اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مثلث اقدام در مسكن‌مهر



اخبار,اخبار اقتصادی , مسكن‌مهر

 

در گفت‌وگو با معاون وزیر راه‌وشهرسازی بررسی شد: راه تکمیل «99ساله»‌ها
مثلث اقدام در مسكن‌مهر

نریمان، متولی شهرهای جدید: با طبقه‌بندی پیمانكاران، دو برخورد متفاوت برای تكمیل سریع واحدها انجام خواهیم داد

بخش حساس و استراتژیك طرح مسكن‌مهر، در 17 شهر جدید كشور متمركز شده است كه به‌رغم بیشترین نیاز از طرف ساكنان 8 كلان‌شهر اصلی به این واحدها، تاكنون كمترین میزان افتتاح‌های مسكن‌مهر به عملكرد شهرهای‌جدید اختصاص داشته است.


از حداقل 2 میلیون واحد مسكونی‌مهر در كل كشور، 400 هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شده است اما در حالی كه تاكنون نیمی از كل مسكن‌مهر (یك میلیون واحد) تحویل متقاضیان شده، در شهرهای جدید حداكثر 35درصد مسكن‌مهر به سرانجام رسیده است.


همه واحدهای مسكونی شهرهای‌جدید به متقاضیان فاقد مسكن مستقر در كلان‌شهرها پیش‌فروش شده است؛ در تهران حداقل 200 هزار خانوار واحدهای پرند و پردیس و هشتگرد را پیش‌خرید كرده‌اند. آنچه اهمیت پروژه‌های 99ساله در شهرهای‌جدید را تا چندین برابر سایر شهرهای كشور افزایش داده، تورم مسكن و كمبود عرضه در 8 كلان‌شهر است. در سایر شهرها، برخی از این پروژه‌ها تا یكی دو سال پیش، متقاضی نداشت و در مقایسه با قیمت مسكن در داخل شهر، خانه‌های ارزان یا متفاوتی به حساب نمی‌آمد.


هم‌اكنون، برخی پروژه‌های مسكن‌مهر در شهرهای جدید در نوعی باتلاق فرورفته‌اند و به رغم چندین‌ برنامه زمان‌بندی برای واگذاری چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی، سرنوشت 260 هزار مسكن‌مهر ناتمام در شهرهای جدید نامعلوم است.


معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور شهرهای جدید اگر چه باتلاق را قبول ندارد، اما تحویل واحدهای باقیمانده تا پایان سال94 را مستلزم همكاری مثلثی می‌داند كه اضلاع آن را پیش‌خریداران، پیمانكاران و دستگاه‌های خدمات‌رسان تشكیل داده‌اند. متن گفت‌وگو با محسن نریمان مدیرعامل شركت شهرهای جدید را در زیر بخوانید:


پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید به باتلاقی عمیق فرورفته‌اند که مجموعه‌ای از بی‌مهری‌ها شامل خلف وعده پیمانکاران، لجبازی مالی پیش خریداران و کم‌محلی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تامین آب، برق، گاز و... بانی تشکیل این باتلاق شده است. چقدر در خارج کردن این پروژه‌ها از وضع موجود، مصمم هستید؟
پروژه بزرگ مسکن مهر از همان آغاز با مشکلاتی رو‌به‌رو شد.  در واقع هر پروژه‌ای در این وسعت، با این عظمت و با این حجم اعتبار مورد نیاز طبیعی است که اگر با برنامه‌ریزی و کار مطالعاتی دقیق انجام نشده باشد، به ناچار به مشکلات بزرگی بر‌می‌خورد.


واقعیت این است که در دولت قبلی شتابزده براساس تکلیف قانون ساماندهی، پروژه مسکن مهر را شروع کردند و حتی در طول کار و نه قبل از اجرا، تصمیمات مهم در مورد نحوه اجرای کار اتخاذ می‌شد که اقدام درستی نبود.


بنابراین یکی از مشکلات مسکن مهر عدم برنامه‌ریزی و عدم مطالعه دقیق روی این طرح بود که این خلأ الان آثار خود را بیشتر نمایان کرده است.


البته من راجع به کل مسکن مهر نمی‌توانم اظهار نظر کنم چراكه در شهرهای جدید در حال حاضر متولی 400 هزار مسکن مهر از مجموع بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر در کل کشور هستیم.


