اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت یک سناتور دیگر با توافق هسته‌ای/ فرق کویت و سوریه برای کشورهای عربی چیست؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای ایران

مخالفت یک سناتور دیگر آمریکایی با توافق هسته ای ایران، موفقیت اوباما در یافتن دو حامی مهم برای توافق با ایران، موضع گیری دو چهره جمهوری خواه علیه توافق هسته ای، افزایش انتقادات از کشورهای عربی بر سر بحران پناهجویان و ادامه بحث درباره حضور نظامی مستقیم روسیه در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بحث موضع گیری ها در کنگره درباره توافق هسته ای ایران، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. در این زمینه، پایگاه اینترنتی «هیل» از اعلام مخالفت یک سناتور دیگر آمریکایی با توافق هسته ای خبر داده است. به نوشته این سایت، جیمز لنکفورد، سناتور جمهوری خواه، مخالفت خود را با برجام اعلام کرده است. در بیانیه وی آمده: «من نمی توانم از این توافق حمایت کنم. ما در روزهای آتی با یکی از موضوعاتی روبرو می شویم که تبعات زیادی برای ملت ما دارد. این موضوع به توافق اتمی ایران باز می گردد. برخی افراد می خواهند این موضوع را به اختلافات حزبی مرتبط کنند؛ اما این ماجرا به اختلافات حزبی مربوط نمی شود. این موضوع به امنیت ملی کشور ما و همچنین امنیت جهان مربوط می شود».

با این حال، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» با انتشار مطلبی اشاره می کند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به تازگی دو حامی مهم برای توافق هسته ای پیدا کرده است. روز یکشنبه، کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی اعلام کرد از توافق هسته ای با ایران که این کشور را مجبور می کند که توسعه برنامه اتمی اش را در برابر کاهش تحریم های بین المللی به طور قابل توجهی کاهش دهد، حمایت می کند. اوباما همچنین در اواخر هفته به یک حمایت کلیدی دیگر از توافق با ایران دست یافت و آن زمانی بود که دبی واسرمن شولتز عضو، مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا با انتشار بیانیه ای از توافق حمایت کرد. اگر چه اوباما آرای کافی برای مقابله با هرگونه هجمه مخالفان توافق را در کنگره به دست آورده، اما دولت وی همچنان تلاش می کند آرای اعضای مردد دموکرات کنگره را به دست آورد.

در این میان، یک چهره جمهوری خواه در آمریکا علیه توافق هسته ای موضع گیری کرده است. به نوشته «ان بی سی نیوز»، سارا پالین، فرماندار پیشین ایالت آلاسکا مدعی شده ‌ایران به توافق هسته ای پایبند نخواهد بود. وی گفته: «این توافق به منزله برد برای ایران، دشمن قسم خورده ماست. ایران پس از توافق ما را به تمسخر خواهد گرفت و به ما اعلام خواهد کرد که آن را نقض خواهد کرد. آن ها همچنین از آمریکا به خاطر آزاد شدن 150 میلیارد دلار از دارایی های خود تشکر خواهند کرد». پالین همچنین اعلام کرد که هفته آینده در تجمعی در واشنگتن با حضور دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه توافق هسته ای ایران حضور پیدا خواهد کرد.

دیک چنی، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، از جمله دیگر افرادی است که به تازگی علیه توافق هسته ای ایران موضع گیری کرده است. وی در گفت و گویی با شبکه خبری «فاکس نیوز» اظهار داشته: «اگر به توافق هسته ای ایران نگاه کنید، می بینید که تنها برنده این توافق، ایرانی ها هستند. آنها هرچه را که می خواستند، به دست آوردند. بازندگان این توافق، آمریکا و دوستان و همپیمانان این کشور در منطقه مثل اسرائیلی ها و سعودی ها و دیگران هستند. به نظر من، نتیجه کلی این توافق این خواهد بود که توازن قدرت در این منطقه از دنیا به شدت به نفع ایرانی ها تغییر خواهد کرد و آن ها در نهایت نه فقط به علت توافق هسته ای، بلکه به علت برداشته شدن تحریم های موشک های بالستیک و تسلیحات متعارف، سلطه گری خواهند کرد».

اما در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به موضوع بحران پناهجویان در قاره اروپا پرداخته و از افزایش انتقادات نسبت به بی تفاوتی کشورهای عرب منطقه خاورمیانه نسبت به وضعیت پناهجویان خبر داده است. این خبرگزاری اشاره می کند که وقتی عراق در سال 1990 به کویت حمله کرد، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای پناه دادن به هزاران آواره کویتی با یکدیگر رقابت می کردند. اکنون 25 سال از آن تاریخ گذشته و مردم بی سرپناه سوریه تا کنون به ندرت توانسته اند به این کشورهای ثروتمند عربی پناهنده شوند. یکی از فعالان سازمان عفو بین الملل، این رفتار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را شرم آور خوانده و از کشورهای قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات بابت نپذیرفتن حتی یک پناهجوی سوری انتقاد کرده است.


