اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس آمریکا «نوروز»رابه‌رسميت شناخت



 


در این قطعنامه آمده است كه «منشور کوروش» که بعد از فتح بابل تدوین شد، تحولی مهم در تاریخ حقوق‌بشر است؛ کورش کبیر، یکی از نخستین منشورهای حقوق‌بشر را بنیان گذاشت، منشوری که برده‌داری را لغو کرد و آزادي دینی را اجازه داد.

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای «اهمیت فرهنگی و تاریخی» مهم‌ترین عید باستانی ایرانیان را به‌رسمیت شناخت.
به گزارش ايلنا به نقل از العربيه، نمايندگان كنگره آمريكا هم‌زمان با تصويب اين قطعنامه، نوروز را به ایرانی‌ها و همه کسانی که آن را جشن می‌گیرند، تبریک گفته‌اند.
«مایکل هوندا»، نماینده ایالت کالیفرنیا در کنگره تهیه‌کننده اصلی این قطعنامه است، در صحن مجلس نمایندگان گفت: «برای همه آمریکائیان ایرانی‌تبار و تمام مردمی که نوروز را جشن می‌گیرند، سال جدید پر رونقی آرزو می‌کنم.»
طبق اين گزارش، مجلس نمایندگان اين قطعنامه را با ۳۸۴ رای مثبت در برابر ۲ رای مخالف تصویب كردند.
در این قطعنامه از کوروش، پادشاه هخامنشی تمجید شده است و «منشور کوروش» که بعد از فتح بابل به دستور او تدوین شد را تحولی مهم در تاریخ حقوق‌بشر می‌داند.
قانون‌گذاران آمریکایی اعلام كردند كه ۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح کورش کبیر یکی از نخستین منشورهای حقوق‌بشر را بنیان گذاشت، منشوری که برده‌داری را لغو کرد و آزادی دینی را اجازه داد.
هوندا گفت: «این جشن باستانی از گزند قرن‌ها اختلافات دینی و رقابت‌های سیاسی مصون مانده است. مردم اقوام مختلف با اعتقادات دینی متفاوت نوروز را جشن می‌گیرند.»
بنا بر اين گزارش، علاوه بر ایران، نوروز در چند کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه نیز جشن گرفته می‌شود.
در قطعنامه نوروز آمده است كه بیش از ۳۰۰ میلیون تن در جهان از جمله در آمریکا، ایران و کشورهای آسیای میانه، جنوب آسیا، قفقاز و مناطق دریای سیاه و بالکان نوروز را جشن می‌گیرند.
در اين گزارش آمده است كه گروه‌های مدنی ایرانیان از جمله اتحادیه روابط عمومی ایرانیان آمریکایی (پایا) برای تصویب این قطعنامه که پیش نویس آن حدود یک سال پیش توسط مایکل هوندا به مجلس نمایندگان تسلیم شده بود، تلاش زیادی کردند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز ۲۳ فوریه، با صدور قطعنامه‌ای نوروز را به‌عنوان مناسبت جهانی به‌رسمیت شناخت.


ویدیو مرتبط :
سردارقاسمی: آمریکا اولین کشورکه انقلاب رابه رسمیت شناخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو مجلس نمایندگان آمریکا : به رژیم دیکتاتور عربستان سلاح ندهید



 

 

 

عضو مجلس نمایندگان آمریکا : به رژیم دیکتاتور عربستان سلاح ندهید

 

ران پاول عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از منتقدان جدی سیاست های دولت اوباما با انتقاد شدید از فروش 60 میلیارد دلار سلاح آمریکا به عربستان ، این اقدام را به سود شرکت های تسلیحاتی و به ضرر جامعه آمریکا دانست.

به نقل از وب سایت کنگره آمریکا " THE HILL " دکتر ران پاول با اشاره به این اقدام دولت اوباما می گوید  : " عربستان سعودی یعنی کشوری که 15 تن از 19 تروریست حادثه 11 سپتامبر شهروندان آن بودند ، به وسیله یک نظام خانوادگی دیکتاتوری اداره می شود ، هیچ حزب سیاسی حق فعالیت در این کشور ندارد ، هیچ رسانه آزادی وجود ندارد و جایی که هر گونه مخالفت سیاسی ( با حکومت ) شدید ترین مجازات ها را در پی دارد ".

پاول در ادامه می گوید : " ما در توجیه جنگ افغانستان گفتیم که به آنجا می رویم تا حقوق زنان را که از سوی طالبان نقض می شود احیا کنیم در حالی که عربستان سعودی هم به همان شیوه طالبان با زنان برخورد می کند . ما همواره گفته ایم که در ایران قوانینی اجرا می شود که حقوق بشر را نقض می کند ،اما از کنار اجرای همین قوانین در عربستان به راحتی عبور می کنیم".

نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا خاطر نشان می کند : " پس چرا دولت ایالات متحده که سالانه صدها میلیارد دلار خرج پایگاه ها و نیروهای نظامی مستقر خود در اقصی نقاط جهان می کند و دفاع از دموکراسی را دلیل حضور در اقصی نقاط جهان می داند ، چنین قرار دادی را با یک چنین رژیمی منعقد کرده است.

همانطور که " پیتر وزمن " متخصص موسسه استکهلم در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست مطرح کرد   : البته این قرار داد علیه ایران است ، البته این قرار داد علیه یمن است . شما می توانید این موضوع را درک کنید ... در حالی که هیچ اظهاریه ای رسمی در این باره نمی توانید در بیان سیاستمداران آمریکایی ببینید ".

ران پاول در ادامه اظهار می دارد : " هر چند که این قرار داد باید به تایید و تصویب کنگره برسد اما بنا به همان دلایل ناگفته بالا ( تجهیز عربستان علیه ایران)  واضح است که کنگره مخالفتی با تصویب آن نخواهد کرد.

وی در ادامه می افزاید : " تصور کنید که مکزیک دشمن ما بود و دولت چین چنین قرار داد نظامی را با مکزیک منعقد می کرد . آن موقع احساس ما آمریکایی ها چه بود ؟ آیا تهدیدشان می کردیم ؟ این دقیقا همین احساسی است که امروز ایران در قبال فروش سلاح های پیشرفته ما به عربستان دارد.

دکتر پاول در ادامه با اشاره به موضوع فروش 20 فروند جنگنده اف 35 آمریکایی به اسراییل که خبر آن در ابتدای ماه اکتبر اعلام شد می گوید : " ما باید با این کارها بدانیم سلاح هایی که در منطقه خاورمیانه علیه ایران به کار گرفته خواهد شد ساخت آمریکا هستند . طبیعتا ایرانی ها هم این موضوع را می دانند.

وی می افزاید : " آیا چنین اقدام تحریک آمیز آمریکا و مسلح کردن دو کشور دشمن و رقیب ایران به سلاح های پیشرفته مقدمه سازی برای آغاز یک حمله گسترده علیه ایران است ؟

پاول با اشاره به اینکه از نظر عده ای بازسازی اقتصادی در آمریکا باید به قیمت ایجاد یک جنگ گسترده در منطقه خاورمیانه حاصل شود ، با زیر سوال بردن منطق این ادعا می گوید : " هزینه کمپانی های تسلیحاتی آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود ، در حالی که منافع و سودهای حاصل از فروش اقلام نظامی به دیگر کشورها از جمله عربستان به جیب عده ای سرمایه دار سرازیر می شود . بنابراین هزینه ها عمومی است و سودها خصوصی . این دقیقا اتفاقی است که می افتد و نام این فرایند هر چه که باشد  " سرمایه داری " نیست..../تحلیل:عصرایران