اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمد علی انصاری: هیچ اتفاق خارج قاعده ای در مراسم 14 خرداد نباید رخ دهد/ هشدار نسبت به سر دادن شعار علیه شخصیت های نظام



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,علی انصاری

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی و معاون امنیتی وزیر کشور بر ضرورت رعایت حرمت مراسم ارتحال امام خمینی در روز 14 خرداد تدکید کردند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری در جلسه ستاد بزرگداشت حضرت امام ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: اگر بخواهیم از اباعبدالله الحسین توصیفی عارفانه و خلاصه ارائه دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که مولود امروز، مولودی خدایی به شمار می رود چرا که ثارالله است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) مولود محمدی است چراکه پیامبر اسلام بارها اعلام کرد «حسین منی و انا من حسین» و شاید همین موضوع، یکی از دلایل آن باشد که پیامبر(ص) ماه شعبان را ماه خود نامید.

انصاری تصریح کرد: در نهایت، امام حسین(ع) انسان و زمینی است اما نه از جنس همه انسان ها بلکه انسانی سرشار از ویژگیهای انسانیت است و با خصوصیاتی چون آزادگی، خرد، ایثار و نجات بخشی موصوف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز به تدبیر حضرت امام روز پاسدار نیز نامیده شده است؛ امروز بخشی از فداکارترین انسان های این جامعه در کسوت پاسداری از آرمان ها، کشور و آرمان های امام هستند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) با بیان این که بحث امنیت در مراسم امسال از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: اهمیت انتظامات  مراسم  امسال نیز کمتر از بحث امنیت آن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، محمد علی انصاری در دومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در سال 95 با اشاره براهمیت تامین امنیت در مراسم امسال به دلیل شرایط حساس منطقه بر لزوم همکاری تمام ستادها برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم تاکید کرد.

وی با بیان این که بحث دیگری که در این رابطه مطرح است موضوع انتظامات مراسم است؛ گفت: انتظامات مراسم بحث امنیتی نیست اما اهمیت آن با توجه به انفاقات چند سال اخیر کمتر از مباحث امنیتی نیست.

وی ادامه داد اگر جناح یا گروهی در این مراسم با شعارهای خود به شخصیت های نظام بی حرمتی کند، این اتفاق می تواند موجی را در دنیا علیه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

انصاری تأکید کرد: همان گونه که از طرف سردار ذوالفقاری گزارش داده شد، کارگروه هایی جهت جلوگیری از این گونه اتفاقات در مراسم امسال تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: مراسم بزرگداشت اتفاقی است که هر ساله تعداد زیادی از وزارت خانه ها و نهادهای دولتی و حکومتی در برگزاری آن تلاش می کنند. اگر در شب مراسم گروهی بخواهند با شعارهای خود نظم مراسم را برهم بزنند، همه کسانی که از چند ماه قبل برای این مراسم زحمت کشیده اند به نوعی خاطرشان مکدر می شود و احساس می کنند ثمره تلاشهایشان را نگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید آموزش های لازم به شرکت کندگان در مراسم داده شود، چرا که گاه بعضی از این شعار ها به خاطر این است که شرکت کنندگان توجیه نشده اند. افرادی نیز آگاهانه و از سر نیت این کارها را می کنند که باید جلوی آنها گرفته شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(س) تاکید کرد: هیچ اتفاق خارج از قاعده ای در قبل، حین و بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در داخل و اطراف حرم در مراسم روز 14 خرداد نباید رخ دهد.

وی همچنین در خصوص برنامه های امسال گفت: هر سال ما  از 13 تا 15 خرداد برنامه برگزار می کردیم. اما امسال به غیر از مراسم روز 14 خرداد تنها برنامه ای که بر آن تأکید داریم مراسم شب 14 خرداد است که به احتمال زیاد رئیس جمهور محترم سخنران آن خواهند بود.

انصاری در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع تقاضاهای ملاقات با یادگار گرامی امام است. آیت الله سید حسن خمینی به واسطه حضور در کلاس های درس و اهمیت جایگاه علم و تدریس در نزد ایشان زمان زیادی را برای ملاقات ها ندارند. اما قرار ما با ایشان این است که این ملاقات ها را هم در برنامه های کاری خود بگنجانند.

وی ادامه داد: بنابراین وزارتخانه ها و دستگاه های که خواستار ملاقات با یادگار امام هستند ظرف چند روز آینده برنامه هایشان را به ما اعلام کنند.

