اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجازات پزشکان زیرمیزی بگیر


معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از افزایش نظارت بر بیمارستان‌ها و مطب‌ها خبر داد و گفت: از تذکر تا محرومیت از طبابت در انتظار پزشکانی است که دریافت‌های خارج از تعرفه داشته باشند.

خبرگزاری فارس: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از افزایش نظارت بر بیمارستان‌ها و مطب‌ها خبر داد و گفت: از تذکر تا محرومیت از طبابت در انتظار پزشکانی است که دریافت‌های خارج از تعرفه داشته باشند.

محمد جهانگیری اظهار داشت: برای سر و سامان دادن به وضعیت تعرفه‌های پزشکی 4 کمیسیون تعرفه برای بهینه‌سازی خدمات پزشکی و احصای قیمت تمام شده خدمات تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه ما فقط به دنبال افزایش تعرفه‌ها نیستیم افزود: یکی از مبانی که در کارگروه‌های در دستور کار قرار گرفته اصلاح فرآیندهای خدمات است و ایجاد برنامه‌های نظارتی از مطب گرفته تا بیمارستان‌ها را در دستور کار داریم.

معاون سازمان نظام پزشکی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خدمات پزشکی تعرفه ندارند که علاوه بر تعریف ارزش نسبی آنها در برخی جاها نیز سعی می‌کنیم تا هزینه‌ها را پایین بیاوریم چرا که برخی تعرفه‌ها متناسب با خدمتی که ارائه می شود یا یک خدمت دیگر در همان سطح نیست و باید متعادل شود.

جهانگیری در پاسخ به اینکه کمیته برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر در سازمان نظام پزشکی تاکنون چه تدابیری اندیشیده افزود: این کمیته مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که مختص به چند نفر نیست و از طریق انجمن‌های علمی، تخصصی پزشکانی، افرادی که دریافت خارج از تعرفه داشته باشند را شناسایی و برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: اعلام کرده‌ایم که نوع خدماتی که ارائه می‌شود و تعرفه مربوط به آن در مطب‌ها اطلاع‌رسانی شود تا مردم از حق خود آگاه باشند و در صورت تخلف از مبادی قانونی و دادسراهای انتظامی می توانند اقدام کنند.

جهانگیری افزود: در صورت تأیید تخلف محرومیت‌های متفاوتی را با توجه به شرایط در نظر می‌گیریم که از تذکر گرفته تا محرومیت از طبابت افزایش خواهد یافت.


ویدیو مرتبط :
شیوه ی جدید زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان - نسخه قسمت نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزیر بهداشت به لیست پزشکان زیرمیزی بگیر: چوب را برمی‌داریم و همه را با یک چوب می زنیم



اخبار ,اخبار اجتماعی , پزشکان زیرمیزی بگیر

 

اخبار اجتماعی - واکنش وزیر بهداشت به لیست پزشکان زیرمیزی بگیر: چوب را برمی‌داریم و همه را با یک چوب می زنیم

وزیر بهداشت در مورد برخی انتقادات درباره مدیریت نادرست در نظام سلامت گفت: مدیریت اشکال دارد اما اگر سیاست‌گذاران از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان و ... به سلامت، به معنای واقعی کلمه اهمیت دهند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

سید حسن هاشمی در هفتمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، گفت: علت افزایش مشکلات در بخش سلامت هم گستردگی ماموریت در این حوزه است؛ به ویژه پس از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، تمام مقبولیت‌های تولید نیرو، تولید علم، بهداشت، درمان، زایشگاه، بیمارستان و ... بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت.

 

هیچ‌گاه نیز این موضوع را نقد نکردیم که این ادغام چه آسیب‌ها و ثمراتی برای نظام سلامت داشته است.


هاشمی کسری اعتبارات،بیمه ها و هزینه تمام شده خدمات و غیرواقعی بودن قیمت خدمات را سه مشکل عمده نظام سلامت دانست.

