اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محسنی‌اژه‌ای: دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، قوه قضائیه مقتدر را تضمین می‌کند



اخبار,اخبار سیاسی,غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای

معاون اول قوه قضاییه گفت: همه ما می‌دانیم که قوه قضائیه مستقل،‌ مقتدر و صحیح‌العمل می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را به اهداف مقدسی که دارد، برساند.

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه دادستان انتظامی قضات، اظهار کرد: این مراسم جهت قدردانی از زحمات یک مدیر دلسوز، متدین و زحمتکش و همچنین خوش‌آمدگویی به مدیری دلسوز و متدبر برگزار شده است.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که قوه قضائیه مستقل،‌ مقتدر و صحیح‌العمل می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را به اهداف مقدسی که دارد، برساند. اگر قوه قضائیه بتواند کار خود را به درستی انجام دهد می‌تواند از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید، جلوگیری کند.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: می‌دانیم که دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اگر به درستی به وظایف خود عمل کنند، قوه قضائیه می‌تواند به هدف بزرگ‌تر خود که تحقق عدالت است، جامه عمل بپوشاند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: دادسرا و دادگاه انتظامی قضات می‌توانند قوه قضائیه مستقل و مقتدر را تضمین کنند. دادگاه انتظامی قضات بر اساس قانون دارای وظایفی است از جمله نظارت مستمر به رفتار قضات و تحقیق پیرامون مواردی که منافات با حیثیت و شئون قضا و قاضی دارد با حفظ حریم خصوصی و همچنین شناسایی قضات خوب، نخبه، کاردان و قضات شایسته برای ارتقاء موقعیت و منزلت او و معرفی آنها به رئیس دستگاه قضایی.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: اگر دادسرا در معیت دادگاه بتواند این دو وظیفه را انجام دهد از وسوسه‌های شیطانی مصون خواهیم ماند، البته باید گفت که نیروهای خوب در دستگاه قضایی بسیار زیاد است. دستگاه قضایی آنها را می‌شناسد و در زمان خود در پست‌های مختلف از آنها استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین شفیعی که به دلیل کسالت جایشان بین ما خالی است بحمدالله از سال 88 تا کنون تلاش بسیار خوبی را با همکاری همکارانشان داشته‌اند و هر دو وظیفه را که از آنها نام بردیم انجام دادند. حجت الاسلام والمسلمین موحدی ‌آزاد نیز در طول خدمت بیش از 30 ساله‌اش در هر جایی که بودند هم از نظر مدیریت و هم از نظر سلوک و دانش قضایی زبانزد هستند.

وی ادامه داد: بر اساس همین خصوصیات بوده که ایشان سمت‌های مختلفی داشته‌اند؛ زیرا اگر کسی توانایی و ویژگی‌های لازم برای مدیریت را نداشته باشد چند سمت به او نخواهند داد. اکنون حدود 8 الی 9 هزار قاضی در قوه‌ قضائیه داریم که اکثریت آنها قضات شریف، زحمتکش و جزو طبقه ممتاز جامعه هستند؛ بنابراین لازم است به مناسبت این جایگاه حرمت آنها محفوظ بماند و نظارت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات به گونه‌ای انجام شود که شأنیت آنها مخدوش نشود.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه پوشاندن تخلفات به‌نفع مجموعه و جامعه شریف قضات دستگاه قضایی نیست، گفت: اگر کوچکترین لکه سیاه را از دستگاه قضایی پاک نکنیم، جامعه شریف دستگاه قضا در دید مردم مخدوش می‌شود؛ بنابراین ما در این مساله نباید به هیچ وجه کوتاهی کنیم و کمترین تخلفات باید پیگیری شوند. بسیاری از قضات در مقام استنباط از قانون، تصمیم‌گیری و رای صادر می‌کنند که ممکن است این استنباط از قانون توسط قاضی یک دادگاه با قاضی دادسرا و دادگاه انتظامی قضات متفاوت باشد. دادسرا و دادگاه انتظامی قضات نباید به خاطر استنباط از قانون یک قاضی را تحت تعقیب قرار دهد، البته در مواقعی که تخلف روشن و مشخص است مشکلی وجود ندارد.

معاون اول دستگاه قضایی با اشاره به نظارت مستمر دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اظهار کرد: باید مکانیزمی ایجاد شود تا نظارت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات موثرتر و کارآمدتر شود. یکی از کارهای خوب دادسرای انتظامی قضات، سرکشی‌های نوبه‌ای از مجموعه‌هاست، اما این کار کافی نیست. امروز با پیشرفت علم و فناوری‌های نوین می‌توان اشکال مختلف نظارت مستمر و بدون رفت و آمد زیاد و نیروی انسانی داشت. بنابراین باید برای تکمیل نظارت‌های دادگاه انتظامی قضات مکانیزم‌های لازم ایجاد شود.

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: در مورد تخلفات و برخی جرایم اذهان مردم عمدتا متوجه تخلفات مالی و اخلاقی می‌شود که به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد. مساله‌ای که باید علاوه بر تخلفات مالی و اخلاقی به آن توجه شود، تخلفات احتمالی سیاسی است. بسیاری اوقات یک نگاه یا تحلیل غلط یا گرایش نادرست منشأ بسیاری از مشکلات می‌شود و باید به این موضوع نیز توجه شود.

