اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محرومیت جدید برای خریداران خدمت سربازی


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94، جزئیات محرومیت دارندگان کارت معافیت خرید خدمت را مشخص کردند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94، جزئیات محرومیت دارندگان کارت معافیت خرید خدمت را مشخص کردند.

مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به این بند از تبصره 16 لایحه بودجه 94 در خصوص خرید خدمت مشمولان غایب و دریافت کارت معافیت مصوب کرد که تا سقف بیست و هفت هزار میلیارد (27.000.000.000.000) ریال در قالب ردیف 135 - 530000 به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود.

همچنین دارندگان کارت معافیت موضوع این بند از نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی (سیاسی و اداری) دولتی دستگاه‌های موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری محروم می‌باشند.


ویدیو مرتبط :
محسن رضایی: خدمت سربازی اجباری را تبدیل به سربازی حرفه ای میکنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خریداران خدمت سربازی، صلاحیت استخدام و مناصب سیاسی را دارند؟!



اخبار,اخبار اجتماعی ,خدمت سربازی

 

اخبار اجتماعی - خریداران خدمت سربازی، صلاحیت استخدام و مناصب سیاسی را دارند؟!

نارضایتی ناشی از تبعیض در فروش خدمت سربازی زمانی تشدید خواهد شد که آنهایی که به گونه‌ای غیرقانونی از خدمت سربازی فراری بوده‌اند، اکنون با پرداخت وجهی که برای برخی از آنها ارزش چندانی هم نخواهد داشت، دو سال در کسب و کار یا زندگی سیاسی خود جلو بیفتند. به همین سبب، محرومیت‌های استخدامی و سیاسی کسانی که با پرداخت وجه از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند، پیشنهاد قابل توجهی است.

طبق پیشنهاد دولت یازدهم در قالب بودجه سال آینده، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی قرار است فروش خدمت سربازی در قالبی جدید احیا شود. در شرایطی که جزئیات، چرایی و تبعات این تصمیم در هفته‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته ، پیش‌بینی برخی محرومیت‌ها برای مشمولان غایبی که از این امکان استفاده خواهند کرد، پیشنهاد جالبی است که روز جمعه در برنامه مناظره مطرح شد.

به گزارش «تابناک»، بر اساس آن چیزی که اکنون از سوی دولت و در قالب بند «ط» تبصره 16 بودجه به مجلس پیشنهاد شده «به دولت اجازه داده می‌شود تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را كه بیش از 10 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف كند». قرار است دولت از محل این بند، 10 هزار میلیارد ریال درآمد‌ كسب كند و این در‌آمد صرف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح، مطابق موافقت‌نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشـور شود.

چنین پیشنهادی تا حدی شبیه تصمیم دولت در اواخر دهه 70 یعنی سال‌های 78 و 79 است که دولت اقدام به فروش خدمت سربازی کرده بود. در آن دوره، طبق قانون

بودجه سال 1378 به دولت اجازه داده شد تعدادی از مشمولان خدمت نظام وظیفه را که آموزش نظامی در نیروهای مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی یا یکی از مراکز نظامی دیده‌اند مطابق آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد،‌ از خدمت نظام وظیفه‌معاف نماید و هزینه‌های مربوط و همچنین مابه‌ازای ارزش خدماتی را که از آن معاف می‌گردند از ایشان دریافت و به حساب قسمت‌سوم این قانون واریز نماید.

در هفته‌های اخیر دولت ترکیه نیز تصمیم به فروش خدمت سربازی در این کشور گرفته است و پیش‌بینی شده که چنین تصمیمی علاوه بر تبعات سیاسی به رونق و تحرک در اقتصاد این کشور نیز کمک کند. برخی تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که این تصمیم دولت بی‌ارتباط با کاهش قیمت نفت نیست زیرا در آن دو سالی که دولت اقدام به فروش خدمت سربازی کرده بود، قیمت نفت نیز کاهش یافته بود.

اما جدای از نتایج اقتصادی، این بیشتر تبعات اجتماعی تصمیم دولت بوده است که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. برخی با ادعای ایجاد تبعیض بین طبقه‌ای که توانایی خرید سربازی را دارند و آنهایی که از لحاظ مالی چنین توانایی ندارند، تصمیم به فروش سربازی را از حیث عدالت اجتماعی مورد نقد قرار داده‌اند و برخی دیگر تصمیم فروش سربازی برای مشمولانی که تا ده سال از خدمت سربازی فراری بوده‌اند را تشویق به بی‌قانونی می‌دانند.

تلاش‌هایی که برای بخشش فوتبالیست‌های فراری صورت گرفته است، حساسیت افکار عمومی به این بعد ماجرا را بیشتر کرده است و تصور کلی بر این است که افکار عمومی چندان موافق چنین بخششی نیست.

تبعیض‌هایی از این دست به ویژه برای آنهایی دردآورتر است که خدمت سربازی را با سختی پشت سر گذاشته‌اند، رسیدن به خدمت سربازی باعث شده که در مسیر ازدواج، اشتغال و زندگی آنها تاخیری دو ساله ایجاد شود و یا این که فرصت‌هایی شغلی یا تحصیلی را از دست دهند.

مشمولان غایب که کارت پایان خدمت ندارند از فرصت‌هایی مانند رانندگی، ثبت برخی اسناد و خرید املاک، برخی امتیازات اقتصادی و فرصت‌های شغلی محرومند و حتی برخی از انواع معافیت‌های قانونی از خدمت سربازی مانند معافیت پزشکی باعث برخی محرومیت‌های شغلی می‌شود.

نارضایتی ناشی از تبعیض در فروش خدمت سربازی زمانی تشدید خواهد شد که آنهایی که به گونه‌ای غیرقانونی از خدمت سربازی فراری بوده‌اند، اکنون با پرداخت وجهی که برای برخی از آنها ارزش چندانی هم نخواهد داشت، دو سال در کسب و کار یا زندگی سیاسی خود جلو بیفتند.

به همین سبب است که پیشنهاد محرومیت دائمی و یا موقت کسانی که با پرداخت وجه از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند، پیشنهاد قابل توجهی خواهد بود.

با توجه به شرایط بودجه در سال آینده، بعید است که مجلس با اصل پیشنهاد دولت مخالفت کند ولی حداقل برای تاکید بر مقدس بودن خدمت سربازی می‌تواند محرومیت از اشتغال رسمی دولتی و کسب مناسب سیاسی را برای مشمولان فراری که به جای خدمت سربازی، پول پرداخت کرده‌اند را پا بر جا باقی بگذارد.

اخبار اجتماعی - تابناک