اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متکی، وزیر خارجه ما را حتی بیرون نبرد که شام بدهد/اذری های ایران ملی گرا شده اند و دیگر ترکی صحبت می کنند!



 

 

متکی، وزیر خارجه ما را حتی بیرون نبرد که شام بدهد/اذری های ایران ملی گرا شده اند و دیگر ترکی صحبت می کنند!

 

در یکی از اسناد ویکی لیکس به سفر یک مقام ارشد کشور اذربایجان به ایران اشاره شده است. این سند در سفارت امریکا در باکو و در تاریخ 16 دسامبر سال 2009 تنظیم شده است.

در این سند ویکی لیکس آمده است: الشاد نصیروف معاون رئیس جمهور آذربایجان در جلسه ای  در روز 15 دسامبر از سفرش در 14 تا 15 دسامبر در تهران گفت.ممدیاروف وزیر خارجه اذربایجان هم در این سفر حضور داشته است.

نصیروف گفت: این اولین سفر وزیر خارجه به تهران پس از انتخابات 88 بود.

در این سند ویکی لیکس آمده است: نصیروف رفتار مقامات ایرانی را کاملا متقاوت از قبل می دانست. نصیروف گفت: فضا و جو خیلی خشن و غیردوستانه بود!

وی اضافه کرد: متکی وزیر خارجه ایران حتی ممدیاروف وزیر خارجه اذربایجان را بیرون نبرد که شام بدهد!

این مقام اذربایجان تصریح کرد: به جای آن، هیئت اذربایجانی در وزرات خارجه غذا صرف کردند.

وی گفت: تمایل به ملی گرایی در میان اذری های ایران افزایش یافته است.

در این سند ویکی لیکس آمده است: نصیروف در ادامه به استدلاهای عجیبی روی آورد و گفت: در گذشته اذری ها با زبان ترکی با مردم اذربایجان صحبت نمی کردند اما اکنون ترکی صبحت می کنند.

وی افزود: در گذشته، اذربایجانی ها خود را ایرانی و با اصالت ترکی می دانشتند اما انها دیگر امروز خود را اذری می نامند!

در پایان جلسه ، نصیرف در مورد مسئله ای که او را خیلی نگران می کرد صحبت کرد. وی گفت: پالایشگاه البرز ایران در قسمتی از دریای خزر واقع شده است که هنوز مشکل دارد.

نصیروف تصریح کرد: متکی به ما گفته است که ایران قصد حمله به کشتی های اذربایجان را ندارد.

در این سند ویکی لیکس آمده است: وی با نگرانی از جهات دیگر گفت: متکی از حرکات کشتی های ایران خبر نداشت. او حتی از حضور کشتی های نظامی ایران در در اطراف پالایشگاه البرز هم اگاه نبود.

نصیرف می گفت شاید احمدی نژاد خود مستقیما این کشتی ها را کنترل می کند..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
وزیر خارجه ایران: ما برای منافع ملی مذاکره می کنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران



 

 

جدیدترین اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش تلاش می کند از نیروهای دموکراتیک در ایران حمایت کند اما به شیوه ای که این نیروها را تضعیف نکند یا آنها در معرض خطر قرار نگیرند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، هیلاری کلینتون در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن مدعی شد: معتقدم کوچکترین شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دیکتاتوری نظامی با پوشش دینی ایدئولوژیک و فریبنده تبدیل می شود.

وی افزود: معتقدم این اصلا همان آرمان انقلاب ایران برای ایجاد جمهوری ایرانی، برای ایجاد جمهوری اسلامی ایران نبود لذا می دانم که میزان زیادی از اعتراض و فعالیت ها در داخل ایران وجود دارد که به دنبال حمایت از آن هستیم. همزمان نمی خواهیم آنها را در معرض خطر قرار دهیم یا تضعیف کنیم تا آمریکا بار دیگر به کشوری تبدیل شود که به جای اینکه از تلاش های ملی داخلی حمایت کند، خود به اقدامی دست بزند.

وزیر امور خارجه آمریکا که دیروز چهارشنبه سخن می گفت، ادامه داد: تجمع اندوهناکی از حوادث و اتفاقات در ایران وجود دارد و معتقدم که در نهایت خود ملت به این وضعیت جواب خواهد داد ولی نمی توانم چارچوب زمانی آن را تعیین کنم.  ما می خواهیم به این روند کمک کنیم.

کلینتون تاکید کرد: حکومت فعلی ایران در حال تبدیل این کشور به ایالت سپاه پاسداران به همراه جمعی از رهبران سیاسی و دینی است. حکومت ایران تلاش می کند ثبات کشورهای منطقه را به هم بزند. این همان نبود که انقلاب ایران به دنبال آن بود.

وی افزود: تحریم ها و فشارها وسایلی برای رسیدن راه حل گفت وگویی با ایران است. ایران در مسیر انزوای خود، حرکت می کند و آخرین اقدام در این زمینه منع تهران از سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روسیه و چین به  ایران بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: روابط با چین و روسیه را از طریق دیپلماسی مستقیم، تقویت و توافقی گسترده ای را ایجاد کردیم. در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند از آن در جمع جامعه بین الملل استقبال خواهد شد و در همین چارچوب اگر ایران بخواهد به کله شقی خود ادامه دهد، باید حساب پس دهد.

کلینتون افزود: ایران در حال درک واقعیت تاثیر تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه استرالیا، آمریکا، اتحادیه اروپا ، کانادا ، نروژ و ژاپن است. تحریم ها و فشارها علیه ایران، هدف نیست بلکه وسیله اعمال فشار برای دست یابی به راه حل از طریق گفت وگوست. این راه حلی است که آمریکا و شرکایش به آن متعهد هستند و منتظریم تا ببینیم ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

کلینتون همچنین ابراز امیدواری کرد سران ایران در مواضع خود، نه تنها در زمینه سلاح هسته ای بلکه درباره صادرات تروریسم  تجدید نظر کند. صادرات تروریسم ایران نه فقط در مناطق شناخته شده ای با حزب الله لبنان و حماس صورت می گیرد بلکه در تلاش این کشور برای بی ثباتی بسیاری از کشورها نیز وجود دارد. ایران سعی می کند در این کشورها از فعالیت های تروریستی حمایت و پشتیبانی مالی کند. دامنه این فعالیت های ایران حتی به آرژانتین نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: واشنگتن فشارهای بین المللی را علیه ایران ادامه می دهد تا تهران به گفت وگوهای جدی درباره برنامه هسته ای اش رو آورد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: سیاست ما حمایت از آزادی و حقوق بشر در داخل ایران است . در همین زمینه به اظهار نظر علنی پرداختیم. همچنین در این باره تلاش کردیم تا ایرانی ها را به وسایل ویژه، وسایل فناوری که برای ارتباط با یکدیگر و اعلام نظرات خود نیازمند آن هستند مجهز کنیم.

وی افزود: شیوه مقابله آمریکا با چالش ایران، الگویی برای رهبری آمریکاست. شیوه آمریکا، هماهنگی با کشورهای هم پیمان و فعالیت در چارچوب سازمان ملل متحد و باز گذاشتن باب گفت و گو با تهران است...../تحلیل:عصرایران