اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محیط زیست: بنزین پتروشیمی سرطانزاست


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون یک قطره بنزین پتروشیمی توزیع نمی شود چرا که برای ما سلامتی مردم بسیار مهمتر از باک پر از بنزین سرطان زای پتروشیمی است.

واحد مرکزی خبر: دکتر سعید متصدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تمام موسسه ها و مراکز تحقیقاتی سرطان دنیا اعلام کردند بنزن عامل اصلی سرطان خون و سرطان کودکان است، افزود: با حذف بنزین پتروشیمی امیدواریم هزینه های بالای سرطان ، از کارافتادگی ، مرگ و تاثیرات ناشی از بنزن موجود در بنزین بسیار کاهش یابد.
 
متصدی با بیان اینکه از اواسط سال 89 دولت با اضافه کردن بنزین پتروشیمی به سوخت کشور مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرد، گفت: ما بنزین پتروشیمی نداریم و این یک حلال است و در هیچ جای دنیا اسمی به نام بنزین پتروشیمی وجود ندارد.
 
وی گفت: این محلول که به نام بنزین در کشور توزیع می شد یا پرولیز است که بر اساس گواهی های خود پتروشیمی بنزن موجود در این نوع بنزین 50 درصد می باشد و یا ریفورمیت است که تا ده درصد بنزن در آن وجود دارد.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنزینی که سالها تولید می شد متاسفانه پرولیز بود و ارقام روزهای پاک ما را از سال 88 که 32 روز ثبت شده بود در سال 92 به سه روز هوای پاک رساند.
 
وی افزود: بحث ذرات زیر دو ونیم میکرون نیز تاثیرات منفی بسیار مهمی در محیط زیست کشور گذاشت و براساس اسناد رسمی که وجود دارد و طبق تحقیقات آزمایشگاههای معتمد و دانشگاه شهید بهشتی و تحقیقات خود سازمان حفاظت از محیط زیست در سالهای 89، 90 و 91 بنزن موجود در هوا در سال 89 نهصد پی پی پی بوده که استاندارد آن در جهان یک و نیم پی پی پی است و در سال 90 و 91 به 300 پی پی پی رسید.
 
متصدی با بیان اینکه مهمترین منبع تولید بنزن تبخیر بنزین از مخازن سوخت و یا خودرو و سیستم احتراق خودروهاست گفت: یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت بود.
 
وی تاکید کرد: در سال 93 خوشبختانه روزهای پاک در این سه ماه به 6 روز رسیده است و براساس پدیده گرد و غباری که داشتیم هفت روز ناسالم داشتیم و بقیه روزها سالم بوده است.
 
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از دی سال گذشته در اراک و از بهمن پارسال در تهران و کرج بنزین یورو 4 توزیع شد، گفت: در تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز تا پایان سال بنزین یورو 4 توزیع خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه دو جلسه در مجلس درباره بنزین پتروشیمی و مقصران تولید این بنزین سرطان زا با اسناد و مدارک برگزار شد ، گفت: دستگاههای قضایی باید وظیفه خود را در باره برخورد با مقصران تولید این بنزین انجام دهند و مجلس به جای اینکه به برخی موارد اشاره کند که راهگشا نیست باید بنزن موجود در هوا را و تاثیرات منفی که در حیات مردم و به خطر انداختن جان مردم داشته بررسی کنند.
 
متصدی گفت: متاسفانه در این جلساتی که در مجلس داشتیم تنها یک نفر در یکی از این کمیسیون ها و از میان این همه نماینده ساز مخالف می زند و جریان ساز است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما موظف شده ایم که هر سه ماه یکبار آلاینده های خاص و ترکیب سوخت را پایش کنیم و به دولت و مردم ارائه دهیم و در پایشی که انجام داده ایم خوشبختانه بنزن هوا به زیر یک درصد رسیده که مطابق با استاندارد جهان است و درصد آروماتیک های هوا هم به 24 درصد رسیده که آن هم طبق استانداردهای جهان است.
 
 تشعشعات و امواج رادیویی با فرکانس بالا سرطانزا هستند
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با  تأکید بر اینکه طبق رده بندی صورت گرفته، تشعشعات و امواج رادیویی و الکترومگنتیک با فرکانس بالا سرطانزاست، گفت: اگر مدت زمان این تشعشعات زیاد باشد روی مردم تأثیر می گذارد.
 
سعید متصدی در نشست خبری افزود: در کمیته تشعشعات پیشنهاد کردیم که جامعه شهری و روستایی باید کمتر در معرض تشعشع قرار گیرند.
 
وی همچنین با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت دولت اردیبهشت امسال باید موتورسیکلتها ساماندهی شوند و موتورهای بنزینی از شبکه حمل و نقل حذف گردند، گفت: وزارت صنایع شش ماه مهلت دارد که برنامه حذف موتورهای بنزینی و جایگزینی موتورهای برقی را ارائه کند.
 
متصدی افزود: در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا این موضوع را به جد پیگیریم.
 
وی گفت: 51 صنعت مشمول ارائه گزارش و ارزیابی هستند و در بحث استقرار صنایع باید ارزیابی خود و گزارشهای خود را ارائه دهند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند.
 
متصدی افزود: بسیاری از صنایع هستند که باوجود الزام به ارائه گزارش در دولت سابق، پیش از ارائه گزارش، عملیات ساخت و ساز خود را انجام داده اند و برخی بین 5 تا 100 درصد کارهای فیزیکی خود را انجام دادند که پیگیر پرونده آنها از سوی دستگاه قضایی هستیم.
 
وی همچنین درباره استقرار صنایع گفت: بازنگری در این باره انجام شده و رایزنی ها در باره ابلاغ مصوبه ای جدید از سوی دولت در دستور کار است.
 
متصدی با بیان اینکه هم اکنون 65 ایستگاه پایش هوا در کشور وجود دارد، افزود: 55 شبکه جدید نیز قرار است به شبکه پایش گرد و غبار کشور افزوده شود که به راحتی می توان میزان گرد و غبار ، غلظت و ورودی آن را پیش بینی و اعلام کرد.


ویدیو مرتبط :
محیط زیست پتروشیمی اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محیط زیست: بنزین پتروشیمی سرطان زاست



اخبار ,اخبار اجتماعی,بنزین


اخبار اجتماعی -  محیط زیست: بنزین پتروشیمی سرطان زاست

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست با بیان اینکه محصولی که در پتروشیمی تولید می‌شود را سازمان محیط زیست به عنوان بنزین قبول ندارد، گفت: حلال‌های صنعتی پتروشیمی‌ها سرطان‌زا بوده و محیط زیست این حلال‌ها را به عنوان سوخت قبول ندارد.

به گزارش فارس یوسف رشیدی درباره آلودگی بنزین های وارداتی، اظهار داشت: طی روزهای گذشته شاهد اظهارنظرهای متفاوتی درباره بنزین های وارداتی و میزان آلایندگی این دسته از فرآورده های نفتی بودیم که این امر می تواند به دلایل مختلفی صورت گرفته باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست در ادامه با تأکید بر اینکه بنزین فقط می تواند محصول پالایشگاه باشد، افزود: اظهارنظرهای متفاوت درباره آلودگی بنزین های وارداتی طی روزهای گذشته نوعی فضاسازی بوده است.

رشیدی با بیان اینکه محصولی که در پتروشیمی تولید می شود را سازمان محیط زیست به عنوان بنزین قبول ندارد، افزود: بنا به سرطان زا بودن و گران تمام شدن، مواد سوختی پتروشیمی ها نباید با فرآورده های نفتی مختلط شود.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست با بیان اینکه گاز طبیعی در پتروشیمی ها به بنزن و سایر ترکیبات تبدیل می شود، ادامه داد: این ترکیبات در نهایت با بنزین مخلوط می شوند تا کسری بنزین جبران شود.

به گفته وی این فضاسازی ایجاد شده به دلیل این است که از بنزین های وارداتی استفاده نشود و در نهایت به سمت استفاده از محصولات پتروشیمی ها برویم.

وی با بیان اینکه ترکیبات اضافه شده به بنزین سرطان زا است، گفت: با تعامل ایجاد شده با وزارت نفت، مشخصات بنزین مناسب از حیث میزان گوگرد، ترکیبات آروماتیک، بنزن و ....رعایت می شود.

رشیدی با بیان اینکه آنچه که در دنیا به عنوان سوخت استفاده می شود حاصل تولید پالایشگاه ها است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید حلال های صنعتی پتروشیمی وارد چرخه اختلاط با بنزین نشود.
اخباراجتماعی - فارس