اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخاطب اطلاعیه دفتر رهبری چه افرادی بودند؟


دیروز دفتر رهبر معظم انقلاب با انتشار اطلاعیه ای به انعکاس برخی مطالب در خصوص دیدگاهها رهبر معظم انقلاب نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته ای در فضای رسانه ای و مجازی، واکنش نشان داد.

خبرآنلاین: دیروز دفتر رهبر معظم انقلاب با انتشار اطلاعیه ای به انعکاس برخی مطالب در خصوص دیدگاهها رهبر معظم انقلاب نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته ای در فضای رسانه ای و مجازی، واکنش نشان داد.

 در متن این اطلاعیه آمده است که مواضع معظم له در رابطه با موضوع هسته ای، صریح، شفاف و بدون تأویل در سخنرانی ها و فرمایشات ماههای اخیرشان اعلام شده و در اختیار همگان قرار دارد. لذا انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است.

اما مخاطب این اطلاعیه کدام رسانه، گروه یا جریان بودند؟

در ماه های اخیر بسیاری از چهره ها و شخصیت ها و همچنین رسانه های منتقد یا موافق برجام نقل قول هایی را درباره موضع رهبری در خصوص توافق هسته ای ایران و 1+5 مطرح کرده اند.

در ادامه برخی از این اظهار نظرها را مرور می کنیم:

شماره

نام

عنوان

شرح

1

حسن روحانی

رئیس جمهور

اصل مسئله که ما باید حواسمان را جمع بکنیم برای نفوذ قدرت های بزرگ مخصوصا آمریکا حرف درستی است. آن چیزی که رهبری مطرح کردند یک رهنمود ملی است. ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این نفوذ را بگیریم و سد ایجاد کنیم.

2

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

مسئله هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن مسئله جداگانه‌ای است و ما نمی‌توانیم از تاریخ گذشته خود منخلا شویم. ما روش‌های نفوذ آمریکا در بخش‌های مختلف را دیده‌ایم و اقدامات آنها را نسبت به ستیز با اراده ملت مشاهده کرده‌ایم و لذا هشدار رهبری یک هشدار به موقع و سنجیده بود که باید همگان آن را مورد توجه قرار دهند.

3

صادق آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

در جریان سال 88 همگان دیدند که ملت بصیر ایران حتی جلوتر از مسئولان وارد میدان شدند و بساط آن را جمع کردند. حالا هم آمریکایی ها باید بدانند که اگر توافق هسته ای به سرانجام نهایی برسد جمهوری اسلامی ایران باز هم از اصول اصلی خود درست بر نمی دارد و راه مبارزه و ظلم ستیزی اش عوض نخواهد شد و تمام مسئولان کشور از جمله رؤسای قوا و همه مسئولان مطابق قانون اساسی پیرو سیاست های کلی نظام و تابع مقام معظم رهبری هستند. سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و از سوی مسئولان اجرا می شود و قوای سه گانه نیز مطابق اصل 57 قانون اساسی با حفظ استقلال خود تحت نظارت ولی فقیه وظایف خود را انجام می‌دهند.

4

احمد جنتی

دبیر شورای نگهبان

طبق فرمایش مقام معظم رهبری متن جمع بندی باید به دقت مطالعه و در مسیر قانونی خود بررسی شده و در بخش‌هایی که امکان سواستفاده طرف مقابل است باید به دقت بررسی شود چون آمریکایی ها اگر ۱۰۰ امضا هم بدهند، در آخر زیر امضاهایشان می زنند و فقط از ما می خواهند که متعهد باشیم.

5

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس

در مورد برجام نظرات مختلفی وجود دارد برخی می‌گویند مذاکره‌کنندگان همه‌چیز را ازدست‌داده و برخی نیز معتقدند اگر توافق صورت نمی‌گرفت دیگر ادامه حرکت و پیشرفت کشور امکان‌پذیر نبود و هر دو نظر افرا و تفریط است. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند که مذاکرات و برجام نباید مایه اختلافات داخلی شود. این تذکر رهبر معظم انقلاب درواقع حکم حکومتی است.

6

محمد حسین صفار هرندی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

اگر برخی خطوط ترسیم شده در مذاکرات رعایت نمی شد معظم له لحظه ای تحمل نمی کردند و همینطور جامعه ایران نیز فهم درستی از آن داشتند و با شنیدن خبر توافق برخورد با متانتی با آن داشتند.

