اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفان به کدام هاشمی حمله می‌کنند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار سیاسی - مخالفان به کدام هاشمی حمله می‌کنند؟

 

از گوشه کنار بازهم صدای مخالفت با هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود. یکی می‌گوید که تهرانی‌ها در نماز جمعه مواضع هاشمی رفسنجانی را نمی‌پسندند و دیگری نیز گفته که هاشمی رفسنجانی از ابتدا دنبال رابطه با آمریکا بوده است.

 

جنس این حملات از همان سخنان و تحلیل‌های گذشته است اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این مسئله است که چرا امروز دوباره حمله به هاشمی رفسنجانی در دستور کار قرار گرفته است؟ آیا قرار است هاشمی بازهم در صحنه سیاست ایران تاثیرگذار باشد که چنین حملاتی به او آغاز شده است؟

پاسخ به این سوال آری است. صحنه سیاست ایران طی‌ها سال و ماه‌های آینده دچار تحولات گسترده‌ای خواهد شد و قطعا هاشمی رفسنجانی نقش اول این تحولات را برعهده دارد. اولین گام در اسفند امسال اتفاق خواهد افتاد و آنهم انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی است. برهمگان واضح است که نفوذ کلام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان بسیار بالاست و نخبگان کشور برخلاف برخی از چهره ها، آیت‌الله را در مسیر انقلاب و نظام می‌دانند و معتقدند که تصمیمات او موجب خیر برای کشور خواهد شد.

ترس بزرگ جریان مخالف هاشمی رفسنجانی رسیدن او به کرسی ریاست مجلس خبرگان است. این جریان فکری که نشان داده است دیگر حاضر نیست هاشمی رفسنجانی را در مقامی به غیر از ریاست مجمع تحمل کند تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به هر شکل ممکن تصویر رئیس جمهور سابق ایران را میان خبرگان ملت و مردم خراب کنند. این درحالی است که هاشمی رفسنجانی خود بارها و بارها اعلام کرده است که اگر افراد مورد نظر او مانند آیت‌الله هاشمی شاهرودی یا آیت‌الله واعظ طبسی برای ریاست مجلس خبرگان نامزد شوند، برای پست ریاست مجلس خبرگان نامزد نخواهند شد.

 

این افراد تصور می‌کردند که هاشمی رفسنجانی به پایان رسیده است و حملات احمدی نژاد به او را آخرین تیرها به پیکره آیت‌الله می‌دانستند و تصور می‌کردند که دیگر او توان برخاستن از این میدان جنگ را نخواهد داشت. انتخابات سال 92 و نتیجه آن اما حکایت دیگری داشت و هاشمی نشان داد هنوز هم کارکشته ترین مرد صحنه سیاسی ایران است. رسیدن حسن روحانی یار دیرین هاشمی به قدرت، پایانی بود بر آرزوی محوکردن آیت‌الله از عرصه سیاسی کشور.

درحالی که مخالفان اصلی هاشمی هنوز در شوک باخت در انتخابات ریاست جمهوری بودند، بحث ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان شوک دیگری را نیز برآنان وارد کرد.

در کنار این مسئله، بحث انتخابات مجلس دهم نیز مخالفان را بر آن داشته است تا همچنان ساز مخالفت خود با هاشمی را کوک نگه دارند. آنها می‌دانند که مثلث هاشمی، خاتمی و ناطق نوری و همراهی احتمالی حسن روحانی در انتخابات مجلس نیز تکرار خواهد شد و محبوبیت و مشروعیت این چهار تن می‌تواند برگ برنده جریان اعتدال در جریان انتخابات مجلس باشد.
هاشمی رفسنجانی در کنار تمام کارشکنی‌های جریان مقابل خود توانست بعد از سال‌ها گفتمان اعتدال و تشکیل دولت فراجناحی که یکی از آرزوهای سیاسی ‌اش بود را در کشور نهادینه کند و تبلور آن را در دولت روحانی ببیند. پیروزی در انتخابات مجلس دهم می‌تواند این پروژه سیاسی را تکمیل کند تا جبهه اعتدال در کشور فراگیر شود.

صحنه گردانی هاشمی رفسنجانی بعد از دوران هشت ساله، در صحنه سیاسی ایران، مسئله‌ای است که بسیاری نمی‌توانند آن را تحمل کنند. حملات تازه به هاشمی نیز بیانگر همین معناست.

