اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محمدرضا خباز، استاندار جدید سمنان: کسانی که ساز ناکوک می زنند را پی مطالعه می فرستم



اخبار,اخبارسیاسی,تغییر استانداری ها

دستگاه های نظارتی و اجرایی تا کنون هر کاری که از نظر برنامه زمانبندی ابلاغ شده بوده انجام دادند و قرار است مسیر رشد و بالندگی را با شتاب بیشتری انجام بدهیم. اتفاق خاصی نمی افتد اگر شما بررسی کرده باشید می بینید استان از آرامش وزین و متینی برخوردار است.

 پنجم مرداد ماه بود که خبری در رابطه با استعفای معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور منتشر و گفته شد محمدرضا خباز برای شرکت در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی از سمت خود کناره گیری کرده است اما هیچ گاه این خبر به صورت رسمی توسط خبار تایید نشد و چند ماه سکوت خبری جاری بود تا اینکه در روزهای اخیر و پس از برکناری استاندار سمنان خبری شنیدیم مبنی بر استانداری خباز بر استانی رییس جمهور خیز!

خباز زاده ۲۸ تیر ۱۳۳۳ در کاشمر، در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم و هشتم به‌عنوان نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی حاضر بوده است و مشی اصلاح طلبانه دارد. البته او از اصلاح طلبانی است که به اعتدال گرایی نیز اعتقاد دارد و معتقد است حزبی که به قدرت می‌رسد، نباید حزب دیگری را کنار بزند.

وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره گذشته ابتدا از نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی و سپس حسن روحانی حمایت کرد. با این مقدمه در حالی که هنوز مراسم رسمی معارفه وی انجام نشده است با محمدرضا خباز استاندار جدیدی سمنان هم کلام شدیم.

ضمن تبریک برای پست جدیدتان می خواهیم درباره اقداماتی که قرار است در استان سمنان انجام دهید بپرسیم؟
ببینید من هنوزکاملا در استان مستقر نشدم و از نزدیک با شرایط آشنا نیستم البته برنامه دارم. اما باید در عمل با همه ظرفیتهای استان رو به رو شد و نظر داد.

با توجه به سابقه اجرایی و سیاسی شما حتما تصوری از استان دارید. قبل از عزیمت به سمنان درباره فرصتها و تهدیدات رو به رو و برنامه های خودتان بگویید؟
خدمتتان عرض کنم که استان سمنان که در شرق تهران قرار دارد یکی از استانهای مهمی است که توانمندی های بالایی در آن وجود دارد، یکی از توانمندی های بالای استان وجود قشر تحصیل کرده و دانشگاه های مهمی است که در تربیت نیروی انسانی نقش بسزایی داشته و دارد. اما دومین پتانسیل به نیروی بالقوه صنعتی شدن استان است، مدتها است که سمنان به دلیل نزدیکی با تهران و فاصله حدود 200 کیلومتری با پایتخت پتانسیلهای صنعتی قابل توجهی به وجود آمده اما هنوز این استان بسترهای فراوانی برای توسعه صنعتی و پیشرفت به سوی صنعت دارد. ولی همین صنعت که می تواند مناسب باشد به دلیل رکودی که از دولت گذشته در کشور حاکم شده می تواند تهدید باشد. لذا با اولویتی که بحث صنعت برای مدیران دارد باید هر چه زودتر برای راه اندازی شهرهایی صنعتی و کارخانه های استان قدمهای عملی برداشته شود.

اما به جز فاصله کم این استان از تهران فاصله سمنان از چند استان مهم کشور مانند اصفهان هم کم است شاید این موضوع هم پتانسیل ویژه ای برای استان باشد؟
بله دقیقا..هنوز همه پتانسیل های استان را به پایان نرسانده بودیم، به آن هم میرسیم. اما سومین پتانسیل استان کشاورزی قدیمی و جا افتاده است و ولی باز تهدیدی در این زمینه وجود دارد و آن کمبود آب و وجود خشکسالی های پی در پی است که البته در همه کشور وجود داشته در سمنان هم این پدیده بیشتر خود نمایی می کند، در این میان قدم بعدی تامین آب است البته در عین حال باید برای استفاده بهینه از آبیاری های نوینی در کشاورزی استفاده کرد که با حمایت دولت می تواند عملیاتی شده و جایگاه خود را بین کشاورزان بیابد.

