اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمود عباس: بزودی به تهران می‌روم


رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از عزم خود برای سفر به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

خبرگزاری فارس: ایران دوسخبرگزاری فلسطینی «صفا» در خبری تاکید کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بزودی راهی تهران می‌شود.

محمود عباس گفت: بزودی به تهران می‌روم ولی زمان سفر هنوز مشخص نشده است. ایران کشوری دوست و همسایه ماست.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را مسئول پرونده ارتباط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران کرده است.

«احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در گفت‌‌وگویی با اشاره به سفر دو هفته گذشته خود به جمهوری اسلامی ایران،‌این سفر را بسیار مهم خواند و گفت: این سفر یخ روابط ایران و فلسطین را شکست و گرمی را به این روابط بازگرداند، به خصوص که محمود عباس هم سال 2012 به تهران سفر کرده و در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد شرکت کرده بود.

وی افزود: در دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشتم، توافق شد که کمیته رایزنی سیاسی مشترک تشکیل شود که سالی دو بار، یکی در امان، پایتخت اردن و یک بار هم در تهران تشکیل جلسه دهد.

مجدلانی همچنین گفت: در گفت‌وگو با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران این موضوع را بررسی کردیم که اگر امکان داشته باشد سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن سفیر غیر مقیم کشور فلسطین باشد.


ویدیو مرتبط :
محمود منشاوی- سوره روم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیگنال ایران به حماس؛ سفر خالد مشعل لغو شد؛ محمود عباس به تهران می آید



اخبار,اخبارسیاست خارجی  ,سفر احتمالی محمود عباس به تهران

سفر احتمالی محمود عباس به تهران بیانگر خشم ایران از جنبش حماس به دلیل ارتباط با عربستان سعودی است.

روزنامه رای الیوم نوشت: سفر احتمالی محمود عباس به تهران بیانگر خشم ایران از جنبش حماس به دلیل ارتباط با عربستان سعودی است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه نوشت: بنابر اطلاعات موکدی که یکی از مسئولان بلند پایه در تشکیلات خودگردان فلسطین در اختیار روزنامه رای الیوم قرار داد، سفر احمد مجدلانی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به تهران با دستور مستقیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفته است، تا با این اقدام همه محورهای منطقه را به نفع خود سوق دهد و همچنین با آغاز تلاش برای ایجاد روابط خوب با نظام سوریه، گامی برای ضربه زدن به رقیب سیاسی خود یعنی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بردارد، زیرا هم اکنون روابط حماس با ایران که از حامیان این جنبش به شمار می رود به تیرگی رفته است.

البته این منبع رای الیوم از ارتباط بین سفر مجدلانی به تهران و سفر هیئتی از حماس به عربستان سعودی سخن نگفت زیرا وی معتقد است محمود عباس از سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئتی از این جنبش به عربستان سعودی ناراضی نیست به ویژه اینکه از سوی عربستان سعودی به وی اطمینان داده شده است که هیچگاه جنبش حماس بر جنبش فتح ترجیح داده نخواهد شد.

از سوی دیگر عربستان سعودی درخواستی برای تکمیل پرونده سازش جریانهای فلسطینی که هنوز در دست مصر باقی مانده است بطور رسمی مطرح نکرده است.

این منبع خبری که در ارتباط نزدیک با محمود عباس است گفت: عربستان سعودی که هم اکنون با پروندهای منطقه ای زیادی مواجه است به فکر میانجیگری برای سازش داخلی فلسطینی نمی افتد. از سوی دیگر عربستان سعودی به ابومازن (محمود عباس) اعلام کرده است از باقی ماندن پرونده سازش در دست مصر استقبال می کند. این در حالی است که جنبش حماس تلاش می کند پرونده سازش جریانهای فلسطینی را خود عربستان سعودی در دست بگیرد.

جنبش فتح هم اکنون خرسند است، زیرا در معرض فشارهای سعودی که در نهایت به نفع حماس ختم شود قرار نمی گیرد، به ویژه اینکه عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی اعلام کرد سفر هیئت حماس با اهداف سیاسی صورت نمی گیرد و تنها برای ادای مناسک عمره است و عربستان بیانیه ای برای پایان این سفر و دیدار هیئت حماس با پادشاه سعودی صادر نکرد. برخی ها نیز این سفر را برای تبریک ایام عید مطرح کرده اند.

این منبع آگاه به روزنامه رای الیوم گفت: هم اکنون این طور پدیدار گشته است که محمود عباس با مطرح کردن پیشنهادی برای حل بحران سوریه به هم پیمان بزرگ ایران در منطقه تبدیل شده است. این در حالی است که طرح محمود عباس با استقبال بین المللی مواجه بود. از این رو وی به احمد المجدلانی که روابط دوستانه ای با نظام سوریه دارد دستور داده است تا پس از سفر به دمشق، به تهران نیز سفر کند. این در حالی است که تماسهای بین تشکیلات خودگردان فلسطین و ایران پس از امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و شش کشور بزرگ جهان نیز افزایش یافته است.

محمود عباس می خواهد با سفر خود به تهران بر اصرار خود بر روابط حسنه با همه محورهای منطقه تاکید کند، به ویژه اینکه می خواهد روابط خوبی با نظام سوریه برقرار کند. این در حالی است که سوریه و ایران در گذشته با وی دشمنی می کردند و از حماس حمایت می کردند، اما محمود عباس به دو طرف معادله منطقه یعنی نظام سوریه و ایران از یک سو و عربستان سعودی از سوی دیگر روابط دوجانبه برقرار خواهد کرد به همین دلیل وی تمایل خود را به حضور در تهران در آینده نزدیک اعلام کرده است.

از سوی دیگر ایران حمایت خود را از دولت وحدت ملی فلسطینی اعلام کرده است و این از خواسته های محمود عباس است که حماس اخیرا به آن اعتراض کرده است، از اینروست که احمد مجدلانی فرستاده محمود عباس با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بحران سوریه را در تهران مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مجدلانی پس از اتمام این سفرش فورا از آمادگی محمود عباس برای سفر به تهران تا دو ماه آینده خبر داد.

برخی بر این باروند که اگر محمود عباس به تهران سفر کند، این سفر به منزله پیام جدید ایران به جنبش حماس و اعلام نارضایتی این کشور از مواضع و رفتارهای حماس از جمله نزدیکی به عربستان سعودی خواهد بود.

این در حالی است که اطلاعاتی در دست است که ایران بزرگترین حامی سابق حماس، از سفر خالد مشعل به عربستان سعودی خشمگین است. به ویژه اینکه برخی رسانه های ایران حماس را به اعزام نیرو به یمن جهت کمک به عربستان سعودی متهم کرده اند.

خشم ایران در زمانی به خوبی نمایان می شود که یکی از مسئولان بلند پایه ایران در دیدار با اعضای حماس به آنها گفت که ایران سفر هیئتی از حماس را به این کشور پس از سفر خالد مشعل به عربستان سعودی لغو کرده است.

منبع خبری فلسطینی به رای الیوم یادآور شد: حماس از نزدیک شدن محمود عباس به ایران ناخرسند است به ویژه اینکه ایران تشکیلات خودگردان فلسطینی را که قبلا انتقادهای زیادی به آن می کرد هم اکنون به عنوان جریانی بی طرف به حساب می آورد. بنابراین بازگشت روابط رسمی فلسطین با ایران در سایه روابط خوب تشکیلات خودگردان با عربستان - که از حامیان بزرگ عربی به آن است - باعث می شود حماس اهرم فشار خود بر فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی را از دست بدهد. از سوی دیگر محمود عباس روابط بسیار خوبی با مصر دارد که از دشمنان حماس به شمار می رود.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک