اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محافظت از دندان‌ها با استفاده از نانوذرات



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,دندان

به‌تازگی محققان موفق به ساخت یك پوشش نانوساختار شدند كه می‌تواند باكتری‌های مضر را از بین برده و از دندان و لثه محافظت كنند، دركنار این نانو ساختار، نانو ذرات دیگری هم وجود دارند كه می‌توانند مینای دندان را بازسازی كنند.

به گزارش ایرنا ازسایت فناوری های همگرا معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ، رفتن به دندان‌پزشكی برای اكثر مردم یك كار سخت است، اما به‌زودی علم دندان‌سازی تغییرات مؤثری در این زمینه ایجاد خواهد كرد و ممكن است نیاز به رفتن به مطب دندان‌پزشكان را برطرف سازند.


به‌طورساده، نانوذره یك ماده بسیار كوچك است كه می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود، نانوذرات مورد استفاده در دندان‌سازی به‌طور معمول سیلیكا یا كلسیم‌فسفات هستند؛ هم چنین مواد شیمیایی دیگری كه توانایی كشتن باكتری‌ها را دارند و یا اینكه قابلیت بازسازی مینای دندان را دارند نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، می‌توان آن‌ها را مستقیماً بر روی دندان‌ها تززریق كرد، یا از آن‌ها در خمیردندان‌، دهان‌شویه‌ یا به صورت یك مایع غلیظ كه دوغاب نامیده می‌شود، استفاده كرد.


محققان دندان‌سازی آزمایشات خود را درباره نانوذرات از سال‌ها قبل آغاز كردند، اما به تازگی اقدام به استفاده از این مواد در كلینیك‌ها به منظور تشخیص عفونت‌ها در دندان‌ها و لثه كرده‌اند.


دانشمندان در خصوص اینكه چرا دست‌یابی به این كاربردها تا به این زمان طول كشیده است بیان داشته اند، نانوذرات چنان كوچك هستند كه به راحتی از طریق دهان می‌توانند وارد بدن شده و باعث بروز مسائلی در دیگر قسمت‌های بدن شوند.


سالرنو ، دانشمند علوم مواد مؤسسه ایتالیایی فناوری، می‌گوید: به‌دلیل اندازه بسیار كوچك نانوذرات، آن‌ها می‌توانند در ارگان‌های حیاتی بدن همچون شش‌ها یا رگ‌های خونی و مغز تجمع یابند و منجر به بیماری‌هایی همچون سرطان و آلزایمر شوند.


دانشمندان به‌طور معمول این مشكلات را از طریق اصلاح‌كردن نانوذرات با خصوصیات جدید برای اتصال محكم‌تر به دندان‌ها برطرف می‌سازند، اما برای برخی كاربردها، این روش‌ها ایده‌آل نیستند.


عملی‌ترین و دست‌یافتنی‌ترین كاربرد نانوذرات، محافظت از دندان‌هاست، هزاران باكتری در دهان شما زندگی می‌كند، اما تعداد كمی از آن‌ها می‌توانند سبب بروز آسیب‌های جدی شوند، اگر آن‌ها به درون لثه راه یابند این مشكلات آغاز می‌شود و دور نگه‌داشتن باكتری‌ها از سطح دندان‌ها و لثه‌ها یكی از بزرگ‌ترین دلایلی است كه افراد دندان‌های خود را مسواك می‌زنند.


چندین محقق یك پوشش نانوذره‌ای ابداع كرده‌اند كه می‌تواند این نوع باكتری‌ها را از بین ببرد و از سطح دندان‌ها محافظت و از بیمار‌های لثه جلوگیری كند.


كیشن، استاد دندان‌پزشكی دانشگاه تورنتو كه نانوذرات محافظ را در آزمایشگاه خود سنتز كرده است گفت:نانوذرات برای چسبیدن به ساختار دندان طراحی شده‌اند و به این ترتیب باكتری‌هایی كه بر روی سطح دندان هستند به آرامی حذف می‌شوند.


نانوذرات دیگری هم وجود دارند كه می‌توانند مینای دندان را بازسازی كنند، مینای دندان از دندان‌ها در برابر دماهای بالا و مواد شیمیایی مخرب كه سبب ایجاد حفره در دندان می‌شوند، محافظت می‌كند، مینای دندان با گذشت زمان تخریب می‌شود.


نانوذرات می‌توانند مینای دندان را با مولكول‌های معدنی بازسازی كنند و بازیابی بخشی از لایه معدنی می‌تواند دندان را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه‌دارد، همچنین نانوذرات می‌توانند از كانال‌های ریشه‌ای و پركردن دندان از طریق مرمت دندان‌ها جلوگیری كنند.


در حال حاضر اگر در دندان شما یك حفره ایجاد شود، دندان‌پزشك شما احتمالاً آن را با تركیبی از فلزات ( اكثراً با جیوه) پر می‌كنند، اما خود این پركننده‌ها می‌توانند سبب تخریب بیشتر دندان شوند.


اسكوكویچ گفت: متداول‌ترین مشكل كه با آن مواجه هستیم، سطح مشترك بین مواد پركننده و دندان است، یعنی جایی‌ كه اكثر حفره‌ها به‌دلیل وجود باكتری‌ها، آب و دیگر مواد آلی دوباره ظاهر می‌شوند، نانوذرات آنتی‌باكتریایی می‌توانند از عفونت جلوگیری كنند و زمینه ساز رشد دندان برای پركردن حفرات با بافت خود دندان می‌شوند، در نهایت نانوذرات می‌توانند به رشد مجدد كامل یك دندان كه در خلال یك مسابقه یا در اثر یك بیماری لثه افتاده است، كمك كند.


وی بیان كرد: اگرچه ما هنوز فاصله زیادی برای تولید و خلق این دندان‌ها در یك سوكت خالی داریم، اما حتی یك دندان رشدیافته در خارج از بدن را می‌توان در لثه كارگذاشت كه نسبت به دندان‌های مصنوعی كاملاً بهتر و مؤثرتر است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن به میزان كمتری به بافت‌های خود حمله می‌كند، اگرچه این نانوذرات هنوز در دسترس نیستند، اما در آینده نزدیك وارد بازار خواهند شد.

 اخبار پزشکی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
لاغری با استفاده از نانوذرات طلا !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهمیت استفاده از نخ دندان



 

اهمیت استفاده از نخ دندان


به استفاده از نخ دندان بسیار توصیه می شود،اما چرا ؟

حتما شما هم می‌دانیدکه اگر نخ دندان نکشید پلاک‌های چسبنده در بین دندان‌های شما قرار گرفته و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های لثه و مشکلات سلامت شوند. اما با این حال هنوز هم بسیاری هستند که نخ دندان نمی‌کشند.


اما شاید تحقیقات جدید باعث شود که شما در استفاده از نخ دندان انگیزه بیشتری داشته باشید. دانشمندان معتقدند کشیدن نخ دندان در طولانی‌مدت تاثیر بیش‌تری نسبت به جراحی پلاستیک در مبارزه با اثرات پیر شدن دارد.
اگر شما هر روز نخ دندان نکشید، 40 درصد از سطح دندان شما کثیف باقی خواهد ماند. این باعث می‌شود لکه‌ها و زردی‌ها بین و در اطراف دندان‌های شما باقی بماند.
رشد پلاک‌های دندانی هم‌چنین می‌تواند منجر به التهاب لثه شده که اولین مرحله از ابتلا به بیماری‌های لثه را شامل می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث خونریزی و حساسیت لثه‌ها شده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و از دست رفتن استخوان‌ها در ناحیه دهان شود.
ایجاد فاصله در بین دندان‌ها و عدم توازن در بافت‌های لثه باعث می‌شود که شما ظاهر پیرتری داشته باشید.
البته اوضاع می‌تواند از این هم بدتر شود. بیماری‌های لثه می‌توانند در نهایت باعث از بین رفتن استخوان‌های فک و دهان شود.
زمانی که بیماری لثه شروع به خوردن استخوان می‌کند، تغییراتی در ظاهر صورت ایجاد می‌شود. زمانی که یک دندان از دست می‌رود، هیچ دلیل برای وجود استخوان در آن منطقه وجود ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت که بیماری‌های دندانی باعث زشت شدن صورت و به وجود آمدن حفره‌هایی در ناحیه چانه و لب‌ها شده و در این مناطق چین و چروک به وجود می‌آید.
اما برای از بین بردن این آسیب‌‌ها چندان به جراحی پلاستیک امید نداشته باشید. در تحقیقی که در نشریه اعمال بازسازی و پلاستیک انجام شده است، محققان متوجه شدند از دست رفتن استخوان با روش‌های جراحی چندان قابل اصلاح نیست.
حتی اگر شما تلاش کنید دندان از دست رفته را جایگزین کنید، معمولا استخوان کافی برای کاشت دندان وجود ندارد و نمی‌توان نقش دندان اصلی را به طور کامل در دهان تامین کرد...../تحلیل:خبرآنلاین