اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفان برجام کاسه داغتر از آش نشوند


نماینده منتخب تهران در مجلس دهم در خصوص مانع تراشی مخالفان برجام در مجلس گفت: مخالفت اگر منطقی باشد می پذیریم، متاسفانه صدایی که از برخی نمایندگان مجلس نهم و رسانه هایشان در مخالفت با برجام بیرون آمد شبیه صدای صهیونیست ها بود.

خبرآنلاین: نماینده منتخب تهران در مجلس دهم در خصوص مانع تراشی مخالفان برجام در مجلس گفت: مخالفت اگر منطقی باشد می پذیریم، متاسفانه صدایی که از برخی نمایندگان مجلس نهم و رسانه هایشان در مخالفت با برجام بیرون آمد شبیه صدای صهیونیست ها بود.

حجت الاسلام احمد مازنی در پاسخ به این سوال که منتخبان تهران بعد از اعلام نتایج مرحله اول چه کردند و چه دیدارهایی و با چه اهدافی داشته‌اند گفت: منتخبان تهران بعد از حماسه ای که مردم تهران در 7 اسفند خلق کردند، در اولین فرصت جلسات هماهنگی برگزار و در آن به مسائلی پرداخته شده و تا به حال هم ادامه داشته است، کمک به حوزه هایی بود که انتخابات در آن به مرحله دوم کشیده شد. اولویت بعد بحث فراکسیون بود که هم اکنون در حال تهیه اساس نامه است و بعد از انتخابات مرحله دوم اساس نامه پیشنهادی به بحث گذاشته می شود و انشاالله فراکسیون امید تشکیل می شود.

وی ادامه داد: در گام بعد مهمترین کاری که در دستور کار قرار گرفت حفظ ائتلاف بود که متشکل بود از اصلاح طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل.

مازنی هر گونه اظهار نظر در خصوص هیات رییسه را تا قبل از تشکیل مجلس دهم گمانه زنی دانست و افزود: در مورد ریاست مجلس اقای عارف از گزینه های اصلی هستند اما بحث در مورد ریاست آقای لاریجانی نیز وجود دارد؛ اما به اعتقاد من این موارد نباید موجب شکاف و انشقاق میان ائتلافی شود که عقلای قوم در آن حضور دارند.

  وی در مورد برنامه های لیست امید در خصوص اولویت های مجلس دهم اظهار کرد: اولین کاری که در ارتباط با برنامه های مجلس شده است، تهیه برنامه ای است تحت عنوان برجا که شورای سیاستگذاری ائتلاف امید آنرا با محوریت امید، آرامش و رونق اقتصادی تدوین کرده است.

منتخب مجلس دهم افزود: در برنامه برجا به مسائل مربوط به سلامت اجتماعی و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی تاکیده شده است. همچنین سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز دیگر موضوعی است که در این برنامه بر روی آن تمرکز شده است. همچنین موضوع محیط زیست به طور ویژه در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

 مازنی با بیان اینکه تمام این اولویت ها در قالب برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است اضافه کرد: از نمایندگان مجلس نهم تقاضا می کنم وارد بحث برنامه ششم توسعه نشوند چرا که آنرا به هر جایی برسانند مانند ساختمان نیمه کاره ای می شود که ممکن است در مجلس دهم مجبور به تخریب آن شود .

وی در مورد احتمال مانع تراشی مخالفان برجام  در مجلس دهم گفت: اگر مخالفت بر اساس چارچوب های علمی و عقلانی و منطبق با منافع ملی باشد هیچ جای نگرانی برای بحث و استدلال در این مورد نیست اما اگر عده ای چه در  داخل و چه در خارج از مجلس با منافع فردی، باندی و جناحی، بخواهند منافع ملی را به خطر بیندازند، نمایندگان مردم روبروی آنها خواهند ایستاد. برجام بر اساس  یک اراده حاکمیتی شکل گرفت، مقام معظم رهبری، دولت و مجلس  مشترکا در مورد آن به توافق رسیدند .

مازنی ادامه داد: اگر ما در داخل نقدی هم داشته باشیم باید منصفانه باشد، متاسفانه صدایی که از برخی نمایندگان مجلس نهم و رسانه هایشان در مخالفت با برجام بیرون آمد شبیه صدای صهیونیست ها بود، باید توجه داشت آنها نباید کاسه داغتر از آش شوند. رهبری نظارت دارند و دولت هم بر اساس قانون اساسی کار را دنبال می کند.