وی گفت: طبعا دستگاه نظارتی اصلی ما دادسرا و دادگاه انتظامی قضات است اما ممکن است مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز در مواردی ورود کند بنابراین می‌توان با ایجاد هماهنگی‌ و همکاری از موازی‌کاری جلوگیری کرد.

معاون اول قوه قضائیه به شناسایی افراد با استعداد و واجد شرایط تصدی مدیریت‌های قضایی اشاره کرد و افزود: امروز یکی از خلأهایی که وجود دارد این است که وقتی مدیری تغییر می‌کند برای پیدا کردن جایگزین باید مدت‌ها فکر کنیم البته که نیروی لازم وجود دارد اما آنها شناسایی نشده و در دسترس نیستن؛ بنابراین در این ارتباط دادسرا و دادگاه انتظامی قضات باید اهتمام لازم را به کار گیرد و افراد مستعد و مدبر را شناسایی کند.

معاون اول رستگاه قضایی بیان کرد: گاهی اوقات یکسری شایعاتی در بیرون مطرح می‌شود که این شایعات عمدتا توسط افرادی که به نحوی با دستگاه قضایی مرتبط یا واسطه هستند، به وجود می‌آید. دادستان انتظامی و مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه باید کمک کنند تا افرادی که به عنوان وکیل، کارشناس یا ... به دستگاه قضایی می‌آیند و می‌روند و احیانا می‌توانند چهره قوه قضائیه را در دید مردم مخدوش کنند شناسایی شوند. بویژه دلال‌ها و کسانی که اصلا ارتباط کاری با قوه قضائیه ندارند.

  اخبار  سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حجت الاسلام محسنی اژه ای (جلوگیری از تخریب محیط زیست)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسنی اژه ای: قوه قضاییه در هدفمندی یارانه‌ها با دولت همراه است



 

 

هدفمندی یارانه

 

فارس: محسنی اژه‌ای گفت:‌ قوه قضاییه در كنار دولت خواهد بود و اگر احساس شود كه افرادی می‌خواهند به عمد اخلالی در این راه ایجاد و كالایی را احتكار كنند با اخلال‌گران برخورد می‌شود چرا كه قوه قضاییه تأكید دارد در این زمینه با دولت هماهنگ و همراه باشد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبكه استانی دنا اظهار داشت: مردم نمی‌خواهند محیط زیست خود را خراب كنند و كسانی پیدا شده‌اند كه قصد تخریب دارند بنابراین دستگاههای ذیربط وظیفه داشته خودشان جلوی این كار را بگیرند تا اینكه لازم نباشد به قوه قضاییه مراجعه كرده و در این زمینه اطاله دادرسی شود.

وی گفت: مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی هشدارهای لازم را بدهند علامت‌گذاری كنند و حدود را مشخص كرده و اگر به این هشدارها توجهی نشد به قوه قضاییه اطلاع‌ دهند كه ما نیز دستور داده‌ایم مراجع قضایی سریع و قاطع وارد عرصه شوند و با تخریب‌گران منابع طبیعی قاطعانه برخورد كنند.

محسنی اژه‌ای با توصیه به مردم مبنی بر اینكه بیش از حد نیاز منابع طبیعی را تخریب نكرده و فضای گردشگری را از بین نبرند، یادآور شد: در این رابطه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز وظیفه دارند كه با یكدیگر هماهنگ بوده و با كار كارشناسی و پرهیز از برخورد سلیقه‌ای همراه با مردم در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست كوشا باشند.

دادستان كل كشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اطاله دادرسی و مشكلاتی كه در این زمینه برای قوه قضاییه و مردم ایجاد شده اشاره كرد و گفت: اطاله دادرسی یكی از مشكلات مردم و دستگاه قضایی بوده و كسی نیست كه به عمد قصد داشته باشد رسیدگی به پرونده‌ای طولانی شود.

وی در همین زمینه گفت: با این حال سرعت رسیدگی به پرونده‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده و باید تلاش كرد كه این كار با دقت بیشتری انجام پذیرد.

محسنی اژه‌ای در عوامل مهم در اطاله دادرسی اشاره كرد و ابراز داشت: از مهم‌ترین این علل می‌توان به كمبود قاضی محكمه و قاضی دادسرا عدم تنظیم صحیح دادخواست‌ها توسط مردم، كمبود كارشناس، عدم انگیزه كارشناسان، مشكلات مربوط به استعلام و ضابطین قضایی اشاره نمود.

دادستان كل كشور با اشاره به رشد جمعیت و گسترش استان‌ها و شهرستان‌ها و نیاز روزافزون به قضات در سراسر كشور اظهار داشت: قوه قضاییه درصدد است كه با توجه به كمبودها در این زمینه به زودی با برگزاری آزمونی 500 تا 1000 قاضی جدید را جذب كند.

محسنی اژه‌ای به طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره كرد و گفت: این كار بسیار مهم و تأثیرگذاری بوده كه توسط دولت كار كارشناسی سنگینی روی آن انجام گرفته و هر سه قوه برای اجرای هرچه بهتر آن در كنار یكدیگر خواهند بود.

وی یادآور شد كه قوه قضاییه در كنار دولت خواهد بود و اگر احساس شود كه افرادی می‌خواهند به عمد اخلالی در این راه ایجاد و كالایی را احتكار كنند با اخلال‌گران برخورد می‌شود چرا كه قوه قضاییه تأكید دارد در این زمینه با دولت هماهنگ و همراه باشد..../تحلیل:فارس