اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محسنی‌اژه‌ای: برخی اظهارات رییس جمهور درست نبود/ بازداشت 9 نفر در پرونده هاشمی و بهشتی



این خبر تکمیل می‌شود

محسنی‌اژه‌ای: برخی اظهارات رییس جمهور درست نبود/ بازداشت 9 نفر در پرونده هاشمی و بهشتی

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دو نفر مرتبط با پرونده مهدی هاشمی و هم‌چنین بازداشت 7 مامور پلیس از مجموعه نیروی انتظامی در ارتباط با مرگ «ستار بهشتی» خبر داد. او هم‌چنین درباره اظهارات اخیر رییس جمهور تاکید کرد که برخی از این نظرات درست نبوده و پاسخ سیاسی و حقوقی دارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محسنی اژه‌ای در چهلمین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازداشت افرادی مرتبط با مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله، صحت دارد. اکنون دو نفر از این افراد در بازداشت هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا از یک یا دو نفر دیگر بدون صدور قرار بازداشت نیز در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تحقیق شده است.

سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین از بازداشت 7 نفر از ماموران پلیس فتا در ارتباط با پرونده فوت ستار بهشتی خبر داد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در ادامه تحقیقات درباره پرونده فوت ستار بهشتی، هفت نفر از ماموران پلیس فتا مورد بازجویی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که فکر می‌کنم در حال حاضر دو یا سه نفر آنها آزاد شده باشند.

وی با بیان اینکه قراینی وجود دارد مبنی بر اینکه قضیه فوت ستار بهشتی با جریان ضدانقلاب مرتبط است، اظهار کرد: تحقیقات بر روی این پرونده نهایی نشده و همچنان ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده فوت ستار بهشتی اظهار کرد: در مورد ستار بهشتی همان‌طور که قبلا هم عرض شده بود تحقیقات جامع و جدی شروع شده و ادامه دارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: آنچنان که از نتیجه تحقیقات به عمل آمده است افراد مطلع، بررسی سایت‌ها،‌ ارتباطات ایمیلی و همچنین از لحاظ پزشکی قبل از کالبدشکافی و بعد از آن، مجموعا مطالبی که تاکنون به دست آمده اعلام شد و 7 نفر از مجموعه نیروی انتظامی در این رابطه تحت بازجویی قرار گرفته و بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از این تعداد احتمالا دو یا سه نفر تاکنون آزاد شده و بقیه در بازداشت به سر می‌برند و از آنها بازجویی می‌شود.

وی در مورد نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد پرونده فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا، گفت: اولین نتیجه این است که اجمالا قصور و سهل‌انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری، سرکشی از متهم در ساعاتی که اظهار ناراحتی می‌کرده و نظارت بر بازجویی برای خود نیروی انتظامی مشخص شده و حتی خود فرمانده نیروی انتظامی آنچنان که مطلع شدید رییس پلیس فتا را با اینکه مستقیما مسئولیت نداشت، برکنار کرد.

محسنی‌اژه‌ای در مورد نتیجه بعدی تحقیقات اظهار کرد: از تحقیقات این امر مشخص می‌شود که از روز دستگیری، متوفی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اما در مورد ضربی که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام شده که هیچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین پزشکان اعلام کردند که چند کبودی در نقاطی نظیر کتف و پای متهم وجود داشته که در حال جذب بوده‌اند و سه تا چهار روز قبل از فوت می‌توانسته ایجاد شده باشد.