 
مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
کسری اعتبارات وزارت بهداشت - وزارت بهداشت اکنون وزارتخانه‌ای است با هفت تا هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است و تاکنون 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. همواره در دو ماه پایانی امسال این مشکل اعتباری بیشتر خود را نشان می‌دهد. دلیل عمده آن نیز آن است که هیچ‌گاه سلامت جزو پنج اولویت اصلی کشور نبوده است.
- بالاخره باید جایی این کسری‌های اعتباری وزارت بهداشت برطرف شود. اکنون در این زمینه در حال تلاشیم. با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که میزان بدهی‌ها و همچنین چگونگی پرداخت و زمان پرداخت آنها مشخص شود.
مشکل بیمه ها - نابسامانی در حوزه بیمه‌ها مشکل دوم در حوزه سلامت است و این موضوع می‌تواند از مطالبات بسیج جامعه پزشکی باشد. اگر بیمه‌ها درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل خواهد بود و نه عدالت محقق می‌شود.
- بیمه‌ها خود خدمات را قیمت‌گذاری می‌کنند و هر وقت دلشان خواست آنها را می‌پردازند. البته 30-20 درصد کسورات نیز بر آن می‌زنند. اختیارات این موضوع هم دست وزارتخانه دیگری است. بیمه‌ها در حال حاضر 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند. بر این اساس یکپارچه شدن بیمه‌ها و سیاست‌گذاری صحیح در آن باید مطالبه همه ما باشد.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان و تعرفه های غیرواقعی - اگر واقع‌بینانه و منطقی با جامعه پزشکی صحبت کنیم، مطمئن باشید این آلودگی‌های اندک هم از بین می‌رود. چوب را برمی‌داریم و بدون توجه به ریشه‌ها، همه را با یک چوب می‌زنیم.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
مدیریت در بخش پزشکی - یکسری از این مشکلات به موضوع ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بازمی‌گردد. البته خیلی‌ها با این موضوع مخالفند.
- اوایل دولت نهم، وزارت بهداشت 230 پرسنل داشت که این رقم به 420 هزار نفر رسیده است. 50 درصد نیروهای این وزارتخانه تخصصی، دیپلم و زیر دیپلم هستند. در چنین شرایطی می‌خواهید رضایتمندی هم وجود داشته باشد؟
دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی - در حال حاضر 91 دانشکده پزشکی و پردیس بین‌الملل درست کرده‌ایم. پردیس‌های بین‌المللی که همین‌طور دانشجوی پولی می‌گیرند و آدم‌های کم سواد روز به روز فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ تمام این فارغ‌التحصیلان هم با جان مردم سر و کار دارند. هزینه این توسعه‌ها از کجا تامین می‌شود؛ از جیب مردم.
- تفاوت ما با وزارت علوم آن است که قسم‌نامه‌ای که ما داریم، آنها ندارند. ما باید به مردم مهارت یاد بدهیم. بیایید به شما نشان دهم، حداقل 50 درصد مراکزی که تربیت نیرو دارند، مواد اولیه یعنی بیمار برای این نیروهای تربیت شده را ندارند.
- این آقایان سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهند و آدرس غلط می‌دهند. 12 تا وزیر آمده‌اند و رفته‌اند. آیا این 12 وزیر با همه معاونان و روسای دانشگاه‌هایشان مدیریت بلد نبوده‌اند؟ وقتی سهم سلامت را پرداخت نمی‌کنید، چه انتظاری دارید. آیا دیگر آقایان در فرهنگ، صنعت، راه و شهرسازی و ... خیلی موفق بوده‌اند؟ جامعه پزشکی مدیریت بلد نیست، فقط آقایان بلدند؟ وقتی یک طرفه به قاضی بروی، نتیجه همین می‌شود که می‌بینید. اگر فکر می‌کنید شما بهتر از ما مدیریت بلد هستید، شما بیایید یک بخش ورشکسته را اداره کنید.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین