اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجتبی مطهری:دولت گذشته عقلانیت نداشت/ باید جلوی تفکر متحجرانه را بگیریم



اخبار,اخبارسیاسی,مجتبی مطهری

فرزند ارشد شهید مطهری با توجه به اینکه در خانواده این معلم شهید پرورش پیدا کرده و با در نظر داشتن اینکه در بسیاری از زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از نظرات و دیدگاه های پدر خود بهره مند شده، اعتقاد دارد مبارزه با تفکرهایی که ریشه در تحجر دارد بسیار ضروری است زیرا اینگونه افکار امکان پرورش جریان هایی چون داعش را در وجود خود ایجاد می کنند.

مجتبی مطهری، با تاکید بر اخلاق به عنوان ریشه ای محکم برای فرهنگ، اظهار کرد: با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه و اهمیت و جایگاه فرهنگ در این برنامه باید به این موضوع اشاره کرد که فرهنگ امری گسترده است و تصور می کنم که مسئله اخلاق باید ریشه فرهنگ را شکل دهد.

وی افزود: مسئله مهمی که این روزها همگان از آن سخن می گویند نبود اخلاق درجامعه است به صورتی که برخی کارگردان ها یا هنرمندان نیز به این موضوع اشاره می کنند که در جامعه اخلاق نیست، اما ایمان وجود دارد درحالی که این سخن صحیح نیست.

وی تصریح کرد: شهید مطهری در این زمینه به این نکته اشاره می کنند که اگر ایمان واقعی باشد، اخلاق هم برقرار می شود به این معنا که در دیدگاه ایشان اگر فرهنگ به شکلی عمیق ساخته شود به طور یقین اخلاق را هم در کنار خود حفظ می کند. دلیل نبودن ایمان این است که فرهنگ سازی به صورتی عمیق صورت نگرفته است.

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری بر لزوم انجام فعالیت فرهنگی در روند گسترش آثار امام خمینی (س) تاکید کرد و گفت: هم اکنون نیاز به انجام کار عمیق فرهنگی در روند گسترش آثار حضرت امام (س)، تعمق و تفکر در آثار ایشان احساس می شود. تصور می کنم در این مسیر حتی برگزاری کلاس برای تعلیم آثار و اندیشه های امام و حتی شاگردان ایشان نظیر شهید مطهری امری مهم قلمداد می شود که برای گسترش انقلاب و بقای انقلاب در آینده به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: تصور می کنم حتی مسیر انقلاب را باید از همان مسیر حضرت امام مورد بازنگری قرار داد و همچنین در راستای بازنگری دوباره در مسیر انقلاب، شخصیت های بزگواری چون امام خمینی(س)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری را به عنوان محور قرار داد.

مطهری اظهار کرد: اگر در زمان فعلی نارسایی وجود دارد از دولت گذشته بر جای مانده به گونه ای که تصور می کنم در دولت گذشته عقلانیت وجود نداشت، اما خوشبختانه هم اکنون عقلانیت برقرار است. به هر حال باید مسیر را پیدا کنیم، اما نکته قابل توجه در این مسیر این است که کار فرهنگی فعالیتی تدریجی محسوب می شود و در این مسیر باید با صبر و تأمل راه را طی کرد.

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری خاطرنشان کرد: بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری هم اکنون کتابی با عنوان خوارج و داعش به چاپ رسانده است که در این زمینه می تواند به عنوان راهنمایی مناسب نقش ایفا کند. معتقدم یکی از مشکلات کشور، وجود تفکر تحجرگونه در برخی زمینه ها در جامعه است و این به هیچ وجه موضوع خوبی نیست. هم اکنون یکی از دردهای جامعه ما وجود تفکرهای افراطی، سطحی نگری، جمود فکری و تحجر نو در برخی زمینه ها است که شاید زمینه ای برای انجام کارهایی برنامه ریزی شده باشد.

به گفته مطهری، متاسفانه یکسری افراد هستند که عقلانیت را حذف کرده و در بیشتر موارد به ویژه در مسائل مربوط به سیاست، فرهنگ و هنر اینگونه فکر می کنند و چنین تفکری خیلی به جامعه صدمه می زند. با توجه به اینکه چنین تفکری امروزه در جامعه ما رسوخ کرده باید سعی خود را در جهت مبارزه هرچه بیشتر با آن به کار بگیریم و اجازه ندهیم تفکر تحجرگونه زمینه ای برای بروز جریان هایی چون داعش را فراهم آورد.

اخبار  سیاسی  -  جماران


ویدیو مرتبط :
تفکر و عقیده - شهید مطهری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیروز در هیأت دولت چه گذشته است؟



عصرایران - مهرداد بذرپاش، از ساعت 12 ظهر روز گذشته تا عصر همان روز، در شش جلسه هیات دولت شرکت کرد و این در حالی بود که نمی دانست پایان آن روز ، پایان حضورش در کابینه دهم نیز خواهد بود:

 

1- هنوز جلسه هیات دولت تمام نشده بود که خبرگزاری رسمی دولت- ایرنا- اعلام کرد که مهرداد بذرپاش برکنار شد.

2- صبح امروز، اسفندیار رحیم مشایی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت که بذرپاش برکنار نشده، بلکه استعفا کرده است. مشایی همچنین اظهار داشت: بذرپاش از دو سال پیش به دنبال برکناری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.

3- در همین حال ،‌فرحناز ترکستانی که طی حکمی از سوی احمدی نژاد به سمت ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شده، در گفت و گو با فارس اظهار داشت که حکم رییس جمهور را نمی پذیرد.

از جمع سه گزاره فوق می توان به یک نتیجه گیری منطقی رسید و آن اینکه برکناری بذرپاش، تصمیمی خلق الساعه بوده است چه آنکه ابتدا ضد و نقیض گویی ها و ناهماهنگی ها در این ماجرا کاملا عیان است:

الف: بذرپاش طبق معمول به جلسات هیات دولت می رود و هنوز جلسه تمام نشده، ایرنای تحت ریاست جوانفکر و نزدیک به مشایی، خبر از عزل او می دهد.

ب: برخلاف خبرگزاری رسمی دولت، مشایی برکناری را تکذیب می کند و سخن از کناره گیری به میان می آورد.

نکته جالب توجه آنکه مشایی در سخنان خود می گوید که بذرپاش از دو سال پیش درصدد کناره گیری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است.

این در حالی است که اساسا دو سال پیش بذرپاش، سمتی در سازمان ملی جوانان نداشت و مدیرعامل شرکت سایپا بود!

او از ابتدای دولتی رییس سازمان جوانان شد که یک سال و چهار ماه از عمر آن می گذرد و بذرپاش هم نمی توانسته قبل از آنکه رییس جایی شود، برای استعفاء از آن تلاش کند!

ج: گذشته از این، صدور حکم ریاست برای خانم ترکستانی و عدم پذیرش حکم از سوی وی حکایت از آن دارد که رایزنی و هماهنگی های لازم نیز به دلیل همان شتابزدگی در برکناری بذرپاش صورت نگرفته است والا قاعدتاً ابتدا با گزینه ریاست مذاکره می شود و پس از جلب نظر موافق او حکم رسمی صادر می گردد.

جالب اینجاست که عصر دیروز، برای بذرپاش نیز حکم مشاورت اجتماعی رییس جمهور صادر شد که او نیز بدون دریافت حکم، از ریاست جمهوری بیرون رفت.

همه این قرائن و شواهد حاکی از آن است که روز گذشته هیات دولت، جلسه پرخبری داشته که چیز زیادی از آن به رسانه ها درز نکرده جز یک خبر کوتاه که "بذرپاش برکنار شد.".../عصرایران