اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمد فرهادی کیست؟



اخبار,اخبارسیاسی,وزیر پیشنهادی علوم


 اخبار سیاسی  - محمد فرهادی کیست؟

محمد فرهادی رییس جمعیت هلال احمر امروز از سوی رییس‌جمهور به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد که این معرفی با صلوات و فریاد "چهار چهار" نمایندگان به نشانه موافقت با این گزینه پیشنهادی همراه شد.

به گزارش ایسنا، جلسه رای اعتماد محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم در حالی چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود که نمایندگان مجلس روز گذشته به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی چهارمین گزینه دولت رای عدم اعتماد ندادند.
 
مروری بر سوابق پنجمین وزیر پیشنهادی علوم
دکتر محمد فرهادی، متولد سال 1328 از شهرستان شاهرود است که وی در سال 1347 وارد دانشگاه فروسی مشهد شد و دوره طب عمومی و تخصصی را در همان دانشگاه گذراند و در سال 1359 به عنوان متخصص گوش و حلق و بینی فارغ‌التحصیل شد و در حال حاضر جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
 
فرهادی که دارای چهره علمی و پژوهشی است در سال 1370 مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران را تاسیس کرد و اولین عمل کاشت حلزون شنوایی را در سال1371 انجام داد. وی همچنین انجمن علمی پزشکی لیزری و نیز انجمن علمی پزشکی خواب ایران را تاسیس کرد.
 
همچنین او، رییس بخش و رییس مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن مجتمع بیمارستانی رسول‌اکرم (ص) است و چندی پیش نیز داروی گیاهی «ضدایدز» ایمود توسط گروه تحقیقاتی به سرپرستی این فرد به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت.
 
فرهادی در کارنامه اجرایی خود علاوه بر وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی طی سال‌های 1364 تا 1368 بود. از دیگر سمت‌های وی رئیس دانشگاه تهران، قائم مقام سازمان هلال احمر، مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی کشور بود.
 
محمد فرهادی از شهریور سال 1392 ریاست جمعیت هلال احمر را برعهده گرفت.

 

 اخبار سیاسی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
آشنایی با محمد فرهادی، وزیر جدید علوم و تحقیقات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمد فرهادی : باید از حواشی پرهیز کرد



اخبار,اخبار سیاسی,وزارت علوم

 

 اخبار  سیاسی - وزارت علوم به دنبال "دانشگاه نسل سوم"
محمد فرهادی : باید از حواشی پرهیز کرد

 وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس گفت: با توجه به اسناد بالادستی که بسیار دقیق و جدی است سند تحول نظام آموزش عالی شروع شده و با توجه به رهنمودهای رهبری در این عرصه بسیاری از مسائل این حوزه حل خواهد شد.

محمد فرهادی در مراسم معارفه خود که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونین این وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ها در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه در این مدت کم و بیش با حوزه آموزش عالی درگیر بودم افزود: در این زمینه باید دو کارکرد اصلی را دنبال کنیم.

 

کارکرد اول تربیت نیروی انسانی و کارآمد و کارکرد دوم گسترش مرزهای دانش است. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند افزود: باید نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشید زیرا نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرینی و ثروت است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کارآفرینی باید منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و ظرفیت دانشگاه‌ها را در راستای اقتصاد دانش بنیان به کار گرفته و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجویان خارجی استفاده کند. فرهادی در ادامه گفت: ما اکنون بیش از 250 دانشگاه، موسسه آموزش عالی و پژوهشگاه داریم.

 

البته این آمار شامل بخش‌های غیر دولتی و بخش آموزشی پزشکی نمی‌شود. همچنین 4.5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه یک میلیون نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل می‌شوند. وی به بحث اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: برای اشتغال‌زایی هر دانشجو 300 میلیون دلار لازم است. یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه به طور کلی یک میلیارد و800 میلیون تومان هزینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر توسعه مراکز رشد علوم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید به توسعه مراکز رشد علوم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان توجه کنیم به همین دلیل باید ارتباط ما با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر تنگاتنگ باشد. فرهادی با بیان اینکه باید به متن پرداخته شود اظهار کرد: باید از حواشی که می‌تواند مانع راه باشد احتراز کنیم. همچنین از توسعه غیرهدفمند در آموزش عالی که باعث اتلاف بودجه و نیروی انسانی می‌شود پرهیز کرده و به شناسایی نیروی انسانی، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو، رشته‌ها و سطوح بر اساس نیاز کشور توجه کنیم که این امر بر عهده وزارت علوم و یکی از برنامه‌های ما است.

فرهادی در ادامه با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اعتباری درون دانشگاه باید مورد توجه باشد گفت: باید فضای آرام و با نشاط در دانشگاه ایجاد شود و انگیزه‌ها برگردد. باید کارآموزی تبدیل به کارورزی شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه علوم انسانی گام‌هایی برداشته شده است و تحول رشته‌های علوم انسانی مورد توجه است. خوشبختانه ستاد تحول برای این منظور تشکیل شده است و مراکز رشد علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
 اخبارسیاسی  - ایسنا