اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متقاضیان تعیین سن چه کسانی هستند؟


پزشکی قانونی درباره متقاضیان تعیین سن اعلام کرد: متقاضیان تعیین سن اول افرادی هستند كه شناسنامه و مدارك هویتی دارند اما به دلایلی می خواهند سن شناسنامه‌ای خود را كم یا زیاد كنند. البته بیشتر متقاضیان پزشكی قانونی در این دسته خانم‌ها و خواستار كاهش سن شناسنامه‌ای خود هستند.

خبرآنلاین: پزشکی قانونی اعلام کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۱۰۶ نفر برای تعیین سن و سال به ادارات پزشکی قانونی مراجعه کردند.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: یكی از خدمات سازمان پزشكی قانونی كه در ادارات پزشكی قانونی سراسر كشور ارائه می شود معاینات تعیین سن است. در این نوع معاینه افراد یا متقاضی تغییر سن شناسنامه‌ای خود هستند و یا آنكه افرادی بدون مدارك شناسایی‌اند كه با حضور در پزشكی قانونی خواستار تعیین سن خود برای دریافت مدارك شناسایی می شوند. نكته مهم آنكه در پزشكی قانونی بدون ارائه مدارك لازم و معتبر و نیز معاینه دقیق بالینی سن افراد به هیچ وجه كم یا زیاد نمی شود.

بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشكی قانونی كشور در سال گذشته شش هزار و ۱۰۶ نفر برای تعیین سن به ادارات پزشكی قانونی سراسر كشور مراجعه كرده‌اند كه از این تعداد سه هزار و ۳۰۷ نفر زن و دو هزار و ۷۹۹ نفر مرد بودند.

در ادامه به روند بررسی پرونده های تعیین سن، مدارك مورد نیاز، شرایط و چگونگی بررسی این پرونده ها در پزشكی قانونی اشاره می شود:

ارائه نامه مرجع قضایی، انتظامی یا ثبت‌احوال


متقاضیان تعیین سن تنها با ارائه نامه از مرجع قضایی، انتظامی و یا ثبت‌احوال پذیرش می شوند. این افراد با ارائه نامه معتبر از یكی از مراجع ذكر شده به پزشكی قانونی مراجعه می كنند تا نسبت به بررسی تقاضای آنان اقدام شود.

پذیرش و تحویل مدارك

فرد متقاضی پس از مراجعه و ارائه نامه درخواست توسط همكاران پزشكی قانونی پذیرش و پس از تحویل مدارك برای او پرونده تشكیل می شود. در این مرحله نامه مرجع قضایی- انتظامی به دقت كنترل می شود و در صورت تكمیل مدارك تعرفه خدمت از متقاضی اخذ و فرد برای معاینه توسط پزشك در نوبت بررسی پرونده منتظر می ماند.

مدارك لازم برای تعیین سن

مدارك لازم برای دریافت خدمت تعیین سن شامل اصل و كپی شناسنامه و كارت ملی، نامه مرجع قضایی،‌ انتظامی یا ثبت احوال و مدرك تولد یا تحصیلی معتبر(نشان دهنده سال شروع تحصیل باشد) است البته در مواردی ممكن است شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد.

بررسی و معاینه فرد توسط پزشك

پس از تشكیل پرونده فرد برای معاینه ظاهری و بررسی مدارك هویتی به پزشك مربوط ارجاع می شود. در این مرحله نوع بررسی و معاینات در افراد زیر ۲۳ و بالای ۲۳ سال متفاوت است. در افراد زیر ۲۳ سال سن فرد از طریق معاینه ظاهری،‌گرافی استخوانی و بررسی وضعیت دندان ها تعیین می شود در حالی كه این بررسی های دندانی و استخوانی در افراد بالای ۲۳ سال چندان پاسخگو نیست و تنها با معاینه ظاهری و مدارك بیمارستانی زمان تولد و مدارك تحصیلی معتبر مربوط به زمان شروح به تحصیل می توان سن افراد را تعیین كرد.

در افراد بالای ۲۳ سال ارائه مدارك بیمارستانی زمان تولد و یا مدرك تحصیلی معتبر كه مربوط به سال‌های اولیه شروع تحصیل باشد در صورت موجود بودن ضروری است. (لازم به ذكر است مدارك تحصیلی مربوط به دوره های شبانه برای تعیین سن قابل پذیرش نیست)

ضرورت تكیمل مدارك

پس از معاینه اولیه پزشك برای اعلام نظر قطعی در مواردی نیاز به مدارك تكمیلی دارد كه در افراد زیر ۲۳ سال گرافی‌های استخوانی نمونه ای از این مدارك تكمیلی است. در برخی پرونده ها نیز ممكن است شناسنامه پدر و مادر هم از فرد خواسته شود.

متقاضیان تعین سن دو دسته‌اند

متقاضیان تعیین سن دو دسته‌اند، گروه اول افرادی هستند كه شناسنامه و مدارك هویتی دارند اما به دلایلی می خواهند سن شناسنامه‌ای خود را كم یا زیاد كنند. البته بیشتر متقاضیان پزشكی قانونی در این دسته خانم‌ها و خواستار كاهش سن شناسنامه‌ای خود هستند. در این موارد كارشناسان پزشكی قانونی با بررسی دقیق مدارك هویتی و بیمارستانی(زمان تولد) و نیز معاینه ظاهری دقیق فرد سن او را تغییر می دهد و بدون مدارك و شواهد قابل قبول به هیچ وجه سن فر را كم یا زیاد نخواهد كرد. این افراد لازم است كه مدرك تحصیلی خود را هم كه مربوط به سال‌های اولیه تحصیل باشد ارائه دهند.

اما گروه دوم افرادی بدون مدارك شناسایی و هویتی هستند كه با مراجعه به پزشكی قانونی تقاضای تعیین سن تقریبی خود را دارند. در این موارد نیز پزشكی قانونی با بررسی دقیق و كارشناسانه افراد چه از نظر معاینه ظاهری و چه از نظر مدارك تحصیلی یا بیمارستانی(در صورت وجود) سن فرد را تعیین می كند. (در مورد افراد زیر ۲۳ سال حتما گرافی استخوانی درخواست و بررسی های دندانی انجام می شود)

تعیین سن معاینه مجدد ندارد

خدمت تعیین سن معاینه مجدد ندارد و در یك مرحله مراجعه پاسخ نهایی به فرد ارائه خواهد شد. مگر آنكه مدارك پذیرش افراد ناقص باشد و یا آنكه پزشك برای اعلام نظر نهایی نیاز به مدارك و گرافی‌های تكمیلی داشته باشد كه در این صورت فرد به دلیل تكمیل مدارك در دو نوبت به پزشكی قانونی مراجعه و پاسخ درخواست خود را دریافت خواهد كرد.

زمان بررسی و اعلام نظر در پرونده های تعیین سن

پرونده های تعیین سن در صورت كامل بودن مدارك عمدتا یكروزه پاسخ داده می شود در صورتی كه به غیر از مدارك اولیه مدارك دیگری هم نیاز باشد بسته به زمان تهیه و ارائه آن توسط فرد متقاضی مدت زمان پاسخگویی در این پرونده ها متفاوت می شود.


ویدیو مرتبط :
تعیین تکلیف متقاضیان وام ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین سن انسان با بزاق دهان



 

تعیین سن انسان با بزاق دهان

 

علاوه بر گذشت سال های عمر، عوامل محیطی نیز بر ساختار dna انسان تاثیر گذار هستند. حال، محققین با تحلیل الگوی ویژه ای از ساختار dna انسان، می توانند سن دقیق فرد را بیان كنند. تنها كافی است كه یك نمونه كوچك از بزاق دهان فرد تهیه شود و تحلیل های لازم بر روی الگوی نام برده صورت گیرد.

 

در واقع محققین با كمك گرفتن از ژن های الگوی نام برده، مدلی را پیشنهاد كردند كه می تواند سن فرد را بیان كند. جالب آنجاست كه گذشت سالیان از عمر فرد و همچنین تغییرات محیطی، بر روی دقت اندازه گیری این مدل تاثیر نمی گذارند و از زمان نمونه برداری از بزاق تا 5 سال دیگر می توان به صورت دقیق سن فرد را بیان كرد.

 

در كشور های مختلف كه قوانین خاصی برای افراد، بر اساس محدودیت های سنی آن ها برقرار است؛ می توان از این طرح استفاده نمود. از طرفی شاید بتوان امیدوار بود كه در آینده دانشمندان بتوانند، با مطالعات وسیع تر بر ساختار dna انسان به بیماری هایی كه ممكن است در سال های آتی عمر خود به آن دچار شویم؛ پی ببرند.

 

با آگاهی از این بیماری ها، می توان راهكار های مناسبی را برای مقاوم ساختن انسان نسبت به ابتلا به بیماری مربوطه ارائه داد. این همان آینده زیبا و سالمی است كه می توان با پیشرفت مطالعات بر روی ساختار های dna و سلول های بنیادی، چشم به راه آن بود.