اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت مجلس بافروش ورزشگاه نقش‌جهان


معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: در بودجه پیشنهادی به دولت خواستار بازگشت اعتبار یک درصد به ورزش شده‌ایم. رسولی نژاد همچنین از مخالفت کمیسیون تطبیق با واگذاری و فروش پروژه "نقش جهان" به شرکت فولاد مبارکه خبر داد. ایسنا:  معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: در بودجه پیشنهادی به دولت خواستار بازگشت اعتبار یک درصد به ورزش شده‌ایم. رسولی نژاد همچنین از مخالفت کمیسیون تطبیق با واگذاری و فروش پروژه "نقش جهان" به شرکت فولاد مبارکه خبر داد.


احمد رسولی‌نژاد درباره درخواست وزارت ورزش و جوانان از دولت در رابطه با بودجه یک درصد، اظهار کرد: سال گذشته دولت از اعتبار یک درصد به ورزش بودجه سال 92 یک درصد را از متن ماده واحده حذف کرد، این اعتبار قرار شد در یک ردیف متفرقه قرار بگیرد. اعتبار یک درصد حداقل مبلغی حدود دو هزار میلیارد تومان می‌شود که رقم قابل توجهی است و می‌تواند مشکلات را حل کند. امسال سهم ورزش 178 میلیارد تومان بود، در حالی که حداقل نیاز ما با احتساب 3200 پروژه نیمه تمام مبلغی حدود شش تا هشت هزار میلیارد تومان است. دولت بنا دارد تا 15 آذر ماه لایحه بودجه 93 را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، بنابراین ما باید حداکثر تا پایان این هفته‌ پیشنهادات را به معاونت توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان برای جمع بندی نهایی ارسال کنیم.

او با اشاره به مشکل قلع و قم اماکن ورزشی، تاکید کرد: حداقل اعتبار مورد نیاز برای جلوگیری از قلع و قمع اماکن ورزشی، هزار میلیارد تومان است. ما 7500 ملک ورزشی داریم که 6500 تای آن سند ندارند!

رسولی نژاد درباره پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان برای اجاره دادن اماکن ورزشی به فدراسیون‌ها و هیات‌ها، یادآور شد: طبق ماده "44" قانون – وصول برخی از درآمدهای دولت – و ماده "88" – قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و الحاقیات آن – در زمینه اجاره مکان‌های ورزشی پیشنهاد کردیم که با نرخ توافقی آنها را به فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی واگذار کنیم و منابع حاصل از این محل به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت ورزش و جوانان واریز شود تا در جهت توسعه فعالیت‌های ورزش هزینه شود. معتقدم واگذاری مکان های ورزشی به فدراسیون‌ها و هیات‌ها در مقایسه با بخش خصوصی باعث می‌شود که هم اماکن بهتر و با دلسوزی بیشتری نگه داری شوند و هم به هیات‌ها کمک مالی شود. ما 400 شهرستان در کشور داریم، اگر حداقل بودجه مورد نیاز برای نگه داری اماکن هر شهر 500 میلیون تومان باشد در سال به 200 میلیارد تومان احتیاج داریم که هزینه سنگینی است.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر این که پروژه جدید استارت نمی‌زنیم، تاکید کرد: با توجه به وجود 3200 پروژه نیمه تمام در کشور، پیشنهاد ردیف اعتبار اختصاصی توسعه زیر ساخت‌های ورزشی و توسعه، تقویت ورزش قهرمانی و همگانی به دو صورت عمرانی و هزینه‌ای با مبلغی معادل حداقل پنج هزار و 500 میلیارد تومان را داده‌ایم. از طرفی ما هیچ پروژه جدیدی نمی گیریم، مگر این که شرایط مهیا باشد. بسیاری از پروژه های نیمه تمام مربوط به وزارت تازه تاسیس ورزش نیست و به دولت‌های قبل در سال‌های گذشته بر می‌گردد. ما باید به استعدادهای ورزشی هر استان دقت کنید و با این اولویت اماکن ورزشی بسازیم. اعتبار عمرانی وزارت ورزش و جوانان امسال 240 میلیارد تومان است که معمولا کامل هم پرداخت نمی‌شود. با این اعتبار 30 سال طول می کشد تا پروژه های نیمه تمام تکمیل شوند. اگر 50 درصد اعتبار مربوطه هم تخصیص پیدا کند 60 سال زمان می‌برد ! معتقدم برای احداث پروژه‌های جدید باید به تامین اعتبار، نیاز سنجی و رعایت عدالت با توجه به جمعیت و محدودیت استان مربوطه دقت کرد.

معاون حقوقی، پارلمانی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که تکلیف پول بلوک شده وزارت ورزش و جوانان چه شد به ایسنا، گفت: قاضی محترم در شرایطی که ورزش به این هفت میلیارد تومان نیاز دارد، دستور داد پول از حساب ما برداشته شود. با این که روسای قوه قضاییه و دادگستری تهران دستور رسیدگی مجدد دادند، قاضی اعلام کرده تا وقتی شعبه هم ارز در حال رسیدگی مجدد است، پول برنمی‌گردد! در این باره مسائلی هست که بعدا می گویم، ولی این رفتارها جای تعجب دارد. حدود چهار ماه است که این پول را برداشتند.

او درباره شکایت وزارت ورزش و جوانان از همراه اول که خود را تنها حامی ورزش ایران در برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون معرفی می‌کرد، اظهار کرد: بحث شکایت ما منتفی شده است. این بحث پیش‌تر طرح موضوع شده بود. آن زمان وزارت ورزش و جوانان توضیحات را از همراه اول خواست که پاسخی تاکنون به ما ندادند. نامه‌ای هم به صدا و سیما زدیم می‌خواستیم که جلوی پخش این تبلیغات را بگیرند.

