اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت صریح آمریکا با استقلال کردستان عراق



 

اخبار,اخباربین الملل,استقلال کردستان


 اخباربین الملل - مخالفت صریح آمریکا با استقلال کردستان عراق

در پی درخواست مسعود بارزانی از پارلمان منطقه کردستان عراق برای آغاز روند اجرایی استقلال این منطقه، آمریکا با رد این درخواست خواهان مشارکت کردها در دولت آتی عراق شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیه الیوم، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده پارلمان این اقلیم شرکت کرد و از قانون‌گذاران کرد خواست تا هرچه سریعتر کمیته مستقل انتخابات تشکیل داده و قوانین مربوط به برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان عراق از دولت مرکزی را تدوین کنند.

بارزانی خطاب به نمایندگان پارلمان کردستان گفت: نیروهای پیش مرگ به هیچ وجه از مناطقی که در آن مستقر شده‌اند عقب نشینی نخواهند کرد که این مناطق شامل کرکوک و دیگر شهرهای مورد مناقشه نیز هست.

وی گفت: آنچه که در عراق رخ داده نشان دهنده شکست سیاستهای نوری مالکی، نخست وزیر عراق است گرچه ما چند ماه پیش به وی در این خصوص هشدار داده بودیم.

این درخواست بارزانی با واکنش سریع آمریکا مواجه شد و جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد که دولت آمریکا خواهان مشارکت کردها در دولت فراگیر عراق است و از استقلال کردها حمایت نمی‌کند.

ساکی گفت: وزیر خارجه آمریکا با مسعود بارزانی تماس گرفته و از وی خواسته تا در دولت جدید عراق شرکت کند و به وی تاکید کرده که این امر یک ضرورت حیاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه درخواست استقلال در کردستان عراق مسئله جدیدی نیست، گفت: واشنگتن معتقد است که عراق متحد قوی‌تر است و از کردها می‌خواهد که به نقش استراتژیک خود در مشارکت در روند سیاسی عراق ادامه دهند.

ساکی اطمینان داد که تشکیل دولتی مقتدر از همه گروه‌ها و طوایف عراق می‌تواند حقوق، خواسته‌ها و نگرانی‌های مشروع تمامی عراقی‌ها را پاسخگو باشد و این دولت می‌تواند باعث وحدت ملت عراق و رهایی آن از تهدیدهای گروه تروریستی داعش باشد.
 اخبار بین الملل - ایسنا


ویدیو مرتبط :
مخالفت صریح با جبهه ی قلدران بین المللی و مستکبران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت اسرائیل با مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق




 اخبار سیاست خارجی - مخالفت اسرائیل با مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق

وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت: نباید به ایران در گسترش نفوذش در عراق کمک کرد.

اسرائیل از مذاکره و همکاری آمریکا با ایران برای ایجاد راه حلی برای بحران عراق ابراز نگرانی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، "یوفال اشتاینتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت: نباید به ایران در گسترش نفوذش در عراق کمک کرد.

وی افزود: آمریکا نباید با ایران برای حل بحران عراق، همکاری کند. این موضوع باعث می شود دامنه کنترل و سیطره ایران از خاک سوریه و لبنان گسترده تر شود. ایران در سوریه، حکومت این کشور را تایید می کند. در لبنان هم همپیمانانی دارند که حزب الله نمایندگی آنها را برعهده دارد.

این مقام ارشد اسرائیلی اضافه کرد: تل آویو تمایل ندارد اوضاع به جایی برسد که از شدت مواضع آمریکا درباره خطرناک ترین مسئله علیه صلح جهانی یعنی مسئله هسته ای ایران کاسته شود. در صورتی که آمریکا و ایران برای حمایت از دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق همکاری کنند ؛ از شدت مواضع واشنگتن علیه برنامه هسته ای تهران کاسته خواهد شد.


"یوفال اشتاینتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حل بحران عراق

 

وزیر امور استراتژیک اسرائیل ادامه داد: آمریکا و دیگر قدرت های جهانی متعهد شده اند چنین همکاری هایی با ایران بر تلاش های آنها در زمینه برنامه هسته ای ایران تاثیری نخواهد داشت.

اشتاینتز توضیح داد: ما از همکاری آمریکا و قدرت های جهانی با ایران درباره عراق، احساس نگرانی داریم اما همه از جمله آمریکایی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها اطمینان داده اند که میان موضوع عراق و هسته ای تهران، جداسازی صورت می گیرد.

رویترز به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی که نامی از وی نبرد نوشت: هر گونه تعهد ایران در عراق باعث می شود رفتارهای تهران در مذاکرات هسته ای بهتر شود زیرا ایران احساس می کند دارای تعهداتی است و از ایجاد بحران های بیشتری خودداری می کند.

با این حال وزیر امور استراتژیک اسرائیل این نظر را رد کرد و گفت: نباید یک مسخره بازی را با مسخره بازی دیگری حل کرد.

عراق در هفته گذشته با پیشروی افراد مسلح گروه داعش روبه رو شد. افراد مسلح گروه داعش نزدیک به القاعده در هفته گذشته توانستند مناطق وسیعی را در شمال عراق اشغال کنند. هم اکنون دو شهر موصل و تکریت مرکز استان های نینوا و صلاح الدین در شمال بغداد در کنترل نیروهای داعش است.

نیروهای داعش به دنبال حمله به بغداد و سرنگونی حکومت مرکزی عراق هستند اما تاکنون با مقاومت نظامیان دولتی روبه رو شده اند.

موضوع پیشروی داعش در شمال عراق باعث نگرانی ایران و آمریکا شده است. گفته می شود عراق به طور سری از آمریکا درخواست کمک نظامی برای مقابله با داعش ارائه کرده است.

ایران هم برای کمک به عراق برای مقابله با داعش اعلام آمادگی کرده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که در حاشیه مذاکرات هسته ای روز دوشنبه در اتریش، با مقامات ایرانی درباره عراق گفتگو کرده اند. این موضوع از سوی ایران تکذیب شده است.
اخبار سیاست خارجی - عصر ایران