وی افزود: پزشکان اعلام کردند که آثار شکستگی، پارگی و خون‌مردگی منجر به فوت در هیچ یک از آزمایشات دیده نمی‌شود منتهی نظر نهایی را به انجام معاینات سم‌شناسی و تحقیقات دیگر موکول کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در روز 24 هم اعلام کردند جواب سم‌شناسی منفی است و شش روز بعد پس از مطلع شدن پزشکان از نتیجه تحقیقات قوه قضاییه و مطالب مرتبط با ضرب و شتم ستار بهشتی از سوی کمیسیون هفت نفره اعلام شد که در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: این آخرین نتیجه‌ای است که از سوی کمیسیون پزشکی با دقت و وسواس بررسی و اعلام شد و من وقتی از اعضای کمیسیون در مورد نوع شوک سوال کردم، گفتند شوک ممکن است بر اثر اقدام فیزیکی یا روانی باشد که به صورت قطعی نمی‌توانند نوع آن را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه یک احتمال دیگر در قضیه فوت ستار بهشتی وجود دارد که در حال بررسی است، اظهار کرد: آن این است که قضیه‌ی ستار بهشتی توسط خود جریان ضدانقلاب ایجاد شده است. البته این تنها یک فرضیه است که در حال بررسی است ولی قرائنی نظیر ساعت مخابره اولین خبری که به بیرون انتقال پیدا کرده و از همان متن نامه و افشای آن و به دست نیامدن اصل نامه و توجه به نسخه‌های آن در این زمینه وجود دارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که کمیسیون امنیت ملی مجلس قصد بازدید از زندان اوین را دارد و آیا در مورد این بازدید از سوی قوه قضاییه مصلحت اندیشی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: در طول سال‌های متمادی افرادی از داخل و خارج کشور متقاضی بازدید از زندان‌ها بوده و هستند و در بسیار از اوقات این بازدیدها صورت گرفته است. البته در مواردی که بدون هماهنگی بوده انجام نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود:‌ هر زمان، هر فرد و هر مقامی بخواهد از زندان بازدید کند با هماهنگی این کار صورت می‌گیرد. اما اگر بدون هماهنگی باشد اقدام نمی‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به حواشی مطرح شده در مورد فیلم «من مادر هستم» گفت: شنیده شده افرادی در این زمینه احضار شده‌اند آیا این موضوع صحت دارد؟ و آیا مدعی‌العموم در این راستا وظیفه‌ای بر عهده دارد؟ سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: در مواردی که مدعی‌العموم وظیفه‌ای بر عهده داشته باشد به طور طبیعی بررسی صورت می‌گیرد. من از دادستان تهران در این خصوص سوال کردم که ایشان گفت در حال بررسی هستیم و هنوز هیچ کس را نه بازداشت کرده و نه برای کسی قراری صادر کرده‌ایم.

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده‌ی شرکت بیمه ایران نیز گفت: همانطور که پیش از این اعلام کردم بخشی از این پرونده‌ی معروف به بیمه تکمیل شد، به دادگاه رفت و حکم نیز برای متهمان صادر شد که پس از ابلاغ اعتراض‌هایی نیز صورت گرفت و اکنون پرونده در مرحله‌ی رسیدگی به اعتراضات است و پس از قطعیت احکام قابل بازگو کردن خواهد بود.

وی یاد آور شد: پیش از این نیز گفتم که این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که هنوز محاکمه نشده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا متوقف شدن اجرای حکم «سعید ملک‌پور» به دلیل توبه صحت دارد یا خیر؟ گفت: در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگویم که حکم هنوز اجرا نشده است.

خبرنگار دیگری به سخنان روز گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه سازمان‌های پزشکی قانونی، زندان‌ها و ثبت اسناد باید زیر نظر قوه مجریه باشد، اشاره کرد و پرسید آیا این اقدامات قضایی است یا اجرایی، که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: ایشان خیلی به قانون‌مداری تاکید کردند. اکنون قانون این سازمان‌ها را به قوه قضاییه داده است. ان‌شاء الله همه باید تابع قانون باشیم و اگر همه ملتزم به قانون باشیم به مصلحت کشور است.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در پرونده ستار بهشتی سرهنگ محمد حسن شکریان برکنار شد، آیا مسوولیت وی کیفری است یا مدنی؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: آنچه تا اکنون در مورد این فرد وجود دارد این است که هنوز اتهام و جرمی متوجه وی نیست و تشخیص مسوولان خودشان این بود که قصوری صورت گرفته و نظارت لازم انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری به بازداشت چند بهایی در سمنان اشاره کرد و سوال کرد، آیا آنان به دلیل بهایی بودن بازداشت شده‌اند. در غیر این صورت جرم آنها چیست؟ که محسنی اژه‌ای گفت: پیش از این نیز بارها گفته‌ام، هیچ کس به صرف داشتن یک عقیده و یک نظر بازداشت نمی‌شود، هیچ کس به صرف درویش بودن یا بهایی بودن بازداشت نمی‌شود و همانطور که ممکن است یک مسلمان جرمی را مرتکب شود و پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر درویش یا یک بهایی نیز جرمی را مرتکب شوند رسیدگی صورت می‌گیرد.