 

قطعا هرچه به انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان و انتخابات مجلس دهم نزدیک تر شویم حملات به آیت‌الله بیشتر خواهد شد و این داستانی است که هرسال به ویژه بعد از دهه 70 درحال تکرار است. پروژه‌ای که هرچه جلوتر می‌رود با موفقیت کمتری همراه است.

 

هاشمی رفسنجانی دوران تازه‌ای را آغاز کرده است دورانی که به برکت همین حملات و سیاه نمایی‌های علیه او شکل گرفت. شاید به زبان ساده تر بتوان گفت که مخالفان آیت‌الله نمی‌توانند هاشمی دولت ساز و مجلس ساز را تحمل کنند.

اخبار سیاسی - ابتکار

 


ویدیو مرتبط :
نخستین حمله آمریکا در حمایت از مخالفان سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله سنگین به هاشمی از تریبون مجلس



 

 

در تداوم حملات طیف حامی دولت به هاشمی رفسنجانی و به رغم کاهش تنش های سیاسی کشور در هفته گذشته و امیدواری به تداوم و تعمیق این آرامش حامیان دولت این روند را برنتابیدند و نوک پیکان حمله را به سمت هاشمی گرفتند.

حمید رسایی چهره شاخص این طیف در مجلس که عهده دار تنظیم نطق بیانیه گونه اش خطاب به هاشمی رفسنجانی شده بود با حضور در جایگاه ناطقان، خطابه اش به رئیس مجلس خبرگان را چنین آغاز کرد؛ در سابقه تاریخ این کشور همواره تلاش های دشمن برای شکست انقلاب اسلامی مشهود بوده است؛ روزگاری با جنگ های داخلی، در مقطعی با ترورهای کور، زمانی با بمبگذاری ها، دوره یی نیز با حمله نظامی مستقیم امریکا در طبس و حتی آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله اما در کنار تمامی این موارد در مقطعی نیز عناصری فریب خورده برای رسیدن به قدرت تن به کودتا دادند.این چهره حامی دولت در ادامه خطاب به هاشمی گفت؛ شما برخلاف امروز، در سال ۱۳۶۰ خود رسماً یک مرجع تقلید را عزل کردید و گفتید «شریعتمداری به دلیل ضعف در درک نقشه های دشمن برای براندازی جمهوری اسلامی صلاحیت مرجعیت را ندارد.» آقای هاشمی رفسنجانی، شما که امروز و پس از کودتای مخملی عده یی هنوز هم حاضر به دست برداشتن از حمایت آنها نیستید آن روز خطاب به سران کودتا گفتید«چطور می شود که این افراد خطر ریختن خون مردم را برای مردم و حکومت و جامعه اسلامی ببیند و فکری برای جلوگیری از آن نکند. یک مرجع نمی تواند تا این حد، بی درک و بی تقوا باشد.»

وی ادامه داد؛ اکنون نیز در سال ۱۳۸۸ با حمایت دشمنان قسم خورده انقلاب، کودتایی از جنس نرم کلید خورد و به لطف الهی با درایت، تیزبینی ولی فقیه زمان و تبعیت مردم از معظم له، این کودتا هرچند هزینه هایی را به ما تحمیل کرد، اما در نهایت به شکست انجامید؛ امروز نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای بار دوم با همان ویژگی هایی که شما برشمرده اید، به عدم صلاحیت فردی که با تیتر روزنامه های زنجیره یی و خبرسازی بی بی سی و رسانه های امریکا و اسرائیل به عنوان مرجع تراشیده شد رای داد اما شما می گویید که در تاریخ تشیع هرگز مرجعی عزل یا نصب نشده است،؟ رسایی با طرح این سوال از هاشمی رفسنجانی که آیا سال های دهه ۶۰ که شما عزل یک مرجع همسو با ضدانقلاب را اعلام کردید و تیتر روزنامه جمهوری اسلامی شد، جزء تاریخ شیعه نیست، افزود؛ آقای هاشمی، شما در اردیبهشت سال ۱۳۶۰ گفته اید «چهره هایی مانند بختیار، ازهاری، بنی صدر، امینی، رجوی، رضا پهلوی و رادیوهای امریکا، بی بی سی، کلن، اسرائیل و... همه مساله عزل شریعتمداری را به عنوان جریانی وانمود کردند که در ایران می تواند بخشی از مردم را تحریک کند. امروز به ما بگویید که بنی صدر و رجوی و ربع پهلوی و رسانه های استکباری درباره کودتای پس از انتخابات و سران این کودتا و مرجع عزل شده آن چه نظری می دهند؟، آیا امروز آنها مردم را تحریک نمی کنند؟، آیا امروز شما با سکوتتان به تحریک آنها کمک نمی کنید؟، رسایی تصریح کرد؛ آقای هاشمی، شما در حالی درباره اقدام جامعه مدرسین که بر اساس وظیفه ذاتی و انقلابی اش بوده، به فاصله یک روز اظهارنظر کرده و آن را زیر سوال برده اید که به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره حوادث کودتای روز عاشورا سکوت کرده اید؟

نماینده تهران افزود؛ روز عاشورا در کنار هتک حرمت عزای حسینی، عده یی فریب خورده در برنامه یی سازمان یافته با حضور در خیابان شعار مرگ بر مهم ترین اصل قانون اساسی را سر دادند و شما در قامت رئیس مجلس خبرگان که مهم ترین وظیفه اش پاسداری از این اصل است، لب باز نکردید. وی ادامه داد؛ شاید در صحت این اخبار شک داشتید که اگر در کودتا بودن حوادث بعد از انتخابات و هدف بودن اصل ولایت فقیه شک دارید، کافی است برای ساعتی به شبکه های صهیونیستی و امریکایی حامی این اقدام نظاره و تیتر برخی رسانه های داخلی آنها را مرور کنید؛ اما بدانید که جمعیت بیش از ۴۰ میلیونی ملت ایران که در نهم دی به خیابان ها آمد، در کودتا بودن این اقدام تردید نداشت.

رسایی خطاب به هاشمی تاکید کرد؛ شما در نطق سال ۱۳۶۱ از شخصیت های ورشکسته سیاسی و سران استکباری دنیا که از آنها حمایت می کنند، خواسته اید به تجمع پرشور مردم اردبیل و تبریز در حمایت از رهبری توجه کنند و عبرت بگیرند؛ چرا امروز از سران فتنه نمی خواهید با توجه به سیل خروشان مردم ایران توجه کنند که قطعاً ترکیب این سیل را نمی توان تنها حامیان کاندیدای پیروز انتخابات دهم دانست. وی ادامه داد؛ آقای هاشمی، شما در خطبه های نماز جمعه دهه ۶۰ از دانشجویان خط امام خواستید برخی از اسناد حمایت امریکا از سران کودتا و محتوای جلسات آنها را در اختیار مردم قرار دهند؛ چرا امروز از سربازان گمنام امام زمان نمی خواهید از محتوای جلسات متعدد عده یی ورشکسته سیاسی که برای به زمین زدن اصل ولایت دور هم نشستند و از جمله در بیت همین فرد معزول از سوی جامعه مدرسین، یک شب قبل از مراسم تشییع فرد فوت شده تا صبح به بحث پرداختند، جامعه را خبردار کنند.

وی خاطرنشان کرد؛ آقای هاشمی، اگر در سر دادن شعارهایی به منظور حذف ولایت فقیه شک دارید، از نزدیکان تان که به منظور سازماندهی اغتشاشات روز عاشورا یکی از لندن و دیگری در زیر پل کالج در جمع آشوبگران بوده، سوال کنید.حمله دیروز به هاشمی رفسنجانی تحلیل ها و ارزیابی های متعددی در میان نمایندگان داشت چنانچه برخی از اصولگرایان میانه رو مجلس چون علی مطهری با اعتقاد به اینکه منافع تندروها در ناآرام بودن فضای سیاسی کشور است اعلام کرد هجمه علیه شخصیت های نظام، پروژه این طیف برای حذف رقبای اصلاحات و حتی اصولگرایشان از صحنه سیاست است. وی همچنین افزود؛ متاسفانه این جریان از تشدید ناآرامی ها نگران نمی شود و گاهی به استقبال آن می رود. همچنین داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت با بیان اینکه تندروها با هرگونه تلاشی که در جهت آشتی و وحدت نیروهای سیاسی باشد مخالفند، گفت منفعت آنها در ایجاد تنش و ناآرامی کشور خوابیده است. وی با بیان اینکه نیت آنان سوق دادن کشور به سمت فضای امنیتی است ادامه داد؛ آنها معتقدند در فضای امنیتی عرصه بر طرف مقابل تنگ می شود و راحت تر می توانند رقبایشان را حذف کنند. نماینده ایلام افزود؛ آنها از اجرای این استراتژی هیچ ابایی ندارند و بیش از هر چیز به تامین منافع خود می اندیشند.