رسولی نژاد همچنین در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا درباره چگونگی روند تکمیل پروژه نقش جهان، گفت: فعلا این پروژه وضعیت اعتباری خوبی ندارد. منتظر هستیم که وزیر ورزش و جوانان تعیین تکلیف کند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعلام آمادگی کرد تا این ورزشگاه را خریداری کند. مبلغ پیشنهادی خوب بود، اما کمیسیون تطبیق مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را رد کرد. به نظر ما بهترین اتفاق ممکن همین بود. برای تکمیل این پروژه حداقل 30-20 میلیارد پول می‌خواهیم. ما از عهده تکمیل نقش جهان بر نمی‌آییم. پیشنهاد ما واگذاری بود تا فولاد مبارکه این پروژه را تکمیل و نگه داری کند. استان اصفهان بیش از 300 پروژه نیمه تمام دارد، به جای این که این پول صرف یک پروژه شود می‌توان آن را برای تکمیل دیگر پروژه ها صرف کرد.

او با بیان این که قرار است رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی در این باره با هم مذاکره کنند، تاکید کرد: ما باید به دنبال راهکاری باشیم و در قالب تعاونی و بخش خصوصی پروژه های بزرگ را واگذار کنیم. در نقاط محروم و کم برخوردار هم باید پروژه ها را تکمیل و نگه داری کنیم.

معاون حقوقی، پارلمانی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: اعتبار حاصل از درآمد سیگار مبلغی جزیی است، اما معتقدم تمامی این مبلغ باید به وزارت ورزش و جوانان تخصیص یابد. سلامت مقدم بر درمان است. بنابراین برای مبارزه با اعتیاد و بیماری‌ها باد از ورزش کمک گرفت و درآمد حاصل از سیگار را به جای توزیع میان چند دستگاه، فقط وزارت ورزش و جوانان تخصیص دهند.


ویدیو مرتبط :
ورزشگاه بزرگ نقش جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزشگاه نقش جهان دوقربانی گرفت .



مدير عامل باشگاه سپاهان گفت:‌ متاسفانه در حادثه اي تلخ يکي از هواداران فوتبال سپاهان در سانحه تصادف درگذشت و هواداري ديگر پاي خود را از دست داد و بايد بگويم تعلل مسئولان در بازسازي ورزشگاه نقش جهان بالاخره قرباني خود را گرفت."محمد رضا ساکت" روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:‌ در چند سال گذشته بارها و بارها هشدار داديم که عدم آماده سازي به موقع ورزشگاه نقش جهان مي تواند براي سپاهان مشکل ساز باشد و از سويي ديگر تردد تماشاگران به ورزشگاه فولاد شهر نيز خطراتي را به همراه دارد.

 

وي افزود : متاسفانه تا اين لحظه هيچ کدام از اين هشدارها جدي تلقي نشد و در کمال تاسف امروز بايد شاهد باشيم که يک هوادار 19 ساله به نام "مهدي فياض نژاد" جان خود را از دست داده و هواداري ديگر به نام " سجاد فرزندي" پاي خود را از دست مي دهد.

 

وي تصريح کرد:‌ در چند سال گذشته که بازي هاي خود را به ناچار به فولادشهر منتقل کرديم با تردد بسيار هواداران خود در جاده منتهي به اين ورزشگاه مواجه شديم که هر بار هم اتفاقات و حوادث متعددي روي مي داد که بيشتر آنها مربوط به تصادف وسايل نقليه و خسارات مالي بود اما اين بار شاهد هستيم يک هوادار جان خود را از دست مي دهد و هواداري ديگر بايد با قطع شدن پاي خود کنار بيايد.اي کاش زودتر از اين ها ورزشگاه نقش جهان آماده مي شد تا شاهد اين رويداد تلخ در جامعه ورزش ايران نباشيم.

 

مدير عامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: در همه دنيا به تماشاگران به عنوان عنصري غير قابل تفکيک از فوتبال نگاه مي شود و همه مسئولان براي آن که رفاه اين هواداران را فراهم کنند، به اقدامات متعددي دست مي زنند اما متاسفانه با آن که بارها و بارها شنيديم و در مصاحبه هاي مختلف خوانديم که ورزشگاه نقش جهان در فلان تاريخ افتتاح مي شود، اما هر بار اين مراسم به تعويق افتاد و امروز بايد هزينه اين کم کاري را با خون يک جوان 19 ساله بپردازيم.

 

وي افزود:‌ 17 سال است که استان اصفهان با ورزشگاه نقش جهان دست به گريبان است و متاسفانه اين موضوع به يک معضل غير قابل حل تبديل شده است،‌ با آن که قبلا"‌قول داده بودند اين ورزشگاه ديماه 87 افتتاح شود اما اين افتتاح به مرداد 88 موکول شد و امروز نيز بايد بگويم آن چه مسئولان جديد مي گويند خبر از افتتاح ورزشگاه نقش جهان در خرداد 89 است که با اين حساب مشکلات سپاهان با توجه به حضورمان در ليگ قهرمانان آسيا، دو چندان مي شود،‌البته اين را هم بايد اضافه کنم که اين موضوع باعث شده است AFC نسبت به ما و فوتبال کشورمان نظر چندان مثبتي نداشته باشد و بعضا"‌شاهد هستيم که ما را تهديد مي کنند.

 

مدير عامل باشگاه سپاهان در پايان اظهار اميدواري کرد:‌ حداقل امدواريم مسئولان امر به خون اين جوان احترام بگذارند و براي آن که ديگر شاهد چنين حوادثي نباشيم هز چه سريعتر ورزشگاه نقش جهان را آماده تحويل کنند.