اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس در آلوده‌ترین سال‌های‌آب‌وهوایی ساکت بود



اخبار,اخباراجتماعی,وزارت نفت,مجلس شورای اسلامی


 اخباراجتماعی  - مجلس در آلوده‌ترین سال‌های‌آب‌وهوایی ساکت بود

شهروندان تهرانی و دیگر نقاط ایران می‌خواهند بدانند كه در صورت صحت این ادعا مبنی بر ندادن گزارش از میزان آلاینده‌های خطرناك مانند بنزن و آروماتیك‌ها، خانه ملت كه در دولت یازدهم برای مسائل مختلف و از جمله «آلودگی هوای پایتخت» بارها از مسوولان كنونی سازمان حفاظت محیط زیست پرسش كرده و معصومه ابتكار و معاونانش را به مجلس كشانده است و آنان را به تبانی با شركت كنترل كیفیت آلودگی هوای تهران متهم كرده است چگونه دو سال در برابر نرسیدن گزارش‌ها از سوی مسوولان پیشین این سازمان در دولت گذشته، سكوت كرده است؟

مجلس این روزها در حالی درگیر پرسش از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست و شخص معصومه ابتكار برای آلودگی هوای پایتخت شده است كه در سال‌های ٩٠ تا ٩٢ در برابر آلودگی هوای تهران و عملكرد سازمان‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست وقت، سكوت اختیار كرده بود. تا آنجا كه حتی وقتی رییس سازمان محیط زیست محمدجواد محمدی‌زاده و علی‌محمد شاعری قائم‌مقامش، تصمیم گرفتند برای كاهش آلایندگی هوای تهران، آسمان پایتخت را با بالگرد آبپاشی كنند و همه دنیا در برابر این راهكار غیرعلمی و غیرعملی مبهوت ماندند این سكوت را نشكست.

به گزارش اعتماد، تمام آن سكوت و نپرسیدن‌ها در فاصله سال‌های ٩٠ تا ٩٢ حالا تبدیل شده به پرسش‌ها و تخریب‌ها و قضاوت‌های مكرر. تا آنجا كه بحث تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست نیز از كانال‌های غیررسمی مطرح شده است. با این همه و با وجود كاهش میزان آلاینده‌ها در هوای تهران، مجلس نه تنها از سازمان حفاظت محیط زیست قدردانی نكرده است بلكه پرسش‌هایی را كه باید طی سال‌های گذشته از این سازمان می‌پرسید حالا مطرح می‌كند و آمارهای ارایه شده و حتی تحویل مستندات دو جلدی كه به برخی كمیسیون‌های مجلس داده شد از سوی بعضی از اعضای این كمیسیون رد شده است.

بنابر آمارهای رسمی سازمان‌های متولی از جمله محیط زیست، میزان بنزن در سال ٩١ برابر با ٦ درصد، ٩٢ برابر با ٣ درصد و ٩٣ معادل ٨ /٠ درصد رسیده است و این یعنی بنزین مصرفی در پایتخت غیراستاندارد بوده كه در اثر تلاش‌ها و گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی وزارت نفت و دولت و با جایگزین كردن بنزین یورو ٤ به استاندارد سازمان بهداشت جهانی رسیده است.

 

همچنین وضعیت هوای تهران در سال ١٣٩٣ و در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل، تعداد روزهای سالم از ٧٢ روز در سال ١٣٩٠ به ١٤٦ روز در سال ١٣٩٣ رسیده است. این در حالی است كه تا پیش از ١٢ خرداد ماه كه توفان در تهران رخ داد هیچ روز ناسالمی ثبت نشده است. حالا یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو كمیسیون انرژی مجلس می‌گوید كه تمام این آمارها مخدوش است و چون سازمان حفاظت محیط زیست دولت دهم هیچ گزارشی از میزان تركیبات بنزن و آروماتیك‌ها به مجلس نداده است، نمی‌توان به این آمارها استناد كرد.

 مناقشه‌ها پیرامون میزان بنزن و آروماتیك‌ها در هوای كلانشهرهایی كه از بنزین تولید پتروشیمی استفاده می‌كنند تا آنجا پیش رفت كه یك نماینده مجلس گفت كه: «سازمان حفاظت محیط زیست با شركت كنترل كیفیت آلودگی هوای تهران تبانی كرده و آمارهای نادرست درباره هوای پایتخت می‌دهند». این درحالی است كه آمارهای موجود نشان‌دهنده بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران و كاهش میزان بنزن و آروماتیك‌ها و رسیدن آنها به استاندارد جهانی در سال جدید نسبت به سال ٩٠ و ٩١ می‌دهند. آمارهایی كه بارها از سوی وزارت بهداشت و نفت مورد تایید قرار گرفته‌اند.

با این همه یك عضو كمیسیون انرژی مجلس در آخرین موضع‌گیری خود گفته است: «هیچ گزارشی از میزان بنزن و آروماتیك‌ها در هوای تهران از سوی مسوولان پیشین سازمان حفاظت محیط زیست داده نشده و حرف ما این است كه سازمان حفاظت محیط زیست (دولت گذشته) چه كار می‌كرده است؟»سیدمهدی موسوی نژاد تاكید كرد: « طی سال‌های ٩٠ تا ٩٢ تمام گزارش‌های رسیده از سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس، درباره میزان بنزن و آروماتیك‌های جایگاه‌های سوخت تهران است و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت پیشین هیچ گزارشی در این باره به مجلس نداده است.»

نماینده مردم دشتستان در مجلس در پاسخ به این سوال« اعتماد» كه «چرا نمایندگان دیگر شهرهای كشور مخصوصا استان‌های جنوبی، حقوق شهروندی حوزه انتخابیه خود را فراموش كرده و فقط به آلودگی هوای تهران می‌پردازند و می‌گویند كه بنزین پتروشیمی در تهران استفاده نشده است» گفت: «ما اصل و اساس آلودگی‌های موجود در كلانشهرها و دیگر مناطق را و اینكه باعث آنها بنزین پتروشیمی است نفی می‌كنیم و بر روی این موضوع حرف داریم. در حالی این ادعا بیان می‌شود كه آلودگی هوای كلانشهرها به دلیل آلودگی بنزین پتروشیمی بوده و به همین دلیل هم بنزین پتروشیمی را متوقف كردیم. اما آن چیزی كه ما معتقدیم این است كه اصلا بنزین پتروشیمی‌ها با بنزین پالایشگاه‌ها تفاوتی ندارد و اگر بنا به آلایندگی باشد همه آنها باید حذف شوند.»

او گفت: «در اینكه بالا بودن بنزن و آروماتیك‌ها و سولفور، آلایندگی ایجاد می‌كند شكی نیست؛ اما مساله این است كه بنزین‌های وارداتی ما از نظر كیفیت نه تنها بهتر از بنزین‌های پتروشیمی نیست بلكه بسیار پایین‌تر است.»این عضو كمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال« اعتماد» درباره اینكه « آمارهای منتشر شده می‌گویند كه در زمان استفاده از بنزین پتروشیمی در تهران، میزان بنزن و آروماتیك‌ها چندین برابر حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده است» گفت: «چنین چیزی نیست كه بنزن و اروماتیك‌ها كمتر شده باشد. در یك مقطعی اینها آمده‌اند در جایگاه‌های سوختگیری بنزین و آنالیز كرده‌اند و ارقام را داده‌اند.

 

این آمارها مربوط به مناطق تهران نیست؛ بلكه در محل جایگاه‌ها و محل توزیع بنزین است كه تست شده و طبیعی است كه به دلیل نشتی و بخار و گرمای هوا این میزان زیادتر بشود. ما هیچ آماری در شهر تهران درباره میزان بنزن و آروماتیك‌ها نداریم و تمام آمارهایی كه سازمان حفاظت محیط زیست دولت قبل در همان زمان به مجلس داده مربوط به جایگاه‌های سوخت مانند جایگاه آزادی یا اكباتان بوده است.»

موسوی نژاد در ادامه گفت: «هیچ سندی مبنی بر بنزن موجود در هوای تهران نداریم و اگر كسی دارد بیاورد. تمام سندها و رقم‌ها مربوط به جایگاه‌های سوخت است و به همین دلیل ما مستندات سازمان حفاظت محیط زیست را قبول نداریم. اینهایی كه هست اسناد نیست؛ گزارش است. اینهایی كه وزارت نفت نامه نوشته سند نیست ما سند همان تاریخ را داریم با مهر كنترل كیفیت نظارت وزارت نفت. ما الان دو تا آمار داریم؛ یكی مال سال ٩٠ و ٨٩ با ثبت و تاریخ و امضا و مهر همان تاریخ و یك چیزی هم داریم كه الان آمار می‌دهند.»