یعنی در واقع نزدیک به 20 درصد از مسکن مهر کل کشور در شهرهای جدید واقع شده که در حال حاضر با پیشرفت بیش از 75 درصد، در حال ادامه است. تلاش داریم در نهایت تا سال 94 پرونده این پروژه را در شهرهای جدید ببندیم و به آن خاتمه دهیم. اما متولی مسکن مهر تنها وزارت راه و شهرسازی نیست، متولی اصلی مسکن مهر دولت و مردم هستند.


این باتلاق به خاطر چیست؛ پول یا خدمات؟
ما در مسکن مهر اعتبار دولتی نداریم. آورده مردم به اضافه تسهیلاتی که مردم از دولت می‌گیرند جمع می‌شود و پروژه مسکن مهر با این منابع مالی انجام می‌شود. هر جا که مردم آورده‌های خود را به موقع پرداخت نکنند به همان اندازه اتمام مسکن مهر و تحویل آن به مردم با مشکل و تاخیر مواجه می‌شود.


توام با این موضوع، هر جا که سایر دستگاه‌ها به وظایف خود مانند تامین آب، برق، گاز، تامین شبکه‌های ارتباطی به موقع و به درستی عمل نکنند، مسکن مهر دچار چالش خواهد شد. ما مصمم هستیم و تلاش می‌کنیم که این چالش‌ها را به حداقل برسانیم.

 

با هماهنگی و ایجاد تعامل بین ارکان و ارگان‌های مختلف متولی امر همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط، تلاش می‌کنیم ضمن تامین و اجرای برنامه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی،  مسکن مهر را به مراحل پایانی ساخت و آماده‌سازی نزدیک کنیم. صریحا هم اعلام کرده‌ایم، حالا که با تاخیرها و افزایش قیمت تمام‌شده مسكن‌مهر مواجهیم برای پیمانکارانی که تاخیرشان موجه و ناشی از افزایش قیمت‌ها و نه کم کاری خودشان است، سقف تسهیلات مسکن مهر را از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش دهیم و با این روش بخشی از مشکل مسکن مهرهایی را که با کمبود آورده و اعتبار مواجهند حل کنیم. همچنین در مورد بخش دیگری هم که اغلب واحدهای تعاونی‌ساز هستند و به دلیل مشکلات تعاونی‌ها با تاخیر مواجهند، با تشکیل جلسه و بررسی وضعیت و مشکلات آنها، تصمیم‌گیری کنیم.


این موارد در جلسات شورای مسکن و جلسات وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید که در گستره کشور برگزار می‌شود در حال برنامه‌ریزی، شناسایی و بررسی است.


ظاهرا یكی از سرشاخه‌های مشكلات از پیمانكاران بزرگ مقیاس نشأت می‌گیرد. شركت‌هایی كه قرارداد ساخت بالای چهار تا پنج هزار واحدی دارند اما تا به حال بخش زیادی از مسكن‌ مهر را تحویل نداده‌اند.


قرار است وضعیت پیمانکاران بزرگ مسکن مهر مانند کیسون، کوزو، مپسا، هسا و انبوه‌سازان را رصد کنیم.  در شهرهای جدید این پنج پیمانکار عمده پروژه‌ها را انجام می‌دهند. جلسات متعددی با این پیمانکاران برگزار شده و مشکلات موجود در مسیر فعالیت این پیمانکاران در حال استخراج و بررسی است. در این مسیر آسیب‌ها و اشکالات موجود شناسایی شده است. برای این پیمانکاران و مشکلاتشان طرح و برنامه داریم. البته آن دسته از پیمانکارانی که زیاده‌خواه هستند و عذرشان در رابطه با تاخیر در تحویل واحدها از نظر ما پذیرفته نیست با آنها مطابق با قوانین جاری کشور برخورد می‌کنیم.


با این وجود، آن گروه از پیمانکارانی که اسیر جهش‌های قیمتی شده اند، از طریق بخشنامه‌های  پرداخت مابه‌التفاوت منوط به اینکه به موقع کار را تمام کنند طرح افزایش سقف تسهیلات را در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب در بانك‌مركزی به آنها پرداخت می‌شود.


در یک سال گذشته، پروسه افتتاح و تحویل واحدهای مسکونی مهر تقریبا تعطیل بود و حتی تحرک و جنب و جوشی هم در کارگاه‌های ساختمانی مسکن مهر نبود. در نتیجه این تصور برای برخی پیمانکاران مسکن مهر به وجود آمده که چون دولت یازدهم از اساس با مسکن مهر موافق نیست، کاری هم به کار عوامل این طرح ندارد. شنیده شده برخی از همین سازنده‌ها تسهیلات را گرفته‌اند و با آن جاهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پروژه‌های مسکن مهر را هم به امان خدا رها کرده اند؛ این وسط، پیش خریداران هستند که متضرر می‌شوند، این واقعیت را قبول دارید؟
شما مفروضاتی را در سوالتان مطرح کردید که من آنها را قبول ندارم.


