اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمدرضا عارف :اصلاح‌طلبان میدانی برای حضور خود نمی‌بینند



محمدرضا عارف در دیدار با جبهه مردمی اصلاحات:اصلاح‌طلبان میدانی برای حضور خود نمی‌بینند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روند مسایل کشور بیان کرد: شرایط به گونه‌ای نیست که انتظار می‌رفت زیرا در مسیر پیشرفت، توسعه و پاسخگویی به نیازهای مردم با مشکلاتی رو به رو هستیم؛ از این رو باید با اتکا به مردم و اسناد بالادستی توسعه، می‌سر حرکت اصلاح شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از اعضای جبهه مردمی اصلاحات، اصلاحات و اصولگرا را دو جریان اصیل و اصلی انقلاب دانسته و افزود: در هر دو جریان افراد دلسوز و وفادار به آرمان‌ها وجود دارد؛ در عین حال که اختلاف سلیقه‌هایی نیز وجود داشته که با سعه صدر می‌توان با حضور این دو جریان به حرکت جامعه به سمت آرمان‌های انقلاب بهره برد؛ گرچه در میان هر دو جریان افراد تندرو نیز حضور دارند.

وی اصلاح طلبان را جریان اصیل انقلاب بر شمرد که هیچ‌گاه نمی‌توانند مسئولیت ناپذیر باشند و حقشان است در سرنوشت کشور شریک شوند. اگر جایگاه اصلاح طلبان در چارچوب قانون پذیرفته شود، هیچ‌گاه نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، هرچند که کنار زدنی هم نیستند؛ چرا که کنار زدن آن‌ها به ضرر کشور است.

وی با اشاره به اختلاف دیدگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان بیان کرد که این اختلاف‌ها تنها بر روی فرعیات است و نباید تفاهم‌ها را فدای درصد اندکی اختلاف در فرعیات کرد.

وی همچنین گرم کردن فضای انتخابات را وظیفه همه گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های مردمی می‌داند و اشاره می‌کند ولی فعلا اصلاح طلبان میدانی برای حضور خود نمی‌بینند به همین دلیل بهتر است این وضعیت اصلاح شده تا احزاب اصلاح طلب امکان حضور را داشته باشند.

وی افزود: در مورد نامزدهای ریاست جمهوری البته تکثر نامزد‌ها در یک مقطعی بد نیست و اعلام حضورشان می‌تواند بخشی از جامعه را به حرکت در بیاورد با این حال جریان‌های اصلی انقلاب باید به یک اجماع برسند. اجماع اصلاح طلبان در انتخابات کمک به مردم برای شرکت و رسیدن به نتیجه مطلوب است.

محمدرضا عارف در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر تفکر اصلاح طلبی گفت: هیچ مومنی نمی‌تواند خودش را بی نیاز از اصلاح بداند این تفکر اصلاح طلبی است.

وی اعتقادش برای حضور نیرو‌ها در انتخابات را رسیدن به اجماع دانسته و بر این باور است که در شرایط کنونی، جامعه به اعتدال و نیروهای معتدل نیاز دارد. از طرفی نگاه اعتدالی نگاهی ملایمت آمیز و عدم حذف رقیب جزو ضرورت انتخابات سال آینده بوده و سیاست حذف را به صلاح کشور نمی‌داند.  نه تنها نباید جریان رقیب را حذف کرد، باید از نیروهای با پتانسیل و توانایی بالای آن بهره برد.

عارف با اشاره به حضور احتمالی افرادی همچون آقایان سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی، خود را متعلق به فرهنگی دانست که احترام به بزرگ‌تر‌ها و اخلاق مداری در آن اصل است و افزود: از این رو خودم را هیچ‌گاه با افرادی مانند آقای هاشمی یا آقای خاتمی مقایسه نمی‌کنم و اگر بیایم برای حل مشکلات می‌آیم و نه برای ایجاد مشکل.

