اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متحد دیروز ایران و حامی فعلی داعش



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


بازی جدیدی که گلبدین حکمتیار آغاز کرده است
متحد دیروز ایران و حامی فعلی داعش

حکمتیار حامیانش در حزب اسلامی را دعوت به حمایت از داعش در مقابله با طالبان کرده است. این اولین باری است که یک گروه شورشی افغانی به طور رسمی از داعش اعلام حمایت می‌کند.

در حالی که افغانستان همچنان مورد توجه داعش قرار دارد، سخنگوی والی ولایت مرزی ننگرهار گزارش 6 جولای بی بی سی مبنی بر حمله هواپیماهای بدون سرنشین که منجر به کشته شدن 50 نفر از اعضای گروه تازه تاسیس متحد با داعش شد را تایید کرد.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور اخیراً حضور داعش در سه ولایت ننگرهار، هلمند و فراه را تایید کرده است. گزارش هایی هم وجود دارد که نشان می دهد نبردهای خونینی میان داعش و مبارزین طالبان وجود داشته است.

حمایت حزب اسلامی از داعش
گلبدین حکمتیار، فرمانده سابق و آخرین نخست وزیر افغانستان قبل از به قدرت رسیدن طالبان در 1996 که در آن زمان به ایران فرار کرده بود، اخیراً حامیانش در حزب اسلامی را دعوت به حمایت از داعش در مقابله با طالبان کرده است. این اولین باری است که یک گروه شورشی افغانی به طور رسمی از داعش اعلام حمایت می کند.

ایران در سال 2002 حکمتیار را به خاطر مخالفت با دولت جدید تشکیل شده در افغانستان، اخراج کرد. این اقدام مدت کوتاهی پس از دیدار حامد کرزی، رئیس جمهور وقت افغانستان صورت گرفت. اقدامی که در حمایت از دولت کرزی و حرکتی آشتی جویانه در قبال واشینگتن بود.

اگر سخنرانی «محور شرارت» جورج دبلیو بوش در اوایل سال 2002 نبود، ایران احتمالاً حکمتیار را تحت حبس خانگی قرار می داد و وی را تحویل افغانستان و در نهایت آمریکایی ها می داد. در عوض براساس گفته های رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق، ایران ورود پنهانی وی به افغانستان برای اقدامات خرابکارانه را تسهیل کرد.

اعلام حمایت حکمتیار از داعش می تواند تاثیراتی روانشناسانه هم داشته باشد. گروه های شورشی در بسیاری از مناطق از جمله افغانستان به دنبال نشان دادن قدرتشان از طریق حملات انتحاری و بمب گذاری هستند. این می تواند هدف حکمتیار باشد. وی نیاز به تبلیغات دارد و این استراتژی در گذشته هم کار کرده است. البته این در حالی است که اعلام حمایت وی موجب ایجاد واکنش شدید در رسانه های اجتماعی و کاهش محبوبیت وی شده است.

تحلیلگران رسانه ای به این نکته اشاره می کنند که اتحاد با حکمتیار معمولا جواب نمی دهد. به طور مثال وی در اواخر سال 2001 حمایتش از طالبان را اعلام کرد، اما یک هفته بعد طالبان از قدرت سقوط کرد. عتیق الله امرخل، ژنرال سابق و کارشناس نظامی فعلی روز 6 جولای به یک شبکه محلی افغان این گونه گفت که حکمتیار در مقایسه با دهه گذشته، کنترل بسیار کمی بر نیروهای مبارزش دارد. امرخل معتقد است که وی با این اعلام حمایت به دنبال تقویت روحیه مبارزینش است و می خواهد نشان دهد که حامیانش قدرت و توانایی ایجاد ترس را دارند.

حکمتیار و ایران
حکمتیار در طول پنج سالی که در ایران حضور داشت، مورد حمایت گسترده دولت ایران قرار گرفت. حکمتیار اخیراً گفته است که ایران منبع تنش ها در یمن است و اسرائیل دیگری در زمینه بروز درگیری در کشورهای اسلامی است. حکمتیار معروف به تغییر مواضع و متحد شدن با گروه های مختلف است. وی در ژانویه سال 2014 به بی بی سی گفته بود که از هوادارانش خواسته تا در انتخابات افغانستان شرکت کنند. اما مدت کوتاهی پس از آن حکمتیار اعلام کرد که تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، هیچ انتخاباتی آزاد نخواهد بود.

