اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس یارانه بنزین را نقدی می‌کند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

قرار است بر پایه طرح جدید کمیسیون تلفیق، از این پس پرمصرف‌ها قیمت تمام‌شده انرژی مصرفی را به ‌همراه نرخ مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین، در صورت تصویب چنین طرحی، از سال آینده، هزینه انرژی مصرفی ٧۴درصد خانوارهای کشور ‌افزایش بیش از سه ‌برابری ‌خواهد داشت.

به گزارش تابناک طرح ‌مقداری ـ قیمتی‌ که IBT یا نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی (Increasing Block Tariff) نام گرفته است، بر قیمت‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی بر اساس مصرف و تفاوت معنادار قیمت پرداختی در پله‌های مختلف مصرف تأکید دارد.

بنا بر این گزارش، به باور نمایندگان، این طرح می‌تواند بخشی از اجرا نشدن حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی را جبران ‌و به نحوی یارانه پرمصرف‌ها را حذف کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هم‌اکنون با وجود پلکانی بودن قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق و گاز خانگی و همچنین آب خانگی، پلکان‌های بالای مصرف همچنان یارانه‌ای است و مصرف بی‌رویه با قیمت یارانه‌ای محاسبه می‌شود.

همچنین قرار است بر پایه طرح جدید کمیسیون تلفیق، از این پس پرمصرف‌ها قیمت تمام‌شده انرژی مصرفی را به ‌همراه نرخ مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین، در صورت تصویب چنین طرحی، از سال آینده، هزینه انرژی مصرفی ٧۴درصد خانوارهای کشور ‌افزایش بیش از سه ‌برابری ‌خواهد داشت.

‌حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است، مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی را می‌توان بر اساس میزان مصرفی که دارند، تقسیم‌بندی کرد و دستگاه‌های اجرایی هم مشکلی با این موضوع ندارند.

اما گویا این طرح تنها به مصرف آب، برق، گاز و... ختم نمی‌شود و نمایندگان کمیسیون انرژی به این فکرند که بتوانند با همین روش، مصرف بنزین و گازوئیل را نیز کنترل کنند، به گونه‌ای که با حذف سهیمه بنزین از کارت‌های سوخت، مبلغ آن را در یارانه نقدی در نظر بگیرند.

این گزارش می‌افزاید: هدف این طرح این است که پول سهمیه بنزین به جای اینکه در کارت سوخت افراد باشد و هر خودرو یک کارت داشته باشد، هزینه آن‌ نقدی به خانوار‌ها پرداخت شود تا اگر خانواده‌ای ‌چند خودرو ‌دارد، با توجه به میزان مصرف از یارانه برخوردار شود.

ابراهیم کارخانه‌ای در این باره‌ می‌گوید: مصوبه جدید کمیسیون انرژی در ارتباط با مسأله سهمیه سوخت است، به گونه‌ای که سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر خانوار تعلق پیدا کرده و خانوارهای بدون خودرو، معادل سهمیه سوخت، یارانه دریافت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴ مصوبه‌ای را در راستای حذف یا کاهش یارانه آب، برق و بنزین پر‌مصرف‌های خانگی تصویب کرده است، گفت: بنا بر مدل IBT یا نظام قیمت‌گذاری پلکانی افزایشی، به هر میزان مصرف بالا‌تر برود، مصرف‌کننده باید هزینه بیشتری برای مصرف هر واحد انرژی بپردازد.

وی خاطرنشان می‌کند: اما آن طرحی که در کمیسیون انرژی مصوب شد، راجع به ‌‌سهمیه سوخت بود، به گونه‌ای که سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر خانوار تعلق پیدا کرده و خانوارهای بدون خودرو، معادل سهمیه سوخت، یارانه دریافت کنند. در برخی خانوار‌ها چهار‌ خودرو هست که این خانوار‌ها در مقایسه با خانواده‌های بدون وسیله نقلیه، چهار برابر سوخت مصرف می‌کنند.

