اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس ترمز گرانی خودرو را می کشد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت خودرو در سال 93

اخبار اقتصادی - مجلس ترمز گرانی خودرو را می کشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس به هیچ وجه افزایش قیمت خودرو در سال 93 را نمی پذیرد و با سوال از وزیر صنعت و مذاکره با دولت و شخص رئیس جمهور سعی در مقابله با گرانی خودرو دارد.

موید حسینی صدر در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به اظهاراتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده با توجه به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت دلار با کاهش 30 درصدی به حدود 3 هزار تومان رسیده است انتظار می رود خودروسازان خود را با این شرایط وفق دهند.

 

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال آینده به هیچ وجه افزایش قیمت خودرو نداریم، افزود: جامعه نیز افزایش قیمت مجدد خودرو را نمی پذیرد ضمن اینکه شوک افزایش قیمت  در سال جاری همچنان وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان ذیربط، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان در زمینه قیمت خودرو اقدامات نسنجیده ای در دستور کار خود قرار ندهند، گفت: مجلس به هیچ وجه افزایش قیمت خودرو در سال 93 را نمی پذیرد.

 

حسینی صدر گفت: مجلس با سوال از وزیر صنعت و مذاکره با دولت و شخص رئیس جمهور سعی در مقابله با افزایش قیمت خودرو دارد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین درباره راه های جبران هزینه های خودروسازان در شرایط اجرای مرحله دوم در سال آینده نیز گفت: ادعای جبران تاثیر فاز دوم هدفمندی در قیمت تمام شده محصولات خودروسازان غیر منطقی است و افزایش قیمت خودرو در سال آینده را موجه نمی دانیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگرپاداش‌های صدها میلیونی به مدیران این صنعت پرداخت نشود خودروسازان از طریق سرمایه گذاری‌ در بانک ها می توانند هزینه های خود را جبران کنند.

اخبار اقتصادی - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
مجلس روی گرانی حساس است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمز گرانی خودرو کشیده شد


ستاد تنظیم بازار توافق های انجام شده در مورد افزایش شش درصدی قیمت خودروهای ایرانی را لغو کرد.

هفت صبح: ستاد تنظیم بازار توافق های انجام شده در مورد افزایش شش درصدی قیمت خودروهای ایرانی را لغو کرد.

افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی است و قیمت ها به حال سابق برمی گردد. این خبری است که ستاد تنظیم بازار مستقر در حوزه معاونت اول ریاست جمهوری در آخرین تصمیم گیری خود اعلام کرده است؛ موضوع افزایش قیمت خودروهای داخلی از حدود یک سال قبل و پس از آنکه خودروسازان درخواست خود را به سا زمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردند، آغاز شد که در آن زمان سازمان حمایت برخلاف وعده دلت مبنی بر اینکه نباید هیچ گونه افزایش قیمتی در حوزه خودرو رخ دهد، موافقت ضمنی خود را با افزایش شش تا 9 درصدی 13 قلم از خودروهای تولید داخل اعلام کرد.



پس از آن در اواسط شهریور ماه بود که خودروسازان به رغم اینکه مصوبه ای برای افزایش قیمت ها نداشتند به طور خودسرانه دور اول افزایش قیمت ها را در این خودروها اعمال کردند.

به طور مثال در خانواده پژو پارس که با قیمت 16 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می شد در قیمت های جدید به قیمت 17 میلیون و 900 هزار تومان ارتقاء پیدا کند و یا در خانواده خودروی 206 که قبلا با حدود قیمتی 14 میلیون و 100 هزار تومانی عرضه می شد در قیمت های جدید با نرخ 14 میلیون و 700 هزار تومان به متقاضیان واگذار گردد.

البته این افزایش قیمت ها در خودروهای مونتاژی بیشتر بود به طوری که مثلا ماکسیما که در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان عرضه می شد در نرخ های جدید با حدود قیمتی بالای 55 میلیون تومان واگذار می شد. البته خودروهایی مانند وانت پیکان کمترین افزایش را در این مرحله تجربه کرد، به طوری که از حدود قیمت شش میلیون و 350 هزار تومان به حدود شش میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافت، همچنین در محصولات سایپا پراید نیز با حدود یک میلیون تومان افزایش از هفت میلیون و 500 هزار تومان به حدود هشت میلیون و 420 هزار تومان به خریداران واگذار شد.

هرچند در آن زمان سازمان حمایت نسبت به این افزایش قیمت ها واکنش نشان داد و اعلام کرد با خودروسازان و نمایندگی هایی که خودسرانه افزایش قیمت بدهند، برخورد خواهد شد اما عملا این اتفاق رخ نداد و پس از نوسانات شدیدی که در نرخ ارز رخ داد و در نتیجه افزایش شدید قیمت مواد اولیه و قطعات را باعث شد خودروسازان بیش از قبل بر دولت فشار آوردند تا این بار زمینه افزایش قانونی قیمت های تولید داخل فراهم شود و بتوانند دور دوم گرانی را در بازار خودرویی رقم زنند البته در این ایام به رغم افزایش چند درصدی محصولات داخلی اما به دلیل گران شدن بیش از اندازه خودروهای وارداتی تمایل مردم به خودروهای داخلی افزایش یافت و باعث شد تا قیمت این محصولات در بازار آزاد بین یک تا شش میلیون افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال خودروی 207 معمولی که در کارخانه با قیمت 20 میلیون تحویل می شد در بازار آزاد با قیمتی حدود 25 میلیون مورد معامله قرار می گرفت و یا خودروی پراید هشت میلیون و 500 هزار توتمانی به حدود 10 میلیون رسید. تمام این موضوعات با عث شد تا سازمان حمایت برای کم کردن شکاف قیمتی بین بازار آ زاد و قیمت کارخانجات و همچنین حمایت از تولیدات داخلی با افزایش قیمت 6 تا 9 درصدی تولیدات داخلی موافقت نماید.

از سوی دیگر خودروسازان نیز پس از این مصوبه سایت خود را بسته و قیمت های جدید را در چند روز گذشته درج کردند. به عبارتی خودروسازان بیشتر از این بابت خوشحال بودند که توانسته بودند در مدت یک سال تنها با یک مصوبه دو مرحله از افزایش قیمت ها را اعمال کنند اما این خوشحالی خودروسازان زیاد دوام نیافت و امروز ستاد تنظیم بازار در مصوبه ای اعلام کرد چون افزایش یافتن قیمت خودروهای داخلی نیازمند بالارفتن کیفیت است و این موضوع در شراریط کنونی برای محصولات داخلی امکان پذیر نیست بنابراین افزایش قیمت منصفانه نبوده و خودروسازان باید مجددا خودروهای خود را با قیمت های قبلی عرضه کنند.

البته تلاش هفت صبح برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بی نتیجه ماند و محمد سرایی نیا در گفت و گویی کوتاه اعلام کرد تا این لحظه از سوی سازمان حمایت مصوبه ای دریافت نکرده است.