در نهایت، در ادامه گمانه زنی ها درباره حضور نظامی مستقیم روسیه در سوریه، روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز با انتشار مطلبی مدعی صحت داشتن چنین امری شده است. به نوشته این روزنامه، پایگاه جدید روسیه در منطقه «حمییم» در نزدیکی شهر بندری لاذقیه قرار دارد و زمین های وسیع نزدیک آن به مکانی مناسب برای ایجاد فرودگاه و اردوگاه های ویژه خلبانان و نیروهای ویژه ارتش روسیه تبدیل شده که تعداد آنها بین یک تا سه هزار تن تخمین زده می شود. تعداد نیروهای روسی در مناطق مختلف سوریه از جمله حمص، حمآ، لاذقیه، درعا و عین السودا مشخص نیست؛ اما گزارش های دیپلماتیک حاکی از آن است که نیروهای واکنش سریع روسیه به پایگاهی عملیاتی در نزدیکی شهر دمشق رسیده اند.
 
 اخبار سیاست خارجی - تابناک 


ویدیو مرتبط :
مخالفت دانشجویان با سخنان ضد توافق هسته ای دیک چینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیرات مثبت موافقت کشورهای عربی با توافق هسته ای ایران



موافقت کشورهای عربی منطقه با توافق هسته ای، استدلال های مخالفان توافق در داخل آمریکا را از بنیان سست می کند، چون مخالفان این توافق مدعی اند این توافق با مخالفت متحدان منطقه ای آمریکا روبروست.

6 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس دیروز اعلام کردند توافق هسته ای با ایران بهترین گزینه ممکن بوده و از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر تلاش های دو سال گذشته برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران قدردانی کردند.

به گزارش عصر ایران در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که دیروز (دوشنبه) در شهر دوحه قطر انجام شد وزیر امور خارجه آمریکا توضیحاتی درباره مفاد توافق هسته ای با ایران ارایه داد و وزرای خارجه 6 کشور عضو شورای همکاری (عربستان، قطر،امارات، کویت،بحرین و عمان) نیز نظرات و دیدگاه های خود را در این زمینه اعلام کردند.

در نشست مشترک کری و وزیر امور خارجه قطر ، شیخ خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد : ما اطمینان داریم آنچه (به منظور توافق) انجام داده اند موجب امنیت و ثبات بیشتر منطقه می شود.

تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر حمایت از توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران، تاثیرات مثبتی در داخل آمریکا روی موضوع تصویب این تواف در کنگره خواهد داشت.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارش خود از نتایج این نشست می نویسد اعلام موافقت کشورهای عربی منطقه با توافق هسته ای، استدلال های مخالفان توافق در داخل آمریکا را از بنیان سست می کند، چون مخالفان این توافق مدعی اند این توافق با مخالفت متحدان منطقه ای آمریکا روبروست. از سوی دیگر به نوشته این روزنامه این اعلام حمایت انزوای منطقه ای اسراییل را به عنوان تنها مخالف پرو پا قرص توافق هسته ای با ایران، بیش از پیش خواهد ساخت.

نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در دوحه

اخبار,اخبار سیاست  خارجی,نشست دوحه


دیروز جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این موضوع گفت حمایت کشورهای عربی همسایه ایران از این توافق، استدلال مخالفان توافق هسته ای در آمریکا و نیز لابی طرفدار اسراییل در زمینه مخالفت متحدان آمریکا با این توافق را سست می کند.

او گفت:" این موضع گیری (موضعگیری العطیه) استدلال مخالفان توافق را که مدعی اند این توافق تاثیر منفی بر وضعیت امنیتی متحدان آمریکا در منطقه خواهد داشت، تضعیف می کند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز های سه شنبه و چهارشنبه به تلاش های خود برای تصویب نهایی این توافق در کنگره ادامه خواهد داد. او روز سه شنبه (امروز) با سازمان های یهودی آمریکا دیدار دارد و فردا (چهارشنبه) بار دیگر به منظور تشریح توافق هسته ای با ایران یک گفت و گوی تلویزیونی دارد.

اعلام حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از این توافق می تواند در شرایطی که توافق هسته ای با ایران برای تصویب و بررسی به کنگره فرستاده شده، به نفع حزب دموکرات و حامیان این توافق در کنگره باشد.

در ماه های گذشته یکی از مهم ترین استدلال های مخالفان توافق هسته ای در آمریکا این نکته بوده که متحدان عرب آمریکا در منطقه از این توافق احساس نگرانی دارند و با این توافق همراه نیستند.

 قرار است در ماه سپتامبر درباره این توافق در کنگره رای گیری شود. کاخ سفید که به نظر می رسد از تغییر نظر حزب جمهوریخواه در مخالفت با این توافق دلسرد شده است بیشتر تلاش خود را روی وحدت نمایندگان حزب دموکرات در دفاع از این توافق متمرکز کرده است.

احتمال رای نیاوردن این توافق در کنگره بالاست و در این صورت اوباما می تواند با وتوی این رای، بار دیگر متن توافق را به کنگره بفرستد و در این صورت رای دو سوم اعضای کنگره برای عبور از سد وتوی اوباما نیاز خواهد بود که در صورت حمایت حزب دموکرات از این توافق، امکان کسب دو سوم آرای اعضای کنگره برای حزب جمهوریخواه غیر ممکن خواهد بود.
 
 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر  ایران