اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس بر عملكرد شستا نظارت خواهد كرد



 

مجلس بر عملكرد شستا نظارت خواهد كرد

 

با تصويب تفحص از عملكرد سازمان تامين اجتماعي و سازمان بازنشستگي؛

مجلس بر عملكرد شستا نظارت خواهد كرد


مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به هيچكدام از تصميمات هيات‌مديره تن نمي‌دهد و اعلام كرده است كه تنها از رئيس‌جمهور دستور مي‌گيرد/اعضاي هيات مديره سازمان تامين اجتماعي حقوق 10 ميليون توماني مي‌گيرند اما حقوق كارگران را پايمال مي‌كنند.

با 177 راي موافق تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان تامين اجتماعي و سازمان بازنشستگي كشوري تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ايلن،ا تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي در جلسه علني امروز مطرح و پس از استماع اظهارات سخنگوي كميسيون اجتماعي و يكي از طراحان مجلس به اين تقاضا راي مثبت داد.
سيدجواد زماني سخنگوي كميسيون اجتماعي با بيان اينكه صندوق‌هاي بازنشستگي در حال حاضر ورشكسته و يا در حال ورشكستگي هستند، تاكيد كرد: احتمال آنكه اين موضوع در آينده به يك معضل اجتماعي تبديل شود وجود دارد.
نماينده كنگاور خاطرنشان كرد: آنچه سازمان تامين اجتماعي از آن به عنوان سود نام مي‌برد، سود نيست بلكه تنها ارزش افزوده است. كميسيون اجتماعي به عنوان كميسيون تخصصي اين نگراني را اعلام مي‌كند كه اگر فكر اساسي در اين مورد نشود، بحراني در آينده گريبانگير همگان خواهد شد.
به گفته وي مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به هيچكدام از تصميمات هيات‌مديره تن نمي‌دهد و اعلام كرده است كه تنها از رئيس‌جمهور دستور مي‌گيرد و به وي گزارش مي‌دهد.
سخنگوي كميسيون اجتماعي يادآور شد: جابه‌جايي سرمايه و نيروي انساني در اين سازمان، بدون مصوبات هيات مديره است و هيات مديره سازمان تامين اجتماعي تنها يك حالت تشريفاتي دارد.
زماني در ادامه با اشاره به اينكه شركت‌هاي شستا شفافيت مالي ندارند، افزود: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي به قانون مصوب مجلس، اساسنامه سازمان و مصوبات هيات‌مديره تن نمي‌دهد.
وي در پايان تاكيد كرد كه بررسي‌ها در اين مورد به هيچ عنوان سياسي نيست.
پس از اتمام اظهارات زماني، نادر قاضي‌پور نماينده اروميه طي تذكري آيين‌نامه‌اي توضيحات سخنگوي كميسيون اجتماعي را كامل ندانست و گفت: اعضاي هيات‌مديره سازمان تامين اجتماعي 10 ميليون حقوق مي‌گيرند و در هنگام بازنشستگي نيز 200 ميليون پول دريافت مي‌كنند و اين در حالي است كه حقوق كارگران پايمال مي‌شود.
در ادامه اين بررسي‌ها يكي از طراحان عدم شفافيت عملكرد سازمان تامين اجتماعي را از مواردي دانست كه موجبات نگراني و دغدغه بيمه‌شدگان را در كشور فراهم كرده است و اين تقاضاي تحقيق و تفحص براي رفع نگراني از بحران مالي از سازمان تامين اجتماعي و سازمان بازنشستگي كشور طراحي شده است.
وي ادامه داد: عدم گزارش مصوبات دولت به مجلس به ويژه مصوباتي كه مي‌توانند با تحميل هزينه توازن سازمان را برهم زنند، از انگيزه‌هاي طراحي اين تقاضاي تحقيق و تفحص است.
وي با اشاره به بحث همسان‌سازي حقوق بازنشستگان يادآور شد: پيش از آنكه منبعي در بودجه براي اين موضوع لحاظ شود، اين سازمان از بانك رفاه 540 ميليارد تومان وام گرفت كه باعث شد جريمه ديركرد بسيار كلاني را بابت آن پرداخت كند.
طراح اين تحقيق و تفحص خاطرنشان كرد: بدهي‌هاي كلان اين سازمان به موسسات درماني كه مي‌بايست ظرف مدت دو هفته 60 درصد آن پرداخت شود، محقق نشده است.
اين نماينده مجلس معتقد است: عدم نظارت سازمان تامين اجتماعي بر شركت‌هاي شستا كه مهمترين تامين‌كننده منابع مالي سازمان است، موجب شده است كه اين شركت‌ها هيچ شفافيتي نداشته باشند.
به گفته وي، عزل و نصب‌هاي غيراصولي و غالبا سياسي در مسائل تخصصي و اساسي، سازمان تامين اجتماعي را زير سوال برده است.
نماينده مجلس عدم اجراي مصوبات مجلس و ابلاغ رئيس مجلس در ارتباط با بازگشت سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه، بررسي دقيق حقوق و مزايا و پاداش حق جلسه مديران و حقوق‌هاي چندميليوني مديران اين سازمان و پاداش‌هاي كلان اعضاي هيات‌مديره را از ديگر مواردي دانست كه موجبات طراحي اين تقاضاي تحقيق و تفحص را فراهم كرده است.
گفتني است اين تقاضا با 177 راي موافق دو راي مخالف و 5 راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
مجلس مصوبه ای درباره نظارت ها فراتر از NPT ندارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظارت بر یک سازمان با عضویت در آن سنخیت دارد؟/کدام نمایندگان عضو هیات مدیره «شستا» هستند؟+ جدول پاسخ نمایندگان



   شستا ,مجموعه شستا ,شستا  چیست

 

نظارت بر یک سازمان با عضویت در آن سنخیت دارد؟/کدام نمایندگان عضو هیات مدیره «شستا» هستند؟+ جدول پاسخ نمایندگان

 

در باب شبهه حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا را از تعدادی نمایندگان مجلسصحت و سقم این امر را جویا شدیم. عده‌ای به شدت از شنیدن خبر ابراز تعجب و از صحت آن ابراز بی‌اطلاعی و عده‌ای دیگر نیز بسیار بی‌تفاوت از ماجرا عبور می‌کردند. ناگفته نماند که تعدادی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری و تعدادی هم وعده ارائه اخبار دقیق‌تر پس از جلسه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار را دادند.

سرویس اقتصادی «فردا»؛ همزمان با پیگیری موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خبری که چندی پیش و همزمان با بررسی طرح تحقیق و تفحص از این سازمان بر زبان‌ها افتاده بود، بار دیگر در رسانه‌ها منتشر شد.

«عضویت ۲۰۰ نماینده مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا» خبری است که گرچه رقم آن دور از ذهن است اما  تعجب همگان را بر انگیخت. در خبر‌ آمده: حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی که غالبا در مرحله نخست انتخابات مجلس نهم ناموفق بوده‌اند، عضو هیات مدیره شرکت‌های شستا، وابسته به سازمان تامین اجتماعی هستند.

 

شستا چه مجموعه‌ای است؟

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در اجرای تبصره ۵۰ قانون بودجه سال ۱۳۵۷ کل کشور به منظور سرمایه گذاری و مشارکت از محل ذخایر سازمان تامین اجتماعی و تحصیل سود به نحوی که با توجه به نرخ تورم، حداقل ارزش واقعی ذخایر سازمان حفظ گردد و همچنین تسهیل در تصمیم گیری و ایجاد منابع مالی جدید در قالب بازده سرمایه گذاری در جهت تامین امکانات مورد نیازبرای ایفای مسئولیت‌ها، تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۶/۱/۱۳۶۵ تاسیس شد.

 

شستا که در شمار غول‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آید، در حوزه‌های دارو، سیمان، کاشی، لعاب، لاستیک، کاغذ و... سهم عمده‌ای از تولید و توزیع را در کشور دارا می‌باشد.