محمد علی انصاری در پایان با اشاره به موضوع تبلیغات و همکاری صدا و سیما با ستاد بزرگداشت امام (س)، اظهار کرد: ما از صدا و سیما کمال تشکر را برای همکاری هایی که با ما دارد را داریم. همه می دانیم که تمام تبلیغات ما مرهون صدا و سیما است. امیدواریم نماینده صدا و سیما این موضوع را به ریاست صدا و سیما انتقال دهد.

همچنین در این جلسه اسماعیل نجار، معاون وزارت کشور و نماینده رئیس جمهور در ستاد برزگداشت امام (ره)  گفت: بحمد الله سال به سال با تلاش هایی که صورت می گیرد مراسم بهتر از سال گذشته برگزار می شود.

وی با بیان این که بحث امنیت از مهمترین موضوعات امسال است، گفت: امسال در بازدید از ورودی ها دقت بیشتری باید انجام شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: در همین زمینه به موضوع توزیع مواد غذایی نیز باید توجه بیشتری شود و ستاد ها باید مواظب باشند خارج از شبکه های موجود غذایی توزیع نشود.

در بخش دیگری از این برنامه سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به ابعاد امنیتی مراسم بزرگداشت حضرت امام اظهار کرد: در بخش کمیته امنیتی و ترافیکی، درسال های قبل 7 کارگروه داشتیم اما امسال براساس ضرورت ها یک کارگروه مستندسازی ونظارت بر برگزاری مراسم در حوزه امنیتی و انتظامی اضافه شده است.

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که همواره با تهدیدات امنیتی از لحاظ حملات تروریستی روبه رو بوده ایم و در طول یک سال قبل این جریان ها برای ایجاد اختلال در مراسم های مختلفی چون انتخابات و دهه فجر تلاش بسیاری کردند اما خوشبختانه ناکام ماندند.

ذوالفقاری اظهار کرد: براساس کدهای موجود، برای مراسم سالگرد کارهایی در حوزه اطلاعاتی انجام می شود و در این راستا آنچه مهم است، حرمت امام و سالگرد ایشان و مقام معظم رهبری است که در این مراسم شرکت می کنند و سخنران مراسم هستند.

در این جلسه نماینگان وزارت امور خارجه، وزارت نفت، کشاورزی، بهداشت، صنعت، ارشاد، اقتصاد، ارتباطات، دفاع، راه و شهرسازی، اطلاعات و کمیته های امنیت ترافیکی، اجرایی، فرهنگی، سپاه ولی امر و... گزارش عملکرد و برنامه های پیش بینی شده خود را برای اجرای این مراسم اعلام کردند.

 


ویدیو مرتبط :
شعار علیه سید حسن خمینی در مراسم رحلت امام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

14 بهمن 1390: هشدار نسبت به حذف نام‌ هاشمی‌و برخی شخصیت‌ها در خاطره‌نگاری‌ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

14 بهمن 1390: هشدار جعفریان نسبت به حذف نام‌ هاشمی‌و برخی شخصیت‌ها در خاطره‌نگاری‌ها 

 رسول جعفریان تاریخ‌نگاری است که در طول سال‌های اخیر به عنوان رئیس کتابخانه مجلس، منشاء خدمات بسیاری بود ولی چند ماهی است که از این پست استعفا داده است . 

این محقق برجسته تاریخ اما در کنار ریاست کتابخانه مجلس، کارهای تحقیقاتی را ادامه می‌داد و در کنار آن با نوشتن مقالات و یادداشت‌هایی در سایت‌های خبری نسبت به مسائل روز هم واکنش نشان می‌داد و سعی در بهبود وضعیت تاریخ نگاری معاصر داشت، از جمله سال گذشته در همین روز 14 بهمن ماه در گفت‌وگویی با انتقاد از بسیاری خاطره‌نگاری‌های مربوط به انقلاب و جنگ گفت: با این وضعیت حدس می‌زنم کسانی که از این به بعد تاریخ جنگ را می‌نویسند، کمتر نامی‌از آقای ‌هاشمی‌بیاورند یا در زمینه تحولات سیاسی، اسم برخی شخصیت‌ها را کمتر بیاورند. در آن زمان، رسول جعفریان، درباره وضعیت خاطره‌نگاری‌ها با موضوع حوادثی مانند انقلاب یا جنگ گفت: در 10- 15 سال گذشته یک سری خاطرات منتشر شده است که تحت تاثیر تغییرات سیاسی بوده که در ایران اتفاق افتاده است.

نویسندگان بسیاری از این خاطرات، خودشان افراد سیاسی و صاحب منصب بوده و یا هستند. جعفریان ادامه داد: من به خصوص حدس می‌زنم کسانی که از این به بعد تاریخ جنگ بنویسند، کمتر نامی‌از آقای‌هاشمی‌رفسنجانی بیاورند یا اگر بخواهند درباره بعضی تغییر و تحولات سیاسی سخن بگویند، اسم برخی شخصیت‌ها را کمتر بیاورند.

رئیس موزه، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی‌افزود: راهی که من به پژوهشگران پیشنهاد می‌دهم، این است که وقتی خاطرات را می‌خوانند، به اصل وقایع توجه کنند و از تحلیل‌های راوی بگذرند. تحریف همیشه این نیست که چیزی را اضافه کنند. گاهی اوقات با کم کردن از واقعه ای هم تحریف می‌کنند. 

جعفریان در پاسخ به این سوال که «شما به عنوان یک پژوهشگر تاثیر این تحریف‌ها را بیشتر در چه حوزه ای بارزتر می‌دانید؟» و «آیا این مسئله را در کتاب‌های درسی تاریخ دانش‌آموزان مشاهده کرده‌اید؟» گفت: تاریخ نویسی در مواردی که برای استفاده عموم است و یا در حوزه کتاب‌های درسی و یا آنهایی که مجوز نشر می‌گیرند، معمولا باید مورد تائید بعضی مراکز باشد و همین است که مشکل ایجاد می‌کند. وی با تاکید بر لزوم واقع گرایی در نقل تاریخ افزود: این مشکل باعث شده دانشگاه‌های ما هم زیر بار این نوع تاریخ نروند و بگویند که شما زیادی سیاسی هستید؛ یکی از دلایلی که دانشگاه‌های ما زیاد در تدوین تاریخ انقلاب مشارکت نمی‌کنند، همین است. 

واقعا هم اگر تاریخ با اهداف سیاسی روز نوشته شود، این دیگر تاریخ نیست و می‌شود تاریخ سیاسی همان روز. رئیس کتابخانه مجلس در پاسخ به این سوال که «فکر نمی‌کنید در خود فیلترهایی هم که کتاب‌های تاریخی باید از آنها عبور کنند تا به صورت کتاب به دست مخاطب برسند، مقداری سلیقه‌ای عمل می‌شود؟» گفت: سلایق آنها سلایق سیاسی روز است؛ از سال 1388 به بعد تغییری اساسی در تاریخ نویسی‌ها رخ داده است، خیلی از شخصیت‌ها به تدریج در حال فراموشی هستند. 

جعفریان اضافه کرد: حق این است که در تاریخ نویسی ما زمان خاصی را مد نظر داشته باشیم و واقعا ببینیم در آن بازه زمانی، شرایط چگونه بوده است؟ کانه اگر کسی از نظر خبری فراموش می‌شود و نه در تلویزیون می‌آید و نه در مطبوعات هست، باید از تاریخ هم حذف شود. وی ادامه داد: ما دخالتی در کار سیاسیون نمی‌کنیم، اما به لحاظ تاریخ‌نویسی انتظارمان این است که واقع بینی حاکم باشد و تاریخ پژوهان سعی کنند هر کسی را در حد و اندازه خودش و نه بالاتر یا پائین‌تر از آن، مطرح کنند. جای آدم‌ها روی زمین است و ما هم آنها را روی زمین می‌خواهیم و نباید آنها را روی عرش ببریم؛ چرا که کار تاریخ‌نویسی روی فرش است نه عرش. 

رسوال جعفریان همچنین با اشاره به آفت‌های این شیوه تاریخ نویسی که به کتب درسی رسوخ کرده است، گفت: شاید نوشتن تاریخ معاصر برای دانش‌آموزان یکی از بدترین تجربه‌های ما بعد از انقلاب باشد. البته من تاکید می‌کنم که ممکن است بخشی از ملاحظات درست باشد، ولی خیلی دوست دارم یک دانشجو موضوع پایان نامه خود را تغییرات گسترده‌ای قرار دهد که در نقل تاریخ معاصر در کتب درسی صورت گرفته است./مردم سالاری