اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت عماد افروغ با نظر فراستی


عماد افروغ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم معتقد است فیلم سینمایی «نفس» اثری واقعگرا است که تاریخ معاصر ایران را از نگاه یک کودک بدون اعمال نظر و با ارائه تصویر ظاهرگرایانه به خوبی به تصویر کشیده است.

خبرآنلاین: عماد افروغ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم معتقد است فیلم سینمایی «نفس» اثری واقعگرا است که تاریخ معاصر ایران را از نگاه یک کودک بدون اعمال نظر و با ارائه تصویر ظاهرگرایانه به خوبی به تصویر کشیده است.

عماد افروغ جامعه شناس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان این مطلب، از دیدن فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار ابراز خرسندی کرد و در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: «نرگس آبیار در فیلم سینمایی «نفس» به کمال انسان نزدیک شده است و این کمال گرایی را از نگاه کودک به تصویر می کشد.»

وی ادامه داد: «در واقع آبیار با تخیل یک کودک این نکته را یادآور می شود که انسان به کمال و اندیشه فکر کند و تاکید می کند عنصر خیال لزوما یک پندار نیست بلکه خیال بهترین حقیقت است و کارگردان فیلم «نفس» این حقیقت را از نگاه بهار به خوبی به تصویر کشیده است.»

این  جامعه شناس در ادامه یادآور شد: «ارائه تصویر واقع گرایانه از حقیقت تاریخ معاصر و بهره گیری از تخیل به معنای پندار در حالی از طریق یک کودک 7 ساله در فیلم «نفس» تعریف می شود که معمولا فکر می کنیم تخیل کودک دربرگیرنده پندارهای واهی است اما چنین نیست و عین حقیقت است. حقیقت و یا مدینه فاضله ای که در انسان به ودیعه گذاشته شده است.»

افروغ متذکر شد: «از همین رو است فکر می کنم فیلم سینمایی «نفس» فیلمی واقعگرا است که تاریخ معاصر ایران را از نگاه یک کودک بدون اعمال نظر و ارائه تصویر ظاهرگرایانه به خوبی به تصویر می کشد و بسیار خوشحالم که فرصتی شد تا این فیلم سینمایی را ببینم.»

این جامعه شناس با اشاره به این مطلب که فیلم «نفس» اثری معناگرایانه است گفت: «فیلم سینمایی «نفس» اثری قابل تحسین و از نگاه من از مفاخر سینمای ایران است و به جرات می گویم که می توان عنوان فیلم واقع گرایانه و معناگرایانه را به فیلم «نفس» نسبت داد.»

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که صلح دغدغه انسان امروز است گفت: «دغدغه امروز انسان رسیدن به صلح است و به دلیل همین دغدغه مندی است که ترجیح می دهند به جای کشتار انسان پای میز مذاکره بنشینند. ضمن اینکه معتقدم جنگ بین ایران و عراق یک پدیده شوم و تحمیلی به ملت ایران بود.»

افروغ تصریح کرد: «از همین رو در هشت سال جنگ تحمیلی هیچگاه نجنگیدیم بلکه از سرزمین خود دفاع کردیم واتفاقا در عین جنگ با کشور همسایه صلح طلب بودیم و برخورد با اسرای عراقی مبیین این نکته است. چراکه رفتاری همراه با مهر و عطوفت داشتیم.»

وی ادامه داد: «در واقع در هشت سال جنگ تحمیلی علم توحید را بلند کرده بودیم. چراکه معتقدم نسبت ذاتی و دورنی بین توحید و صلح وجود دارد و این نکته ای است که به طور ضمنی در فیلم مطرح شده است. به نظرمن خیلی از فیلمسازانی که داعیه ساخت فیلم جنگی دارند نتوانستند به این نگاه لطیف و پر معنایی که نرگس آبیار رسیده است، دست یابند و خوشحالم که می بینم امروز فیلمسازانی از نسل جوان حضور دارند که از دریچه دفاع به جنگ تحمیلی نگاه می کنند.»

عماد افروغ در پایان صحبت های خود با اشاره به نقل قولی از مسعود فراستی گفت: «شنیدم که مسعود فراستی گفته بود که ثانیه دوم فهمیده که با فیلم بدی مواجه است اما من برخلاف فراستی می گویم از همان لحظه ای که عنوان فیلم «نفس» با طرح نقاشی گونه روی پرده نقش بست متوجه شدم که با اثری ارزشمند مواجه هستم.»


ویدیو مرتبط :
یک روز با عماد افروغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع خسرو معتضد از مشایی و حمله به عماد افروغ/حیف که مشایی بحث مکتب ایرانی را ادامه نداد



 

 

 

احزاب و تشکل ها - روزنامه شرق گفت وگویی با خسرومعتضد انجام داده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است:

*ظاهرا الان مد شده است که همه، ایران را زیر سوال ببرند. ایران الان مدافعی ندارد و کسی دیواری کوتاه‌تر از ایران پیدا نمی‌کند. الان هم مثل دوران حزب توده شده است که اگر کسی نامی از ایران می‌برد، می‌گفتند امل و نوکر رضا‌خان و سیدضیا. ایشان در صحبت‌هایشان اعلام کرده‌اند که ایران بدون دین چیزی نیست. کسی منکر این نیست که دین در ایران اهمیت زیادی دارد اما ایران به تصدیق کارشناسان بزرگ تاریخ (اگر جاسوس و عامل بیگانه نخوانیم‌شان) مقل گریشمن، ماری، هرتسفلد و دیگران کشوری است که مردم آن از ابتدا خداپرست بوده‌اند. مثلا نمی‌توان گفت هخامنشیان خداپرست نبوده‌اند. در بخشنامه‌های اردشیر بابکان هم مردم به خداپرستی تشویق شده‌اند.

*اینکه ایشان می‌گویند ایران چیزی ندارد به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. ایران گاهواره تمدن است. در ایران همواره سعه‌صدر بوده است، زمانی که والرین به ایران حمله کرد، دولت ایران زمانی که او و یارانش را اسیر کرد آنها را به ساختن سد و شهرسازی گمارد، کاری که مدرن‌ترین کشورها هم نمی‌کنند.

*کلمه مکتب ایرانی جعلی است چرا که ایران در درون هر ایرانی نهادینه است و چیزی با این عنوان وجود ندارد. ایشان گفته است به علت افراطی‌گری علیه مکتب شعوبیه قیام می‌شود در حالی که مکتب شعوبیه (جنبش ایرانی‌گری) در واکنش به اعراب و خلفای راشدین به وجود آمد که می‌گفتند ایرانی پست و عجم است چون عربی نمی‌داند. بنابراین این توهینی بود که به ایرانی‌ها شد و واکنش آن ایجاد شعوبیه بود و ایرانی‌ها با خلوص مسلمان شدند. در طول زمان در ایران اتفاقات ناخوشایندی رخ داده مثلا، زمانی حمام قدغن بوده تحصیل سواد برای طبقه پایین ممنوع بوده اما با همه این احوال، اینها دلیل نمی‌شود به خاطر وجود این مسایل بگوییم ایران بد است. ایران‌خواهی را نباید سرزنش کرد. مکتب ایرانی در خون همه هست و هرکس از ایران استفاده می‌کند نسبت به ایران علاقه‌مند است. چرا وطن‌پرستی را می‌گویند بد است؟

* به نظرم کسانی که با مکتب ایرانی مخالفند با مقامات دولتی مشکل دارند. من در همین جا از آقای عماد افروغ و حتی از یامین‌پور هم برای مناظره دعوت می‌کنم آخر ایشان برگشته گفته ناسیونالیسم منسوخ است. اینها به نظرم با ملیت مشکل دارند و حرف‌هایشان مساله‌ساز است.

* اینها مقدمات شکستن حاکمیت ما، استقلال و یکپارچگی ملت است. متاسفانه مقامات دولتی که آن را مطرح کردن، ادامه‌اش ندادند مگر چه اشکالی دارد این عنوان؟ من حاضرم بگویم که ما چه مکتبی را دنبال می‌کرده‌ایم. مکتب اثنی‌عشری جوشیده از ایران و وفاداری ایرانی به رسول خداست. چرا سلمان فارسی (روزبه یا بامدادان یا مهبد درخشان مرسلان) مورد عنایت حضرت محمد (ص) بوده است؟ چرا اصرار دارند مدام بر سر ایران بکوبند؟ شما کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری را بخوانید علیه ایران هرچه بگویید، مقدمات تجزیه ایران فراهم می‌شود شما چه چیزی از تاریخ ایران و زبان پارسی می‌دانید؟

*[درباره دلیل مخالفت با مکتب ایرانی] دلیل مخالفت سیاسی است. مگر ما ایرانی‌ها زمانی با عثمانی‌ها نجنگیدیم؟ آنها هم که مسلمان بودند. آقای یامین‌پور گفته ما برای اسلام جنگیدیم، نه ایران. می‌خواهم از ایشان بپرسم شما که به دنیا نیامده بودید، زمان جنگ، وقتی هم هشت سال‌تان شد جنگ تمام شد، چه می‌دانید از تاریخ. شما که جبهه نرفتید چطور منت می‌گذارید بر سر مردم؟ آن مسیحی‌ها و کلیمی‌ها که رفتند در جبهه‌های جنگ و کشته شدند برای ایران رفتند یا اسلام؟

*آقای مشایی بد حرفی نزده است و متاسفانه باید ادامه می‌دادند. نه ایشان بد حرفی زده، نه رییس‌جمهور که گفته‌های ایشان را تایید کرده است.

*آقای افروغ مردی متهور، شجاع و خوش‌صحبت هستند اما در این مورد مقداری بیشتر باید مطالعه کنند و مساله ایران و ایرانی و دفاع از ایران در برابر دیگر کشورها را مورد توجه قرار دهند. ما باید همیشه در برابر خطراتی که ایران را تهدید می‌کند، آماده باشیم. در ایران تنها مساله دین مطرح نبوده است بلکه مساله نفت، ژئوپلیتیک، گاز و معادن هم هست. من به مخالفان مکتب ایرانی توصیه می‌کنم مردم ایران را بیشتر به وطن‌شان علاقه‌مند کنند، اینچنین حرف‌هایی بیشتر باعث مهاجرت و فرار مردم می‌شود.../خبرآنلاین