انتقاد منطقی که دولت یازدهم به مسکن مهر وارد کرد این بود که بخشی از تورم‌های ایجاد شده به خاطر تسهیلات بی‌پشتوانه و تزریق 50 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت واحدهای مسکن است.


شاید نقد این مساله باعث شده این احساس به وجود آید که دولت باید نسبت به مسکن مهر کم‌محلی کند. در حالی که از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم به کرات اعلام شد که ما به تعهدات دولت قبلی در خصوص اتمام و تحویل واحدهای مسکن مهر باقی مانده به مردم پایبند و متعهدیم.


برای مثال در حال حاضر در شهر جدید پردیس که در واقع جزو مهم‌ترین شهرهای جدید در اطراف تهران است، در یک‌سال اول دولت یازدهم رقمی معادل یك هزار و 300 میلیارد تومان در پروژه‌های مهر هزینه شده است كه به مراتب بیش از قبل بوده است. بخش دشوار مسکن مهر به دولت یازدهم منتقل شده است. بنابراین دلیل نمی‌شود که چون از ابتدا به دلایلی انتقاداتی به این طرح مطرح بوده، ما مسکن مهر را به حال خود رها کنیم .


در حال حاضر کارگاه‌های ساختمانی مسکن مهر برای ساخت واحدهای باقی مانده به سرعت و با جدیت فعال هستند و ما پیگیر هستیم تا هر چه سریع‌تر این واحدها به مردم تحویل داده شود. ضمن اینکه تاکنون 50 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی به پروژه مسکن مهر اختصاص داده شده که دولت علاوه بر تعهدی که نسبت به مردم دارد برای بازگشت این میزان تسهیلات به سیستم بانکی چاره‌ای جز اتمام واحدها نیست.


ما در هفته دولت بیش از 40 هزار واحد مسکن مهر را آماده تحویل داشتیم و تحویل دادیم و تلاش می‌کنیم این آمار را تا پایان سال به 100هزار واحد برسانیم. در صورتی که سایر دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها در تامین آب و برق و گاز واحدهای مسکن مهر همکاری کنند ما قادر به تحویل 150هزار واحد تا پایان سال خواهیم بود.


پروژه‌های مسكن‌مهر در شهرهای جدید از سال 86 شروع شد و تا الان یك‌سوم واحدها تحویل شده است. دلیل این همه تاخیر دقیقا چیست؟
علت اینکه الان در شهرهای جدید مقداری با تاخیر مواجهیم این است که این شهرها در مقایسه با سایر سایت‌های مسکن مهر با اقبال و استقبال بیشتری از سوی متقاضیان مواجهند. در حال حاضر بیشترین ارزش افزوده واحدهای مسکن مهر در دو شهر جدید پرند و پردیس است. تا پایان سال هم بنا داریم مترو شهر جدید هشتگرد را افتتاح کنیم که با بهره‌برداری از مترو در این شهر جدید به‌طور قطع ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای واحدهای مسکونی این شهر ایجاد خواهد شد.

 

اما اینکه می‌گویید شهرهای جدید عقب هستند را قبول ندارم. علتش هم این است که دو دولت قبل بی‌محابا و بدون برنامه‌ریزی اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها کردند و بدون اینکه آورده مردم تامین شده باشد این تسهیلات را هزینه کردند. در واقع در دولت دهم از 70 درصد تسهیلات و 30 درصد آورده مردم در پروژه‌های شهرهای جدید استفاده شد در حالی که این نسبت در دولت یازدهم برعکس شد یعنی استفاده از 30 درصد تسهیلات و 70 درصد آورده مردم.