نماینده مردم دشتستان با یادآوری این نكته كه وزارت نفت گزارش داده نه سند، گفت: ما اسنادی مربوط به همان تاریخ داریم كه وزارت نفت وقت تایید و امضا كرده است. اما اینها ادعاهایی كرده‌اند كه سند ندارند.»موسوی نژاد در پاسخ به این سوال« اعتماد» كه «چرا از مسوولان محیط‌زیست دولت پیشین تاكنون پرسش نشده است؟ چرا آنها را به مجلس فرا نمی‌خوانید و از آنان سوال نمی‌كنید كه سكوت‌شان در برابر آلودگی هوا و حقوق شهروندان چه دلیلی داشته است» گفت: «اتفاقا حرف ما هم این است كه سازمان حفاظت محیط‌زیست (دولت گذشته) كه هیچ گزارشی در این باره به مجلس نداده چه كار می‌كرده است؟»

حالا شهروندان تهرانی و دیگر نقاط ایران می‌خواهند بدانند كه در صورت صحت این ادعا مبنی بر ندادن گزارش از میزان آلاینده‌های خطرناك مانند بنزن و آروماتیك‌ها، خانه ملت كه در دولت یازدهم برای مسائل مختلف و از جمله «آلودگی هوای پایتخت» بارها از مسوولان كنونی سازمان حفاظت محیط زیست پرسش كرده و معصومه ابتكار و معاونانش را به مجلس كشانده است و آنان را به تبانی با شركت كنترل كیفیت آلودگی هوای تهران متهم كرده است چگونه دو سال در برابر نرسیدن گزارش‌ها از سوی مسوولان پیشین این سازمان در دولت گذشته، سكوت كرده است؟ به نظر می‌رسد احقاق حق شهروندان و مسوولیت نمایندگی ایجاب می‌كند كه اكنون هر چه زودتر مسوولان گذشته به مجلس فراخوانده شوند و به مردم پاسخ دهند كه گزارش‌ها چه شده است؟!

اخباراجتماعی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
تغییرات آب‌وهوایی در Driveclub

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همكاري محققان در تصفيه آب‌هاي آلوده



 

آب های آلوده

 

پژوهشگري از دانشگاه تبريز با همکاري محققان دانشگاه نانسي فرانسه از نانوكاتاليزورها براي حذف آلاينده‌هاي آبي بهره گرفته‌است.

 

مواد رنگ‌زاي آلي از مهم‌ترين عوامل آلاينده محيط زيست به شمار مي‌روند. بنابراين حذف اين مواد از آب‌هاي آلوده، به روشي مناسب ضروري به نظر مي‌رسد.

 

از جمله روش‌هايي كه در سال‌هاي اخير براي حذف آلاينده‌هاي آب از جمله رنگ‌هاي نساجي، مواد آلي، سموم كشاورزي و ... در غلظت‌هاي كم مورد استفاده قرار گرفته، فرآيندهاي اكسايش پيشرفته (AOP) است. به‌طور كلي فرآيندهاي اكسايش پيشرفته در برگيرنده كليه فرآيندهايي هستند كه در آنها با روش‌هاي مختلف، راديكال‌هاي فعال هيدروكسيل در آب توليد مي‌شوند. از آنجا كه راديكال‌هاي موجود، قدرت اكسيدكنندگي بسيار بالايي دارند، باعث تخريب كامل اكثر آلاينده‌ها مي‌گردند.

 

دکتر عليرضا ختايي مطالعاتي براي حذف سه ماده رنگ‌زاي نساجي در مقادير كم، انجام داده و سعي كرده با استفاده از فرآيند اكسايش فتوکاتاليزي و به‌كارگيري نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم، كارايي فرآيند حذف آلاينده‌ها را بهبود بخشد.

 

وي ابتدا نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيم تجاري Millennium PC-500 از نوع آناتاز را خريداري و مشخصات آن را به‌وسيله دستگاه‌هاي XRD, SEM, TEM, BET تعيين کرده است. سپس نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم را روي صفحات شيشه‌اي به روش حرارتي تثبيت نموده و به كمك آن، تصفيه فتوکاتاليزوري آب‌هاي آلوده به سه ماده رنگ‌زاي نساجي را مورد بررسي قرار داده است.

 

نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد که با استفاده از اين نانوذرات مي‌توان آلوده‌کننده‌هاي رنگي آلي اسيدي را تقريبا بطور کامل از آب‌هاي آلوده حذف نمود.

 

اين طرح مي‌تواند در سازمان حفاظت محيط زيست، صنايع نساجي و رنگرزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و در سازمان جهاد کشاورزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و سموم دفع آفات کشاورزي استفاده گردد.

 

جزئيات اين پژوهش که با همکاري ماريه نوئل پونز و اورفان زهرا انجام شده، در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد 168، صفحات 451-457، سال 2009) منتشر شده است.