اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محکومیت شهروند کانادایی-ایرانی در آمریکا


وزارت دادگستری آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد یک شهروند کانادایی - ایرانی به دلیل نقض تحریم‌های ایران به تحمل سه سال حبس محکوم شده است.

خبرگزاری فارس: طبق گزارش رویترز، «علی‌رضا پارسا»، 45 ساله و ساکن کانادا، ژانویه سال جاری در دادگاه منطقه‌ای نیویورک مجرم شناخته شد. حکم وی روز جمعه صادر شده است.

معاون دادستان کل آمریکا در گفت‌وگو با رویترز ادعا کرد آقای پارسا در 6 سال گذشته محدودیت‌های واشنگتن در زمینه صادرات کالا را نقض کرده و به موسسات ایرانی برای خرید قطعات الکترونیکی دارای مصارف دو گانه نظامی و غیرنظامی کمک کرده است.


ویدیو مرتبط :
اولین صحبت های 2 شهروند ایرانی که از زندان‌ های آمریکا آزاد شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از حکم احمدی نژاد برای شهروند ایرانی-آمریکایی تا جنجال بر سر تابعیت کانادایی خاوری



 

 

هرچند تا کنون هیچ اتهام ثابت شده ای درباره مدیرعامل مستعفی بانک ملی وجود ندارد و از این رو نمی توان او را مجرم دانست و فراتر از قانون و انصاف درباره اش سخن گفت ،‌ اما یک نقد جدی در این میان وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.

این نقد البته متوجه محمود رضا خاوری و حتی با مسوولانی که او را به این سمت منصوب کرده اند نیست بلکه روی آن با مسوولان ارشد دولتی و سیستمی است که این قبیل مسائل را باعث می شود.

در روزهای اخیر فاش شد که خاوری ، مدیرعامل مستعفی بانک ملی ،که از قضا عملکرد موفقی هم در دوران مدیریت خود داشت‌ ، "شهروند ایرانی - کانادایی" است ؛ یعنی علاوه بر تابعیت ذاتی ایرانی ،‌در سال های گذشته ،‌ شهروندی کانادا را نیز کسب کرده است.

این که هر کسی حق دارد طبق قوانین و مقررات کشورهای دیگر ،‌ شهروندی کشور دیگری را نیز به دست آورد ،‌از حقوق هر انسانی است و کسب نمی تواند بر دیگری خرده بگیرد که چرا از حق خود استفاده کردی و شناسنامه و پاسپورت فلان کشور را نیز گرفتی؟!

اما در کنار این موضوع ،‌ معمولاً‌ این نکته هم مورد توجه است که افراد دو ملیتی در پست های مهم به کار گرفته نشوند ؛‌علتش نیز مشخص است :‌ افرادی که در پست های مهم قرار می گیرند ،‌ احتمال این که در برخی مسائل در دو راهی منافع دو کشور متبوع خود قرار بگیرند ،‌ زیاد است و در چنان موقعیت هایی یا باید به نفع میهن مادری خود عمل کنند یا در مسیر منفعت کشوری که به هنگام کسب تابعیتش ،‌سوگند وفاداری بدان یاد کرده اند حرکت نمایند.

اما در ایران این موضوع به جز در موارد خاصی مانند کاندیداتوری ریاست جمهوری جدی گرفته نمی شود و افرادی با تابعیت های مضاعف در این کشور پست های مهم می گیرند.

به عنوان مثال وقتی شخص رئیس جمهور با علم به این که فردی علاوه بر ایرانی بودن ، شهروند آمریکاست و ده ها سال هم هست که در ایالات متحده زندگی می کند ،‌ او را با حکم مکتوب ، رسماً‌ به عنوان "مشاور رئیس جمهور"‌ منصوب می کند ،‌ دیگر درباره انتصاب خاوری که برخلاف مشاور رئیس جمهور مقیم ایران بود ،چه می توان گفت؟!

 

از حکم احمدی نژاد برای شهروند ایرانی-آمریکایی تا جنجال بر سر تابعیت کانادایی خاوری

 

مولانا مشاور رئیس جمهور

خبر انتصاب مولانا در سایت ریاست جمهوری - مرداد 87

حکم مرداد 87 رئیس جمهور برای یک شهروند ایرانی - امریکایی به نام "حمید مولانا "‌ را به نقل از سایت ریاست جمهوری بخوانید:

جناب آقای دکتر حمید مولانا

با توجه به تعهد، سوابق و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم شما را به سمت «مشاور رئیس‌جمهور» برمی گزینم.

امیدواریم با عنایات الهی همراه با همه خدمتگزاران میهن اسلامی در تحقق اهداف چهارگانه «عدالت گستری، مهرورزی، خدمت صادقانه و ارتقای سطح زندگی مادی و معنوی ملت شریف ایران» موفق و موید باشید.

محمود احمدی نژاد

در آن زمان ،‌البته منتقدان دلسوز گفتند و نوشتند که شخصیت آقای مولانا به جای خود محترم و محفوظ ولی هر شهروند خارجی که به تبعیت ایالات متحده درآید ،‌ طبق قوانین این کشور سوگند می خورد که به آمریکا و منافعش پایبند باشد و در راه آن بکوشد ؛ هر کسی هم که زیر این سوگندنامه را امضا نکند اساساً به او تابعیت نمی دهند و از این رو انتصاب کسی که به ایالات متحده "سوگند وفاداری" خورده ،‌ به مشاورت رئیس جمهور ایران صحیح نیست. اما از انجا که رسم است منتقدان از سوی نقد شوندگان ،‌ فوراً به اتهاماتی مانند تخریب دولت ،‌سیاه نمایی و عاملیت بیگانگان نواخته شوند ،‌این نقد نیز ره به جایی جز همین انگ ها نبرد.

 

از حکم احمدی نژاد برای شهروند ایرانی-آمریکایی تا جنجال بر سر تابعیت کانادایی خاوری

 

خاوری

خبر انتصاب خاوری در فارس - فروردین 88

اگر در سال 87 که مولانای ایرانی - امریکایی با سلام و صلوات مشاور ریاست جمهوری اسلامی ایران شد ،‌ این نقد جدی گرفته می شد و حکم مشاوره وی لغو می شد ،‌در سال 88 خاوری به این سمت برگزیده نمی شد.

هم از این روست که می گوییم مقصر خاوری نیست که در این سمت کار کرده ،‌ بلکه مقصر بزرگانی چون جناب رئیس جمهور هستند که به کار گیری دو تابعیتی ها را در این کشور باب می کنند و زمینه مشکلات بعدی را فراهم می کنند..../تحلیل:عصرایران

اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی      برآورند غلامان او درخت از بیخ