 

ما در جهت اقتصاد سالم و استفاده از سرمایه مردم برای تکمیل این واحدها وارد عمل شدیم. تلاش ما هم بر این است که نهایتا تا پایان سال 94 پرونده مسکن مهر را ببندیم. لازمه این امر هم آن است که مردم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و نسبت به تکمیل آورده خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند. از سوی دیگر پیمانکاران هم باید به تعهدات خود عمل کنند و از همه مهم‌تر اینکه دستگاه‌های متولی امر هم وظایف و تعهدات خود را انجام دهند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
نمونه دوخوابه مسكن مهر پرند (سازنده تركیه ای كوزور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر بعد از تحویل مسكن‌ مهر



 

 

تصویر بعد از تحویل مسكن‌ مهر

 

 

مسكن‌مهر مسكونی می‌شود؟ تهرانی‌ها در شهرهای جدید ساكن می‌شوند؟ چرا ۱۰ درصد واحدهای مسكونی در شهرهای‌جدید خالی از سكنه است؟

 

تصور اینكه چالش‌های موجود در مسكن‌مهر با رفع موانع بانكی و واگذاری مسوولیت ساخت به انبوه‌سازان، كاملا برطرف شده، اشتباه محض است. در حال حاضر آنچه اثربخشی برنامه «ساخت مسكن‌ ارزان‌قیمت در خارج از شهر تهران برای تهرانی‌ها» را تهدید می‌كند، ماجرای افزایش احتمالی قیمت بنزین است كه می‌تواند توجیه اقتصادی سكونت در شهرهای جدید اطراف را در مقایسه با هزینه اجاره‌نشینی در داخل تهران كاهش دهد.

 


به فاصله ۲۵، ۳۰ و ۴۰ كیلومتری از شرق، غرب و جنوب شهر تهران، ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسكونی‌مهر - ارزان‌قیمت- در جریان است كه حداكثر تا پایان سال آینده با تكمیل آنها باید نیم میلیون نفر از ساكنان كنونی تهران به سه شهر جدید اطراف مهاجرت كنند.

 


اما این هدف‌گذاری در شرایط كنونی با چالش بزرگی تحت عنوان هزینه سكونت در بیرون شهر مبدا، روبه‌رو است كه ابهاماتی همچون تغییرات احتمالی شاید هم قطعی قیمت بنزین، واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی و خدمات فوق‌العاده ضعیف شهری در شهرهای جدید -شهر مقصد- احتمال مسكونی‌شدن واحدهای در حال ساخت را پایین آورده است.طبق گفته یك معاون وزیر مسكن هم‌اكنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از خانه‌های موجود در شهرهای جدید اطراف تهران خالی از سكنه است كه دلایل عمده آن، خرید به قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت و مشكلات ناشی از تردد بین شهری اعلام شده است.

 


در شهر جدید پرند كه در فاصله تقریبا ۴۰ كیلومتری از جنوب تهران واقع شده است، حدود ۱۲ هزار خانوار سكونت دارند. در این شهر تعداد قابل توجهی از واحدهای مسكونی نوساز خالی از سكنه است كه عمده این ساختمان‌ها در طی دو سه سال گذشته توسط تعاونی‌های كارمندی ساخته شده‌اند. دولت برای پرند برنامه ساخت مترو را دارد كه البته این برنامه هنوز شكل واقعی اجرا را به خود نگرفته است.جمشید نورصالحی معاون وزیر مسكن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: «طول خط مترو پرند ۵۵ كیلومتر است كه در سه قسمت توسط وزارت مسكن، وزارت راه و شهرداری تهران احداث خواهد شد. قسمتی از مسیر كه در تعهد وزارت مسكن است از طریق انجام مناقصه به پیمانكار سپرده شده، اما مابقی طول خط كه در تعهد سایرین است، هنوز در مرحله برگزاری مناقصه است. طول زیاد مسیر باعث شده زمان‌بندی سه‌ ساله برای بهره‌برداری از مترو پرند تدوین شود.»

 


این در حالی است كه كلیه پروژه‌های ۹۹ساله‌ در حال ساخت در پرند براساس تعهدی كه سازندگان آنها به وزارت مسكن ارائه كرده‌اند، باید حداكثر ظرف یك‌سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 


در این صورت تنها امكان موجود برای نقل‌وانتقال بین پرند و تهران، اتوبان خطرناك ساوه و آزادگان به طول ۴۰ كیلومتر است كه گذشته از خطر جانی تردد در این مسیر، چنانچه قیمت هر لیتر بنزین به ۴ برابر افزایش پیدا كند، هزینه نقل و انتقال بین پرند و نزدیك‌ترین نقطه تهران در ماه رقمی نزدیك به ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

 


از سوی دیگر در پرند امكانات رفاهی در سطحی ضعیف قرار دارد كه چنانچه ظرفیت سكونتی این شهر بعد از ساخت مسكن‌مهر ۵ برابر شود، كارآیی خدمات شهری موجود نظیر بیمارستان، مراكز درمانی، مسجد، مدرسه، مراكز خرید‌های ضروری و مراكز تجاری به پایین‌ترین حد خواهد رسید. این در حالی است كه اگر از همین حالا دولت مصمم به ارتقای خدمات و مراكز شهری شود، در بهترین حالت دو تا سه سال آینده، این امكانات برقرار خواهد شد.