کارخانه‌ای‌ با بیان اینکه تصویب مصوبه کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق قابل پیش بینی نیست، افزود: طرحی که سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر خانوار تعلق پیدا کند، مصوبه کمیسیون انرژی است که اگر این مصوبه در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مصوب نشود، پس از تصویب نهایی بودجه ۹۴در صحن علنی مجلس، مصوبه کمیسیون انرژی، مستقل برای رأی‌گیری در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس‌ در پاسخ به اینکه آیا حذف یارانه پرمصرف‌ها، باعث شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه و اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌شود، گفت: مصوبه کمیسیون انرژی‌ این گونه نیست که به تمام پرمصرف‌ها یارانه آب، برق و بنزین تعلق نگیرد.
نمی‌توان گفت تمام پرمصرف‌ها دارای وضعیت مالی خوبی هستند، به طوری که در کشور دیده شده که هر یک از اعضای خانواده یک واحد آپارتمانی مستقل دارند که این گونه خانوار‌ها وضع مالی و سطح درآمد بسیار بالایی دارند، ولی بغضا در مقابل هم مشاهده شده که در یک آپارتمان بیش از هشت نفر زندگی کرده و مصرف آب و برق بیشتری دارند، زیرا همه اعضای خانواده از یک کنتور مصرف می‌کنند.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
یارانه نقدی یا غیر نقدی؟بحث جالب و دیدنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه بنزین به صورت نقدی واریز می شود؟



سناریو جدی دولت برای بنزین روی میز احمدی نژاد

یارانه بنزین به صورت نقدی واریز می شود؟

بنا براین سناریو برای هر خانوار رقمی بین 25 تا 30 هزار تومان واریز خواهد شد که احتمالا همین 28هزار تومان فعلی را بتوان دراین راستا ارزیابی کرد.

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرنگار سرویس اقتصادی "انتخاب" کسب اطلاع کرد: یکی از سناریوهای بنزینی که روی میز احمدی نژاد است، پرداخت یارانه بنزین به صورت نقدی به سرپرست خانوارهاست.

بنا براین سناریو برای هر خانوار رقمی بین 25 تا 30 هزار تومان واریز خواهد شد که احتمالا همین 28هزار تومان فعلی را بتوان دراین راستا ارزیابی کرد.

 

در این روش مبلغ یارانه مربوط به بنزین , مانند یارانه نان در حساب خانواز واریز شده ودر مقابل بنزین به صورت تک نرخی و باقیمت 950 تا 1000 تومان توزیع خواهدشد .این گزینه میتواند توزیع عادلانه یارانه بنزین را که از سوی مسوولان بارها بر آن تاکید شده محقق نماید.

 

سهمیه های متفاوت

بر این اساس تاکسی ها ماهانه حدود 200تا 300هزار تومان , وانت بارها بین 150 تا 250هزار تومان وتاکسی تلفنی ها حدود 100 تا 150هزار تومان یارانه بنزین دریافت میکنند , این رقم برای خودروهای گاز سوز 30درصد کمتر خواهد بود.

 

  ,,بنزین تک نرخی,یارانه بنزین,اخبار,اخبار اقتصادی,سناریوی احمدی نژاد

 

به گزارش انتخاب؛ در این سناریو , یارانه بنزین برای خودروهای عمومی از جمله تاکسی , وانت بار و تاکسی تلفنی ها در کارت جداگانه یا در حساب یارانه انها واریز خواهد شد ومبلغ ان بیشتر از رقمی است که به سایر سرپرستان خانوار تعلق خواهد گرفت .

هم اکنون ستاد مدیریت سوخت کشور , طراحی سایت برای جمع اوری اطلاعات خودروهای عمومی را به پایان رسانده ودرحال جمع اوری اطلاعات دارندگان خودروهای عمومی است ./انتخاب