اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متن سخنان وزیر كشور در سازمان ملل


جمهوری اسلامی ایران از معدود كشورهائی است كه با تحمل خسارات مالی و جانی بی وقفه، بیشترین میزان مواد مخدر غیر قانونی را از چرخه منافع سوداگران مرگ خارج كرده و بخشی از جامعه جهانی را از ابتلا به اعتیاد محفوظ می دارد.

خبرگزاری ایرنا: جمهوری اسلامی ایران از معدود كشورهائی است كه با تحمل خسارات مالی و جانی بی وقفه، بیشترین میزان مواد مخدر غیر قانونی را از چرخه منافع سوداگران مرگ خارج كرده و بخشی از جامعه جهانی را از ابتلا به اعتیاد محفوظ می دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور كه در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در خصوص مسأله جهانی مواد مخدر ( UNGASS) شركت كرده است،‌ در سخنرانی خود در این نشست، با اشاره به بخشی از دست آوردها و تجارب جمهوری اسلامی ایران در رویكرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر،‌ تحقق واقعی اصل مسوولیت مشترك بین المللی و جمعی به دور از ملاحظات سیاسی را در روند مبارزه با مواد مخدر خواستار شد.

متن كامل سخنرانی وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس، روسای محترم هیات های نمایندگی، عالیجنابان، خانم ها و آقایان؛

ابتدا مایلم به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بخاطر ریاست این نشست مهم كه برای بررسی یكی از مهمترین معضلات جامعه بشری یعنی مواد مخدر تشكیل گردیده است، تبریك عرض نمایم. همچنین از جناب آقای خالد شَما (KHALID SHAMAA) رئیس و سایر اعضای هیات رئیسه در نشست های بین الدوره ای و نشست ویژه پنجاه و نهمین كمیسیون مواد مخدر كه با تلاش های صمیمانه خود زمینه همفكری و تبادل نظرات هیات های نمایندگی كشورها را در مورد دستاوردها و چالش های موجود در مبارزه با مواد مخدر فراهم نمودند، تشكر می نمایم.

همچنین از نقش اثرگذار جناب آقای یوری فدوتوف مدیر اجرایی UNODC در طول آماده سازی پیش نویس سند این نشست و تلاش همكاران ایشان در دبیرخانه كمیسیون مواد مخدر سپاسگزاری می نمایم. بدون تردید همكاری خستگی ناپذیر دولت ها و مشاركت مجدانه اعضای جامعه مدنی نیز قابل تقدیر و تشكر است.

جناب آقای رئیس، روسای محترم هیات های نمایندگی، عالیجنابان، خانم ها و آقایان،

جمهوری اسلامی ایران از معدود كشورهائی است كه با تحمل خسارات مالی و جانی بی وقفه، بیشترین میزان مواد مخدر غیر قانونی را از چرخه منافع سوداگران مرگ خارج نموده و بخشی از جامعه جهانی را از ابتلا به اعتیاد محفوظ می دارد. تقدیم 3800 شهید و بیش از 12000مجروح در مصاف با قاچاقچیان مسلح منطقه ای و فرامنطقه ای و نیز صرف میلیاردها دلار برای تجهیز و انسداد مرزها با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر به كشور و مقابله با عبور مواد بسوی سایر كشورها بخشی از این مبارزه فراگیر می باشد. بر همین اساس، بطور میانگین بیش از 80% تریاك و حدود 40 % هروئین و مرفین جهان در ایران كشف می گردد چنانچه در سال 2015 نیز حدود 620 تن انواع مواد مخدر در كشور كشف گردیده است.

در همین حال، در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری دائر بر توجه ویژه به امر مبارزه با مواد مخدر و مساله اعتیاد بعنوان اولویت اول برنامه های كاهش آسیب های اجتماعی در كشور، برنامه های كاهش تقاضا شامل پیشگیری، درمان و كاهش آسیب و بازتوانی و بازگشت به جامعه را نیز با جدیت تمام در چارچوب استراتژی متوازن بین كاهش تقاضا و كاهش عرضه‌ اجرا نموده ایم كه در اینجا به بخشی از دستاوردها و تجارب در این زمینه اشاره می نمایم:

- پوشش 40% جمعیت كل كشور در برنامه های پیشگیری در محیط های چهارگانه محیط های خانواده،‌ آموزشی، كار و محله ها ؛

- مراجعه داوطلبانه 40 % مصرف كنندگان و معتادان به مراكز خدمات درمانی و كاهش آسیب،‌ كه از بالاترین نرخ جهانی بشمار می رود؛

- اتخاذ 'رویكرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر توسط جناب آقای دكتر روحانی رئیس جمهور محترم دولت تدبیر و امید' از طریق جلب مشاركت حداكثری مردم، بطوریكه بیش از 85% ازبرنامه های كاهش تقاضا شامل پیشگیری، درمان، كاهش آسیب و حمایت های اجتماعی توسط بخش خصوصی و سازمان های غیر دولتی انجام می گیرد؛

- تدوین و اجرای 'طرح صیانت از معتادان تحت درمان و بهبودیافته و خانواده های آنها' از طریق اعطاءبیمه های درمانی و خدمات پس از درمان، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال ؛

- كاهش 'جمعیت زندانیان' از طریق اجرای برنامه های 'مجازات جایگزین' برای مجرمان مواد مخدر و فراهم سازی خدمات درمانی و كاهش آسیب در زندان ها؛

- كاهش 60% سهم معتادان تزریقی در مبتلایان به HIV از طریق اجرا و توسعه مداخلات كاهش آسیب

جمهوری اسلامی ایران معتقد است در صورت اتخاذ 'استراتژی جامع و متوازن كاهش عرضه و تقاضا در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی' ، گسترش همكاریهای منطقه ای و بین المللی خصوصاً تحقق واقعی اصل مسوولیت مشترك بین المللی و جمعی به دور از ملاحظات سیاسی و اجتناب از طرح موضوعات غیر ضروری در روند تصمیمات جمعی، نتایج مبارزه جهانی با مواد مخدر درآینده نه چندان دور مشاهده خواهد گردید.

جناب آقای رئیس

جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشوری كه در خط مقدم مقابله با مساله جهانی مواد مخدر می باشد، بر این عقیده است كه كنوانسیون های سه گانه بین المللی به دلیل جامعیت و انعطاف پذیری می بایست همچنان به عنوان شالوده نظام بین المللی برای كنترل مواد مخدر حفظ گردد و از كمیسیون مواد مخدر (CND) به عنوان نهاد اصلی سیاستگذاری سازمان ملل متحد در موضوعات مرتبط با مواد مخدر و از نقش تعیین كننده هیات بین المللی كنترل مواد مخدر (INCB) در تسهیل دسترسی قانونی به داروهای تسكین دهنده آلام بیماران و تامین نیازهای علمی و همچنین از تقویت دفتر UNODC بعنوان نهاد اجرایی در ساختار سازمان ملل حمایت شود. بموازات آن، توجه ویژه به استراتژی توسعه پایدار در كلیه جوامع و معیشت جایگزین، به همراه مقابله با كشت غیر قانونی و امحاء آن، با هدف كاهش وابستگی به تولید، قاچاق و جرایم مرتبط با مواد مخدر در مناطق مستعد كشت، تولید، قاچاق - در صورت مشاركت جامعه جهانی - می تواند به كاهش موثر این معضل در اقصی نقاط جهان كمك نماید.

جناب آقای رئیس، حضار محترم،

درچارچوب استراتژی متوازن ویكپارچه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری كنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر و جرایم مرتبط در مسیر بالكان با مشاركت دفتر UNODC و همه كشورهای واقع در مسیر ترانزیت بمنظور بررسی راهكارهای ارتقاء همكاری ها جهت مقابله با پولشوئی عواید ناشی از مواد مخدر در این مسیركه بیش از سی میلیارد دلار برآورد گردیده است، انجام عملیات كنترل دلیوری، شناسایی و دستگیری سران باندهای بین المللی قاچاق، كشف محموله های قاچاق و ضبط اموال و دارائی های قاچاقچیان در طول مسیر و تبادل اطلاعات و تجارب اعلام می دارم.

جناب آقای رئیس:

با توجه به اینكه سال 2019 برای تحقق اهداف جامعه جهانی تعیین شده است، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای زیر را برای لحاظ در دستور كار نشست آتی ارائه می نماید:

- اجتناب ناپذیری 'اتخاذ رویكرد اجتماعی' و طرح 'صیانت از معتادان تحت درمان و بهبود یافته و خانواده های آنها' بعنوان یك رویكرد موفق

- ضرورت بررسی راهكارهایی جهت افزایش نرخ ماندگاری درمان در بین بهبود یافتگان

- ضرورت اتخاذ شیوه های نوین برای افزایش ضریب كشف جرایم مواد مخدر از طریق توسعه همكاریهای منطقه ای و بین المللی

- اجرایی شدن تعهدات جامعه جهانی جهت مساعدت فنی و تجهیزاتی به كشورهای واقع در مسیر ترانزیت و در معرض آسیب

- تمركز جامعه جهانی برای مهار مساله در منشاء و مناطق تولید از طریق اجرای توسعه جایگزین با اولویت امنیت و توسعه پایدار بر مبنای اصل مسوولیت مشترك.

در این ارتباط آمادگی كشورم را برای اجرای توافقات فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان و دفتر UNODC برای اجرای طرح پایلوت توسعه جایگزین در یكی از ولایت های آن كشور با مشاركت جامعه جهانی مجددا اعلام می دارم.

جناب آقای رئیس و حضار محترم

در خاتمه امیدوارم 'نشست ویژه مجمع عمومی' با در نظر گرفتن دستاوردها و چالش ها بر مبنای احترام كامل به حاكمیت و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی و اصل برابری كشورها و از طریق تامین اراده جمعی و مشاركت جامعه جهانی جهت مقابله با مساله جهانی مواد مخدر فراهم آورد.

از صبر و شكیبایی شما متشكرم.


ویدیو مرتبط :
سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل -1390

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اسرائیل ،‌ سخنان وزیر خارجه اش در سازمان ملل را رد كرد!



 

 

دولت اسرائیل ،‌ سخنان وزیر خارجه اش در سازمان ملل را رد كرد!

ایران از طریق جنگ های وکالتی و غیرمستقیم می تواند هر توافقی میان اسرائیل با فلسطین یا لبنان را با شکست مواجه کند.ما می بایست بفهمیم که در درجه نخست باید مسئله ایران را حل کرد.

وزیر امور خارجه اسرائیل مدعی شد قبل از حل مسئله اسرائیل و فلسطین، نخست می بایست مسئله ایران حل شود.

به نقل از خبرگزاری ها، افیگیدور لیبرمن که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت ، مسئله فلسطین و ایران را دارای ارتباط مستقیم بایکدیگر دانست و گفت: ایران می تواند بدون حماس، حزب الله لبنان و جهاد اسلامی به موجودیت خود ادامه دهد اما این سازمان ها نمی توانند بدون ایران، به حیات خود ادامه دهند.

لیبرمن که رهبری حزب راستگرای "اسرائیل بیتنا" را برعهده دارد ، افزود: ایران از طریق جنگ های وکالتی و غیرمستقیم می تواند هر توافقی میان اسرائیل با فلسطین یا لبنان را با شکست مواجه کند لذا هنگامی که درباره توافق دائمی با فلسطین سخن گفته می شود می بایست به دنبال ریشه های اصلی درگیری رفت. ما می بایست بفهمیم که در درجه نخست باید مسئله ایران را حل کرد.

وی به این موضوع اشاره نکرد که منظور وی از مسئله ایران، موضوع پرونده هسته ای است یا موضوعات دیگری را در نظر دارد و البته مساله اصلی ،‌یعنی اشغال سرزمین های فلسطینی را نادیده گرفت.

لیبرمن ادامه داد: اول باید ریشه های مشکل را حل کنیم و نه شاخ و برگ آن را. البته مشکلات دیگری نیز وجود دارند که باید حل شوند. این شرط کافی نیست ولی شرط اساسی است.

این وزیر افراط گرای کابینه اسرائیل این موضوع را که مسئله فلسطین هم اکنون دلیل بی ثباتی در منطقه است را رد کرد و گفت: بیش از 90 درصد از جنگ ها در خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، نتیجه مسئله فلسطین نبوده اند و به هیچ شکلی ربطی به اسرائیل نداشته اند بلکه دلیل آنها درگیری میان مسلمانان یا کشورهای عربی بوده است.

وی ادامه داد: جنگ ایران و کشورهای عربی [جنگ عراق علیه ایران]، جنگ خلیج فارس، جنگ میان شمال و جنوب یمن، حملات در منطقه حمات در سوریه، جنگ ها در الجزایر و لبنان، این ها بعضی از مثال ها هستند و فهرست نیز طولانی است.

لیبرمن که پست معاون نخست وزیری اسرائیل را نیز برعهده دارد همچنین این موضوع که "مسئله اسرائیل و فلسطین باعث مانع سازی در برابر ایجاد جبهه واحد بین المللی در مقابل ایران می شود" را نیز رد کرد و گفت: این ادعا نه تنها اشتباه است بلکه غیرمسؤولانه نیز هست. زیرا همین منطق را می توان دربرابر دیگر موضوعات نیز استفاده کرد. مثلا می توان گفت که مسئله فلسطین، موضع گیری و اقدام در برابر کره شمالی، دزدی دریایی در سومالی، بحران سودان و چالش های افغانستان را مانع می شود.

نكته جالب این كه بعد از سخنرانی لیبرمن ، دفتر نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات لیبرمن درباره حل مسئله فلسطین و اسرائیل ، بیانگر موضع کابینه اسرائیل نیست.

در ادامه این بیانیه که از دفتر نخست وزیر اسرائیل در شهر قدس صادر شد ، آمده است: محتوای سخنرانی وزیر خارجه در سازمان ملل متحد با نخست وزیر هماهنگ نشده بود. طرف مسؤول در گفت وگوهای دیپلماتیک، نخست وزیر است.

حزب "اسرائیل بیتنا" به عنوان افراط ترین حزب راستگرای اسرائیلی شناخته می شود که رهبری آن را لیبرمن برعهده دارد.

لیبرمن پیش از این نیز خواستار اخراج عرب های شهروند اسرائیل شده بود..../تحلیل:عصرایران