اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محکومیت آمریکا به پرداخت غرامت به ایران


دیوان داوری لاهه، آمریکا را به دلیل نقض بیانیه الجزایر، به پرداخت غرامت به ایران محکوم کرد.

روزنامه خراسان: براساس گزارشی که روز گذشته سایت دیوان داوری دعاوی ایران - آمریکا منتشر کرده است، در تاریخ 11 تیرماه دیوان داوری در پرونده الف 15(چهار) و الف 24 رای شماره 602 خویش را صادر کرد.

این پرونده در خصوص شکایت دولت ایران مبنی بر مسئولیت و نقض تعهدات دولت آمریکاست که طبق بیانیه الجزایر در ملزم کردن به خاتمه دادن به دعاوی اتباع آمریکایی علیه ایران در دادگاه‌های ایالات متحده بوده است. در این پرونده در نهایت دیوان ضمن بررسی استدلال‌های طرفین و مستندات موجود، در رای نهایی خویش به تاریخ 11 تیرماه 1393 دولت آمریکا را مسئول نقض تعهدات خویش طبق بیانیه الجزایر شناخته و رای به پرداخت میزانی خسارت مستقیم به ایران کرده است.

در بخش پایانی این رای 114 صفحه‌ای ضمن تصریح به نقض تعهدات از سوی آمریکا برای مختومه کردن دعاوی مورد شکایت ایران آمده است: با این حساب مطابق حکم حاضر، ایالات متحده آمریکا مکلف است به خواهان، جمهوری اسلامی ایران مبلغ 842 هزار و 468 دلار و 14 سنت آمریکا به اضافه بهره ساده به نرخ متواتر رایج وام بانک تراز اول در ایالات متحده برای دوره‌هایی که مبلغ حکم پرداخت نشده است، بپردازد.

اگرچه رقم این حکم چندان بالا نیست اما آن را می‌توان سندی معتبر در پیگیری دعاوی ایران علیه آمریکا به‌ویژه از حیث ایجاد رویه‌ای برای پیگیری مسائل حقوقی دانست.

پس از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، آمریکا نیز ضمن اعلام تعطیلی سفارت خود دارایی‌های ایران در این کشور را توقیف کرد. طرفین پس از مدتی توافق کردند که در قبال آزادی کارکنان سفارت آمریکا در تهران، اموال و دارایی‌های ایران را که توقیف شده بود، آزاد کنند. برای انجام این توافق، به جای اینکه طرفین به صورت مستقیم با هم مذاکره کنند، تصمیم گرفتند مذاکره از طریق یک دولت واسطه (الجزایر) انجام پذیرد که نهایتا این گفت‌وگوها منجر به تدوین چند سند شد که به آنها «بیانیه‌های الجزایر» می‌گویند. این بیانیه‌ها شامل سه بیانیه کلی، حل و فصل اختلافات و امانی می‌شد. بیانیه کلی راجع به تعهدات و حقوق طرفین بود. بیانیه حل و فصل به حل و فصل اختلافات طرفین می‌پرداخت و در آن پیش‌بینی شده بود که طرفین توافق کرده‌اند که دادگاهی به صورت ad hoc تشکیل شود و اختلافات از این طریق حل و فصل شود. ad hoc در واقع یکی از انواع داوری بین‌المللی است که در آن طرفین داوری، دادگاه داوری و شرایط حاکم بر آن را خودشان انتخاب می‌کنند. براساس توافق طرفین، دعوا برای طرح در دیوان باید ناشی از دین یا قرارداد یا ضبط اموال یا هر اقدام مؤثر در امور مالکیت باشد. همچنین منشاء دعوا باید قبل از انعقاد بیانیه الجزایر بوده باشد و همچنین تا تاریخ بیانیه‌ها به طریق دیگری حل و فصل نشده باشد. تشخیص صلاحیت دیوان نیز به عهده خود داوران دیوان است. همچنین آرای آن به صورت مستقیم قابل اجراست و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

براساس« اصل کلی ب» مورد توافق طرفین بیانیه‌های الجزایر آمریکا مکلف شده بود که تمام اقدامات حقوقی اتباع آن کشور در دادگاه‌های آمریکا که متضمن ادعاهایی است که احتمالا در صلاحیت دیوان قرار دارند را مختومه کند.

تعهد آمریکا به ختم اقدامات حقوقی در تاریخ 28 تیرماه 1360 (19 ژوئیه 1981) یعنی 6 ماه بعد از تاریخ امضای بیانیه‌های الجزایر داده شد. بر این اساس همچنین از ایران خواسته شده که هزینه‌ها، خسارات و توجیه خاص برای مبالغ مشخصی که برای دفاع از این دعاوی در دادگاه‌های ایالات متحده مطرح شده است را مشخص کند تا پس از بررسی دیوان بابت آن زیان‌ها به ایران غرامت پرداخت شود که در رای اخیر حدود یک میلیون دلار به نفع ایران صادر شده است.


ویدیو مرتبط :
محکومیت یک شرکت آمریکایی به پرداخت غرامت ب یک زن مسلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محکومیت ایران به پرداخت غرامت از سوی سنای آمریکا



محکومیت ایران به پرداخت غرامت از سوی سنای آمریکا

 

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره عوامل حل نشدن موضوع هسته ای، درخواست ایران از امیر جدید قطر درباره بحران سوریه، استقبال ایران از برقراری پروازهای مستقیم به شهرهای آمریکا، حکم سنای آمریکا علیه ایران و محکوم کردن ایران به پرداخت غرامت و عزم پاکستان برای ایجاد یک کریدور تجاری با حضور ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباره انتخابات و همچنین موضوع هسته ای، در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. «پیپل دیلی» چین از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، لجاجت و خیره سری برخی کشورها را مانع حل مسئله هسته ای دانسته است. این روزنامه به نقل از رهبر انقلاب می نویسد در صورتی که برخی کشورها لجاجت خود را کنار بگذارند، موضوع هسته ای به آسانی حل و فصل خواهد شد. پیپل دیلی اشاره می کند که به گفته رهبری ایران، در برخی موارد نزدیک بود که موضوعی هسته ای حل شده و به نتیجه برسد، اما آمریکا بهانه های جدیدی را مطرح کرد. 

اغلب دیگر رسانه ها و خبرگزاری های خارجی نیز همین بخش از سخنان مقام معظم رهبری که مربوط به موضوع هسته ای است را مورد توجه قرار داده اند. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

درخواست ایران از امیر جدید قطر، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون، شمار زیادی از مطبوعات بین المللی به آن پرداخته اند. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می نویسد ایران روز گذشته ابراز امیدواری کرده «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر جدید قطر، در سیاست این کشور مبنی بر حمایت از شورشیان سوری تجدیدنظر کند. این خبرگزاری می نویسد علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفته ایران امیدوار است شیخ تمیم در مورد وضعیت سوریه تأمل کرده و در سیاست های پیشین این کشور تجدیدنظر نماید. به گفته صالحی، تنها در این صورت است که مردم سوریه می توانند از درد و رنج رها شوند و با توقف خونریزی ها، ثبات به سوریه بازگردد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما خبرگزاری «ترند» نیز یکی دیگر از اظهارنظرهای اخیر صالحی را مورد توجه قرار داده که به موضوع روابط ایران و آمریکا مربوط است. این خبرگزاری به نقل از صالحی می نویسد ایران از برقراری پرواز مستقیم به شهرهای بزرگ آمریکا استقبال می کند. ترند می نویسد وزیر خارجه ایران از ایده برقراری پرواز به شهرهای مهم آمریکا استقبال کرده و گفته ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارد. صالحی همچنین گفته بود: «ما از پیشنهاد هر کشوری که آمادگی داشته باشد این روابط را ایجاد کند استقبال می‌کنیم. ما ایرانی‌های زیادی آن‌جا داریم که این تسهیلات خوبی هم برای ایرانی‌ها خواهد بود که بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند».

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در میان دیگر اخبار، باید به اقدام سنای آمریکا در تصویب پرداخت غرامت از سوی ایران به کارکنان سفارت آمریکا اشاره کرد که در زمان تسخیر لانه جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد بر اساس تصمیمی که در جلسه شورای روابط خارجی سنای آمریکا گرفته شده، باید به 52 آمریکایی که در سال 1979 به مدت 444 روز در ایران در بازداشت به سر می بردند، غرامت پرداخت شود. بر اساس این تصمیم، باید برای هریک از این افراد، مبلغ 4.4 میلیون دلار – از قرار 10 هزار دلار برای هر روز – پرداخت شود که این مبلع از جریمه های اخذ شده از ناقضان تحریم های ایران تأمین می شود. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «پاکستان آبزرور» از ایجاد یک مسیر مواصلاتی تجاری میان پاکستان، چین، ایران و هند خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مقامات پاکستانی در حال حاضر بر امکان سنجی ایجاد یک «کریدور تجاری ملی» تمرکز کرده اند که بر اساس آن، با احداث بزرگراه ها، جاده ها و شاهراه ها، ارتباط تجاری میان پاکستان با کشورهای همسایه، یعنی چین، ایران، افغانستان و هند برقرار خواهد شد. به نوشته این روزنامه، پاکستان اکنون در این زمینه با مسئولین بانک جهانی نیز در حال مذاکره است و قصد دارد از این طریق، ارتباطات تجاری خود با کشورهای مذکور را توسعه دهد./تابناک