اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجازات افشای اطلاعات جلسات غیرعلنی


پیمان حاج محمود عطار، وكیل دادگستری در روزنامه قانون نوشت: یكی از اصول قانون اساسی این است كه جلسات مجلس شورای اسلامی باید به صورت علنی برگزار شود.

پیمان حاج محمود عطار، وكیل دادگستری در روزنامه قانون نوشت: یكی از اصول قانون اساسی این است كه جلسات مجلس شورای اسلامی باید به صورت علنی برگزار شود.

ضمانت اجرای علنی بودن جلسات مجلس شورای اسلامی،حضور خبرنگاران و رسانه‌های گروهی وهمچنین پخش به صورت زنده از رادیو جمهوری اسلامی است.درموارد خاصی كه  برابرقانون آیین نامه داخلی مجلس وجود دارددرصورتی كه تعدادی ازنمایندگان مجلس اعتقادبه غیرعلنی شدن برگزاری مجلس داشته باشند،می‌توانندباتصویب موضوع درصحن علنی به صورت غیرعلنی برگزاركنند.البته درقانون برای افشای مذاكرات و مطالب جلسات غیرعلنی مجلس مجازاتی پیش بینی نشده است.

نكته مهمی كه وجوددارد این است كه مباحث برخی ازجلسات غیرعلنی مجلس صرف نظر از تشخیص نمایندگان برلزوم غیرعلنی بودن از باب نیاز مردم وشهروندان به داشتن اطلاعات درموضوع مورد نظر و لزوم اطلاع رسانی دراین خصوص به صورت غیررسمی ازطریق رسانه‌ها،شبكه‌های مجازی ومخابراتی اطلاعات جلسات منتشر می‌شود.

البته از آنجا‌ كه اطلاعات مطرح شده درجلسات غیر علنی درراستای منافع ملی ومصالح عالیه نظام جمهوری اسلامی است ونبایدافشا شود، با ایجاداعتماد عمومی به نمایندگان مجلس واهمیت محرمانه بودن مباحث مطرح شده، درنتیجه خود مردم و رسانه‌های گروهی بهترین برخوردكننده بااشخاص متخلفی خواهند بود كه اقدام به انتشار اطلاعات جلسات غیرعلنی مذاكرات مجلس كرده وآن مذاكرات را افشا كرده‌اند.

باید توجه داشت كه اگرجلسه‌ای غیرعلنی است واطلاعات محرمانه درآن مطرح می شودنبایداطلاعات توسط برخی از نمایندگان در شبكه‌های اجتماعی مجازی ودرادامه دررسانه‌ها منتشرشود.درغیرعلنی كردن جلسات دادگاه هم این مشكلات وجود دارد.اگرتوجیه نمایندگان خاطی آگاه سازی مردم باشد، مطمئنا وقتی مردم اعتمادكامل داشته باشندكه نمایندگان حافظ منافع كشور هستند وا ین جلسات در راستای منافع ملی غیرعلنی تشكیل شده است كنجكاو نخواهند شدكه بدانندجلسات غیر علنی دادگاه‌ها و مجلس به چه صورت برگزار می‌شود دراین صورت شاهد بسترهای دریافت انتشار اخبار محرمانه یا اطلاعات این جلسات غیر علنی هم نخواهیم بود.

هرچند باید تاكید كرد كه به طوركلی افشای اسراربرای نمایندگان می‌تواند تخلف محسوب شود.انتشار اطلاعات محرمانه درجلسه غیر علنی نمایندگان باوزیرامورخارجه كشور باید درهیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد اگر آن راجرم دانستند به دادسرابفرستند.ما قانون نظارت بر رفتار نمایندگانی داریم كه به موجب این قانون چنانچه یك نماینده مجلس در راستای نمایندگی خودمرتكب تخلفی شودنخست باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان كه متشكل ازخودنمایندگان مجلس است موضوع تخلف بررسی شده و اگر جرم دانسته شد به دادسرا  اعلام شود.


ویدیو مرتبط :
افشای اطلاعات غلط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: نگران افشای اطلاعات حساس هستم



 

 

 

 

 

اوباما: نگران افشای اطلاعات حساس هستم

 

اوباما: نگران افشای اطلاعات حساس هستم

این روزها براثر افشای اسناد از افغانستان مربوط به سال‌های 2004 میلادی تا 2009 مطالب زیادی نوشته شده است و من نگران افشای اطلاعات حساس از میدان نبرد هستم که می‌تواند افراد یا عملیات را به مخاطره بیاندازد.

ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا درباره افشای اطلاعات حساس از میدان نبرد ابراز نگرانی كرد.

باراک اوباما در سخنانی پس از دیدار با سران دو حزب در کنگره گفت: «درباره ضرورت حرکت به سمت اصلاحات در زمینه انرژی گفت‌وگو کردیم. سنا در حال تلاش برای تصویب لایحه در زمینه پاسخ به نشت نفت بریتیش پترولیوم و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در زمینه انرژی غیرفسیلی است. این لایحه گام مهمی در مسیر درست است اما این نخستین گام است و اصلاحات بیشتری باید انجام شود. فاجعه در خلیج مکزیک به ما آموخت که سیاست فعلی انرژی ما مناسب نیست.»