چهارمین پتانسیل استان این است که سمنان درچهار راه قرار دارد، از طرفی با خراسان به عنوان مرکز پایتخت فرهنگی ایران از طرفی با تهران پایتخت ظاهری، از طرفی دیگر با اصفهان پایتخت هنری و از طرف شمال هم با پایتخت سر سبز کشور است که این موضوع ظرفیت خاصی را برای رونق صنعت گردشگری به وجود آورده است.پتانسیل گردشگری را نمی توان نادیده گرفت من خودم بارها دوست داشتم برای گردشگری به سمنان برم اما به دلیل مشغله نتوانسته بودم و خدا کمک کرد متولی این بخش هم باشم. از لحاظ گردشگری می توان به محیط های شکاربانی و فضاهای مناسب و جاده ییلاقی که به سمت مازندران دارد اشاره کرد که می تواند در جذب گردشگر خارجی و داخلی موثر واقع شود. ضمن اینکه توسعه خطوط ریلی بین تهران و سمنان و کاهش فاصله سفر به تهران به اندازه یک ساعت باعث شده افرادی برای اشتغال به تهران آیند و شب برگردند. اما در بین پتانسیلهای استان چیزی که ذهن مرا مشغول کرده است رفتار مردم منطقه است آن طور که شنیدم اگر چند روز در استان سمنان گردش کنید امکان ندارد دعوا و درگیری ببینید، در واقع مردم این شهر خون گرم و با علاقه هستند.

اما شما در شرایطی استاندار شدید که قرار است شاهد رخداد مهمی باشیم. برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، آیا در مدت زمان باقی مانده می توان انتظار داشت شما بتوانید این واقعه مهم را در استان مدیریت کنید تا به خوبی برگزار شود؟ مشکلی در این مسیر وجود ندارد؟
خوشبختانه در اینجا قبل از من مدیران لایق و خوبی بوده و هستند. الان هم اتفاق خاصی نیافتاده و فقط جای یکی عوض شده است مدیر قبلی کارها را انجام داد و در این مسیر قرار است ما راه وی را ادامه دهیم. تا کنون استانداری، بخشداری، فرمانداری، هیات نظارت و .. کارها را طبق وظایف خود پیش برده اند یعنی سیستم کار خودش را انجام داده است. انها کار را شروع کردند و وظیفه شرعی و منطقی من ادامه همان مسیر است. مطمان باشید خلل و نقصانی به جود نمی آید و جای نگرانی نیست .

دستگاه های نظارتی و اجرایی تا کنون هر کاری که از نظر برنامه زمانبندی ابلاغ شده بوده انجام دادند و قرار است مسیر رشد و بالندگی را با شتاب بیشتری انجام بدهیم. اتفاق خاصی نمی افتد اگر شما بررسی کرده باشید می بینید استان از آرامش وزین و متینی برخوردار است.

اما یکی از تبعات تغییر مدیران ارشد تغییر زیر مجموعه های خود است، با توجه به اینکه رییس جمهور بارها گفتند در سیاستهای خود تغییر اتوبوسی را نمی پسندد و در عمل هم همین اتفاق رخ داد و حتی در سطوح بالایی هم از تیم قبلی استفاده کردند،آیا شما هم به عنوان استاندار دولت تدبیر و امید همین رویه را پیش می گیرید یا قرار است تغییرات وسیعی در مدیران میانی خود داشته باشید؟
ببینیند خیالتان را راحت کنم من با ذهنیت منفی و ذهنیتی برای تغییر افراد وارد استان نمی شوم. ذهنیت من مثبت است. البته معنای این صحبت من این نیست که تغییری به وجود نخواهد آمد چرا که طبیعتا من باید ارزیابی خودم را از نیروها داشته باشم. بر اساس تعهدی که به مملکت و تعهدی که به رییس جمهور و هیات وزیران و وزیر کشور دارم باید از پس امانتی که مردم بر دوش رییس جمهوری گذاشتند و حالا قسمتی از ان بر دوش من گذاشته شده، بربیایم.

