اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجله آمریکایی آتلانتیک :مقایسه تعداد فارغ‌التحصیلان دکترا از آمریکا در کابینه اوباما و روحانی



اخبار,اخبار سیاسی ,کابینه روحانی

 

اخبار سیاسی - تعداد فارغ‌التحصیلان دکترا از آمریکا در کابینه روحانی بیشتر از دولت اوباما است

مجله آمریکایی آتلانتیک در گزارشی نوشته است تعداد اعضای کابینه آقای روحانی که از دانشگاه‌های آمریکا با مدرک دکتری تخصصی فارغ‌التحصیل شده‌اند از تعداد اعضای کابینه آقای باراک اوباما که دارای این مدرک از دانشگاه‌های این کشور هستند، بیشتر است.

این گزارش افزوده در واقع تعداد دکترهای فارغ‌التحصیل آمریکا در کابینه رئیس جمهور ایران بیشتر از اعضای کابینه فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آمریکا در دولتهای کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه یا اسپانیا، روی‌هم رفته است.

آتلانتیک طبق آنچه در زیر می‌آید به مدارک اعضای کابینه دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند.

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی، فارغ‌التحصیل دکتری اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن است.

جواد ظریف هم در دانشگاه سانفرانسیسکو درس خوانده و مقطع دکتری را در دانشگاه دنور گذرانده است. وی پنج سال در نیویورک زندگی کرده و نماینده ایران در سازمان ملل بوده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فارغ‌التحصیل مهندسی هسته‌ای از دانشگاه ام‌آی‌تی است. ضمن اینکه محمد واعظی، وزیر ارتباطات، درس‌خوانده مهندسی الکترونیک در دانشگاه‌های «ساکرامنتو و سن‌خوزه» است و مدرک دکتری‌اش را از دانشگاه لوییزیانا دریافت کرده است.

سایر اعضای کابینه روحانی، مدارج علمی را در دانشگاه‌های اروپا و ایران گذرانده‌اند. عباس احمد آخوندی، وزیر راه ایران دارای مدرک دکتری از دانشگاه لندن است و خود رئیس جمهور ایران هم درس‌خوانده دانشگاه گلاسکو اسکاتلند است.

اخبار سیاسی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
برخی از فارغ التحصیلان پزشکی فارغ از علم طبابت هستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردان احتمالی کابینه روحانی که در آمریکا تحصیل کردند/ فارغ التحصیلانی که برای بیرون راندن شاه مورد حمایت آمریکا به ایران بازگشتند



مردان احتمالی کابینه روحانی که در آمریکا تحصیل کردند/ ان.بی.سی: فارغ التحصیلانی که برای بیرون راندن شاه مورد حمایت آمریکا به ایران بازگشتند

سایت شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا در مطلبی به بررسی همراهان احتمالی حسن روحانی در دولت آینده که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده‌اند پرداخته و در این باره نوشت: انتظار می‌رود چندین دانش‌آموخته آمریکا برای تصدی پست‌های کلیدی در دولت جدید «حسن روحانی» رئیس‌جمهور منتخب ایران نامزد شوند.

به گزارش نامه، روحانی اعتدال گرای 64 ساله که پیروزی شگفت انگیزی را به عنوان نزدیک ترین نامزد حاضر به اصلاح طلبان در انتخابات 24 خرداد کسب کرد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بهبود روابط ایران و غرب ناممکن است آمدن روحانی اما می توانند آغازگر یک دولت باز که به روابط دوستانه میان تهران و واشنگتن منجر شود، باشد.

پس از آنکه روحانی در سوم آگوست مراسم تحلیف را به جای آورد، باید نامزدهای تصدی پست های کابینه و تیم مشاورانش را معرفی کند. در میان اسامی که تاکنون از سوی رسانه ها بر سر زبان ها افتاده است، چهار سیاستمدار کهنه کار ایرانی که مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه‌های آمریکا دریافت کرده اند، دیده می‌شود.

«محمود واعظی» از شخصیت‌های برجسته مرکز تحقیقات استراتژیک به ریاست روحانی، یکی از نامزدهای احتمالی تصدی وزارت خارجه است. واعظی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو در سال 1976 است. در بیوگرافی وی اخذ دو مدرک دیگر از دانشگاه های آمریکا و همچنین مدرک دکترا از دانشگاه ورشو لهستان نیز دیده می شود.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


دیگر نامزد احتمالی حضور در کابینه روحانی «محمد نهاوندیان» است، کسی که از سوی دانشگاه «جورج واشنگتن» آمریکا در ژانویه سال 1994 موفق به اخذ دکترای اقتصاد شد.

«محمد رضا نعمت زاده» رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز در سال 1968 در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا مهندسی محیط زیست خوانده است.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


«سید حسین موسویان» که احتمالا یکی از مشاوران کلیدی روحانی در عرصه سیاست خارجی خواهد بود یکی دیگر از کسانی است که در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو تحصیل کرده است و در حال حاضر یک محقق و پژوهشگر در دانشکده امور عمومی و بین‌المللی وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون است.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


اینکه مقام های ارشد ایران در دانشگاه های کشورهای غربی تحصیل کرده اند یک امر غیرعادی نیست. علی اکبر ولایتی یکی از نامزدهای انتخابات 92 نیز فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینگز است در حالی که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کنونی ایران در سال ۱۹۷۷ از ام‌آی‌تی در آمریکا درجهٔ دکتری در رشته مهندسی هسته‌ای را کسب کرد.

اما وجه مشترک افرادی که ذکر شد آن است که همه آنها درست قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 در آمریکا مشغول به تحصیل بودند و پس از آن برای بیرون راندن «محمد رضا پهلوی» شاه مورد حمایت آمریکا از ایران به این کشور بازگشتند.

روحانی خود در غرب تحصیل کرده است و هردو مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته حقوق را از دانشگاه گلاسکو کالدونیای اسکاتلند دریافت کرده است.

این دانشگاه روز چهارشنبه ویدئو جشن فارغ التحصیلی دانجشویان خود در سال 1999 را منتشر کرد که طی آن روحانی مدرک دکترایش را دریافت می کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


در حالی که روحانی خود را آماده می کند که رسما کار را آغاز کند، وی علاوه بر اینکه مسئولیت بهبود شرایط اقتصادی که تحت تاثیر تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است را بر عهده دارد وظایف بی شمار دیگری را نیز در پیش خواهد داشت./نامه