وی ادامه داد كه هنگامی که وابستگی ما به نفت خارج بیشتر شود نمی‌توانیم از عهده آن برآییم. ما نمی‌توانیم نظاره‌گر تلاش چین برای ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه انرژی غیرفسیلی در آینده باشیم بلکه باید منابع انرژی تجدیدپذیر را توسعه دهیم و فرصت‌های شغلی در این زمینه ایجاد کنیم.

اوباما گفت: «همچنین از سران کنگره خواستم تا بودجه لازم برای حمایت از تلاش‌های ما در افغانستان و پاکستان را تصویب کنند. این روزها براثر افشای اسناد از افغانستان مربوط به سال‌های 2004 میلادی تا 2009 مطالب زیادی نوشته شده است و من نگران افشای اطلاعات حساس از میدان نبرد هستم که می‌تواند افراد یا عملیات را به مخاطره بیاندازد. حقیقت این است که این اسناد هیچ یک موضوعاتی را که قبلا به اطلاع همه رساندیم، افشا نمی‌کند.»

رئیس‌جمهوری آمریكا افزود: «در حقیقت این اسناد اشاره به همان چالش‌هایی دارد که منجر شد تا من در پاییز گذشته تجدید نظر بر سیاست ما داشته باشم. اجازه بدهید حرف‌هایی را بگویم که بارها گفته‌ام. ما برای هفت سال در اجرای راهبرد مناسب برای چالش موجود در منطقه ناکام بودیم. منطقه‌ای که در آن حملات 11 سپتامبر و دیگر حملات به آمریکا و دوستان و متحدان ما طرح‌ریزی شد.»

وی ادامه داد كه به همین جهت ما تعهدات خود را در این منطقه افزایش دادیم و بر مسئولیت‌پذیری بیشتر شرکای ما در افغانستان و پاکستان تاکید کردیم و راهبرد جدیدی را ایجاد کردیم که می‌تواند کارساز باشد و گروهی شامل بهترین ژنرال ما را انتخاب کردیم تا این طرح را اجرا کنند. اکنون می‌بینیم که این راهبرد است و همانطور که به سران دو حزب گفتم من امیدوارم که کنگره به سنا بپیوندد و به اتفاق آرا به این بودجه رای دهد تا اطمینان یابیم که نیروهای ما منابع مورد نیاز را در اختیار دارند و بتوانند هر کار لازم را برای امنیت ملی ما انجام دهند.»

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام كرد كه صدمات احتمالی فاش شدن ده‌ها هزار سند محرمانه مربوط به جنگ در افغانستان را بررسی می‌كند.

سرهنگ «دیو لاپان»، سخنگوی پنتاگون گفت كه طی چند روز یا چند هفته آینده اثرات احتمالی انتشار این اسناد بر امنیت سربازان آمریکایی و سایر نیروهای خارجی در افغانستان برآورد خواهد شد.

وی فاش شدن این اسناد را «اقدامی مجرمانه» دانست.

دفتر «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز از انتشار این مدارک ابراز شگفتی کرده اما گفته است كه موضع همیشگی کابل مبنی بر این‌که برای پیروزی در جنگ با تروریسم باید به جای جنگ در روستاهای افغانستان منابع ایدئولوژیک و مالی شبه‌نظامیان را قطع کرد، را تائید می‌كند.

پایگاه اینترنتی «ویکی لیکس» 90 هزار سند نظامی سری را به روزنامه‌های «نیویورک تایمز» آمریکا، «گاردین» انگلیس و مجله «اشپیگل» آلمان داده است كه این اسناد، جزئیاتی از عملیات پنهانی جنگ در افغانستان را افشا می‌کند.

این اسناد از ماه ژانویه سال ۲۰۰۴ تا ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی را در بر می‌گیرد و شامل گزارش‌های منتشر نشده از تعداد غیرنظامیان و همین‌طور عملیات پنهان «بگیر یا بکش» کماندوهای آمریکایی علیه رهبران طالبان است.

کاخ سفید گفته است كه سعی نکرده مانع از انتشار این اسناد در رسانه‌ها شود. «رابرت گیبس»، سخنگوی کاخ سفید گفت كه اما از ویکی لیکس خواسته شد اطلاعاتی که ممکن است به نیروهای ارتش آمریکا صدمه بزند پاک شود.

وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر در مورد برخی جزئیات این گزارش از جمله دستیابی طالبان به موشک‌های ضدهوایی حرارت‌یاب خودداری کرد.

پنتاگون می‌گوید كه در حال تحقیق برای یافتن عامل درز این اسناد محرمانه است.

«جولیان اسانج»، بنیان‌گذار پایگاه الكترونیكی ویکی لیکس گفته است که ظاهرا این اسناد نشان‌دهنده ارتکاب جرائم جنگی است اما دادگاه باید در این مورد تصمیم بگیرد.