اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجازات کراوات و دوچرخه‏‌ سوارى دختران


آیا خرید و فروش و آموزش و به كارگیرى آلات موسیقى، استفاده از كراوات، دوچرخه‏‌سوارى دختران در خیابان‏‌هاى اصلى و نحوه اصلاح موى سر پسران جرم است؟

خبرگزاری ایسنا: آیا خرید و فروش و آموزش و به كارگیرى آلات موسیقى، استفاده از كراوات، دوچرخه‏‌سوارى دختران در خیابان‏‌هاى اصلى و نحوه اصلاح موى سر پسران جرم است؟
 
ماده 2 قانون مجازات اسلامی می‌گوید «هر فعل یا ترك فعلى كه در قانون‏ براى آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می‌شود».

اداره كل امور حقوقى قوه قضاییه درباره واژه‌ها و موارد مطروحه در این ماده نظراتی ایراد كرده است برای اگاهی عمومی جامعه فقط به بیان این نظریات می‌پردازیم.

 در نظریه 957/ 7- 23/ 12/ 1377 دراین باره آمده است: در قانون مجازات اسلامى براى خریدوفروش و آموزش و به كارگیرى آلات موسیقى مجازاتى تعیین نشده است و لذا داشتن آنها جرم به حساب نمی‌آید. با جرم شناخته نشدن آلات و ادوات موسیقى تعیین مجازات از طرف حاكم شرع براى فروشنده یا خریدار یا آموزش‏ دهنده خلاف قانون خواهد بود.


هم‌چنین در نظریه 6087/ 7- 4/ 10/ 1374 آمده است: طبق فتواى حضرت امام خمینى قدس سره، قضات مأذون حقّ تعیین كیفر و تعزیر اشخاص را براى اعمالى كه قانونا كیفرى از براى آنها مقرر نشده است ندارند.

در نظریه 5152/ 7- 5/ 6/ 1379 نیر آمده است: با توجه به اصل قانونى بودن جرم و مجازات‏‌ها، چون جهت استفاده از كراوات، دوچرخه‏‌سوارى دختران در خیابان‏‌هاى اصلى و نحوه اصلاح موى سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتى در نظر گرفته نشده است لذا اعمال مذكور قانونا جرم تلقى نمی‌شوند.
 
هم‌چنین نظریه 5669/ 7- 17/ 7/ 1382 بیان می‌دارد: قاضى مأذون با وجود قانون مصوب مجاز نیست به منابع معتبر فقهى مراجعه كند.
 
نظریه 559/ 7- 31/ 1/ 1384 نیز می‌گوید: قانون ثبت احوال مصوب 1355 و اصلاحى مورخ 18/ 10/ 1363 آن ارتباطى با اشخاصى كه در مراحل تحقیقات مقدماتى از اعلام هویت واقعى خود امتناع و خود را با مشخصات خلاف واقع معرفى می‌نمایند ندارد و مجازات مقرر در ماده 49 آن قانون ناظر به اشخاصى است كه در اعلام ولادت یا وفات یا هویت، براى اخذ شناسنامه یا گواهى رسمى اظهارى بر خلاف واقع می‌نمایند و چون در قوانین جارى براى اشخاصى كه در مرحله تحقیقات مقدماتى براى فرار از مجازات از عنوان هویت واقعى خوددارى می‌كنند مجازاتى تعیین نشده است بنابراین، موضوع فاقد وصف جزایى است و قابل تعقیب نیست مضافا به این‏كه اتهام متوجه شخص دستگیر شده و مرتكب جرم است چه خود را «الف» معرفى نماید و چه «ب». حكم صادره نیز به همین نحو در مورد شخص دستگیر شده قابل اجراء است.    


ویدیو مرتبط :
دوچرخه سوارى

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجازات سنگین برای مدعی نیروی ماوراء طبیعی / شکایت دختران به اتهام آزار و اذیت



مجازات سنگین برای مدعی نیروی ماوراء طبیعی / شکایت دختران به اتهام آزار و اذیت

مردی که متهم است در پوشش رفع مشکلات دختران جوان، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بود، پس از محاکمه در دادگاه کیفری به زندان، تبعید و شلاق محکوم شد.

حوادث - به گزارش  مهر، بر اساس شکایت شاکیان، این مرد متهم است با راه اندازی یک موسسه فرهنگی و به بهانه رفع مشکلات روحی و روانی دختران آنها را فریب داده و مورد آزار و اذیت قرار می داد. رسیدگی به این پرونده در پی شکایت چند دختر جوان در دستور کار پلیس کرج قرار گرفت. ماموران در ادامه "پ. ه" را در موسسه اش در شهرک وحدت کرج دستگیر کردند.

در ادامه پرونده برای رسیدگی به شعبه 80 دادگاه کیفری فرستاده شد. در جلسه محاکمه یکی از شاکیان گفت : مدتی بود دچار مشکل روحی و جسمی شده بود. متهم مدعی بود از طریق هیپنوتیز می تواند مشکلم را حل کند.

به همین خاطر قبول کردم مرا هیپنوتیز کند. وقتی به حالت عادی برگشتم متوجه شدم او مرا مورد آزار و اذیت قرار داده است.

متهم نیز در جلسه دادگاه منکر تمام اتهاماتش شد و گفت: شاکیان به خاطر دشمنی با من این ادعا را مطرح کرده اند.

قضات شعبه 80 دادگاه کیفری پس از محاکمه متهم را به اعدام محکوم کردند. با اعتراض "پ.ه" پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان عالی کشور حکم را نقض کرده و پرونده را برای رسیدگی به دادگاه بازگرداندند.

این بار پرونده برای محاکمه به شعبه 79 دادگاه کیفری فرستاده شد که قضات دادگاه تاکنون چهار جلسه محاکمه را برگزار کرده اند.

در حالی که شاکیان همچنان همچنان مدعی هستند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند متهم تمام اتهامات را رد می کند و ادعاهای شاکیان را دروغ می داند.چندی قبل جلسه دادگاه با حضور متهم ، شاکیان و شاهدان پرونده در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران تهران برگزار شد.

در این جلسه وکیل یکی از شاکیان پرونده به طرح شکایت پرداخت و گفت : این موسسه به صورت غیر مجاز فعالیت می کرد و در آن کارهای غیرقانونی صورت می گرفت.

در ادامه دو تن از شاهدان معرفی شده از سوی شاکی در جایگاه حاضر شدند .متهم نیز تمام اتهامات را رد کرد.

قاضی محمدی کشکولی رئیس دادگاه ختم این جلسه را اعلام کرد و برای تصمیم گیری با قضات مستشار وارد شور شدند.قضات دادگاه پس از بررسی پرونده متهم را به 9 سال زندان، سه سال تبعید و تحمل شلاق محکوم کردند./مهر