اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمد البرادعی: احمدی نژاد به من گفت می خواهم مستقیما با امریکا مذاکره کنم



مذاکره مستقیم با آمریکا,مذاکره احمدی نژاد با آمریکا

محمد البرادعی: احمدی نژاد به من گفت می خواهم مستقیما با امریکا مذاکره کنم

رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و برنده ی جایزه ی صلح نوبل اضافه کرد: رئیس جمهور ایران به من گفت که نمی خواهد با روسیه و چین مذاکره کند.

انتخاب:البرادعی در گفتگو با الحیات از ملاقات خصوصی خود با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران سخن گفته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این دیدار زمانی صورت گرفته که محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

البرادعی می گوید: احمدی نژاد به صراحت خطاب به من گفت که او می خواهد مستقیما با ایالات متحده مذاکره کند.

این برنده ی جایزه ی صلح نوبل اضافه کرد: رئیس جمهور ایران به من گفت که نمی خواهد با روسیه و چین مذاکره کند.

رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه حسنی مبارک از بازگشت من به کشور در سال 2010 خوشحال نبود گفت: امیدوارم که مبارک به سرنوشت بن علی دچار شود.

وی افزود: باید آشتی ملی در کشور ایجاد شود و از هرگونه حمایت مبارک خودداری شود./انتخاب

 

 


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد: هر کجا که باشم فریاد شما زبان شما و نوکر شما خواهم بود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم



 

 

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم

 

براساس خاطرات محمد البرادعی، وی آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم با آمریکا را به اوباما منتقل کرده بود.

به نقل از رویترز، محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کتاب خاطرات خود نوشته است: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2009 میلادی از طریق وی، پیامی را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد. در این پیام، احمدی نژاد ابراز تمایل کرده بود مذاکرات مستقیمی را با آمریکا اجرا کند.

در سپتامبر سال 2009 دفتر اوباما به البرادعی اطلاع داد که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با وی صحبت کند. البرادعی نیز بلافاصله با ایرانی ها تماس گرفت و به آنها گفت که آیا پیامی دارند تا وی آن را به اوباما منتقل کند یا خیر؟

البرادعی ادامه داد: پیامی از سوی احمدی نژاد به دست من رسید  مبنی بر اینکه ایران آماده ورود به مذاکرات دوجانبه ، بدون پیش شرط و براساس احترام متبادل با آمریکاست. این موضوع با جزئیات بیشتری درباره اعلام آمادگی ایران برای کمک به آمریکا در افغانستان و مکان های دیگر همراه بود.

هنگامی که اوباما تماس گرفت؛ البرادعی پیام احمدی نژاد را به رئیس جمهور آمریکا منتقل کرد و در کنار آن، نظر شخصی خود را نیز اینگونه گفت: به جای مذاکرات هسته ای با ایران در قالب 1+5 ، در سریعترین زمان ممکن آمریکا می بایست بر مذاکرات دوجانبه با ایران متمرکز شود.  اوباما سخنان مرا شنید و از نصیحت من تشکر کرد.

انتقال پیام احمدی نژاد به اوباما اندکی قبل از نشست مهم گروه 1+5 در ژنو صورت گرفت. در این نشست اعضای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند که می توان با مشارکت در توافقنامه مبادله سوخت هسته ای با میانجیگری آژانس بین المللی انرژی هسته ای، میان ایران و قدرت های غربی اعتماد سازی کرد. اوباما نیز با این طرح و پیشنهاد موافقت کرده بود.

البرادعی اضافه کرد: علی اکبر صالحی رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی توانست احمدی نژاد را به اجرای طرح مبادله سوخت هسته ای قانع کند اما احمدی نژاد در اقناع دیگران در تهران برای تایید این طرح، با سختی روبه رو شد.  سران کشورهای غربی باعث شدند تا مواضع احمدی نژاد با مشکلات و سختی بیشتری همراه شود. مقامات غربی به ویژه از طرف نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه  احمدی نژاد را در شرایط سختی قرار داده بودند. احمدی نژاد همچنین از اینکه نامه تبریکش به اوباما برای پیروزی در انتخابات  ریاست جمهوری 2008 توسط وی نادیده گرفته شده بود، احساس توهین می کرد.

همچنین مواضع شدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران شرایط را سخت تر کرد.

البرادعی اضافه کرد: احمدی نژاد که قبلا دیگر مقامات ایرانی را از تعلیق غنی سازی اورانیوم برای حل بحران با غرب منع کرده بود خود را قربانی مانورهای داخلی می دید و برای توافقنامه مبادله سوخت هسته ای، مورد پشتیبانی قرار نگرفت.

البرادعی این سئوال را مطرح می کند آیا اظهارات شدید کلینتون علیه ایران ، نتیجه پیش بینی اشتباه یا اقدامی علیه مذاکره اوباما با ایرانی هاست. او به این سئوال پاسخ نداد.

کتاب خاطرات البرادعی قرار است در ماه آوریل آینده وارد بازار شود ولی رویترز توانسته است به نسخه ای از آن دست یابد....../تحلیل:عصرایران