرسازی است. بنابراین هرمشکلی هم که پیش بیاید، فکر نمی‌کنم وزیر راه و شهرسازی مقصر باشد. اگر پول در کشور نیست و اعتبارات کم است، نباید مقصر آن را وزیر راه و شهرسازی بدانیم.

29

حمیدرضا عزیزی فارسانی

نماینده مردم اردل و فارسان/ عضو کمیسیون بهداشت

استیضاح با فرمایش رهبری همخوانی ندارد
مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری کردند. استیضاح‌کنندگان باید فرمایش شخص اول مملکت را مدنظر داشته باشند و بدانند استیضاح و اشکال‌تراشی برای دولت با اهدافی که رهبر انقلاب تعیین کرده‌اند، همخوانی ندارد. استیضاح آقای آخوندی نه تنها دغدغه مردم را حل نمی‌کند، بلکه فکر می‌کنم چالش بیشتری در بدنه دولت ایجاد شود و نمایندگان با این استیضاح، مسیر خدمت دولت را ناهموار و کار وزارتخانه را کند‌تر می‌کنند.

30

موید حسینی صدر

نماینده مردم خوی/ عضو کمیسیون صنایع و معادن

مجلس اشتباه فرجی‌دانا را در مورد آخوندی تکرار نکند
استیضاح فرجی‌دانا وزیر سابق علوم را یادآوری می کنم و از نمایندگان می‌خولهم این اشتباه را در مورد وزیر راه و شهرسازی تکرار نکنند. زیرا استیضاح وزیر راه کاملا سیاسی است زیرا هم ترکیب نمایندگان چهره‌های سیاسی هستند و هم اینکه مفاد استیضاح این را نشان می‌دهد.



ویدیو مرتبط :
وقتی آخوندی در جلسه استیضاح به مشکلات مردم میخندد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت کمیسیون عمران با استیضاح آخوندی


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی در جلسه عصر امروز کمیسیون عمران درخصوص درخواست استیضاح تعدادی از نمایندگان ارائه کرد که البته اکثر اعضای کمیسیون پس از توضیحات ایشان مخالفت استیضاح هستند.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی در جلسه عصر امروز کمیسیون عمران درخصوص درخواست استیضاح تعدادی از نمایندگان ارائه کرد که البته اکثر اعضای کمیسیون پس از توضیحات ایشان مخالفت استیضاح هستند.

منصور آرامی در گفت‌وگویی اظهار کرد: عباس آخوندی عصر امروز با حضور در جمع نمایندگان متقاضی استیضاح درخصوص محورهایی چون راه های مواصلاتی، راه های روستایی، حمل و نقل هوایی، عملکرد برخی از مدیران زیرمجموعه و همچنین وضعیت مسکن مهر توضیحاتی ارائه کرد که با استقبال اعضای کمیسیون روبرو شد.

نماینده مردم بندرعباس در ادامه از نهایی شدن گزارش کمیسیون عمران و اعلام نظر کمیسیون متبوعش درخصوص درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی تا هفته آینده و تقدیم آن به هیات رییسه مجلس خبر داد.

وی افزود: با توجه به فضای مثبت جلسه امروز امیدواریم که استیضاح کنندگان نظر خود را تغییر دهند.