اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفان سوری در ریاض کادر رهبری جدید تعیین کردند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک منبع از مخالفان سوری شرکت کننده در کنفرانس ریاض از توافق گروه‌های شورشی با جناح‌های سیاسی برای تشکیل یک حکومت مدنی و دموکرات پس از برکناری اسد خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، یک منبع سیاسی مخالف سوری که در کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض شرکت کرده، اعلام کرد که گروه‌های شورشی و مسلح شرکت کننده در نشست ریاض با جناح‌های سیاسی ظاهرا برای برپایی حاکمیتی مدنی و دموکرات پس از برکناری بشار اسد از قدرت موافقت کردند. این در حالیست که بیشتر این جناح‌های سیاسی اسلامگرا هستند.

این منبع بسیار مطلع که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که جناح‌های سیاسی و مسلح سوری که در نشست ریاض شرکت کرده‌اند، با هفت اصل مربوط به آینده سوریه که شامل حفظ تمامیت ارضی سوریه، حفظ حاکمیت ملی آن، تشکیل کشوری مدنی و دموکرات، مبارزه با تروریسم، تکیه بر حاکمیت قانون و حقوق بشر است، موافقت کردند.

این منبع اظهار داشت: مذاکرات بر اساس اصول بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های ژنو 1 انجام گرفت. در این مذاکرات 104 تن از چهره‌های سوری نماینده احزاب و جناح‌های مختلف و چهره‌های سیاسی مستقل و نزدیک به 18 گروه مسلح از جمله احرار الشام، جیش الاسلام و الجبهه الجنوبیة، شرکت کردند.

همچنین در حاشیه این کنفرانس ده‌ها چهره سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی به نمایندگی از کشورهای حامی سوریه حضور داشتند.

شبکه الجزیره گزارش داد که مخالفان سوری بر تشکیل کادر رهبری جدید 23 عضوی توافق کردند به طوریکه هیات جدید شامل شش نماینده از ائتلاف مخالفان و شش تن از گروه‌های مسلح و پنج از هیات هماهنگی (مخالفان داخلی) و شش مخالف مستقل است.

این شبکه افزود: مخالفان همچنین یک سخنگو و یک دبیرکل را برای این هیات عمومی انتخاب کردند.

مخالفان همچنین بر سر یک هیات که قرار است به مذاکره با دولت سوریه بپردازد، توافق کردند.

هیات‌های مخالف سوری که در کنفرانس ریاض شرکت کردند همچنین با یک سند سیاسی که به زودی اعلام خواهد شد، موافقت کردند.

همچنین شرکت کنندگان، داوری در مورد راهکار انتخاب هیاتی از نمایندگان مخالفان برای مذاکرات آتی با نمایندگان دولت دمشق را به ابتدای سال آتی میلادی موکول کردند.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که نشست دوم نمایندگان مخالفان در روز چهارشنبه بدون دستیابی به رویکردی روشن در مورد راهکار انتخاب هیاتی از نمایندگان مخالفان به پایان رسید و رسیدگی به این مساله به جلسات امروز موکول شد.

بلافاصله پس از پایان نشست گروه‌های مخالف سوری نشست غیررسمی دیگری را با اهداف همسوسازی موضعگیری‌ها و کاستن اختلافات برگزار کردند.

این منابع افزودند: گروه‌های مخالف با راه حل سیاسی در سوریه توافق و تاکید کردند که سازش سیاسی در سوریه با تاسیس دولتی جدید بدون بشار اسد ممکن خواهد بود.

همچنین شرکت کنندگان با حضور شبه نظامیان خارجی و نیز نیروهای مسلح دیگر کشورها در خاک سوریه مخالفت کرده و خواستار حفظ وحدت سوریه شده و در مورد برپایی دولتی مدنی که متعهد به اصول دموکراسی و حقوق بشر باشد و حفظ حاکمیت و وحدت ملی سوریه و نیز مبارزه با اشکال مختلف تروریسم توافق کردند.

مخالفان بر لزوم بازسازی ارتش و اینکه دولت منتخب مردم تنها حق در اختیار داشتن سلاح را داشته باشد، تاکید کردند.

خالد خوجه،‌ رئیس ائتلاف مخالفان سوریه که بزرگترین تشکل مخالفان این کشور است، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که گروه‌های مخالف بتوانند در نشست‌های ریاض به توافقی در مورد راه حل سیاسی در سوریه و تشکیل هیات مذاکره کننده و نیز تعیین اصول مذاکره دست یابند.

خوجه با اشاره به آمادگی مخالفان برای راه حل سیاسی گفت: گزینه سیاسی تنها به پایان فعالیت اسد محدود نمی‌شود بلکه شامل خروج نیروهای "اشغالگر" از خاک کشور نیز هست.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه تاکید کرد: توافقنامه ژنو 1 اصل هرگونه سازش است و همه طرف‌های مخالف باید با آن موافقت کنند.

هادی البحره، عضو ائتلاف مخالفان نیز گفت: فضا مثبت است و تاکنون هیچ اختلافی میان هیات‌ها وجود نداشته است.

البحره تاکید کرد: همه شرکت کنندگان از اهمیت و حساسیت این مرحله باخبر هستند.

 

-------------------------------------------

رویترز: نشست ریاض به مرحله تعیین نمایندگان «معارضین» رسیده است

نشستی که از دیروز در شهر ریاض و با حضور چندین گروه تروریستی از جمله شاخه رسمی القاعده آغاز شده، همچنان در جریان است و قرار است امروز هیئتی 42 نفره به عنوان نماینده «معارضین» تعیین شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد نشست معارضین و گروه‌های مسلح فعال در سوریه در شهر ریاض عربستان نوشته است که گفت‌وگوها به مرحله تعیین نمایندگان معارضین رسیده است.

به نوشته رویترز، یکی از اعضای شرکت‌کننده در جلسه دیروز در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حصول توافق در نشست روز پنج شنبه در ریاض، گفت: «امروز قرار است طرف‌ها برای انتخاب هیأتی متشکل از 42 نفر بمنظور تعیین مذاکره‌کنندگان در نشست‌های آتی، به تبادل نظر بپردازند.»

نشست ریاض پس از آن برگزار می‌شود که دو دور گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد سوریه با مشارکت بیش از 20 کشور از جمله ایران به صدور بیانیه‌ای منجر شد که یکی از بندهای آن تعیین لیستی واحد از گروه‌های تروریستی است که از آتش‌بس در سوریه مستثنا خواهند بود. در حالی که وظیفه تعیین این لیست بر عهده سازمان ملل بوده و نیازمند موافقت همه کشورهاست، ریاض بر خلاف توافقات صورت گرفته به صورت یکجانبه اقدام به میزبانی از این گروه‌ها کرده است.

احرار الشام که یکی از شاخه‌های رسمی القاعده به شمار می‌آید،‌ از جمله گروه‌هایی است که به این نشست دعوت شده است.

روسیه، سازمان ملل و آمریکا قرار است روز جمعه (20 آذر) در «ژنو» سوییس، در نشستی سه‌جانبه برای زمینه‌سازی درخصوص برگزاری مذکرات آتی وین گردهم بیایند.

 

اخبار بین الملل - ایسنا،فارس

 


ویدیو مرتبط :
کشتن سوری ها توسط مخالفان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به نشست مخالفان سوریه در ریاض/ جان کری : نشست معارضین سوری با پیشرفت همراه بود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 امیرعبداللهیان:
نشست ریاض مغایر بیانیه نشست وین 2 است

معاون عربی افریقای وزیر امورخارجه ، نشست معارضه سوریه در ریاض را مغایر با بیانیه نشست وین 2 دانست.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برگزاری نشست ریاض گفت :نکته مهم تر این است که در این نشست برخی گروه های تروریستی مرتبط با داعش حضور یافته اند.


وی تاکید کرد : ‌هرگز اجازه داده نخواهد شد تا تروریست ها خود را معارضه معتدل معرفی کنند و اینده سوریه و منطقه را رقم زنند ؛‌ فقط و فقط مردم سوریه درباره اینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.


معاون وزیر امورخارجه گفت:‌ نشست ریاض را تایید نمی کنیم و سازمان ملل مسئول شناسایی معارضه و گروه های تروریستی در مشورت با کشورهاست.

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

«جان کری» مدعی شد:
نشست معارضین سوری با پیشرفت همراه بود

وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه نشست ریاض سازنده بوده است از آن به عنوان گامی مهم در ادامه مذاکرات صلح سوریه نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه مدعی شد که نشست ریاض با هدف متحد کردن معارضین سوری پیشرفت هایی داشته و می توان آن را گامی مهم در پیشبرد مذاکرات صلح سوریه تلقی کرد.

عربستان سعودی که در چهار سال گذشته از هیچ تلاشی برای براندازی دولت دمشق کوتاهی نکرده است، در روز های چهارشنبه و پنجشنبه این هفته میزبان گروه های معارض سوری بود تا به ادعای خود در آستانه نشست بین المللی صلح سوریه که قرار است ۱۸ دسامبر (هشت روز دیگر) در نیویورک برگزار شود، آنها را با یکدیگر متحد کند.

در این میان، کری مدعی شد: نشست ریاض در این مرحله بسیار سازنده به نظر می آید و باید منتظر نتیجه نهایی آن باشیم.

وی ادامه داد: گمان می کنم همه در جهتی حرکت می کنیم که هر چه زودتر ما را به یک روند سیاسی برساند که تحت نظارت سازمان ملل متحد باشد. ما پیشرفت داشته ایم اما همچنان مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شود.

کری در نهایت گفت که دیروز چهارشنبه با وزرای امور خارجه روسیه، عربستان و قطر به صورت تلفنی درباره وضعیت سوریه صحبت کرده است.

اخبار سیاست  - خارجی  ایلنا،مهر