 


در شهر جدید هشتگرد نیز هم‌ اكنون ۱۹ هزار نفر ساكن هستند كه البته تعداد واحدهای مسكونی در این شهر بیش ‌از ساكنان آن است. وجود خانه‌های خالی از سكنه در هشتگرد بیشتر از پرند احساس می‌شود.قرار است در هشتگرد ظرفیت سكونتی از طریق ساخت‌وسازهای مسكن‌مهر به دو برابر - ۲۰ هزار خانوار - افزایش پیدا كند. این در حالی است كه فعلا تنها مسیر تردد بین هشتگرد و تهران، اتوبان متراكم كرج است. دولت برای تسهیل رفت‌و‌آمد بین تهران و هشتگرد، مشغول ساخت یك خط مترو شهری است؛ اما طبق برنامه زمانبندی، این خط در بهترین حالت سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اما شهر جدید پردیس نسبت به مابقی شهرهای اطراف تهران از اوضاع نسبتا بهتری برخوردار است. پردیس در شرق تهران واقع شده است كه وجود یك بزرگراه تازه تاسیس، زمان دسترسی به تهران را به كمتر از نصف زمان تردد در مسیر پرند و هشتگرد رسانده است.گفته می‌شود برای پردیس برنامه آنی احداث مترو مطرح نیست.

 


مسوولان امیدوارند؛ چرا؟

 


به گزارش دنیای‌اقتصاد، اغلب زمین‌های ۹۹ساله كه دولت برای مسكن‌مهر اختصاص داده در خارج از شهرها و اغلب در مناطقی از شهرهای جدید است كه تقریبا برهوت كامل در آنجا حكم‌فرماست. شاید دستوری كه از جانب قانون داده شد مبنی بر اینكه زمین باید رایگان به مسكن‌مهر واگذار شود، باعث شده زمین‌های نامرغوب و غیرقابل ترقی به این طرح اختصاص پیدا كند!حالا كه پرونده مسكن‌مهر بعد از عبور از گرفتاری‌های ساخت‌وساز به مرحله پایانی نزدیك می‌شود و سازه‌های ۹۹ساله از زمین بیرون آمده‌اند و به فاز تكمیل نزدیك می‌شوند، تبعات مكان‌یابی نامناسب زمین‌ها سر باز كرده است.

 


در تهران و سایر كلان‌شهرها كه زمین‌های مسكن‌مهر به اجبار در شهرهای جدید واگذار شده، این موضوع حادتر است.در شهرهای جدید، زمین‌های ۹۹ساله اغلب در مناطقی دورتر از فضای مسكونی - در تپه‌ها و بیابان‌ها- طراحی شده است.هم‌اكنون صاحبان این زمین‌ها یا همان تعاونی‌های مسكن، نگران تحویل به موقع واحدها هستند و می‌گویند اگر واحدها زودتر از خدمات شهری تحویل داده شود، عملا غیرقابل سكونت خواهد بود.هرچند جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسكن در این باره معتقد است:«اخیرا از جانب وزارت مسكن موضوع برنامه‌ریزی وزارتخانه‌هایی نظیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان برای ایجاد خدمات روبنایی نظیر مدرسه و بیمارستان در شهرهای جدید و مناطقی كه مسكن‌مهر در آنجا در حال ساخت است، مورد تاكید قرار گرفته است»؛ اما نورصالحی تایید می‌كند كه در شرایط كنونی، سرعت ساخت‌وساز به مراتب بیشتر از سرعت خدمات‌رسانی سایر دستگاه‌ها در طرح ملی مسكن‌مهر است.

 


تصویر كنونی در تحویل مسكن‌مهر در شرایطی مثل روز روشن و مطرح است كه در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، همه توان مدیریتی دولت در ساخت‌وساز این پروژه ملی خلاصه شده است و احتما‌لا نگرانی جدی از بابت اوضاع بعد از تحویل واحدهای مسكونی وجود ندارد. این در حالی است كه به نظر می‌رسد، برای جلوگیری از «اقدامات تاخیری» باید از هم‌اكنون موضوع مذكور در شورای عالی مسكن به‌صورت جدی مطرح و مورد بررسی قرار بگیرد.... / تحلیل : روزنامه دنياى اقتصاد