تلاش های حکمتیار برای تبدیل شدن به شریک مذاکره کننده با دولت افغانستان تاکنون ثمره ای نداشته است. البته برخی از رهبران حزب وی جذب دولت شده اند -حتی در پست های رده بالا- اما خود وی در این زمینه موفق نشده است. این مسئله که کسی وی را در مقابل با طالبان جدی نمی گیرد، وی را اذیت می کند. به همین دلیل وی به شدت به دنبال برقراری ارتباط است. بیانیه اخیر وی جدیدترین تلاشش برای جلب توجه و پایان دادن به انزوای سیاسی است.

 

اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
بریم رای بدیم که چی بشه.../نظرآقا درمورد کشورمان ایران؛ایران کشوری متحد و منسجم.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منافع مشترک ایران و آمریکا زمینه همکاری در عراق داعش، ایران و آمریکا را متحد می‌کند؟



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,منافع مشترک ایران و آمریکا

اخبار سیاست خارجی - منافع مشترک ایران و آمریکا زمینه همکاری در عراق

داعش، ایران و آمریکا را متحد می‌کند؟

ایران و آمریکا اعزام نیروی نظامی به عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش را رد کردند. هر دو کشور همکاری مشترک برای پایان دادن به بحران اخیر این کشور را هم رد کردند؛ البته آمریکا قاطعانه و ایران تلویحا. با این حال آنچه را که تهران و واشنگتن نمی توانند رد کنند منافع مشترکی است که در عراق دارند و ناچار خواهد شد برای حفظ آن کوشش کنند.

 به گزارش فرارو، بحران امنیتی در عراق وارد پنجمین روز خود شده است. گروه تروریستی داعش موسوم به دولت اسلامی عراق و شام همچنان بخش های از مناطق عراق را تحت تصرف و کنترل خود دارد.

 

این گروه تروریستی در ابتدا با تصرف استان نینوا و شهر موصل٬ بزرگترین پیروزی خود را در عراق رقم زده بود.

 

منابع نزدیک به گروه داعش مدعی هستند که حملات اخیر این گروه به استان نینوا و تصرف شهر موصل مرحله اول طرح داعش برای تاسیس امارت اسلامی مورد نظر این گروه در عراق است.

 

داعش پس از تصرف این مناطق همچنان در عراق در حال پیشروی است و طبق گزارش‌های روز جمعه دو شهر استان دیاله واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران نیز به دست این افراد افتاده است که همین امر بسیاری را غافلگیر کرده است.

 

همین امر سبب شده است تا نام دو کشوری که بیشترین منافع را در عراق دارند برای کمک به این کشور و مقابله با گروه تروریستی داعش به منظور توقف پیشروی های آنها بر سر زبان ها بیفتد؛ایران و آمریکا. همانند دی ماه سال گذشته.

 

دی ماه سال گذشته نیز که داعش، بخش های از استان الانبار عراق را به تصرف خود درآورده بود چنین موضوعی مطرح شده بود که ایران و آمریکا برای مقابله با پیشروی های داعش با یکدیگر همکاری احتمالی داشته باشند.

 

آن زمان به دنبال درگیری های اخیر ارتش عراق با نیروهای القاعده در استان الانبار، دولت آمریکا از سرعت بخشیدن در فروش تسلیحات به دولت بغداد خبر داد.

 

تهران هم به سرعت اعلام آمادگی کرد برای کمک به دولت عراق در جنگ با القاعده، حاضر است به بغداد، مشاوره و تجهیزات ارائه کند.

 

پس از آن روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «داعش، ایران و آمریکا را متحد می کند» نوشت: مقامات آمریکا و ایران در حالی که مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای تهران را پیگیری می کنند خود را در برابر موضع مشترک در مقابل برخی از مسائل منطقه ای و درگیری های موجود در خاورمیانه می بینند.

 

از این رو برخی تحلیل گران با یادآوری همکاری ایران و آمریکا در سال 2001 برای مقابله با طالبان در افغانستان اعلام کردند که این همکاری می تواند بار دیگر تکرار شود و سرآغاز همکاری های منطقه ای گسترده تری شود.

 

ایران و آمریکا آن زمان واکنش رسمی درباره همکاری احتمالی به منظور مقابله با داعش در استان الانبار نشان ندادند. درگیری های در استان الانبار در ظاهر بدون نیاز به کمک دو کشور خاتمه یافت.

 

با این حال گسترش درگیری های اخیر در عراق که همراه با سلسله خیانت های فرمانده هان نظامی و انتظامی شهرهای همچون موصل رخ داده است این احتمال را افزایش داده است که این بار عراق ناچار خواهد شد که دست کمک به سوی ایران و آمریکا دراز کند این دو کشور هم به دلیل منافع مشترک ناچار به همکاری مشترک در این زمینه خواهند شد.

 

ایران به این دلیل خواستار پایان دادن به بحران اخیر در عراق است که دولت این کشور، تنها دولت شیعی مذهب در منطقه است که بر همین اساس دو کشور بیشترین نزدیکی و قرابت را با یکدیگر دارند.

 

دولت باراک اوباما هم که با دستور خود نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق را خارج کرد هم به این دلیل از صلح و ثبات در این کشور حمایت می کند که آمریکا در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد و بی ثباتی در عراق می تواند به ضرر دموکرات ها که عراق را خالی از نیروهای آمریکایی کردند شود و موضع جمهوری خواهانی که همواره خواستار حضور نظامی آمریکا در عراق بودند را تقویت کند.

 

در چارچوب همین منافع مشترک خبرگزاری رویترز به نقل از منبع خود گمانه زنی هایی را درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق مطرح کرد.

 

پس از انتشار این گزارش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته طی سخنانی منکر هر گونه تماس تهران-واشنگتن در امور عراق شد و گفت: تماس ها بین دو کشور فقط در امور هسته ای است.

 

به گزارش فارس به نقل از رویترز، «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اظهار داشت که آمریکا درباره موضوع داعش هیچ گفت وگویی با ایران نداشته است و گفت وگوها بین دو کشور تنها متمرکز در امور هسته ای است.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «دولت اوباما هنوز درباره دخالت احتمالی خود در عراق با ایران که همسایه شرقی عراق است، تصمیمی نگرفته است.»

 

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما هیچ گفت وگویی با ایرانی ها درباره عراق نداشته ایم.

 

با وجود طرح موضوع احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که کشورش نیروهای نظامی خود را بار دیگر به عراق نمی‌فرستد. او در عین حال اعلام کرد که راه‌هایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق مد نظر دارد.

 

باراک اوباما تاکید کرد که از تیم امنیت ملی‌اش خواسته‌ است تا گزینه‌هایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق آماده کند و تاکید کرد که تصمیم بر سر حمایت نظامی ایالات متحده از عراق «چندین روز به طول می‌انجامد».

 

بر این اساس اوباما به طور کامل دخالت نظامی را رد نکرد.

 

نشریه انگلیسی گاردین به نقل از مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرده است که بررسی انجام حملات هوایی علیه داعش نه تنها در عراق بلکه در سوریه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 

مقام های سابق نیروی هوایی آمریکا نیز تاکید کردند: در صورت صدور دستور و فرمان از سوی اوباما امکان حمله هوایی سریع به عراق وجود دارد. ژنرال دیوید دپوتلا معاون سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا تاکید کرد: اگر اطلاعات مناسبی را در اختیار ما بگذارید می توانیم ظرف 24 ساعت حملات هوایی در عراق را آغاز کنیم.

 

امروز حسن روحانی رییس ‌جمهوری ایران در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، آیا این کار را انجام می‌دهد، گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است.

 

وی درعین حال تاکید کرد که «آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»

 

بر این اساس به نظر می رسد که این بار بر خلاف تحولات در استان الانبار در صورت تداوم درگیری ها و ناآرامی ها در عراق و ادامه پیشروی های داعش در شهرهای این کشور این احتمال وجود دارد که ایران و آمریکا برای حفظ منافع خود در عراق دست به دست هم دهند تا بار دیگر صلح و ثبات را به این کشور بازگردانند.

اخبار سیاست خارجی - فرارو