اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفت شورای نگهبان با اصلاح نحوه سؤال



مخالفت شورای نگهبان با اصلاح نحوه سؤال

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دوفوریتی اصلاح مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس که مربوط به نحوه سؤال از رئیس جمهور است با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.

به گزارش انتخاب، عباسعلی کدخدایی در گفتگو با مهر در رابطه با نظر شورای نگهبان در خصوص طرح دوفوریتی اصلاح مواد 196 و 197 قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان تبصره 2 ماده 197 آیین نامه داخلی مغایر با اصل 88 قانون اساسی و بند 2 اصل 89 قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیح مصوبه مجلس گفت: بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سئوالات از رئیس جمهور به عدد 6 رسیده و آن سئوالات به قوه قضائیه ارجاع شود به صورت اتوماتیک سئوالات تبدیل به استیضاح از رئیس جمهور می شود./انتخاب


ویدیو مرتبط :
اصلاح ایرادهای شورای نگهبان به لایحۀ بودجه 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید می​شود و به انتخابات بعد هم می​رسد



علی مطهری: اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید میشود و به انتخابات بعد هم میرسد

اخبار - از نظر یکی از نمایندگان تهران، ایرادات شورای نگهبان به اصلاحیه مجلس در قانون انتخابات ریاست جمهوری جزئی و قابل اصلاح خواهد بود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 علی مطهری یکی از نمایندگان موافق با اصلاح قانون انتخابات است که پیش از این در بررسی کلیات این طرح در صحن علنی مجلس نیز به دفاع از آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه هر کسی از ظن خود درباره این طرح بحث میکند، گفته بود: برخی این طرح را برای حذف رقبا میخوانند در حالیکه قانون فعلی ایراداتی دارد که باید رفع شود. این اصلاحیه ربطی به انتخابات گذشته و ادعای تقلب هم ندارد. اگر چنین منطقی درست باشد، هیچگاه نمیتوان قانون انتخابات را اصلاح کرد. چون هر بار این کار را بکنیم، برخی می گویند، سلامت انتخابات گذشته زیر سوال میرود!

او همچنین با اشاره به بخشی از این اصلاحیه که به تغییر ترکیب هیات اجرایی برگزاری انتخابات تعلق داشت، ادامه داد: در حال حاضر هیات اجرایی با ترکیب مشابهی در شهرستانها وجود دارد. 

اینکه تا کنون چنین هیاتی در مرکز ستاد انتخابات وجود نداشته یک نقص بوده و ایجاد آن یک کار عقلایی است.

مطهری در مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه این هفته با تاکید بر اینکه هیات اجرایی هیچ دخالتی در کار نظارت و شورای نگهبان ندارد، متذکر شد: این هیات برای آن است که تصمیمات فقط از سوی وزارت کشور اتخاذ نشود و یک هیات این تصمیمات را اخذ کند. به گفته وی، کمیسیون تبلیغات انتخابات در این طرح تقویت شده و زمینه لازم برای پاسخگویی به برخی اتهام زنیها در مطبوعات و صدا وسیما فراهم شده است تا مسائل پس از مناظره های انتخابات گذشته بوجود نیاید. 

در ادامه گفت و گوی خبرآنلاین، با این نماینده تهران را درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بخوانید:

 مخالفان طرح اصلاحی موجود معتقدند که اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به ادعاهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری صحه می گذارد. نظر شما در این باره چیست؟

اگر این حرف درست باشد تا ابد نباید قانون انتخابات اصلاح شود چون هرگونه اصلاحی به معنی تخلف در انتخابات گذشته است. این منطق پذیرفته نیست.

تغییر ترکیب مجریان انتخابات ریاست جمهوری با چه هدفی دنبال میشود؟ حرف و حدیثها در انتخابات 88 جقدر در این زمینه موثر بوده است؟

به طور کلی این که مجری انتخابات صرفا دولت باشد کار درستی نیست. خصوصا زمانی که یکی از کاندیداها رئیس جمهور وقت باشد. این امر شائبه تخلف را تقویت می کند. این که هیئت اجرایی مرکزی در بالا دست وزارت کشور قرار بگیرد باعث جلب اعتماد بیشتر مردم می شود و مسولان را از موضع اتهام دور می کند، خصوصا که تعداد قابل توجهی از اعضای این هیئت از معتمدان مردم هستند. 

چرا شورای نگهبان پیشاپیش با این اصلاحیه مجلس مخالفت کرده است؟

شورای نگهبان فقط با ماده 4 این طرح که اصلاح ماده 35 قانون فعلی است مخالفت کرده است. 

تعیین محدوده سنی و تحصیلی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چرا اینقدر اعتراض برانگیز شده است؟

شاید برخی این شرایط را بر بعضی افراد تطبیق می دهند و بعد نتیجه می گیرند که هدف از این شرایط حذف آن افراد است. 

جمع آوری امضا برای اینکه نامزدها مصداق رجل سیاسی و یا مذهبی باشند، از نگاه منتقدان این طرح به منزله وامدار کردن آنهاست. پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

این انتقاد را وارد می دانم. آن ماده حذف یا اصلاح می شود. 

آقای حسینیان گفته بودند که با این شرط، افراد با شخصیت دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند چون در شان خود نمی بینند که بروند امضا جمع کنند. این نگرانی را چقدر جدی می دانید؟

همین طور است. حتی ممکن است برخی از قبل زمینه گرفتن امضا را فراهم کنند. 

فکر میکنید این طرح از سوی شورای نگهبان تایید شود و به انتخابات سال 92 برسد؟

بله تایید می شود. ممکن است اشکالات جزئی بگیرد که قابل رفع است و به نظرم به انتخابات آینده هم می رسد./خبرآنلاین