 

تحقیق و تفحص از تامین احتماعی

هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در زمان مدیریت علی ذبیحی در این سازمان ابتدای سال پیش به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. پس از اتمام این تحقیق و تفحص سلیمان جعفر‌زاده از تخلف در این سازمان و سازمان بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت: در حالی که داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیئت رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. اگر فعالیت ما تا ۶۰ روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم  اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.

 

وی می‌گوید: از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که ۶۰ سال هیچگونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند.

 

اما در عین حال یوسف‌پور رییس هیئت مدیره شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در آن زمان از اعمال نفوذ یکی از نمایندگان مجلس در تخلفات شستا خبر داده و گفته بود که پرونده اعمال نفوذ این نماینده که خلاف هم بوده است، را به مجلس ارائه دادیم و دادگاه نیز در حال پیگیری است.

 

وی در این باره توضیح داد: یکی از نمایندگان مجلس برای مشارکت با یک شرکتی که در زیرمجموعه شستا نبوده است، مبالغی را به عنوان مشارکت با شرکت‌ها در نظر می‌گرفتند که قاعدتا باید برای این مبالغ وثیقه‌های معتبر از آن شرکت دریافت می‌کردند. هنگامی که این شرکت‌ها را تحویل شستا دادم متوجه شدیم یک سری تخلفات برای اخذ وثیقه انجام شده و آن‌ها معتبر نبوده است. این مشارکت‌ها با شرکت‌ها به این شکل بوده که برخی افراد اعمال نفوذ می‌کردند که به آن شرکت وام بدهند یا وثیقه‌هایی که دریافت کردند، زیر سقف مشارکت بوده است.

گرچه به گفته باهنر گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از ریل خارج شد اما به هر حال خبرهایی از اختلاس بزرگ در مجموعه شستا از سوی بهارستانی‌ها به گوش رسید، خبرهایی که چندی بعد تلخی خود را به خبر حضور نمایندگان ملت در هیات مدیره شستا سپرد.

 

نظارت بر شستا با عضویت در شستا سنخیت دارد؟

مجلس به عنوان تنها نهاد قانونگذاری و نظارت در کشور است، نهادی که اعضای آن به محض ورود در برابر قرآن مجید قسم یاد کردند که «با تکیه بر شرف انسانی خویش پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری باشند. ودیعه را که ملت به آن‌ها سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنند و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایند و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند، از قانون اساسی دفاع کنند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظر‌ها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آن‌ها را مدنظر داشته باشند.»

 

اما آیا نمایندگانی که وامدار ثروت و مقام دیگر نهاد‌ها می‌شوند،می‌توانند عدالت و نظارت واقعی خود را به منصه ظهور بگذارند؟بی تردید اهالی ساختمان هرمی بهارستان باید پبه این شبهه مطرح شده پاسخ دهند که آیا نظارت بر عملکرد دیگر نهاد‌ها و نگاهبان دستاوردهای انقلاب بودن، منافاتی با حضور در نهادهای اقتصادی-که البته دوشغله بودن هم محسوب می‌شود- نخواهد داشت؟

 

وقتی نمایندگان از همه جا بی‌خبرند!

در باب شبهه حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا را از تعدادی نمایندگان مجلس صحت و سقم این امر را جویا شدیم. عده‌ای به شدت از شنیدن خبر ابراز تعجب و از صحت آن ابراز بی‌اطلاعی و عده‌ای دیگر نیز بسیار بی‌تفاوت از ماجرا عبور می‌کردند. ناگفته نماند که تعدادی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری و تعدادی هم وعده ارائه اخبار دقیق‌تر پس از جلسه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار را دادند.

 

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

 

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

« فردا» این موضوع را از دیگر نمایندگان نیز جویا خواهد شد و تا حصول نتیجه نهایی و روشن شدن صحت این امر پیگیری های خود را ادامه خواهد داد./فردانیوز