خبرنگار یکی از روزنامه‌ها به قطع 250 اصله درخت در اطراف کرج اشاره کرد و پرسید، آیا دستگاه قضایی در این رابطه ورود کرده یا خیر؟ که سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما باید در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست تلاش کنیم. زیرا با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته با آب و خاک و هوا لطمه‌هایی وارد می‌شود. در مورد این موضوع پرونده‌ای تشکیل شده و دستگاه قضایی در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: صحبت‌های رییس جمهور به لحاظ فنی، سیاسی و حقوقی جواب دارد اما به دلیل وجود شرایط خاص به آن جواب نمی‌دهیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر رییس جمهور مبنی بر این که قوه قضاییه حق ابطال مصوبات دولت را ندارد، گفت: مطالبی که دیروز جناب رییس جمهور گفتند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی واقعا جواب دارد و بعضی از مطالب ایشان حقیقتا درست نبود.

وی افزود: اما به هر ترتیب ما به لحاظ ملاحظاتی در این شرایط کنونی و به لحاظ توصیه‌ای که از طرف مقام معظم رهبری شد، ما الان به لحاظ بعضی از ملاحظات جواب نمی‌دهیم ولی فرمایشات ایشان به لحاظ فنی سیاسی و حقوقی جواب دارد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
حادثه بیمارستان ممسنی و اظهارات محسنی اژه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات محسنی‌ اژه‌ای درباره اخلالگران ارزی، بازدید رییس‌جمهور از اوین و مهدی هاشمی


سخنگوی قوه قضائیه روز شنبه در حاشیه هفتمین همایش دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانهای کشور اظهار داشت: نشست فصلی با دادستانهای مراکز استانها در هر فصل برگزار می شود. در هر نشست یک یا دو موضوع مورد بررسی و بحث قرار می گیرد.

خبرگزاری مهر: دادستان کل کشور گفت: شورای نگهبان مفسر قانون اساسی و رفع اختلاف برداشت از اصول قانون اساسی می باشد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشهایی در خصوص نامه نگاری روسای قوه قضائیه و مجریه برای بازدید از زندان اوین اظهار داشت: اگر ما مسائل را در حد خودش ببینیم با موضوع راحت‌تر می شود برخورد کرد تا آنکه آن را بزرگتر یا کوچک تر از آن ببینیم. در قانون اساسی وظایف همه روشن شده است اگر احیانا اختلافی در بین سران قوا باشد ساز و کار حل آن در قانون اساسی مشخص شده است.

رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه ملتزم به قانون هستند. همچنین گاهی اختلاف برداشت در قانون اساسی بوجود می آید که خود قانون اساسی راه حل آن را پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: اختلاف شاید در یک یا چند اصل قانون اساسی باشد که این به معنای اختلاف بین قوا نیست. همچنین در صورت اختلاف موضوع به مرجع رافع اختلاف ارجاع می شود، اگر اختلاف برداشت از قانون مجلس باشد مفسر آن خود مجلس است همچنین اگر کسی در قانون اساسی نیز اختلاف برداشت وجود داشته باشد خود قانون اساسی مرجع مفسر را شورای نگهبان اعلام کرده است.

مصلحت مهم این است که باید دید قانون اساسی تفسیر را بر عهده چه کسی گذاشته و شورای نگهبان آن را تفسیر کرده و همه ما ملتزم به آن هستیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان نامه اول رئیس جمهور نیز اظهار داشت: از زمان آن اطلاعی ندارم اما می دانم آقای رئیس جمهور از طریق وزیر اطلاعات پیغام خود را فرستادند که در آن زمان اعلام شد باید هماهنگی های لازم انجام شود.

آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی/ پاسخ به درخواست هیئت اروپایی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی و بررسی درخواست هیئت اروپایی، جزئیات هفتمین نشست دادستانهای مراکز استانها را تشریح کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: نشست فصلی با دادستانهای مراکز استانها در هر فصل برگزار می شود. در هر  نشست یک یا دو موضوع مورد بررسی و بحث قرار می گیرد.

در نشست نیم فصل نیز موضوع بخشنامه رئیس قوه قضائیه که در خرداد امسال اعلام شد و 22 بند دارد مورد بررسی قرار گرفت. خلاصه این بخشنامه در خصوص اجرای احکام دادگستری کیفری و  حقوقی است. وظایف مسئولان قضایی نیز  در آن مشخص شده تا حقی از محکوم علیه یا محکوم له ضایع نشود. همچنین احکام به موقع اجرا شود.

در این بخشنامه وظایفی برای روسای دادگستری ها ، معاونت فناوری قوه قضائیه، دادستانها و معاونت اداری و مالی در نظر گرفته شده است. دادستان کل کشور نیز با عنوان ناظر اجرای دقیق بخشنامه تعیین شد. دادستان کل کشور هر 6 ماه باید گزارش کاملی را  در خصوص اجرای بخشنامه به رئیس قوه قضائیه بدهد. واحد نظارت دادستانی نیز مسئولیت پیگیری است.

 نشست هایی را در این زمینه داشتیم و در آن علت تاخیر در اجرای برخی احکام مورد بررسی قرار گرفت. بخشی از مسائل به داخل قوه قضائیه و بخشی دیگر خارج از قوه قضائیه مربوط می شود. برخی نیز مربوط به شرکت های بیمه بود که وزیر دادگستری مسئول پیگیری این موضوع شد.

در کنار موضوع اصلی نشست این دوره بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی مانند گرانی ، اخلال و انتخابات سال آینده از جمله مواردی بود که در این نشست بررسی شد.

محسنی اژه ای همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: وی در اختیار سازمان زندانها است  و در حال حاضر در زندان اوین به سر می برد. تحقیقات از سوی بازپرس ادامه دارد و تاکنون کیفرخواست صادر نشده است.

خبرنگار دیگری در خصوص درخواست هیئت اروپایی برای دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی پرسید که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: در حال حاضر مشکل طرح درخواست نیست. از ابتدای انقلاب تاکنون از هیئت های خارجی ، سازمانهای بین المللی ، مجلس ، وزرا و فرمانداران برای ملاقات با برخی زندانیان درخواست هایی صورت گرفته است. باید ابتدا دید چه کسی این درخواست را مطرح کرده و هدف او از این دیدار چه می باشد. این موضوع از سوی روابط بین الملل قوه قضائیه مورد بررسی قرار گرفته و اگر در چارچوب موازین باشد با آن موافقت خواهد شد.

تغییر قیمت دلار در کشور نمی‌تواند کار یک نفر باشد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اخلال در بازار ارز نمی تواند کار یک نفر باشد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده جمشید بسم الله اظهار داشت: بدلیل اینکه از فرد مورد نظر نام برده شده است، نمی توانم بازداشت وی را تایید یا رد کنم، اما باید اشاره کنم اخلال در بازار ارز نمی‌تواند کار یک نفر باشد و بگوییم یک نفر همه قیمت ها را بالا و پایین می کند.

وی همچنین در خصوص اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور که اعلام کرده بود 90 درصد اخلال در بازار ارز و سکه به دلیل سوءمدیریت و نداشتن برنامه اقتصادی می باشد، گفت: نسبت به این درصد اطلاعات ریزی ندارم. اخلال در بازار ارز و سکه تنها به یک عامل بستگی ندارد و عوامل مختلفی در آن نقش دارد. قوه قضائیه به شدت با افرادی که اقدام به اخلال کنند، برخورد کرده و مجازات سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده است.

محسنی اژه ای افزود: چند نفر در این ارتباط دستگیر شدند که نمی توان گفت همه اخلال‌‎گران به قصد ضربه به نظام فعالیت می کردند. پرونده در حال بررسی است و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.