اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت 218 جمهوری‌خواه با توافق ایران/ تضمین تسلیحاتی آمریکا به کشورهای منطقه در مقابل ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای ایران

ادعای مخالفت بیشتر نمایندگان کنگره با توافق هسته ای ایران، هشدار درباره اجرای توافق از سوی اوباما حتی در صورت مخالفت کنگره، اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره اقدامات کنگره در حمایت از توافق و تلاش جان کری برای اطمینان بخشی به کشورهای منطقه درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بحث ها درباره بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، پایگاه اینترنتی «هیل» با انتشار مطلبی مدعی شده بیشتر نمایندگان کنگره مخالف توافق هسته ای ایران هستند. به نوشته این سایت، بیشتر نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب طرحی در محکومیت توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند. در همین راستا، پیتر راسکم، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای مدعی شد 218 نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان قطعنامه ای را که وی در محکومیت توافق هسته ای دولت اوباما با ایران تهیه کرده امضا کرده اند. میزان حمایت نشان می دهد اکثریت مجلس نمایندگان از اقدامی رسمی در مخالفت با توافق با ایران حمایت خواهند کرد.

با این وجود، یک نماینده دموکرات کنگره گفته حتی در صورت رأی منفی نمایندگان، دولت اوباما توافق هسته ای با ایران را اجرا خواهد کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی «دیلی کالر»، برد شرمن، نماینده دموکرات در کنگره هشدار داده حتی اگر کنگره بتواند توافق هسته ای ایران را با آرایی رد کند که رییس جمهور نتواند وتو کند، رییس جمهور همچنان می تواند توافق را اجرایی کند. وی گفت این احتمال وجود دارد که در صورتی که کنگره توافق را رد کند، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به بقیه جهان بگوید که توافق را رعایت کنند و با ایران تجارت کند و اعلام کند که کار درست و منطقی همین است. وی اظهار داشته اگر دولت آمریکا احساس کند که یک قانون بد است از آن پیروی نخواهد کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید نیز از حصول پیشرفت های مهم در مذاکرات دولت آمریکا با نمایندگان کنگره درباره حمایت از توافق هسته ای ایران سخن گفته است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، جاش ارنست اظهار داشته: «در 48 تا 72 ساعت گذشته شاهد بودیم افراد قابل توجهی از این توافق حمایت کردند که از جمله آن سث مولتون کهنه سرباز جنگ عراق و نماینده ایالت ماساچوست است. مولتون گفته است تجربه شخصی او از جنگ در خاورمیانه موجب شد به این نتیجه برسد که این توافق احتمال وقوع جنگ آتی در خاورمیانه را کمتر می کند. ما همچنین شاهد بیانیه قوی آدام شف بودیم که عضو مهمی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است.برخی می گفتند وی نسبت به این توافق ظن و تردید دارد که بعد از شنیدن دلایل دولت از این توافق حمایت کرده است».

اما به موازات این روند، تلاش آمریکا برای اطمینان بخشی به متحدان عرب خود در منطقه درباره توافق هسته ای ایران نیز به موضوعی مورد توجه در عرصه بین المللی تبدیل شده است. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی در این زمینه و با اشاره به سفر جان کری به منطقه برای دیدار با مقامات ارشد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، استدلال می کند که کری با دادن وعده‌های تسلیحاتی تلاش دارد اطمینان کشورهای حاشیه خلیج فارس را بدست آورد. به عقیده فرانس 24، جان کری به منطقه سفر کرده تا دولت های منطقه را درباره مناسب بودن توافق برسر برنامه هسته ای ایران متقاعد کند. به رغم این توافق، جان کری به این کشورها اطمینان داد که ایران به متحد آمریکا تبدیل نشده است.

این در حالی است که رژیم اسرائیل با وجود اشتراک نظر با کشورهای عرب منطقه درباره مخالفت با توافق هسته ای ایران، به اقدام آمریکا در فروش سلاح به این کشورها نیز معترض نیست. به نوشته «هاآرتص»، رژیم اسرائیل از تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران اعتراض کرده است. این روزنامه به نقل از یکی از مقام های ارشد امنیتی آمریکا می نویسد در سفر اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی، مقامات اسرائیلی به تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران اعتراض کردند. موشه یعلون، وزیر جنگ و دیگر مقام های ارشد رژیم اسرائیل، اعتراض این رژیم را به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح های پیشرفته به کشورهای خلیج فارس به اشتون کارتر ابلاغ کرده اند.

در نهایت، شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی چنین استدلال کرده که توافق هسته ای ایران بر روابط آمریکا با کشورهای منطقه تأثیر نمی گذارد. دیوید مک معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر پشین آمریکا در امارات عربی متحده در گفتگو با این شبکه گفته:« کشورهای منطقه از نزدیک تحولات مربوط به توافق هسته ای با ایران را دنبال می کنند. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این می اندیشند که پس از این توافق هسته ای، چشم انداز روابط آنها با آمریکا به چه صورت خواهد شد... به نظرمن، نوع روابطی که درنهایت بین آمریکا و ایران شکل خواهد گرفت، درمقایسه با روابط بسیار قوی و سالم آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس بسیار ضعیف خواهد بود».


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
دست آشکار «جمهوری اسلامی ایران» در تحولات کشورهای منطقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب توافق روسیه و آمریکا برای آتش‌بس در سوریه/ اظهارات نامزد جمهوری‌خواه علیه ایران و حزب‌الله



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی,کیوسک بین المللی

انتشار بیانیه آمریکا و روسیه درباره توافق آتش بس در سوریه، تأکید رئیس جمهور روسیه بر ادامه حملات به مواضع داعش، موضع گیری وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره توافق آتش بس سوریه، افشای همکاری عربستان سعودی و القاعده در یمن، آمار خریدهای تسلیحاتی در خاورمیانه و اظهارات نامزد جمهوری خواه آمریکایی علیه توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در پی توافق روسیه و آمریکا بر سر برقراری آتش بس در سوریه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «حریت» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد روسیه و آمریکا با انتشار بیانیه ای مکتوب، ۲۷ فوریه را به عنوان روز آغاز آتش بس در سوریه اعلام کردند. در این بیانیه همچنین اعلام شده توقف جنگ در سوریه، درباره گروه‌های تروریستی داعش و جبهة النصرة صدق نمی‌کند. در این بیانیه مشترک آمده است که طرف‌های درگیر در سوریه، مواضع خود در قبال توقف جنگ را حداکثر تا روز ۲۶ فوریه اعلام خواهند کرد. افزون بر این، فدراسیون روسیه و آمریکا با یکدیگر و با سایر اعضای «کارگروه آتش بس» برای ترسیم مناطق تحت تصرف داعش وجبهه النصره ودیگر سازمان‌های تروریستی همکاری می‌کنند.

*****

در پی انتشار این بیانیه، رئیس جمهور روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که حملات به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه متوقف نخواهد شد. بر اساس گزارش «اینترفاکس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ساعاتی پس از اعلام توافق کشورش و آمریکا برای اجرایی شدن آتش‌بس سوریه از روز دیگر، با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود تلفنی گفت و گو و شرایط این آتش‌بس را به روشنی اعلام کرد. پوتین به اوباما گفته حملات علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ادامه می‌یابد. وی همچنین گفته همه طرف‌های متخاصم در سوریه باید یک روز پیش از شروع آتش‌بس، یعنی تا ساعت ۱۲ ظهر ۲۶ فوریه، التزام خود به آتش‌بس را اعلام کنند. پوتین در خصوص تعاملات خود با ریاست‌جمهوری سوریه هم سخن گفته و اظهار داشته همه کارهای لازم را برای پایبند ماندن دمشق به آتش‌بس انجام خواهد داد.

*****

اما از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره توافق آتش بس در سوریه اظهارنظر کرده و آن را غیرممکن دانسته است. بر اساس گزارش پایگاه خبری «النشره»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته آتش‌بس پایدار و فراگیر در سوریه بعید به نظر می‌رسد. موشه یعلون در عین حال روز دوشنبه در هنگام بازدید از رزمناور آمریکایی که در حال حاضر برای انجام رزمایش‌های مشترک در بندر «حیفا» در سرزمین‌های اشغالی لنگر انداخته است اظهار داشته: «اسرائیل در مناقشه سوریه دخالت نمی‌کند. اسرائیل همواره بر اساس یک رویکرد عمل می‌کند و آن دفاع از خود و منافعش است». وی مدعی شده است که آمریکا و روسیه آزادی عمل اسرائیل را در سوریه  به رسمیت می‌شناسند. از آغاز بحران سوریه، رژیم اسرائیل بار‌ها به حریم هوایی این کشور وارد شده و حملاتی را علیه اهدافی در خاک آن صورت داده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، همکاری عربستان سعودی و القاعده در یمن، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «بی بی سی»، برخی شواهد نشان می‌دهد که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، در جبهه واحد با افراد مسلح وابسته به گروه القاعده علیه نیروهای انصارالله یمن می‌جنگند. پس از خروج نیروهای جنبش انصارالله یمن از عدن و استقرار نیروهای منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن و نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در استان عدن، این استان و دیگر استان‌های جنوبی یمن شاهد نفوذ گروه‌های تروریستی از جمله القاعده بود.برخی منابع محلی در یمن خبر از حمایت راهبردی عربستان از گروه‌های تروریستی از جمله گروه تروریستی القاعده دادند.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، روزنامه «گاردین» به خریدهای تسلیحاتی کلان این کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه، بر اساس گزارش آکادمی بین المللی مطالعات صلح استکهلم، خرید سلاح در خاورمیانه طی ۵ سال اخیر ۶۰ درصد افزایش داشته است و عربستان سعودی بیشترین خریدار سلاح در این منطقه است. فروش اسلح به خاورمیانه در سال‌های مابین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ افزایش چشم گیری داشته است و عربستان در صدر کشورهایی بوده است که ارتش خود را پیشرفت داده است. فروش کلی اسلحه به  کشورهای خاورمیانه ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در همین مدت، واردات کشورهای اروپایی از اسلحه ۴۱ درصد کاهش داشته است. انگلیس در صدر کشورهای صادر کننده سلاح بوده است و در به روز کردن ارتش عربستان بیشترین سهم را داشته است.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری «رویترز» اظهارات جدید مارکو روبیو، یکی از نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که گفته در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد. وی گفته «اگر دموکرات‌ها برای چهار سال دیگر به قدرت برسند، آنگاه خیانت به هم پیمانانمان و از جمله اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد». روبیو همچنین اظهار داشته: «من به عنوان یک سناتور، تلاش های زیادی کرده‌ام که تحریمهای بیشتری علیه حزب الله که یک گروه تروریستی طرفدار ایران است و به اسرائیل حمله می‌کند، وضع کنم. آن‌ها هم اکنون از نظر منابع مالی در شرایط سختی قرار دارند؛ زیرا ما قانونی را تصویب کردیم که این وضعیت دشوار را برای آن‌ها به وجود آورده است».  

 

اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک