اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محاسبه ارزش طلا با قیمت دلار اشتباه است/ضرورت چندعیاری در صادرات طلا



طلا و جواهر ,محاسبه ارزش طلا با قیمت دلار


در نشست سازمان استاندارد و صنعت طلا و جواهر مطرح شد
محاسبه ارزش طلا با قیمت دلار اشتباه است/ضرورت چندعیاری در صادرات طلا

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگهای قیمتی با اشاره به نخستین حضور ایران در نمایشگاه مشترک صنعت طلا و جواهر ایران و چین در شانگهای گفت: اگر در این نمایشگاه با تنوع عیاری بیشتر شرکت می کردیم قطعا نتایج بهتری نصیب صنعت طلا و جواهر کشور می شد.

به گزارش ایسنا ، مسعود عطاریان با اشاره به اینکه مشکلی برای صادرات مصنوعات طلای با عیار 14 و 18 نداریم، افزود: در زمینه تنوع عیاری در بازارهای صادراتی مشکلی نداریم، بلکه مشکل مربوط به بازار داخلی می شود. به گونه ای اگر طلای با عیار 14 و 18 از کشور صادر شود و به هر دلیل در بازار صادراتی به فروش نرود اگر به داخل کشور بازگردد دیگر نمی توان آن را فروخت و باید آن را آب کرد که به این صورت ارزش افزوده کار انجام شده روی آن نیز از بین می رود.

وی با اشاره به دعوت صنعت طلا و جواهر ایران از چین برای مشارکت در حوزه های تامین ماشین آلات و فناوری تولید اظهار کرد: امسال قرار است ششمین دوره نمایشگاه صنعت طلا و جواهر در بهمن ماه برگزار شود که امیدواریم در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت طلا و جواهر کشور را با حضور شرکت های داخلی و خارجی ارائه کنیم.

وی از سازمان ملی استاندارد و دیگر شرکتهای فعال در صنعت طلا و جواهر دعوت کرد تا در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشته باشند.

وی عنوان کرد: طبق برنامه ریزی ها و اهداف تعیین شده در نمایشگاه ششم قصد دعوت از نمایندگی های خارجی در زمینه ماشین آلات و تجهیزات طلاسازی برای حضور در این نمایشگاه را داریم تا زمینه به روز شدن تولیدکنندگان کشورمان برای ارائه محصولات و مصنوعات طلایی با کیفیت فراهم شود.

محاسبه ارزش طلا با قیمت دلار اشتباه است
همچنین عضو دیگر هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگهای قیمتی با اشاره به اینکه تقویت بورس داخلی آمریکا و افزایش تعرفه واردات طلای هند از اصلی ترین دلایل افت بهای جهانی طلا در سال جاری میلادی بوده است گفت: درصدد راه اندازی صندوق طلا به منظور حمایت از صادرات صنعت طلا و جواهر کشور هستیم.

حمید فرخی توضیح داد: امسال دولت آمریکا با اقداماتی که انجام داد باعث تقویت بورس داخلی این کشور شد و به همین دلیل سرمایه گذاران از سراسر جهان به جای سرمایه گذاری در طلا به سمت سرمایه گذاری در بورس آمریکا رفتند و به همین دلیل تقاضای جهانی طلا کاهش یابد و قیمت این فلز گرانبها نیز با افت مواجه شد.

وی افزود: همچنین سیاست دولت در جهت کاهش واردات طلای این کشور نیز بر بازار جهانی طلا بی تاثیر نبوده و باعث کاهش قیمت طلا در بازار جهانی شده است.

او با اشاره به اینکه ما به عنوان صنعت طلا و جواهر با انباشت طلا و مصنوعات طلا در خانه های مردم مخالفیم، گفت: این کار از نظر ما سودآور نیست. به همین منظور طرحی را به بانک مرکزی در راستای ایجاد صندوق طلا ارائه کرده ایم. در این طرح طلاهای مردم در صندوقی جمع آوری شده و در مقابل از وثایق آن در راستای حمایت و رونق بخشی صادرات طلا و جواهر کشور استفاده می شود.

وی افزود: هم اکنون در حال رایزنی با بانک مرکزی برای انجام مقدمات اولیه راه اندازی صندوق طلا هستیم. می توانیم از طلاهای در اختیار مردم برای رونق اقتصادی کشور استفاده کنیم. بحث ها درباره راه اندازی این صندوق از دولت قبل انجام شد و تا حالا نیز ادامه یافته است.

این فعال صنعتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر لغو تحریم ها در حوزه فلزات گرانبها بر صنعت طلا و جواهر کشور گفت: این موضوع تاثیری بر صنعت طلا و جواهر ندارد چرا که عمدتا تبادلات شمش طلا توسط بانک مرکزی را شامل می شود.

فرخی با تاکید بر ضرورت همکاری محیطهای علمی با صنعت طلا و جواهر کشور گفت: در حال حاضر آزمایشگاه های موجود بسیار سخت می توانند برخی عناصر قاطی شده با طلا را مانند آنتیموان و بیسموت تشخیص دهند که در این زمینه باید از ظرفیت آزمایشگاه های سایر بخشهای تخصصی استفاده کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگهای قیمتی با اشاره راه اندازی دوره فوق دیپلم صنعت طلا و جواهر اظهار کرد: در زمینه صادرات طلا سه نهاد گمرک، بانک مرکزی و سازمان استاندارد نقش تعیین کننده ای دارند که باید تلاش شود این سه نهاد برای رونق بخشی به صادرات کشور با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.

وی تاکید کرد: وقتی یک تن طلا از کشور خارج می شود باید یک تن طلا نیز به علاوه ارزش افزوده آن وارد شود و محاسبه طلا با قیمت دلاری آن کار اشتباهی است. در واقع فروش طلا با حساب کردن قیمت آن براساس دلار کار درستی نیست و باید اصلاح شود.

چند عیاری در بازار طلا ضروری است
یک عضو دیگر هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگهای قیمتی نیز با اشاره به اینکه فروش طلا در عیارهای مختلف در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است، گفت: در ترکیه علاوه بر عیارهای 18 و 20 مصنوعات طلا در عیارهای 14، 9، 8 و 4 نیز تولید می شود که این باعث اشتغالزایی 300 هزار نفری در صنعت طلا و جواهر ترکیه شده است.

منوچهر جنتی با اشاره به اینکه در صورت چند عیاری شدن مصنوعات طلا سطح اشتغال در صنعت طلا و جواهر کشور به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت، افزود: چند عیاری در بازار مصنوعات طلا ایرادی ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوع تجربه شده است. در ایتالیا این کار انجام شده و در آلمان هم که زمانی در آن از عیار 18 استفاده می شد حالا از عیار 8 نیز استفاده می شود.

وی با اشاره به ارائه طرح ایجاد چند عیاری مصنوعات طلا به سازمان استاندارد در چند سال گذشته عنوان کرد: دستهایی در کار بود و نگذاشت این پیشنهاد مورد موافقت و اجرا قرار بگیرد. در حال حاضر ما طلای 18 عیار تولید و به کشورهای آسیای میانه صادر می کنیم در حالی که آنها از ما طلای 14 عیار می خواهند. اگرچه همین صادرات هم برای ما سودآور است اما بهتر است طلا را با عیار 14 به این کشورها صادر کنیم.

او با تاکید بر روان سازی قوانین و همچنین فرهنگ سازی در زمینه چند عیاری در بازار مصنوعات طلا اظهار کرد: گردش مالی طلا و جواهر در دنیا بالغ بر 1000 میلیارد دلار و در کشوری مانند هند بالغ بر 40 میلیارد دلار است که باید تلاش کنیم سهم قابل قبولی را از این بازار به خود اختصاص دهیم.
/ایسنا


ویدیو مرتبط :
اشتباه طلا فروشان در محاسبه درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر محاسبه قیمت طلا منتفی شد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

تغییر محاسبه قیمت طلا منتفی شد

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه جلسه‌ای برای محاسبه قیمت طلا و سکه برگزار نمی‌شود، گفت: محاسبه قیمت طلا و سکه به نرخ ارز مبادله‌ای منتفی شد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس با تکذیب برگزاری جلسه در مورد محاسبه قیمت طلا و سکه اظهار داشت: چنین جلسه‌ای برگزار نشده و قرار نیست، در این مورد تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه این موضوع به اتحادیه طلا و جواهر ارتباطی ندارد، گفت: نرخ طلا و سکه را بازار تعیین می‌کند که مکانیزم تعیین آن نیز عرضه و تقاضا است.

*منتفی شدن طرح محاسبه قیمت طلا با ارز مبادله

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که آیا طرح محاسبه قیمت طلا و سکه بر مبنای ارز مبادله‌ای اجرا خواهد شد، گفت: تعیین قیمت طلا و سکه بر مبنای ارز مبادله‌ای منتفی است و قیمت‌ها مانند گذشته محاسبه می‌شود./فارس