منتخب مجلس دهم در مورد ابطال آرای مینو خالقی از سوی شورای نگهبان گفت: شورای محترم نگهبان براساس برداشت خود از قانون اساسی و نظارت استصوابی، این موضوع را بررسی و در مورد آن تصمیم گیری کرده است. اما  به نظر می رسد برداشت حقوقی وزارت کشور در مورد این موضوع دقیق تر باشد. پیشنهاد من اینست که شورای نگهبان و وزارت کشور بار دیگر این مساله را به صورت مشترک بررسی کنند  و اگر در نهایت به نتیجه نرسیدند وزیر محترم کشور، این موضوع را به مجلس بسپارد تا آنها بررسی کنند.  


ویدیو مرتبط :
‫مصاحبه قلعه نوعی درمورد کرار و کاسه های داغتر از آش!‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاسه داغتر از آش (ضرب المثل)



انواع ضرب المثل, کاسه داغتر از آش,


هر کس در انجام کاری بیشتر از ذی نفع وذی صلاح و مسئول دخالت وپافشارکند از باب تعریض وتمثیل گفته می شود : فلانی کاسه گرمتر از آش است و یا به اصطلاح دیگر : کاسه داغتر از آش است .

قبلا دراینگونه موارداصطلاح دایه مهربانتراز مادر به کار برده می شد ولی درعصر قاجاریه واقعه تاریخی جالبی عنوان این مقاله را مرادف اصطلاح مزبور قرار داده است که ذیلا به شرح واقعه می پردازیم : درزمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار همه ساله یکروز از فصل بهاردر سرخه حصار تهران برنامه آشپزان با حضور شاه وخاندان سلطنت واعیان و اشراف کشور با تشریفات خاص وبرنامه مفصلی که در مقالات آش شله قلمکار وسبزی پاک کردن در این سایت آمده اجرا می شده است که تمام امرا و صدورمملکت درپختن این آش کذایی کار و وظیفه ای بر عهده داشته اند .

 

یکی سبزی پاک می کرد ، دیگری خس و خاشاک نخود و لوبیا را می گرفت یکی دیگر بادنجان پوست میکند ، یکی هم هیزم زیردیگ می گذاشت. خلاصه تمام اعاظم کشور از زن ومرد به کاری اشتغال داشته اند و در پیشگاه سلطان خودرا به نحوی خادم وخدمتگزار جلوه می داده اند !

یکی ازمواد اساسی برنامه آشپزان این بود که چون آش شله قلمکارکاملا طبخ و آماده می شد آن را در قدح های چینی بزرگ و کوچک می ریختند و به فراخور مقام و منزلت بین وزرا و امرا و رجال وهمسران شاه که افتخار حضور داشته اند تقسیم می کرده اند .

آن گاه سفره عریض و طویلی گسترده می شد . هرکس به جای خود که قبلا معین شده بود می نشست و از ظرف مخصوصش با تظاهر به کمال میل و اشتها تناول می کرد .

 

سرانجام هریک از مدعوین موظف بود قدح چینی را پس ازخوردن آش پر از سکه طلا و اشرفی کند و به حضور قبله عالم تقدیم دارد ! به قول آقای دکتر احسان طباطبائی صاحب کتاب چنته درویش که در رابطه با این آش مورد بحث می نویسد :

«... دراینجا بر خلاف مثل معروف ، که هرکس به قدر پولش باید آش بخورد اتفاقا هیچکس صد یک بلکه هزاریک پول تقدیمی آش نمی خورد و این پول را فقط برای افتخارتقرب به حضور ملوکانه تقدیم می نمودند و گاهی هم ناصرالدین شاه بر سر حال بود و به کسی خیلی لطف و مرحمت داشت واز او احوالپرسی می نمود ...»

 

آقای مرتضویان ضمن شرح اجمالی از جشن آشپزان راجع به ریشه ضرب المثل بالا چنین می نویسد : «... رسم چنین بود که آن شخص پس از خوردن آش ، کاسه خودرا پر از اشرفی کرده نزد شاه بفرستد .» « با آنکه طبع بلند پرواز بشر زیادت طلب است و به هر جاه و مقامی باشد آرمان جلال و جبروت بیشتری دارد اما در این روز با آنکه مقام شامخی داشتند آرزو میکردند پست ترین مقام را داشته باشند وچون کاسه هر کس بزرگتر بود در این معامله زیادتر پول داغتر می شد می گفتند : کاسه از آش داغتر است .»

منبع:iketab.com