اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محجوب: آنها که نان را ۳۰% گران کردند از شکم گرسنه ۱۵ میلیون نفر بی خبرند.



 

گرانی نان , افزایش قیمت نان

 

بازار مالی - رئیس فراکسیون کارگری مجالس ششم تا هشتم، با سوالاتی از جمله اینکه «آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟» به انتقاد از گرانی نان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب در نطق امروز خود از رای مردم تهران به لیست صدای ملت تشکر کرد و از افزایش گرانی و اجاره​بها سخن گفت و مستاجران، این روزها بی​کس​ترین کس​ها هستند!

وی از گرانی نان، به عنوان مهمترین «گرانی» یاد کرد و افزود: حساسیت اجتماعی درمورد اصلی ترین خوراک کارگران، بالا است اما برخی مسئولان درباره آن چیزی نمی​گویند. آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟ آیا آنها خبر از شکم گرسنه فقرا ندارند؟ آنها که چنین می​کنند، درد گرسنگی ندارند و از 15 میلیون جمعیت فقیر خبر ندارند؟ با چه توجیهی به افزایش 30 درصدی نان پرداخته​اند؟ اینگونه قرار بود یارانه نان را پرداخت کنند که به اقشار آسیب پذیر، خدشه ای وارد نشود؟

نماینده تهران که می​گفت از مجلس نهم انتظار می​رفت گرانی نان را سرلوحه کار خود قرار دهد، ادامه داد: این بی​توجهی​ها تا کی می​خواهد ادامه یابد؟

رئیس فراکسیون کارگری مجالس هفتم و هشتم از وضعیت کارگران پیمانی و قراردادی سخن گفت و تاکید کرد که تولید ملی، کار و سرمایه پرچمی است که نباید به زمین گذاشته شود اما در سه ماه گذشته هیچ کاری برای آن نشد..... / خبرگزاری : خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
خبر ورزشی ۹:۳۰ جمعه ۱۵ خرداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین نان تاریخ ۳۰ هزار سال قبل پخته شد!



 

 

اولین نان تاریخ

 

گروهی از باستان شناسان ایتالیایی در منطقه ای واقع در استان توسکانا بقایای اولین نان تاریخ را که انسان مدرن در ۳۰ هزار سال قبل پخته است پیدا کردند.

 

اولین نانی که انسان مدرن تهیه کرده است یک نان برشته خوش طعم و مغذی بوده که روی سنگهای گداخته پخته شده است.

 

تاکنون اعتقاد بر این بود که انسان مدرن از 18 هزار سال قبل شروع به تولید آرد و طبخ نان کرده است.

 

اکنون گروهی از محققان "موسسه ماقبل تاریخ و ابتدای تاریخ"(Iipp) کشف کردند که انسانهای مدرن در دوره بلافاصله پس از دوره انسانهای اولیه در 30 هزار سال قبل طرز تهیه نان را پیدا کرده بودند.

 

همچنین تاکنون تصور می شد که جمعیتهای شکارچی- جمع کننده عصر پارینه سنگی متاخر کاملا گوشتخوار بودند اما این کشف نشان می دهد که این انسانها از یک نان غنی از هیدراتهای کربن تغذیه می کرده اند.

 

این نان به آنها کمک می کرده که انرژی لازم برای زندگی در محیطهای سخت و زمانهای بسیار سرد را تامین کنند. در حقیقت این نان، غذایی ساده برای نگهداری و سبک برای حمل بوده است.

 

از سویی دیگر این کشف پیشنهاد می دهد که خاستگاه اولیه استفاده از غلات اروپا و نه خاورمیانه بوده است. آثار قدیمی ترین نان دنیا در یک سایت باستانی ماقبل تاریخ در استان توسکانا کشف شده است.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما دو تکه عجیب ماسه سنگ را پیدا کردیم که به نظر می رسید سنگ آسیاب باشند.

 

با بررسی محیط اطراف این سنگها ما نشاسته هایی را کشف کردیم که در لا به لای حفره های دو سنگ آسیاب باقی مانده بودند. ما این نشاسته ها را استخراج کردیم و با میکروسکوپ الکترونیکی مورد بررسی قرار دادیم."

 

این باستان شناسان با مقایسه این نشاسته ها و نشاسته های دیگری که در سایر سایتهای باستان شناسی کشف شده بود توانستند نوع گیاهی که این ماده از آن تهیه شده بود را پیدا کنند.

 

این گیاه، نوعی چغندر قندر مردابی بوده است که ریشه های آن شکلی متورم و بلند داشته و غنی از نشاسته بوده اند.

 

این محققان افزودند: "ما تردیدی نداریم که این اولین آرد تاریخ است."

 

این باستان شناسان مراحل تهیه این نان را بازسازی کردند و دریافتند که انسانهای 30 هزار سال قبل این ریشه ها را جمع آوری کرده، آنها را خشک می کردند، سپس آسیاب کرده و روی یک سنگ تنور گداخته می پختند.

نتایج این بازسازیها تائید کرد که نانهای طبخ شده بسیار خوش طعم بوده اند.

منبع:خبرگزارى مهر