 

بر این اساس برای حفظ آن تمام تلاشم را به کار میبرم تا اهداف محقق شود. بدیهی است که برای تحقق اهداف، نیروی کارآمد لازم است. از جمله اختیارات مدیر این است که نیروهایی برای محقق کردن اهداف برگزیند که سیاستهای دولت را تمام قد قبول داشته باشد، نمی شود فردی سیاست را قبول نداشته باشد و جزو کارگزاران دولت باشد و در راستای اجرای منویات دولت تلاش کند! طبیعی است که اگر کسی باشد که با همه وجود پیام دولت را نگرفته باشد و ایمان به دولت نداشته باشد باید برای هماهنگی بیشتر کنار گذاشته شود. اینها مثل ساز ناکوک در ارکستر هستند که با کارهای اشتباه کار همه را خراب می کنند و چنین افرادی را باید اجازه داد از فرصت به وجود آمده برای مطالعه استفاده کنند.

در این مسیر و برای انتخاب افراد کارآمد چند درصد به حزب افراد توجه کرده و سعی می کنید هم حزبی های خود را برگزینید؟
اتفاقا من نگاهم حزبی نیست؛ وقتی فردی خوب کار می کند باید در سیستم حفظ شود. نگاه من به احزاب مانند هیات مذهبی است، من همیشه احزاب را به هیاتهای مذهبی تشبیه می کردم، قبلا که خیلی کودک بودم عضو هیات حضرت ابوالفضل بودم و آب پخش می کردم اما دلیل نداشت مثلا با هیات امام حسین مشکل داشته باشم. یا اکنون عضو مسجد امام رضا هستم اما دلیل ندارد در مسجد دیگری نماز نخوانم و انها را نفی کنم. حزب هم همینطور در حزب باید کار حزبی کرد و در کار باید در خدمت منافع کشور بود. اصلا می دانید که چون خود دولت دولت حزبی نیست و بارها تاکید کردند عضو حزبی نیستند استاندار دولت تدبیر و امید هم نمی تواند عملکردی حزب گرایانه داشته باشد.

البته با وجودی که رییس جمهور تاکید کردند حزبی نیستند باید توجه کنیم که این سخن ایشان معنایش این نیست که از احزاب دفاع نمی کنند و مانع رشد ان می شوند. رییس جمهور همانطور که برای خارج شدن از رکود برنامه دارد برای توسعه احزاب و فعال شدن احزاب تعطیل شده تلاش می کند اما کارها را بر اساس خرد جمعی پیش می برند.

شما ذاتا فرد کم حاشیه ای هستید اما استاندار استانی به تعبیری پر حاشیه خواهید شد، استانی که دو رییس جمهور با دو طرز تفکر متفاوت معرفی کرده است، آیا در این استان هم به ادامه مسیر بی حاشیه خود می پردازید یا ممکن است رفتار جدیدی را از شما ببینیم؟
یقینا اینطوری است و من از همه توانمندی استان استفاده میکنم، حاشیه هم ندارم. ملاک برای کار کردن با افراد این است که مجموعه مسئولیت پذیر بوده و سیاست دولت را قبول داشته باشد،حتی اگر کسی باشد که سیاست دولت را قبول نداردو هم حزب خودم باشد او را برای کار نمی پذیرم و در عوض اگر کسی در دولت گذشته خدمت می کرده وامروز سیاستهای دولت روحانی را قبول دارد از او قدردانی شده و همکاری می کنیم.

اصلا بگذارید خیالتان را راحت کنم در دنیایی که مسایل حزبی بیش از 120 سال و حتی بالاتر قدمت دارد پستهای کشوری را به دو دسته پست سیاسی و اجرایی تقسیم کردند و از استاندار به بالا را پست سیاسی نامیده و در عوض به پایین را اجرایی می دانند. ما هم باید به این رشد برسیم که پست اجرایی را با سیاسی قاطی نکنیم، فرد اجرایی باید در هر دولتی دستورات و ابلاغیه ها را انجام دهد و برایش فرقی نکند رییس جمهور روحانی است یا هاشمی و احمدی نژاد، در واقع او باید مردم را قبول داشته باشد و به رای انها احترام بگذارد.

