اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مترجم «شازده کوچولو» درگذشت


ابوالحسن نجفی در سن 86 سالگی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا: ابوالحسن نجفی در سن 86 سالگی درگذشت.

این چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی و ترجمه که متولد سال 1308 بود و این اواخر از بیماری رنج می‌برد، روز جمعه (دوم بهمن‌ماه) در بیمارستان مهر تهران از دنیا رفت.

یکی از کارکنان بیمارستان، زمان درگذشت نجفی را حدود ساعت 14:40 اعلام کرد.

مترجم «شازده کوچولو» درگذشت

ابوالحسن نجفی زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. مهم‌ترین بخش فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی بود. او یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به دایره نجفی معروف است.

در معرفی این چهره فقید همچنین عنوان شده است: استاد ابوالحسن نجفی از بزرگان عرصه‌ ترجمه، زبان‌شناسی، فرهنگ‌نویسی، وزن شعر فارسی، ادبیات تطبیقی و زبان و ادبیات فارسی در روزگار ما و یکی از تأثیرگذارترین افراد نسل خود در شناسایی و تربیت نویسندگان و پژوهشگران بود که کارنامه‌ پربرگ و باری دارد.

آثار تالیفی او، «مبانی زبان‌شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی»، «وظیفه ادبیات»، «غلط ننویسیم (فرهنگ دشواری‌های زبان فارسی)» و «فرهنگ فارسی عامیانه» است.

نجفی همچنین ترجمه‌های متعددی دارد که این عنوان‌ها هستند: شازده کوچولو (آنتوان دو سنت اگزوپری)، «شیطان و خدا» (ژان پل سارتر)، گوشه‌نشینان آلتونا (ژان پل سارتر)، ضدخاطرات (آندره مالرو)، خانواده تیبو (روژه مارتن دوگار)، بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه، بچه‌های کوچک قرن (کریستیان روشفور)، شنبه و یکشنبه در کنار دریا (روبر مرل)، کالیگولا (آلبر کامو)، ادبیات چیست؟ (ژان پل سارتر)، استادکاران (آرتور آدامُف)، همان طور که بوده‌ایم (آرتور آدامُف)، پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند (رومن گاری)، ژان پل سارتر (هِنری پیر)، درباره نمایش (ژان پل سارتر)، نژاد و تاریخ (کلود لوی استروس)، نویسندگان معاصر فرانسه (برگزیده داستان‌های کوتاه)، وعده‌گاه شیر بلفور (ژیل پرو)، عیش و نیستی (تیری مونیه) و گم‌گشته (ژیل پرو).


ویدیو مرتبط :
انیمیشن کودکانه نوستالژی - شازده کوچولو(مسافر کوچولو)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نسخه سینمایی شازده کوچولو تا ۲۰۱۱



 

 

 

فیلمی سینمایی با اقتباس از داستان «شازده كوچولو»، اثر جاودانه آنتوان دو سنت اگزوپری در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی انیكس فیلم روانه بازار خواهد شد. الیویه داگای، نوه نویسنده در مصاحبه با ورایتی ضمن تایید این خبر اعلام كرد که او نیز یكی از مشاوران فیلمنامه اقتباس از این داستان مشهور خواهد بود.


این فیلم با بودجه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیون یورو به‌صورت فیلم انیمیشن سه‌بعدی در سال ۲۰۱۱ روانه سالن‌های سینما خواهد شد. پیش از اكران فیلم «شازده كوچولو» در سینما، كانال فرانس ۳ نیز در سپتامبر ۲۰۱۰ انیمیشنی سریالی را به نمایش خواهد گذاشت.



ساخت این مجموعه توسط انیكس فیلم ۲۰ میلیون یورو هزینه در بر داشته است. «شازده كوچولو» نخستین‌بار درسال ۱۹۴۶ در فرانسه منتشر شد و پس از ترجمه این داستان به ۲۲۰ زبان، بیش از ۱۳۰ میلیون نسخه از آن طی دهه‌های گذشته در سراسر جهان به فروش رسیده است.