به گفته وزیر سابق پست و تلگراف اینکه چه فردی در ‌‌نهایت نامزد انتخابات و مردم به چه کسی رای می‌دهند مساله دست دوم است. مساله اصلی حضور مردم در انتخابات بوده که احساس می‌شود فعلا مردم انگیزه کافی برای حضور ندارند. وی در این باره افزود: در نسل جوان نشان از یک رکود و خمودگی وجود دارد که باید این فضا عوض شود.

وی همچنین دلیل حضور خود را وجود فضای سرد بعد از انتخابات سال ۸۸ عنوان کرد و افزود: تکلیف این بود که اعلام حضور کنم؛ البته این اعلام حضور به منزله نامزد شدن نیست، بلکه مثبت کردن فضا برای حضور در انتخابات است.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص اینکه ملاک انتخاب نامزد چگونه باید باشد گفت: دیگر شرایطی نیست که کسی ناشناخته نامزد شود، باید با توجه به تجارب فرد در بخش‌های مختلف و همچنین بر اساس عملکرد‌ها به یک ارزیابی رسید تا فردی که نامزد می‌شود، توان رو به رو شدن با چالش‌های فراوان را داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با مخاطب قرار دادن مجریان برگزرای انتخابات بیان کرد: برگزار کنندگان برای انتخابات پرشکوه باید نشان دهند که امانت دار رای مردم هستند و طبق قانون عمل کنند.

وی همچنین سه اصل اعتقاد به همه ارزش‌های حاکم بر انقلاب و ارزش‌هایی که مردم بر اساس آن انقلاب کردند، میثاق مردم با حکومت یعنی قانون اساسی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌ها در کشور را به عنوان اصول خود در انتخابات کشور برشمرد و افزود: معتقدم باید همه اصول قانون اساسی اجرا شود، چرا که مشکلات کنونی بر آمده از عدم پایبندی و عمل به قانون و کنار گذاشتن آن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت آینده باید مجری کننده کامل قانون در کشور باشد درعین حال که اصلاح قانون هم میسر است.  کسی که در انتخابات پیروز می‌شود باید خود را متعلق به همه مردم بداند و شایسته سالاری را در عمل نه در شعار محقق کند.

به باور وی باید شایسته‌ترین افراد بدون در نظر گرفتن تعصبات تشکیلاتی به کار گرفته شوند که این مساله رابطه جریان‌های سیاسی را تلطیف می‌کند.

وی همچنین حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منوط به جمع بندی نهایی دانسته و افزود: برنامه ریزی و نظرسنجی ما بر اساس برگزاری جلسات با افراد و گروه‌های مختلف به نحوی است که اگر خواستیم بیاییم به قصد پیروزی می‌آییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تحولات خاورمیانه و جنبش‌های مردمی آن، بیداری اسلامی را واقعیتی می‌داند که الهام گرفته از انقلاب اسلامی است؛ گرچه ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نقش آفرینی لازم را نداشته‌ایم و باید این نقش آفرینی پر رنگ‌تر شود.

وی همچنین تحریم‌های بین المللی و اجماع جهانی علیه ایران را طبیعی می‌داند و معتقد است دشمنان هیچگاه دست از شیطنت علیه ما بر نمی‌دارند؛ از این رو در شرایط کنونی حضور پررنگ مردم در انتخابات در کاهش توطئه‌ها و شیطنت‌ها موثر است.

وی حکومت ایران را نمادی از حکومت اسلامی و مردم سالاری دینی دانسته و ادامه داد: این الگو می‌تواند برای سایر مجامع و کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه نیز وی به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولت اصلاحات در ایجاد ثبات اقتصادی اشاره و اینکه مساله تولید علم در دولت اصلاحات دارای اولویت بوده به موضوع تجربه موفق در حوزه نانو پرداخت. به گفته وی دولت اصلاحات به این نتیجه رسید اگر بخواهد توسعه کلاسیک را دنبال کند، فاصله کشور با سایر کشورهای دنیا زیاد خواهد شد به همین دلیل دنبال میانبر‌ها رفت که از جمله این میانبر‌ها فناوری‌های نانو بود.

در عین حال نگاه بلند مدت به توسعه کشور و دست یابی به رتبه نخست در منطقه _ جنوب غربی آسیا _ در ‌‌نهایت منجر به نوشتن برنامه توسعه سوم و چهارم دانش محور، سیاست‌های دولت اصلاحات برای توسعه کشور بود. وی همچنین با اشاره به چالش‌های آموزشی به خصوص وضعیت معلمان در کشور گفت: اگر توانستیم با اولویت مسایل معلمان را حل کنیم مشکلات بر طرف خواهد شد، یعنی باید به گونه‌ای عمل کنیم که آرزوی همه این باشد که معلم، آن هم معلم مقطع دبستان شوند.

وی در ادامه به موضوع خصوصی سازی و وظیفه دولت پرداخت و افزود: متاسفانه خصوصی سازی در کشور به صورت جدی انجام نشده است که در صورت تحقق واقعی خصوصی سازی دولت می‌تواند چند وظیفه حاکمیتی را بهتر انجام دهد که سلامت، آموزش، اشتغال و معیشت آبرومندانه مردم وظایف اصلی دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام مشکلات کشور را در مدیریت، دور زدن قانون، عزل و نصب‌های مکرر، تغییرات مکرر سیاست‌های اقتصادی دولت، سلیقه‌ای عمل کردن به برنامه‌های توسعه و ساختار شکنی‌ها دانسته و افزود: باید به ساختار‌ها باز گشت. از این رو در چارچوب اسناد بالادستی می‌توان به شاخص‌های مطلوب دست یافت.

همچنین در این نشست برخی اعضای جبهه مردمی اصلاحات به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه اشتغال، آموزش، سلامت و بهداشت، معلمان و فضای سیاسی حاکم بر کشور پرداختند./ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
چرا اصلاح‌طلبان از حضور شهردار در پروژه عمرانی ناراحت شدند؟ - مشرق نیوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا عارف: اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس اجماع کنند



اخبار,اخبارسیاسی, انتخابات مجلس

 رئیس بنیاد امید ایرانیان بر لزوم اجماع اصلاح طلبان برای ورود به صحنه رقابت های انتخاباتی مجلس تاکید کرد و گفت: اصلاح طلبان باید پیروز انتخابات پیش روی مجلس باشند.

اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس اجماع کنند
محمدرضا عارف شامگاه چهارشنبه در جمع اصلاح طلبان زنجان افزود: اجماع بهترین راهبرد تحقق دستیابی پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات است و باید در یک فرایند حساب شده نسبت به ورود به صحنه انتخابات برنامه ریزی کنند. وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اجماع اصلاح طلبان نتیجه داد افزود: انتخابات سال ۹۲ نشان داد که می توان با اتحاد و یکپارچگی، آرا و مشارکت مردم را جلب کرد و به پیروزی دست یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اجماع در جبهه اصلاحات ادامه دارد ادامه داد: اتفاق ۹۲ تصادفی نبود و نتیجه عمل یک نفر نبود، این الگوی رفتاری گفتمان اصلاحات است و باید بنا به گفتمان اصلاحی اگر تکلیف از گردنمان برداشته یا نهاده شود، تنها افتخار کنیم. هرکس در خود توانایی می‌بیند به میدان بیاید.

عارف با بیان اینکه پیروزی متعلق به مردم است، ادامه داد: جوانان اصلاحات، انگیزه‌ای برای بزرگان اصلاحات در سال ۹۲ شدند؛ چراکه وقتی بی‌انگیزگی در جبهه اصلاحات بیداد می‌کرد. رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت:جوانان در صحنه حضور پیدا کردند و باهم شدیم و اتفاقی افتاد که نتیجه‌اش حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات بود.

مطالبات مردمی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد مدیریت می‌شود
عارف با بیان اینکه ما ظرفیت مردم را می‌دانیم، افزود: باید در وهله اول تقویت حضور مردم حفظ شود و حضور ۷۳ درصدی به حضور ۷۵ درصدی برسد. وی تاکید کرد: باید در فضای صمیمی و قانون‌مدار رقابت جدی داشته باشیم. رئیس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد:۵۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زن هستند اما آمار حضورشان در مجلس تک‌رقمی است. عارف افزود: معجزه‌ای قرار نیست اتفاق بیفتند بلکه باید با ساز و کار و یک مجلس مقتدر و همدل با مردم پیش رفت تا ظرفیت نظام و مردم به رخ کشیده شود. رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مطالبات مردمی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد مدیریت می‌شود، تاکید کرد: این تشکل‌ها برای رسیدن به هدف نیاز به حمایت از سوی حاکمیت، دولت و مردم دارد.

عارف در ادامه با تجلیل از شهدای گرانقدر انقلاب، شهیدان غواص و شهدای مرصاد، اظهار کرد: استان زنجان مهد فرهنگ، شجاعت، صبر و شکیبایی است و همواره در صحنه‌ها پیشتاز بوده است. وی افزود: از خدا می‌خواهیم که ما را در درک قیام شهدا یاری کند. عارف، همچنین با اشاره به سالروز تولدسهروردی و تجلیل از این فیلسوف والامقام، ادامه داد: تلاش داریم راه این اندیشمند را ادامه دهیم، جوانان می‌توانند این فیلسوف را الگوی رفتاری، کرداری و منشی خود قرار دهند. عارف با تاکید بر اینکه باید فعالیت بنیاد، منشاء خیر و برکت و امید باشد، گفت: این بنیاد یک نهاد مردمی و اتاق فکر است که اهدافی از جمله تدوین برنامه‌های توسعه، بررسی چالش‌ها در سطح استان، تشویق به همگرایی و همدلی بین فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و توجه به اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی استان را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: این ماموریت و نگاه به ذات انقلاب برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه امروزه نگاه‌ها به تشکل‌های مردم‌سالاری است، خاطرنشان کرد: امروزه ضرورت حضور سازمان‌یافته مردم را در امور جامعه و کشور پذیرفته‌ایم که یکی از اشکال آن، حضور مردم در سازمان‌های مردم‌نهاد است. عارف تاکید کرد: دولت باید نگاه خود را به تشکل‌های مردم‌نهاد اصلاح کند. گاهی نگاه‌ها منفی می‌شود که دردسرهایی به‌دنبال دارد، همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد نیز باید رفیق دولت باشند.

وی با اشاره به اینکه این تشکل‌های سازمان‌یافته و شناسنامه‌دار حضور خود را دنبال می‌کنند، افزود: سال ۸۴ در پاسداری از ارزش‌های قانون اساسی و سوالاتی که جوانان باانگیزه مطرح می‌کردند، بحث‌های جدی با محوریت جوان‌ها داشتیم. عارف در ادامه با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از دانش نخبگان و خبرگان در همه عرصه‌های کشوری، اشاره کرد: در ۱۵ خرداد ۸۸ هیئت مؤسس بنیاد ایرانیان اساسنامه را به تصویب رساند، ولی اخذ مجوز بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای چهار سال طول کشید. وی ادامه داد: خوشبختانه اسفندماه سال گذشته پروانه فعالیت را اخذ کردیم و شعب استان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در سال گذشته چهار شعبه در سطح کشور و یک شعبه هم در استان زنجان تاسیس شد. عارف، در ادامه با اشاره به آمدن غربی‌ها به پای میز مذاکره با ایران، اظهار کرد: اتفاق دیگر، تغییر مواضع مشخص بود، به‌طوری که کشوری که پشت داعش بود، رو در روی داعش قرار گرفت و این تازه شروع راه است. وی تاکید کرد: هیچ نیازی نیست به هر انتقادی پاسخ داده شود، ما اصلاح‌طلبان که از آزادی می‌گوییم، باید اول خودمان آزادی بیان را برای مخالفان حق بدانیم، اما خواهشا دلواپسان انصاف داشته باشند و دولت نیز به جای اینکه هم و غم خود را در پاسخ به انتقادات بگذارد، از فضای جدید استفاده کند تا بهتر بتواند با استفاده از دستاوردها به وعده‌هایی که در انتخابات داده شده و همچنین وضع معیشت مردم رسیدگی کند.


  اخبارسیاسی  -    مهر