 

پکسی که رای مردم را قبول دارد به انتخاب انها هم احترم می گذارد و کارش را ادامه می دهد و کسی که مردم را قبول ندارد هزار بهانه می آورد تا انتخاب انها را هم قبول نکند. نباید فراموش کنیم همان مردمی که به احمدی نژاد رای دادند، سال 92 و پس از شنیدن برنامه های دولت تدبیر و امید به روحانی رای دادند. آنها دیدند دولت احمدی نژاد با آن منویات به کجا رسید و تصمیم گرفتند به منویات دولت تدبیر و امید رای دهند؛ ما هم می خواهیم منویات دولت تدبیر و امید را پیش ببریم.

قصدم از پرسیدن سوال در رابطه با وارد نشدن به حاشیه...
هر چه بود خوب بود

اما خواستم بگویم از همین لحظه و با تغییر چند استاندار در دولت حواشی و خبرسازی و قضاوت عده ای شروع شده است، آیا به این حاشیه ها پاسخ می دهید یا..
ابدا این کار را نمی کنم. البته من یک مظلومیتی از دولت سراغ دارم که در حیطه کار خودم این مظلومیت را نمی پذیرم، فکر می کنم دولت باید مجموعه ای داشته باشد تا به شایعات و نقدها پاسخ دهد. ما هم در استان سه نفر را استخدام می کنیم که کارشان همین باشد و نقدها را ببینند و اگر وارد بود انتقال دهند و در مقابل تخریبها و شایعات پاسخگو باشند و ان را تکذیب کنند. چرا که معتقدم جواب ندادن به انها موجب تجری و تسری شایعه می شود و شاید دیگران با خود بگویند نکند راست بود که تکذیب نکردند.

خب با این اوصاف فکر نمی کنید حجم عظیمی از انرژی خود را باید برای این کار بگذارید؟
اشتباه نکنید قرار نیست من درگیر این موضوع شوم، خدمتتان گفتم دو سه نفر را انتخاب می کنیم که جواب بدهند و وظیفه شان این باشد. چرا که اگر پاسخی نشوند همین طور رفته رفته پیش می روند و شایعه ها زیاد می شود و از انجا که شایعه سقفی ندارد همین طور شایعات بیشتر می شو.د پاسخ دادن به شایعات غیر از درگیر شدن و به حاشیه رفتن است. الان فقط خود رییس دولت از خود دفاع می کند و حالا ما هم می خواهیم به عنوان سرباز خدمتگزار دولت تدبیر و امید این کار را کنیم.

خیلی هم خوب، اما سخن پایانی شما؟
از شما و هفته نامه طلوع صبح بابت فرصتی که در اختیارم قرار دادید تشکر می کنم. امیدوارم با این پست زودگذر و مسئولیت غیرماندگار بتوانم کاری ماندگار کنیم و دستاوردهای ارزشمندی را تقدیم مردم کنیم.


 اخبار سیاسی  - طلوع صبح


ویدیو مرتبط :
سهمیه بندی یوزانس ساز ناکوک بانک مرکزی و دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا خباز استاندار سمنان شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محمدرضا خباز که امسال 61 ساله شد، تجربه چهار دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد، جایگزین محمد زندوکیلی استاندار سمنان شد.

خباز که به عنوان نماینده مردم کاشمر در مجالس چهارم، پنجم، ششم و هشتم حضور داشته از نمایندگان پرکار فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم بود.

وی که از اعضای رسمی حزب اعتماد ملی است، از ابتدای دولت تدبیر و امید به عنوان معاون مجید انصاری معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور انجام وظیفه می‌کرد.

خباز در حالی که هنوز دانشجوی دوره کارشناسی بود به ریاست آموزش و پرورش کاشمر رسید و همین زمینه‌ای فراهم کرد تا با حمایت فرهنگیان زادگاهش برای نخستین بار راهی خانه ملت شود.

وی که دارای دانشنامه دکترای علوم سیاسی است به جز در مجلس ششم که در فراکسیون اکثریت حضور داشت در سه دوره 4، 5 و 8 مجلس همواره از فعال‌ترین نمایندگان اقلیت مجلس و در شمار فراکسیون خط امام بود.

محمد زندوکیلی که از ابتدای دولت یازدهم راهی زادگاه رئیس‌جمهور شد، به مدت سه سال عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان سمنان بود.

خبر انتصاب خبار به سمت استانداری سمنان امشب از طریق رسانه ملی نیز اعلام شد.

اخبار سیاسی - ایسنا