7

حسین شریعتمداری

مدیر مسئول کیهان

بیانات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه‌آفرین توافق یاد شده اطلاع‌ کامل دارند و با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچوجه از متن تهیه شده راضی نیستند و اگر غیر از این بود با توجه به اطلاع دقیق از توافق وین، تأکید حضرت ایشان بر «متن تهیه شده تصویب بشود یا نشود از اصول انقلاب دست نخواهیم کشید» و تکرار چندباره آن ضرورتی نداشت.

8

علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام

دولت اصرار داشت برجام تصویب شود ولی رهبر انقلاب فرمودند هم مجلس باید این توافق را بررسی کند و هم اهل علم باید آن را مورد موشکافی قرار دهند؛ رهبری نیز هنوز هیچ موضع مشخصی درباره توافق نگرفتند و البته موضوع حمایت از تیم مذاکره‌کننده همواره بوده، هست و خواهد بود.شورای عالی امنیت ملی و مجلس در حال بررسی برجام هستند زیرا هنوز برخی ابعاد آن مشخص نیست و باید حقوق‌دانان بین‌المللی بنشینند و تعهدات ما و طرف مقابل را با دقت بررسی کنند تا مشخص شود کدام بخش نافی استقلال و امنیت ملی ما هست و کدام بخش نیست.

9

روح الله حسینیان

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان

استباط من این است مقام معظم رهبری از نتیجه مذاکرات راضی نبوده اند و از آنجایی که نه برجام در ایران و در آمریکا به تصویب نرسیده یک نوع بی اعتنایی و بی اعتمادی بوجود آمده است.

10

سید احمد خاتمی

عضو مجلس خبرگان رهبری

بعضی از جریان‌ها بر این عقیده‌اند که پس از توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا آشتی می‌کنند اما مقام معظم رهبری از ابتدای خطبه عید فطر تاکنون در پی باطل کردن این توهم بوده‌اند. دغدغه مقام معظم رهبری این است که بعضی از جریان‌ها درصدد کم‌رنگ کردن نفرت ایران اسلامی از آمریکا هستند که این کلام معظم‌له نیازی به دفاع ندارد.

11

سید محمود نبویان

نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری

چرا آقایان اصرار دارند که خطوط قرمز مدنظر رهبری را رعایت کرده‌اند؟ کی از خط قرمزهای رهبری لغو همه تحریم‌ها در روز توافق بود حال آنکه با متن موجود نباید تا یک سال آینده منتظر کنار گذاشته شدن تحریم‌ها بود و پس از آن نیز در مرحله اجرا پس از انجام تمام تعهدات توسط جمهوری اسلامی و راستی‌آزمایی آژانس نوبت به طرف مقابل می‌رسد.

12

فریدون عباسی

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و عضو جبهه یکتا

مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما اختلافات اساسی و اصولی با غربی‌ها داریم، به خصوص با استکبار بزرگ، از این رو آنها چگونه می‌خواهند این مشکلات را حل کنند زمانی که ما اختلاف‌های زیادی داریم. متاسفانه اطلاعات را به موقع ارائه ندادند و الان هم با تحت فشار قرار دادن می‌خواهند توافق را تصویب کنند و معتقدند مصوبه مجلس نمی‌خواهد.


ویدیو مرتبط :
اطلاعیه مهم دفتر مقام معظم رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطلاعیه دفتر رهبری درباره عدم رؤیت هلال


دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام كرد بدلیل عدم رؤیت ماه مبارك رمضان ، دوشنبه 10 مرداد، روز آخر ماه شعبان است. دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام كرد بدلیل عدم رؤیت ماه مبارك رمضان ، دوشنبه 10 مرداد، روز آخر ماه شعبان است.


متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 
به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران می‌رساند ، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارك رمضان گروه‌های زیادی در سراسر كشور به استهلال پرداختند ولی گزارش‌های رؤیت، اطمینان‌بخش نبود.

 لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ظلّه‌العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید.

مؤمنین امروز دوشنبه 10 مرداد را روز آخر شعبان به حساب آورند و كسانی كه مایل به درك ثواب‌اند  به عنوان روزه مستحبی یا قضا، روزه بگیرند.

دفتر مقام معظم رهبری

منبع: تابناک